Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jag ringer hotellet (eller skriver på Airbnb) och kollar om man får ställa cykeln innanför dörren. Ibland får man åtminstone låsa den i lobbyn eller i cykelrum. Der är ganska drygt att ta med lösa väskor och tömma övriga på värde, tar tid både på kvällen och morgonen. En gång hade rummet på en golfbana en terrassdörr, så jag smög in cykeln den vägen efter incheckning.

Bikepacking
Cykel inne på rummet. Kräver klart att den är rimligt ren. Ibland chanset och ibland frågat.
Som rae skriver är cykeln själva resväskan så mycket jobb att få med allt annars, samt säkerheten.

Bikepacking
Inte längre :(. Var där ca 13 och då fanns det inga kvar. Men fanns liggunderlag, dawn tough-strumpor, Big Agnes-sovsäckar (både syntet och dun) och lite annat.
Aha :( Höll i ett kl 11 typ, men bestämde mig för att inte köpa - har ett CloudUp2, som är en kopia såklart - men pinnarna packar ner till 40cm vs 48cm på Fly Creek.

Bikepacking
Ok, jag har likadant. Var på jakt efter ett som är lite lättare. Men håller med om att 2p-varianten är rymlig och håller bra kvalité vs pris. Jag tänkte att n+1 borde gälla tält också? :)
Haha correct...

Men om jag skulle köpa ett till tält hade jag kanske köpt Naturehike Spider 1, som har absid åt sidan istället

Bikepacking
Japp, jag har ett par kandidater på listan men inte bestämt mig än. Funderar på om man ska gå bushcraftstyle och bara köra tarp och myggnät på sommaren.

Bikepacking
Ni som äger ett Naturhike Cloud Up 2 - får man plats att sova två? Och ha packningen torr?
Två får plats utan problem. Sov jag och en kompis (187 resp 190+) i en vecka. Inte mycket plats för packning men hjälm, skor, jacka etc går in iaf. Kanske inte två 75 liters ryggsäckar.

Edit:
Men packningen har man ju ändå i vattentäta väskor så allt utom det jag ska ha på mig dagen därpå brukar jag lämna utanför.

Bikepacking
Två får plats utan problem. Sov jag och en kompis (187 resp 190+) i en vecka. Inte mycket plats för packning men hjälm, skor, jacka etc går in iaf. Kanske inte två 75 liters ryggsäckar.

Edit:
Men packningen har man ju ändå i vattentäta väskor så allt utom det jag ska ha på mig dagen därpå brukar jag lämna utanför.
Tänker att tältet kan komma att användas vid vandring också. Då är det skönt att få in ryggsäckar också. Men kanske inte prio.

Bikepacking
4- dagar är mycket där omkring, vad söker du lite mer specifikt? Gravel, en massa höjdmeter, drick vin? När blir det med tanke på vädret? Hur mycket vill du lägga per dag?

vad söker du lite mer specifikt?
- Oklart. Jag hade en rutt klar (Zurich - Barcelona) som föll ihop. Så nu kollar jag, typ, planlöst...
Gravel,
- Gravel kan funka, eller road, spelar inte så stor roll. Det som är vackrast typ!
en massa höjdmeter,
- Det kan jag tänka mig! En plan var att kanske åka upp emot Andorra? Kan ju ta tåg en liten bit, men måste tillbaka på typ 5 dagar.
drick vin?
- Mycket gärna!
När blir det med tanke på vädret?
- Precis innan midsommar
Hur mycket vill du lägga per dag?
- jag kan bo på hotell, inga problem, men tänkte ta med tält iaf.

Bikepacking
vad söker du lite mer specifikt?
- Oklart. Jag hade en rutt klar (Zurich - Barcelona) som föll ihop. Så nu kollar jag, typ, planlöst...
Gravel,
- Gravel kan funka, eller road, spelar inte så stor roll. Det som är vackrast typ!
en massa höjdmeter,
- Det kan jag tänka mig! En plan var att kanske åka upp emot Andorra? Kan ju ta tåg en liten bit, men måste tillbaka på typ 5 dagar.
drick vin?
- Mycket gärna!
När blir det med tanke på vädret?
- Precis innan midsommar
Hur mycket vill du lägga per dag?
- jag kan bo på hotell, inga problem, men tänkte ta med tält iaf.
Du kan alltid ta tåg och de flesta bussrna så du behöver inte leta efter något som tar dig tillbaka till Sitges.
Nu kör jag bara MTB själv men lite skall jag nog hitta.

Varning!! Jag kommer predika lite här!!!
Men ha med i beräkningen att vi har extrem torka så bergen och nationalparkerna kan vara stängda. De stängde Montserrat förra helgen pga av brandrisk. Om så är fallet så bevakar de med helikopter, drönare, patruller och brandtorn. Att campa i naturen och är förbjudet, om du gör det endå tänd ingen eld. (Jag kör wildcamping själv så lägger inget värde i det). Wildcamping utan eld, du kommer undan med varning, med eld. Böter på enorma belopp.

Nu har jag predikat tillräckligt så har kommer lite rundo.

Mont Sec http://montsecloop.com/
www.feragravel.com
https://bikepacking.com/routes/maestrazgo-loop/
Via Augusta https://www.wikiloc.com/mountain-bi...augusta-le-perthus-girona-30-07-16-e-14287933
Cat 700 https://www.wikiloc.com/mountain-biking-trails/cat-700-suau-13639620
PIRINEXUS https://www.wikiloc.com/bikepacking...-con-variante-por-coll-de-coustouges-89805573

De flesta anvönder wikiloc här så du kan alltid sno lite rundor och bygga ihop

Senast ändrad:
Bikepacking
Kusten norrut är fin. Vi cyklade från barcelona upp till frankrike längs kusten, sen inlandet tillbaka, 2015. Det var jättebra, men varmt. Var nog fyra- fem dagar, bodde inne hela tiden, lite badsemester på vägen upp.
Screenshot_2023-04-13-12-59-13-751_com.instagram.android-edit.jpg

Bikepacking
Kusten norrut är fin. Vi cyklade från barcelona upp till frankrike längs kusten, sen inlandet tillbaka, 2015. Det var jättebra, men varmt. Var nog fyra- fem dagar, bodde inne hela tiden, lite badsemester på vägen upp. Visa bilaga 619291

Kusten norrut är fin. Vi cyklade från barcelona upp till frankrike längs kusten, sen inlandet tillbaka, 2015. Det var jättebra, men varmt. Var nog fyra- fem dagar, bodde inne hela tiden, lite badsemester på vägen upp. Visa bilaga 619291
Numera går Eurovel 8 den vägen som är trevlig https://en.wikipedia.org/wiki/EV8_The_Mediterranean_Route

Bikepacking
Vilken pakethållare ska jag köpa till min Trek Checkpoint ALR 5?
Min gamla hamnar för långt fram så att jag slår hälarna i packväskorna.

Bilagor

• D3FC1A13-DE54-46C4-9458-38A0F55E4009.jpeg
    D3FC1A13-DE54-46C4-9458-38A0F55E4009.jpeg
    656.5 KB · Besök: 76
Bikepacking
Vilken pakethållare ska jag köpa till min Trek Checkpoint ALR 5?
Min gamla hamnar för långt fram så att jag slår hälarna i packväskorna.
Jag hade en sån här (tror jag) innan, på den kunde man skjuta bak väskorna rätt bra.

Bikepacking
Ska cykla Lofoten runt i början på september, så när jag och reskamraten såg en kall, blåsig och regnig prognos var det som klippt och skuret för genrep:
IMG_20230414_101249.jpg

Efter regnfesten står det klart att jag behöver se över min plan för att hålla fötterna torra. Har någon erfarenhet av Velotoze? Enkelheten tilltalar mig, men de verkar vara sköra (och dessutom slut överallt).

Bikepacking
Jag köpte direkt från tillverkaren. Som tur är har jag ingen erfarenhet av dem mer än att de är tunna. Om jag vet att det kan bli blött tar jag sydeuropiska vinterskor.

Bikepacking
Efter regnfesten står det klart att jag behöver se över min plan för att hålla fötterna torra. Har någon erfarenhet av Velotoze? Enkelheten tilltalar mig, men de verkar vara sköra (och dessutom slut överallt).
Enl min erfarenhet blir man blöt om fötterna oavsett hur bra skoöverdrag man har. Förr eller senare rinner regnet längs benen ned i skorna.
Som jag har skrivit här tidigare använder jag sedan många år i stället Gore Tex-sockor, som pga deras elastiska skaft/damask gör att det inte rinner ned lika mkt vatten till fötterna. Men skorna blir förstås både genomblöta och skitiga.
Mina Gore Tex-sockor köpte jag i en jaktbutik för många år sedan, det är TYP sådana här
shopping

Sommartid har jag ofta ersatt skoöverdrag med GoreTex-sockor, som när jag har dem med mig är nedstoppade ihoprullade med ett par torra, tunna cykelstrumpor i tån. Även regnfria, men kyliga sommarnätter/mornar har GoreTex-sockorna räckt till, åtminstone där jag cyklar.

Men bäst möjliga cykling i regn o blöta blir det förstås om du även sätter heltäckande skärmar med långa kompis+egolappar.
Men det visst du väl redan?

Bikepacking
Ska cykla Lofoten runt i början på september, så när jag och reskamraten såg en kall, blåsig och regnig prognos var det som klippt och skuret för genrep:
Visa bilaga 619945
Jag köpte nån modell av veloToze men har inte antänt dem ännu.
Jag tyckte att de var väldigt jobbiga att få på då de sitter så tajt.
Kanske har jag svaga fingrar eller för stora fötter.

Bikepacking
Visa bilaga 619945
Jag har en modell av dem, lite lägre än de du länkade tror jag. De är lätta och tar liten plats men är lite pilliga att ta på; man måste bla ta av skorna först. De skyddar mot regn. De luktar inget vidare men det gör ju inte mina cykelskor heller....

Jag hade nog föredragit några i typ tunn galon med knäppning bakom foten för att lättare kunna ta på/av.

Bikepacking
Enkelt av / på är viktigt för mig när jag kör långt. Kör grip-grab. Öppnar hela hälen.

Sedan regnbyxor som täcker skaftet på solskydden så vatten rinner över som takpannor. Tyvärr sprayar det in genom ventilationshålen i sulan (landsvägsskor) om man inte tejpar.

Senast ändrad:
Bikepacking
har flera par membranförsedda skor; dzo, giro, shimano. ytterst sällan jag blir fuktig om fötterna.

med och utan skaft, de senare förstås effektivare, särskilt om de kombineras med utanpågående damasker.

då är det närmast svårt att bli våt.

Bikepacking
Många bra tips, det låter spontant som att jag får avskriva Velotoze.

Jag har ett par Gore tex-pjux för vintercyklingen, de är tre nummer för stora för att svälja rejäla strumpor, men de är så tråkiga att cykla i att jag hellre tar sommarskor.

Jag får spana efter vettiga damasker, det är gott om tid kvar. En lösning hade ju varit rejäla skärmar, men dels blir cykelpaketet på tåget onödigt stort då, dels håller jag hellre cykeln ren från skärmar. Fåfäng? Javisst. Blöt? Förmodligen.

Senast ändrad:
Bikepacking
När jag långcyklade körde jag riktiga regnkläder - jacka och byxor. Kompletterade med ett par skoöverdrag med membran från Shimano. De var helt värdelösa - både vind och regn gick igenom dem och ibland rann det in från benet. Istället köpte jag ett par neoprenöverdrag på en Decathlon, har för mig att det också är Shimano, som hade högre skaft och faktiskt var vattentäta.

Neopren är tätt och varmt, väldigt bra om man ska sova ute och inte kan torka skorna över natten. Ett tips är att också isolera inifrån, kör dubbla strumpor med en fryspåse emellan (som man gör på skidexpeditioner osv) för att hålla skorna torra från svettet. Eller skit i det och acceptera att skorna värms upp av fötterna till slut.

Bikepacking
Om man inte vill ha skärmar av olika skäl som du nämner kan eventuellt ass-Savers framskärm som man fäster på diagonalröret vara en nödösning för att ta det värsta stänket upp. Den går att få ner ganska långt och går att ha nervikt i packningen.

Screenshot_20230416_204511_Chrome.jpg

Bikepacking
Har kollat på dem. Funkar de bra?:)
Hjälpligt. Har kört den ett par gånger. Tar en hel del av framhjulssprutet. Men det verkar vara lite si och så med hur den sitter på olika ramar. Nog beroende på hur fett rör man har. Jag får inte min så rakt ner som på bilden den tar inte fullt så mycket som tänkt kanske.

En långtur där regn verkar vara överhängande så hade jag valt hela skärmar om möjligt. Men annars är det en bra försäkring tycker jag

Bikepacking
Ska cykla Lofoten runt i början på september, så när jag och reskamraten såg en kall, blåsig och regnig prognos var det som klippt och skuret.
Ska också cykla en tur längs Norges kust, som jag räknar med bli kall, blåsig och regnig. Vad gör man med händerna? Jag har ett par paddlingshandskar i neopren. Hur funkar det efter en vecka? Blir händerna som kalla uppblötta russin, eller går det att torka dom i sovsäcken om nätterna, och händerna håller sig varma och bara lite småsvettiga?

Kan ju prova på förhand förstås, men det verkar obehagligt.

Bikepacking
Ska också cykla en tur längs Norges kust, som jag räknar med bli kall, blåsig och regnig. Vad gör man med händerna? Jag har ett par paddlingshandskar i neopren. Hur funkar det efter en vecka? Blir händerna som kalla uppblötta russin, eller går det att torka dom i sovsäcken om nätterna, och händerna håller sig varma och bara lite småsvettiga?

Kan ju prova på förhand förstås, men det verkar obehagligt.
Jag överväger faktiskt att dra på mina Bar Mitz(kopior) på styret, skönt att veta att händerna är i hamn.

Tillbaka
Topp