Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
En fin Crescent Eddy Merckx Corsa Extra med Campagnolo C-Record är ute på auctionet:

hd_item_2749215_7c9ba7d5f2.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Tja!

Nytt projekt, eventuellt. Letar liten stålram 50-52 cm för att bygga omodern gravelcykel till en vän, tänkt främst till pendling och utflykt. Tänk bockstyre, landsvägig geo men med plats för skärmar och typ 35-däck. Som min nya Miyata, fast med skärmar och i mindre storlek, dvs såhär men plus skärmar:

7F7F4062-9EA3-45C7-94EB-A829F02C8207.png

Vad säger vi, med tanke på ovanstående, om den här Mustang-ramen?

D1F91360-6707-4D89-B41B-589069A7D4D6.jpeg

4713C9E6-780F-4231-B62F-D50A16669DF2.jpeg

Ska enligt uppgift vara från 91 och tillverkad i Japan. Ser ju till viss del lite ut som en Miyata, men med en massa fästen för pump, lås och annat. Jag tänker att jag med denna ram skulle kunna använda rostfria skärmarna, hjulen och ramen, men ta bort alla fästen på ramen. Ska lacka om ett par andra cyklar och kan ta denna samtidigt... Sen tänker jag 8-delat osv precis som på ovanstående Miyata.

Så, vad tror vi? Gömd sleeper eller bojsänke? Jag tycker geon ser rätt ut. Den kommer ju väga massor om man känner på den som den står, men strippad och ombyggd "som jag vill ha den" kanske det kan vara något? Vad är det för bromsar?

Ser fram emot input!

Stål!
Tja!

Nytt projekt, eventuellt. Letar liten stålram 50-52 cm för att bygga omodern gravelcykel till en vän, tänkt främst till pendling och utflykt. Tänk bockstyre, landsvägig geo men med plats för skärmar och typ 35-däck. Som min nya Miyata, fast med skärmar och i mindre storlek, dvs såhär men plus skärmar:

Visa bilaga 616914

Visa bilaga 616915

Visa bilaga 616916

Ska enligt uppgift vara från 91 och tillverkad i Japan. Ser ju till viss del lite ut som en Miyata, men med en massa fästen för pump, lås och annat. Jag tänker att jag med denna ram skulle kunna använda rostfria skärmarna, hjulen och ramen, men ta bort alla fästen på ramen. Ska lacka om ett par andra cyklar och kan ta denna samtidigt... Sen tänker jag 8-delat osv precis som på ovanstående Miyata.

Så, vad tror vi? Gömd sleeper eller bojsänke? Jag tycker geon ser rätt ut. Den kommer ju väga massor om man känner på den som den står, men strippad och ombyggd "som jag vill ha den" kanske det kan vara något? Vad är det för bromsar?

Ser fram emot input!

Jag tror att den är äldre än -91, snarare första halvan av 80-talet (men jag kan definitivt ha fel). Jag har gjort i ordning en snarlik Mustang. Ovanligt tung och trist ram. Ramen kan vara byggd i Japan men hojen är ihopsatt i Trelleborg.

Den liknar till stor del min gamla Crescent Pehr Silver som jag körde på till arbetet under förrförra året. Femväxlad Positron och sidodragna Shimanobromsar modell billigare.

De här cyklarna ser snygga ut men är sega och klumpiga tycker jag.

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
Det både jag och Joe McEwan skriver är att utmattningshållfastheten inte ökar linjärt med ett ståls sträckgräns och brotthållfasthet. Det gör automatiskt att en cykel i finstål blir mer känslig för utmattning ALLT ANNAT LIKA.
Det är riktigt svårt att konstruera utifrån utmattningsbrott. En av lurigheterna är spänningskoncentration som sker där ett material ändrar form eller egenskaper. Den första av mina cyklar som gick sönder i utmattning hade konstnärligt utformade lödmuffar. Utmattningssprickan började växa från en spets på muffen. Krafterna i ramen bars på ena sidan av sprickan av ram och muff. Där sprickan började samlades alla krafter i en liten punkt i ramen direkt under lödmuffens spets. En annan lurighet är de strukturella ändringar som kan ske intill en svetsfog.
Personligen tror jag att väldigt få konstruktörer av cyklar kan utmattning eller är intresserade av att en fincykel håller länge. Det är betydligt viktigare att cykeln blir lätt eller, som i mitt fall, ser snygg ut.
Rätt gammalt inlägg nu men vill bara nämna att flera ramtullverkare (Tegnér, JP Wiegle, är de jag vet) filar ner spetsarna på muffarna så att muffarna blir tunnare och tunnare ut mot spetsen vilket har som syfte att undvika sådana stresspunkter om jag förstår rätt.

Stål!
Jag tror att den är äldre än -91, snarare första halvan av 80-talet (men jag kan definitivt ha fel). Jag har gjort i ordning en snarlik Mustang. Ovanligt tung och trist ram. Ramen kan vara byggd i Japan men hojen är ihopsatt i Trelleborg.

Den liknar till stor del min gamla Crescent Pehr Silver som jag körde på till arbetet under förrförra året. Femväxlad Positron och sidodragna Shimanobromsar modell billigare.

De här cyklarna ser snygga ut men är sega och klumpiga tycker jag.
Jag tänker att man behöver tänka bort Positron osv, och bara se ramen (och skärmarna då, men de kan ju knappast bli fel).

Svårt att åka och titta för att få en känsla, eftersom den blir neddragen av alla skräpkomponenter som sitter på..

Stål!
Jag tänker att man behöver tänka bort Positron osv, och bara se ramen (och skärmarna då, men de kan ju knappast bli fel).

Svårt att åka och titta för att få en känsla, eftersom den blir neddragen av alla skräpkomponenter som sitter på..

Ramen är inget att hänga i julgranen, tror jag. Den jag fixade hade ”vattenledningsrör”. Är det åtminstone HiTen kanske det kan vara en idé, men varför nöja sig när man kan hitta nåt roligare.

Däremot funkade Positronväxlarna riktigt fint.. ?

Leta vidare. ??

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
Tja!

Visa bilaga 616914

Visa bilaga 616915

Visa bilaga 616916

Ser fram emot input!
Jag byggde om min gamla Mustang till ngt liknande. Men antagligen olika rammodeller. Min väger runt 10,5kg som den ser ut på bilden. Kör bara kör!

Stål!
Jag byggde om min gamla Mustang till ngt liknande. Men antagligen olika rammodeller. Min väger runt 10,5kg som den ser ut på bilden. Kör bara kör!

Grymt! Väldigt snarlikt bygge som det jag tänker mig. Roligt att grafiken på överröret är ungefär likadan - de måste ju vara från ungefär samma era åtminstone!

Noterade att du kör racerbromsar. Jag är dålig på fälgbromsar överlag... Går det "alltid" att få till racerbromsar på en sådan cykel eller kan det vara något som ställer till det på ramen jag pratar om..?

Stål!
Grymt! Väldigt snarlikt bygge som det jag tänker mig. Roligt att grafiken på överröret är ungefär likadan - de måste ju vara från ungefär samma era åtminstone!

Noterade att du kör racerbromsar. Jag är dålig på fälgbromsar överlag... Går det "alltid" att få till racerbromsar på en sådan cykel eller kan det vara något som ställer till det på ramen jag pratar om..?
Bra fråga. Bromsarna är original på cykeln, hoppades att reglagen skulle dra lagom med vajer och det funkar fint. Annars finns ju tex travel agents för att få till bromsverkan om man kör v-broms osv. Men inget jag behövde laborera med som sagt på den här ramen.

Stål!

Det enda som kan ställa till bekymmer är bromsarnas reach. Men det finns helt godtagbara dual pivot-bromsar med lång reach nuförtiden. Dia-Compe gör en modell, bl a.

Stål!
Det enda som kan ställa till bekymmer är bromsarnas reach. Men det finns helt godtagbara dual pivot-bromsar med lång reach nuförtiden. Dia-Compe gör en modell, bl a.
Tack! Nu verkar det dock som vinden vänt på ramletarfronten vilket ser ut att resultera i att jag går full canti. Om allt faller väl ut kommer det bli rena rama godisbygget, men mer om detta inom kort i en byggtråd nära dig!?

Teaser: stålram, tillverkad i modern tid, randokompetent. Fy vad bra det kommer bli om allt klaffar!?

Senast ändrad:
Stål!
Tack! Nu verkar det dock som vinden vänt på ramletarfronten vilket ser ut att resultera i att jag går full canti. Om allt faller väl ut kommer det bli rena rama godisbygget, men mer om detta inom kort i en byggtråd nära dig!?

Teaser: stålram, tillverkad i modern tid, randokompetent. Fy vad bra det kommer bli om allt klaffar!?
You had me at randokompetent.

Stål!
På vilket sätt, förutom möjligen bromsarna då, kommer den att skilja sig mot flera (de flesta?) av dina andra cyklar?

+1
Skillnaderna:

- Cantibromsar (djävulens påfund!), men denna gång är det inte jag (kinkigaste människan i världen) som ska sitta på sadeln så det kommer funka finfint tänker jag. Efter mina mycket goda erfarenheter med mini-v-bromsar så är det nu nära till att man kör på sådana, men dessvärre funkar inte dessa med skärmar då de är så korta. Men nytt försök med cantisar blir bra - skam den som ger sig!

- 650B-hjul och en pytteliten ram. Helt nytt för mig. Hade såklart helst haft 700-hjul för att maximera kompatibilitet med vissa av mina cyklar, men när det cyklas gemensamt har jag med största sannolikhet inte en fälgbromsad cykel så det är ju inte så noga.

Bygget är tänkt att introducera cykelsporten till en taggad men helt oerfaren person, så det sätter ju lite press på en att man får till något bra.

Men jag ska nog inte sväva ut mer kring detta innan ramen faktiskt är bärgad.? Återkommer i frågan!

Stål!
Rätt gammalt inlägg nu men vill bara nämna att flera ramtullverkare (Tegnér, JP Wiegle, är de jag vet) filar ner spetsarna på muffarna så att muffarna blir tunnare och tunnare ut mot spetsen vilket har som syfte att undvika sådana stresspunkter om jag förstår rätt.
1680541056528992590510598641193.jpg

Kanske svårt att se, men på min Mercier från slutet av 70-talet så är muffarna nerfilade.

Stål!
- Cantibromsar (djävulens påfund!)
+1
Men jag har ju redan tidigare tipsat dig om bästa lösningen;
V-bromsar med parallellogram + travel agents och laxfärgade bromsgummin

Bygget är tänkt att introducera cykelsporten till en taggad men helt oerfaren person, så det sätter ju lite press på en att man får till något bra
Hoppas att allt går bra
Men jag ska nog inte sväva ut mer kring detta innan ramen faktiskt är bärgad.? Återkommer i frågan!
Den byggtråden ser säkert fler än jag fram emot

Stål!
Hur många bra skivbromscyklar hade du provat nu igen...??

Dina fälgbromsar på racern jag testade senast fungerade ju ypperligt ska sägas! Men det var inte cantisar!

Skivor? Tacka vet jag trummor!

Det finns ju cantisar och cantisar, menar jag. Men det allra iskallaste är att både dina, mina och Edvins u-bromsar har utklassat cantibromsarna. Trodde man ju inte, så enna.

En sidodragen dual pivot-broms är fint. Skivor känns väl lite överflödigt på landsväg kanske. Men i regn, rusk och lera verkar det ju grymt.

Stål!
Skivor? Tacka vet jag trummor!

Det finns ju cantisar och cantisar, menar jag. Men det allra iskallaste är att både dina, mina och Edvins u-bromsar har utklassat cantibromsarna. Trodde man ju inte, så enna.

En sidodragen dual pivot-broms är fint. Skivor känns väl lite överflödigt på landsväg kanske. Men i regn, rusk och lera verkar det ju grymt.
Eller hur, u-bromsarna levererade ju verkligen!

Jag konsulterar dig när jag står inför monteringen på nästa bygge!?

Stål!
Vad ska du köra för vevparti?

Har letat som en galning efter nos Athena 11s compact i silver men verkar omöjligt att få tag på sålänge man inte vill pröjsa 4000kr till ngn snubbe i Japan :( Lyckades däremot knipa ett fint NOS Chorus 10s vevparti från @Alme här på forumet :)

IMG_1210.JPG

Ge oss en inspirationsbild på hur du tänkt dig!?
Tänker 80/90tals räcer, fast lite modernt, fast inte för mkt.
  • Stålgaffel (deras Viva, "fork with a carbon fibre steerer tube")
  • Quill stem (3ttt Mod. 1 Record Strada (2nd version)
  • Campa chorus aero seatpost
  • Röd cromovelato, tror jag, inte riktigt brstämt än
  • TIG svetsad, velade länge mellan lugs eller TIG, hade helst velat ha fillet brazed men dom erbjuder inte det längre :(

Här kommer iaf lite inspobilder från deras ramar med detaljer som kommer finnas på ramen.
insider_cicli_barco_13.jpg

fork.jpg
insider_cicli_barco_15.jpg
image002.png
image003.jpg
image014.png
image015.png

image002(1).png

15123262_368144763528987_5221736154332402488_o.jpg
15042227_368144666862330_4301745729905408167_o.jpg

Tillbaka
Topp