Jabbasvens
Aktiv medlem
Allebike MB31 Discovery
Tack för dina intryck. Tur jag valde en M då jag är ca 177. Har inte fått ihop min än. Förhoppningsvis en tur nästa söndag ?
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror inte du kommer bli besviken. Ser fram emot att höra vad du har att säg som den!Tack för dina intryck. Tur jag valde en M då jag är ca 177. Har inte fått ihop min än. Förhoppningsvis en tur nästa söndag ?
Sweet!Hej. I onsdags när jag kom hem från jobbet och vädret var underbart hopade jag upp på denna skönt. Var inte planerat alls. Däcken var tomma på luft då jag tagit ut slangarna dagen innan. Dämparna var bara grovinställda! Jag är inget proffs på detta då det är min andra FS. Har en Canyon neuron sen tidigare så bara det att jämföra med.178 cm lång och 82 cm ben är jag glad jag tog st M. Nå precis ner till marken med droppen nere. 2 cm bättre markfrigång på discovery. Delvis på pga vevarmarna som bara är 170 mm på denna. Sen har jag ingen aning hur jag ska ställa dämparen fram. Körde i mittläget på båda rattarna och funkade hyfsat bra. Inte alls mycket pedalbobb eller vad det nu heter ? Ska ut en runda i morgon men inte hunnit ändra något. Mycket hemma o snart två veckors övning (aurora23) gör att det inte blir så mycket tid för mekning ?
inte ändrat sen jag fick den. Ska fixa det. Tack för påminnelsen ?Sweet!
Är det medvetet att ha bromsreglagen pekandes neråt så mycket?
Om inte, prova vinkla upp de något.
Bara en tanke...
Jag hade valt MB31 alla dagar i veckan. Men är inte så påläst på nya Neuron iofs.denna cykel vart ett impulsköp. Jag väntade på nya Neuron CF 8. Tror inte jag kommer att ångra mig. Eller vad tror ni? 10’ billigare
Sweet!
Är det medvetet att ha bromsreglagen pekandes neråt så mycket?
Om inte, prova vinkla upp de något.
Bara en tanke...
För en som har korta fingrar kan det vara svårt att nå reglagen optimalt när det är brant utför och de pekar för mycket neråt.Måste ändå påpeka detta med att ha dem i annan vinkel. Man har dem väl så att när man står i en bra attackposition så är handen i naturlig position, brukar vara en bit nedåt. Jag reagerar oftare på att folk har dem alldeles för rakt framåt pekande! Tycker verkligen inte det ser helt fel ut i position. Däremot brukar jag lossa lite på broms- och växelreglage så de klarar sig vid ev. fall.
/David som cyklat mtb sedan 80-talet.
För en som har korta fingrar kan det vara svårt att nå reglagen optimalt när det är brant utför och de pekar för mycket neråt.
Stod också i valet och kvalet. Jag valde nya Neuron CF8. Tycker för det första att den är snyggare. Sen har den Foxfjädring, högre stack (bra om man har långa ben och inte vill sitta för aggressivt), och baktriangel i kolfiber. Vet inte hur de har tänkt med baktriangeln på MB31, men jag tycker den ser lite grovhuggen och hastigt framtagen ut. Förmodligen bara visuellt, men ändå ett minus i mina ögon. Priset är såklart svårslaget på MB31, men Neuron tilltalar mig mer trots det högre priset.Jag hade valt MB31 alla dagar i veckan. Men är inte så påläst på nya Neuron iofs.
Måste ändå påpeka detta med att ha dem i annan vinkel. Man har dem väl så att när man står i en bra attackposition så är handen i naturlig position, brukar vara en bit nedåt. Jag reagerar oftare på att folk har dem alldeles för rakt framåt pekande! Tycker verkligen inte det ser helt fel ut i position. Däremot brukar jag lossa lite på broms- och växelreglage så de klarar sig vid ev. fall.
Det är främst när det lutar utför som jag vill ha bra kontroll på bromsarna. Med den storlek som det är på cyklarna i dag och sadeln slammad i botten så skulle jag nog knappt nå mina reglage i det läget trots att jag har strl 12-13 på handskar.För en som har korta fingrar kan det vara svårt att nå reglagen optimalt när det är brant utför och de pekar för mycket neråt.
Det är främst när det lutar utför som jag vill ha bra kontroll på bromsarna. Med den storlek som det är på cyklarna i dag och sadeln slammad i botten så skulle jag nog knappt nå mina reglage i det läget trots att jag har strl 12-13 på handskar.
Sen inbillar jag mig att jag inte lägger samma tryck på händerna sen jag började vrida upp reglagen, jag blir inte lika trött i händerna på längre turer och får samtidigt upp huvudet och blicken bättre.
Jag tycker nog att ju brantare det blir desto mer vill jag ha bromsarna uppåt ?Precis och står du utför så borde uppåt bli fel, eller hur? Bra att man tänker till själv och inte bara gör som alla andra - ett tag stod handtagen rakt ut i butikerna och det är ju helt fel iaf.
Sladda lugnt därute - tycker att MB31 ser riktigt trevlig ut ?
Nä, när det är riktigt brant och bakhjulet är i bröstet så måste man ha bromshandtagen rakt fram typ.Precis och står du utför så borde uppåt bli fel, eller hur? Bra att man tänker till själv och inte bara gör som alla andra - ett tag stod handtagen rakt ut i butikerna och det är ju helt fel iaf.
Sladda lugnt därute - tycker att MB31 ser riktigt trevlig ut ?
Äsch, Lägg röven mot hjulet för bromsverkan..Nä, när det är riktigt brant och bakhjulet är i bröstet så måste man ha bromshandtagen rakt fram typ.
Tycker oxå Neuron är snyggare men tycker inte den är värd 10 papp mera. Få se hur hållbar MB31 är. Neuronen har jag kört hårt med i 2 år o 4 mån och inget fel alls på den. Inte ens behövt justerat växlarna på den. Behåller den med lite grövre däck på när det är för blött.Stod också i valet och kvalet. Jag valde nya Neuron CF8. Tycker för det första att den är snyggare. Sen har den Foxfjädring, högre stack (bra om man har långa ben och inte vill sitta för aggressivt), och baktriangel i kolfiber. Vet inte hur de har tänkt med baktriangeln på MB31, men jag tycker den ser lite grovhuggen och hastigt framtagen ut. Förmodligen bara visuellt, men ändå ett minus i mina ögon. Priset är såklart svårslaget på MB31, men Neuron tilltalar mig mer trots det högre priset.
HejsanStod också i valet och kvalet. Jag valde nya Neuron CF8. Tycker för det första att den är snyggare. Sen har den Foxfjädring, högre stack (bra om man har långa ben och inte vill sitta för aggressivt), och baktriangel i kolfiber. Vet inte hur de har tänkt med baktriangeln på MB31, men jag tycker den ser lite grovhuggen och hastigt framtagen ut. Förmodligen bara visuellt, men ändå ett minus i mina ögon. Priset är såklart svårslaget på MB31, men Neuron tilltalar mig mer trots det högre priset.
Jag har testat att bromsa med pungen, ej att rekommendera!Äsch, Lägg röven mot hjulet för bromsverkan..
Jag har testat att bromsa med pungen, ej att rekommendera!
Testat det, men shorts slits mycket snabbare än bromsbelägg, 2 av 10 i betyg, kan inte rekommendera.Äsch, Lägg röven mot hjulet för bromsverkan..
Jag tycker personligen att Fox känns lite mer premium än Rockshox/X-Fusion. Men det är min högst personliga uppfattning. Smaken är som baken. Jag har även en massa verktyg och oljor till Fox som jag kan fortsätta använda.Hejsan
Är Foxfjädringen bättre?
Ett vanligt missförstånd. Bromshandtagen skall sitta så att du får en narurlig position för att hålla emot hela kroppsvikten när du bromsar kraftigt. Det gör du med handleden vinklad 90 grader och handflatan vertikalt mot styret. Jämför tex med en armhävning.Måste ändå påpeka detta med att ha dem i annan vinkel. Man har dem väl så att när man står i en bra attackposition så är handen i naturlig position, brukar vara en bit nedåt. Jag reagerar oftare på att folk har dem alldeles för rakt framåt pekande! Tycker verkligen inte det ser helt fel ut i position. Däremot brukar jag lossa lite på broms- och växelreglage så de klarar sig vid ev. fall.
Ja.Kanske OT fråga, men hur är det med kolfiber på en MTB.
Efter vad jag förstått så är kolfiber starkt så länge det inte får några slag i sidan så att säga. Med en MTB är det ju lätt att det händer när man är ute i skogen och testar gränser. Eller övertänker jag nu igen? (Själv sugen på Allebike MB31 Discoveryn...)
Inte mer ömtåligt än en ram i aluminium, snarare tåligare. Inget att oroa sig för.Kanske OT fråga, men hur är det med kolfiber på en MTB.
Efter vad jag förstått så är kolfiber starkt så länge det inte får några slag i sidan så att säga. Med en MTB är det ju lätt att det händer när man är ute i skogen och testar gränser. Eller övertänker jag nu igen? (Själv sugen på Allebike MB31 Discoveryn...)
Jag kanske missuppfattat men då bör du nog sänka droppern i sadelröret. Jag når precis ner till marken med droppern uppe.Nå precis ner till marken med droppen nere.
Hej. Nä har ju sadelhöjden på mina 720 mm som ska vara min höjd ?Jag kanske missuppfattat men då bör du nog sänka droppern i sadelröret. Jag når precis ner till marken med droppern uppe.
Tack, då vet jag.Inte mer ömtåligt än en ram i aluminium, snarare tåligare. Inget att oroa sig för.
Yes, inga bekymmerNågot som kommer åt Allebikes webbsida? Jag får inte domänen att resolva.
Verkar ha löst sig senare under dagen.Yes, inga bekymmer
Har samma funderingar, fast vart inställd på nya Canyon Neuron.Skrev det här i en annan tråd, men passar nog bättre här. Kopierar mig själv:
Var personligen inställd på en Orbea Occam H30 tills man fick nys om den här. Hur stor risk för barnsjukdomar får man räkna med? Garantier osv?
Occam har (kanske?) bättre dämpare och 140 kontra 130mm. Annars är den nåt kg tyngre, sämre växlar, alu. Blev rådvillig nu. Nån med klok input? :)
siktar likt TS på trail i första hand och matchvikt på 95kg+-5 kg.
En 2022 Occan H30 är ju överkomlig i pris.
![]()
Orbea Occam H30 2022 - ÄLVÄNGENS CYKEL
Orbea Occam 2022 H30 är en extremt kompetent stig cykel som klarar allt från Enduro till XC cykling. Ny modern geometri med 140/140 slag.alvangenscykel.se