[Garmin] Edge 540/840

[Garmin] Edge 540/840
Hoppas att dom har samma bra gnss-nogrannhet som 1040 i skog. Blir nog ett köp så småning om. Men gissar att svenska priset kanske inte kommer kännas så upplyftande.

[Garmin] Edge 540/840
Hoppas att dom har samma bra gnss-nogrannhet som 1040 i skog.
Eftersom "alla" Gamin GPSer från det senaste året har det
så är det väl ingen högoddsare
Men gissar att svenska priset kanske inte kommer kännas så upplyftande.
+1
Ännu en gång dax att posta Garmin Sveriges kommentar till deras priser från när Edge 1000 lanserades
"Samtidigt vet vi att cyklisterna är sjukt prylgalna"
av Ida Enstedt mediakontakt på Garmin Sweden AB

[Garmin] Edge 540/840
Enligt den sidan är 840 bara 400kr billigare än 1040 och 840 solar bara 500kr billigare än 1040 solar om jag läst rätt i all hast.

[Garmin] Edge 540/840
Jag förstår att alla företag och branscher lanserar nya produkter men vem bryr sig? Jag köpte nyss en helt ny garmin edge 530. Det handlar om att köpa en bra produkt så att man blir nöjd, inte att bry sig för mycket om nya lanseringar. Viktigt med att köpa något som är rätt för eller passar dig.
Jag är ändå nyfiken på hur garmin edge 540 kommer vara :P

[Garmin] Edge 540/840
Det verkar som om 840 har blivit med knappar ?
Priset däremot.
Knappar på 840 är ju kalasbra! Jag har en 1030+ som jag inte har några planer på att byta ut. Men om 1040+ kommer med knappar kommer jag fundera på att byta.

Jag kör ofta med remote:en till 1030+.Inte så snyggt på styret men trevlig att använda när man har vantar på sig. Lättare att byta infosida osv.

[Garmin] Edge 540/840

Edit: 4699kr rek för 540 non solar…
Oj. ja, Jag blev nog lurad av dollarpriserna. 349$ på 540.

Jag förstår att alla företag och branscher lanserar nya produkter men vem bryr sig? Jag köpte nyss en helt ny garmin edge 530. Det handlar om att köpa en bra produkt så att man blir nöjd, inte att bry sig för mycket om nya lanseringar. Viktigt med att köpa något som är rätt för eller passar dig.
Håller väl i sak med dig, men jag har skjutit upp köp i väntan på dessa, just för jag inte ville köpa en fem år gammal enhet. Menmen, ärligt talat tror jag det lutar åt en 530 nu ändå ?

[Garmin] Edge 540/840
530 är ju en riktigt bra produkt. Ska man ha allt extra typ som ”stamina” kan man lika gärna köpa en klocka som används ofta eller ladda hem en widget.

[Garmin] Edge 540/840
Knappar på 830 är ju fantastiskt och det enda jag saknar på den! Kan dock inte hjälpa att bli lite besviken på en så lågupplöst skärm som det ändå är, och att utrymmet inte utnyttjas bättre på enheten till förmån för en större skärm (enorma bezels).

[Garmin] Edge 540/840
Spännande det här ändå, om man räknar på nuvarande rek-priset på 530. ( just nu är den 50$ dollar billigare på US-sajten ). Men om vi utgår från rek-priset på 299$ så matchas det svenska priset på 2999 SEK. Det följer dessutom mer eller mindre dollar-kursen, som i skrivande stund är 10.45.

Om man kikar på 540 så är den sjukt dyr, vilket förhoppningsvis signalerar att den kommer sjunka tillbaka något.

Modell$SEKVäxelkurs
530299299910
5403494699~13.40
830399399910
840449.995899~11.79
1030+599.995699~9.5
10405996849~11.40
Explore 2299.993449~11.70

EDIT: Det här var kul. lade till fler enheter ?

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
Cykelkraft.se har dem listade nu. En 840 standard går på 5700 kr. 540 standard för ca 4550 kr.
Leveransprognos 9/5 dock.
Tyvärr verkar det inte finnas nån MTB bundle, vilket ju hade passat mitt behov perfekt. Men, får väl komplettera med MTB-fäste och annat separat. SRAM har ett som verkar finfint, SRAM Mtb Quickview kostar 165 kr t.ex.

[Garmin] Edge 540/840
Jisses. Så en 530 för 2300kr eller en 540 för 4600kr (dubbla priset)…

Jag kan ha roligare för de pengarna. Håller kvar i min edge 25 ett tag till och ser om man kan hitta en 530 för en bit under 2000 framöver…

[Garmin] Edge 540/840
840 med knappar låter ju fint! Valde 530 före 830 just för att få fysiska knappar som går att hantera med vantar på. Men att navigera i kartan utan touch är ju som att spela snake på en Nokia 3310! Ett köp lär ju dock dröja tills priserna sjunkit lite i alla fall...

[Garmin] Edge 540/840
Hade för avsikt att uppgradera min gamla 520 till nya 540 men måste säga att jag är lite besviken. Skillnaden från 530 till 540 känns inte tillräckligt stor. Wahoo ska tydligen släppa nytt närmsta veckorna så jag avvaktar det innan jag beslutar mig för vad jag ska köpa.

[Garmin] Edge 540/840
Hade för avsikt att uppgradera min gamla 520 till nya 540 men måste säga att jag är lite besviken. Skillnaden från 530 till 540 känns inte tillräckligt stor. Wahoo ska tydligen släppa nytt närmsta veckorna så jag avvaktar det innan jag beslutar mig för vad jag ska köpa.

Å andra sidan var skillnaden från 520+ till 530 väldigt stor. Kanske inte om man specar features på ett papper, men det är en helt annan enhet,

[Garmin] Edge 540/840
Å andra sidan var skillnaden från 520+ till 530 väldigt stor. Kanske inte om man specar features på ett papper, men det är en helt annan enhet,
Fast vad är egentligen den stora skillnaden mellan 530 och 540 hårdvarumässigt? Visst USB C, förbättrad GPS och möjlighet till solcellsladdningen (den hade hade ändå inte varit aktuell). Skärmen ska tydligen vara mer eller mindre den samma på båda samt ingen uppgradering av minneskapaciteten. Det känns som att nya 540 kommer ha svårt att stå sig mot konkurenterna över tid.
Wahoo ska tydligen komma med ett motdrag närmsta veckorna. Jag avvaktar det släppet innan jag köper ny cykeldator.

[Garmin] Edge 540/840
Fast vad är egentligen den stora skillnaden mellan 530 och 540 hårdvarumässigt? Visst USB C, förbättrad GPS och möjlighet till solcellsladdningen (den hade hade ändå inte varit aktuell). Skärmen ska tydligen vara mer eller mindre den samma på båda samt ingen uppgradering av minneskapaciteten. Det känns som att nya 540 kommer ha svårt att stå sig mot konkurenterna över tid.
Wahoo ska tydligen komma med ett motdrag närmsta veckorna. Jag avvaktar det släppet innan jag köper ny cykeldator.

Nej, 530 -> 540 känns mindre lockande.

Men sitter man på en 520 så kan det klart vara läge för en 530 till bra pris nu, om inte Wahoo vänder uppåner på marknaden.

Famous last words, men känner inte riktigt att man saknar något på x30-serien nu. (bortsett från Usb-C)

[Garmin] Edge 540/840

Men sitter man på en 520 så kan det klart vara läge för en 530 till bra pris nu, om inte Wahoo vänder uppåner på marknaden.

Famous last words, men känner inte riktigt att man saknar något på x30-serien nu. (bortsett från Usb-C)
Blir det Garmin så kommer jag nog gå för 840 istället

[Garmin] Edge 540/840
För mig är snabb och robust gps-täckning och bra tydliga kartor för trails det enda intressanta typ. Så featuremässigt är jag nöjd tror jag, men priset är upp åt väggarna. Hoppas folk svälter ut dom så att dom blir tvugna att sänka rejält.

[Garmin] Edge 540/840

Utan att ha kollat upp det så lär väl x40 stödja Garmins "nya" sätt att räkna Training Load etc, värt att ha i åtanke om man också har en Garmin klocka av nyare modell...

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
Som 530 ägare blir man ju inte superimponerad. Framförallt inte till det priset. Då skulle nästan en uppgradering till 840 som nu har fått full uppsättning knappar vara mer motiverad. I övrigt är det ju egentligen bara USB-C och multi-gnss som är av nytt på hårdvarusidan om jag förstått det rätt. Men då jag nästan uteslutande navigerar väg och eventuellt skogsväg så har jag inte haft jättestora problem men nuvarande mottagning. Då är beräkningen i navigering och avikande från rutt ett större problem, och det har de nog inte löst då hårdvaran i grunden är samma.Mjukvarufunktionerna tror jag inte jag saknar. Kanske kommer vissa av dessa sippra ner till 530 i framtiden? Ingen aning

Sen verkar det vara små förändringar som bättre batteri, förbättrade knappar, utbytbart fäste och förbättrad ljus/kontrast om jag förstått det rätt. Inget som motiverar en uppgradering för min del. Tveksamt om jag ens köpt en 540 istället för en ny 530 om jag krashat min nuvarande.

När det gäller priset så verkar ju 530 sjunka lite till nu, har sett ett par platser som har den för 2500:- eller under nu, så nästan dubbla för en 540 känns ändå ganska omotiverat. Men den sjunker väl så snart alla butikerna fått ut den och de som hänger på låset har handlat klart :)

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
Utan att ha kollat upp det så lär väl x40 stödja Garmins "nya" sätt att räkna Training Load etc, värt att ha i åtanke om man också har en Garmin klocka av nyare modell...

Justja, där har vi ju en liten vattendelare.
Har man sin Edge för träning, eller navigation/loggning.

Själv har jag snudd på 0 intresse för alla träningsfunktioner :p

Tillbaka
Topp