Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Utomhus på sommaren eller hos någon vän med ett ok garage eller verkstad.Vad är minst usla sättet att lacka i hyresrättslägenhet? Torkrummet i källaren hade ju varit guld men är nog inte så uppskattat.
Plasta in vardagsrummet när frun är borta och hoppas att inget färg-dam hamnar på fel sida plasten? Stå på den inglasade balkongen? Plasta in källarförrådet? Men då ska det tömmas först… Att stå på gården i noll-gradit regn är i alla fall uteslutet :D
Har aldrig testat billackering och det finns väl alla ”sorter”. Vill man ha en färg rakt upp och ner går det säkert bra. Men ”vanliga” billackerare är bra på att jobba fort och att lägga en färg på en skadad del. Vill man ha något custom, flera färger, loggor m.m. Så är de nog inte så på. En gedigen cykelmålning r dessutom 99% slipa och preppa. Och det skiljer sig en hel del från den slip och prepp man gör på en bil. Att lägga färg på en rsm tar 2-3 min per lager.Alternativet är ju att gå ner till någon lokal billackering men det brukar inte bli så bra vad jag förstår av de som testat.
Utomhus på sommaren eller hos någon vän med ett ok garage eller verkstad.
Utomhus: i skuggan en vindfri torr dag. Undvik fukt, sol och vind. Temp minst 15 grader, helst över 20.
Har aldrig testat billackering och det finns väl alla ”sorter”. Vill man ha en färg rakt upp och ner går det säkert bra. Men ”vanliga” billackerare är bra på att jobba fort och att lägga en färg på en skadad del. Vill man ha något custom, flera färger, loggor m.m. Så är de nog inte så på. En gedigen cykelmålning r dessutom 99% slipa och preppa. Och det skiljer sig en hel del från den slip och prepp man gör på en bil. Att lägga färg på en rsm tar 2-3 min per lager.
I min värld så vill man lacka om sin ram (oavsett om man gör det själv eller låter någon göra det) för att få en unik och personlig look på den. Det är varken billigt eller något msn får tillbaka pengarna för. Så om man har en gammal ram som man ”bara” vill att den ska se ok ut så skulle jag snarare sälja sen och köpa en ny eller en fräsch beggad.
I så fall skulle jag, beroende på hur rostig/eroderad ramen är, antingen blästra den (ca 1000 kr på den lokala blästerfirman, dett om det är mycket rost) eller bara sandslipa den själv (ta ej bort all färg utan bara så ytan är uppruggad, jämn och fin). Om du blästrar lägger du en 2k epoxy primer som ger ett bra rostskydd. Därefter (eller om du bara slipar) kör du en 2k bilfärg i sprayburk (du kan beställa typ vilken läcker bilfärg du vill) och sen är det klart (2k färg behöver inte klarlack på utan är klar som den är.Jag håller med till 100% men utmaningen är att jag köpt en brukscykel för mathandling etc som pga lite modifikationer behöver lackas om. Den ska egentligen bara ha ett rostskydd. Så valfri tålig färg till fördelaktigt pris duger.
Känner faktiskt ingen med garage. Är för ung antar jag. Och mina föräldrar har carport
I så fall skulle jag, beroende på hur rostig/eroderad ramen är, antingen blästra den (ca 1000 kr på den lokala blästerfirman, dett om det är mycket rost) eller bara sandslipa den själv (ta ej bort all färg utan bara så ytan är uppruggad, jämn och fin). Om du blästrar lägger du en 2k epoxy primer som ger ett bra rostskydd. Därefter (eller om du bara slipar) kör du en 2k bilfärg i sprayburk (du kan beställa typ vilken läcker bilfärg du vill) och sen är det klart (2k färg behöver inte klarlack på utan är klar som den är.
Om du är ovan skulle jag rekommendera 2 burkar/färgtyp för att vara säker på att det ska räcka till ram och gaffel.
Kolla in mipalack.se. Kvalitetsfärg, bra priser och väldigt trevlig och hjälpsam kille som har det. Färgen kommer på ett par dagar.
2k Epoxy is the shit. Enkelt att lägga på och bästa rostskyddet.Tjena!
Ramen är blästrad (igår) av en bekants bekant. Den biten är löst.
2k grund lät klokt. Har hittat att jag kan låna en gäst-stuga som mest är förråd. Ska tapetseras om så färg är ok. Men tråkigt om lukten sätter sig.
Bra tips på hemsida. Funderade på zink-primer men gissar att deras 2k lack är bättre.
Funderar även på att smörja in hela cykeln i linolja som en enkel lösning men lär ju kräva en hel del underhåll tyvärr.
Någon som vet om Guson lackar cyklar fortfarande?:)
Du behöver klarlack på den och det luktar. Men ingen doft sätter sig utan försvinner med att lösningsmedlet dunstar. ?Montana har ju "luktfri" färg, vet inte hur bra det håller dock...
2k Epoxy is the shit. Enkelt att lägga på och bästa rostskyddet.
Har inte testat deras 2k färg men Mipa är riktigt bra kvalitet. Har målat med deras 1k färg och 2k klarlack.
Ang stugan så blir det bra. Lukten är lugnt. Målar regelbundet i mitt garage och vädrar man så är doften borta inom några timmar. Så snart lösningsmedlet har dunstat så är doften borta. Annars hade bilar och cyklar luktat färg. Men se till att ventilera väl efter att du målat.
Det där med linoljan vet jag inte riktigt vad du menar med? Om du lackar med epoxy i botten och 2k färg så är det väl skyddat. Linolja låter kladdigt.
Det går ju köpa epoxy på burk på biltema med härdare. Då får man mixa själv och den kan du säkert penala på. Men du kommer få myyyyket bättre täckning och yta om du sprutar.Vore jäkla skönt att slippa andas in massa epoxi också :)
Det går ju köpa epoxy på burk på biltema med härdare. Då får man mixa själv och den kan du säkert penala på. Men du kommer få myyyyket bättre täckning och yta om du sprutar.
![]()
Epoxiprimer, 1 liter
Vit 2-komponents epoxiprimer för målning över och under vattenlinjen. Förebygger plastpest (osmosis). Denna primer har något tjockare konsistens vilket ...www.biltema.se
Men oavsett så ska du ha en bra masl med gasfilter för 2k färgen (även 1k färgk) är inte så trevlig att andas in.
Se till att ha gasfilter och inte bara partikelfilter. ?Smart! Har en gammal mask sedan jag byggde longboards. Hade glömt det :) blir att leta reda på den och köpa nytt filter!
FickMin senaste skapelse!
2 dygn bör räcka. ?Klarlackade min ram igår med Spraymax 2K sprayburk... nu min fråga!
Hur länge ska jag vänta innan jag monterar ihop cykeln? Ca 18grader varmt där den hänger nu.
Räcker d med 2 dygn?Visa bilaga 617973
Kul idé på den nedre kanske när dom båda objekten var ganska tidstypiska. Mindre skoj på den övre som mest såg skumt utBesökte den stora bilmässan i Jönköping idag. Såg två bilar som ägaren målat i samma färg som sin cykel. Bra ide, någon här som gjort likadant?
Skulle aldrig lägga tid och pengar på att få en bil att se bra ut. Det är ju det man har cyklar till. ??Besökte den stora bilmässan i Jönköping idag. Såg två bilar som ägaren målat i samma färg som sin cykel. Bra ide, någon här som gjort likadant?
Visa bilaga 618568
Visa bilaga 618569
Exakt, kom på mig själv här om dagen att jag inte tvätta min bil sedan hösten 2021Skulle aldrig lägga tid och pengar på att få en bil att se bra ut. Det är ju det man har cyklar till. ??
Exakt, kom på mig själv här om dagen att jag inte tvätta min bil sedan hösten 2021
Jag kör med rust-oleum no1 green. Den finns både på burk och spray. Har bara använt den på burk och den har funkat fint. Har snvänt på aluminium ram och mest kring delar som är svåra att ta med maskin. ?Det nämndes något om färgborttagningsmedel högre upp i tråden. Men finns det något som fungerar och vilket fabrikat i sånt fall?
Tack för tipset.Jag kör med rust-oleum no1 green. Den finns både på burk och spray. Har bara använt den på burk och den har funkat fint. Har snvänt på aluminium ram och mest kring delar som är svåra att ta med maskin. ?
Om det är stål så blästra. Det är överlägset och inte farligt dyrt. Runt 1000 kr. ?Tack för tipset.
Har inte bestämt hur jag ska göra, men sugen på något Squidbike liknande projekt och hade varit kul att starta med en ren ram.
Snyggt. Körde du ”folie wrapping” för effekt? Är den klarlackad?Lacka om förra cykeln och blev rätt nöjd med lackering, tog vad jag hadde hemma för tillfället, lackat med julas lilla spruta och Clas Ohlson minsta kompressor ?
Svart färg sprayad på plastpåse och dit duttad, sen klarlack på det ?Snyggt. Körde du ”folie wrapping” för effekt? Är den klarlackad?
Onza körde en sån variant för en massa år sen på en stålram.De här hade varit så sjukt tufft på rätt stålram enligt mig![]()
Att många använder sig av epox-primer visste jag redan och något som Eteo pratar mycket om. Jag är mer ute efter eventuella märken (både 1k och 2k-primers) och vart man köper dom billigast och enklast. Sen att du har en bra YouTube-kanal har nog inte undgått någon i den här tråden. :)Kastar in en genomgång jag gjorde för något år sedan samt Kleinen jag målade i höstas.
2k epoxy på burk har jag bara använt Spraymax med goda resultat. De är tillgängliga och relativt billiga.Att många använder sig av epox-primer visste jag redan och något som Eteo pratar mycket om. Jag är mer ute efter eventuella märken (både 1k och 2k-primers) och vart man köper dom billigast och enklast. Sen att du har en bra YouTube-kanal har nog inte undgått någon i den här tråden. :)
Guson Industri som huserar i Sockerbruket har lackat två bmx:er åt mig med väldigt bra resultat. Den ena var i stål och den andra i aluminium och de såg ut som fabriksnya hojar efteråt.Om man skall låta lacka om en aluminiumram i Göteborg, vem vänder man sig till då?
Jag har en blå/svart/vit/grå XC-ram som jag pendlar på men jag vill ha ett mer sobert intryck. Typ grafitgrå. Jag antar att blank lack tål mer än matt / satin men det är samtidigt lite tråkigare.
Jag tar gärna emot lite tips på hur man skall få ramen att bli diskret och snygg men ändå inte se hemmamålad ut. Och tips på bra (alltså någon som du vet är bra) lackerare i Göteborg.
Till sist. Kan man sätta dekaler utanpå lacken med gott resultat? Eller är det bara idioti?
Jag har gjort småjobb hos honom men han kör väl bara med pulverlack?Guson Industri som huserar i Sockerbruket har lackat två bmx:er åt mig med väldigt bra resultat. Den ena var i stål och den andra i aluminium och de såg ut som fabriksnya hojar efteråt.
Pulver ger både fin yta och är väldigt hållbart. Däremot är det svårt/omöjligt att motivlacka eller lägga på loggo med pulver (rätta mig om jag har fel).Hur är det med lystern på pulverlack jämfört med våtlack? Eller finns det metallicpulverlack?
Och hållbarheten, är den bäst på pulver- eller våtlack?
TackPulver ger både fin yta och är väldigt hållbart. Däremot är det svårt/omöjligt att motivlacka eller lägga på loggo med pulver (rätta mig om jag har fel).
Att sätta på dekaler i form av klisterlappar ger sällan ett proffsigt resultat, i alla fall i längden. Standarden (om man inte pratar ”cykel på köpet cyklar”) är att måla dit loggor/grafik med klarlack över. ?
Tack!Lackade senast hos Guson för ca 6 mån sen. tog 800 för ram och gaffel. Man kan kika in och kolla på en färgkarta hos dom. Dock kan det ta rätt lång tid då det görs i mån av tid. Resultatet blir toppenfint och hållbart.