Okänt cykelmärke

Okänt cykelmärke
Hittade den här annonsen, men farfar köpte eller fick högst troligt sin cykel från Runsten här på Öland och Gust. Leon. Andersson, som gjorde reklam för cykeln (och Svithiod) 1909 i tidningen "Kalmar". Gauthiod Bärgslagsbl 1907-06-14.jpg

Okänt cykelmärke
Det där är nog en fixie, eftersom frihjulet inte fanns än.

Är du säker? I tidningsklippet ovan från år 1909 marknadsför sig en handlare med begagnade cyklar som fått frihjulsnav monterade. Men jag vet inte när bilden är tagen.

Tre annonser på en sida dock, det var nog under en cykelboom tidningen trycktes och många pojkars dröm att äga en frihjulscykel. Tänk att helt plötsligt kunna färdas utomsocknes och på en dag komma längre från byn än vad vissa äldre kanske någonsin varit. Cykeln öppnade nog många dörrar för denna generationen, både dagsutflykter och nya ställen att dansa och träffa en käresta på.

Senast ändrad:
Okänt cykelmärke
Nä, jag är inte säker! Min granne när jag växte upp berättade hur lycklig han blev när han fjorton år gammal fick sin första cykel med fastnav, så han slapp gå milen till jobbet. Och det måste alltså tilldra sig på slutet av 10-talet.

Okänt cykelmärke
Nä, jag är inte säker! Min granne när jag växte upp berättade hur lycklig han blev när han fjorton år gammal fick sin första cykel med fastnav, så han slapp gå milen till jobbet. Och det måste alltså tilldra sig på slutet av 10-talet.

Tänker på Jan Troells film Här har du ditt liv, där modern försöker få sonen att stanna på gården genom att hon visst minsann ska lyckas samla ihop pengar till ett durspel åt honom.. Det va andra tider då..

Tillbaka
Topp