Wahoo elemnt roam

Wahoo elemnt roam
Jag köpte mig en. Kom på rätt tid då armbandet på min Suunto nyss gick sönder. Inte sista uppfinningen, men för 1400 verkar vara en bra deal

Wahoo elemnt roam
Har kört igång min ROAM nu. Skapligt irriterad på att Bolt-fästena får bytas…

Dessutom verkar inte Bolten passa i ROAM-fästet, vilket gjorde mig ännu mindre glad.

Wahoo elemnt roam
Liten varning, kanske omotiverad, men Wahoo är snubblande nära att gå i kånken. Om de skulle göra det så kommer säkert någon köpa produktportföljen och låta prylarna leva vidare. Men det finns också risk för att de blir värdelösa över en natt. Jag sitter inte på facit, men jag avvvaktar lite men nyköp av något som det står wahoo på.

Wahoo elemnt roam
Har kört igång min ROAM nu. Skapligt irriterad på att Bolt-fästena får bytas…

Dessutom verkar inte Bolten passa i ROAM-fästet, vilket gjorde mig ännu mindre glad.
Ett Roam-fäste gick av utan förvarning under färd utför en skumpig spansk väg.
Nu har jag bytt alla mina wahoofästen mot k-edge som verkar stabila. Och tar emot både bolt och roam utan protester.
Ser att wahoo ändrade utförandet av roamfästet men den plasten litar inte jag på, aero eller inte.

edit, -men både bolten och roamen är jag därutöver väldigt nöjd med - trots V1 på båda ?

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Ett Roam-fäste gick av utan förvarning under färd utför en skumpig spansk väg.
Nu har jag bytt alla mina wahoofästen mot k-edge som verkar stabila. Och tar emot både bolt och roam utan protester.
Ser att wahoo ändrade utförandet av roamfästet men den plasten litar inte jag på, aero eller inte.

edit, -men både bolten och roamen är jag därutöver väldigt nöjd med - trots V1 på båda ?
länka gärna

Wahoo elemnt roam
Källa? EDIT: såg nu. Tråkigt om marknaden förlorar en bra konkurrent till Garmin

Liten varning, kanske omotiverad, men Wahoo är snubblande nära att gå i kånken. Om de skulle göra det så kommer säkert någon köpa produktportföljen och låta prylarna leva vidare. Men det finns också risk för att de blir värdelösa över en natt. Jag sitter inte på facit, men jag avvvaktar lite men nyköp av något som det står wahoo på.

Wahoo elemnt roam
Har sett det men i vilket avseende skulle de bli värdelösa? Spontan implosion?

Wahoo elemnt roam
Garmins cykeldatorer fungerar helt fristående utan appar och ekosystem.
Stämmer det? Man måste väl ha ett Garmin Connect-konto som i sin tur skyfflar över datan till nästa plattform? Eller går det att överföra direkt utan gå via Connect? För längesedan gick det (körde något insticksprogram i webläsaren för en gammal klocka FR305) men jag vill minnas att Garmin dödade alla sådana tredjepartsprogram.

Wahoo elemnt roam
Jag brukar göra två saker utan Garmin Connect med min Garmin:
1) Jag lägger .gpx-filer i NewFiles så kommer Garmin vid nästa start bygga en .fit till Courses som fungerar bra för navigering.
2) Jag laddar upp .fit-filer från Activites till Strava om det är en aktivitet jag vill få över.

Lite bökigare, men fungerar och Garmin Connect behöver inte vara ihopkopplad med Strava.

Wahoo elemnt roam
Jag brukar göra två saker utan Garmin Connect med min Garmin:
1) Jag lägger .gpx-filer i NewFiles så kommer Garmin vid nästa start bygga en .fit till Courses som fungerar bra för navigering.
2) Jag laddar upp .fit-filer från Activites till Strava om det är en aktivitet jag vill få över.

Lite bökigare, men fungerar och Garmin Connect behöver inte vara ihopkopplad med Strava.
På en av mina klockor, en äldre 910XT går det inte plocka ut .fit-filer manuellt utan måste gå via Connect. Men med Edge1000 går då. Bra att veta!

Wahoo elemnt roam
Stämmer det? Man måste väl ha ett Garmin Connect-konto som i sin tur skyfflar över datan till nästa plattform? Eller går det att överföra direkt utan gå via Connect? För längesedan gick det (körde något insticksprogram i webläsaren för en gammal klocka FR305) men jag vill minnas att Garmin dödade alla sådana tredjepartsprogram.

Det behövs inga konton för cykeldatorerna. Koppla in med kabel och dra ut eller lägg in filer som du vill. Sen kan filerna användas lokalt eller skickas upp helt manuellt till valfri webtjänst som hanterar filer.

Klockorna är annorlunda och skiljer mellan modellerna.

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Låter ju supersmidigt att behöva koppla upp till datorn efter varje pass, lite som att spola tillbaka tiden.

Man behöver inte göra det, det går att göra det. Till skillnad från Wahoos datorer då som kräver en app och att Wahoos servrar är vakna.

Nu tror jag inte att Wahoo försvinner vid en konkurs, dom blir uppköpta billigt. Men om det händer så sitter du där med näsan i röven och en oanvändbar Roam/Bolt.

Wahoo elemnt roam
Man behöver inte göra det, det går att göra det. Till skillnad från Wahoos datorer då som kräver en app och att Wahoos servrar är vakna.

Nu tror jag inte att Wahoo försvinner vid en konkurs, dom blir uppköpta billigt. Men om det händer så sitter du där med näsan i röven och en oanvändbar Roam/Bolt.
Hoppas du har fel för det var precis den känslan, av näsan i röven och en oanvändbar Garmin, som gjorde att jag tillslut slutade köpa garminprodukter. Wahoo har efter de 2-3 minuter det tog att installera appen bara funkat helt utan några som helst batteri eller synkstrul. Sen är det en billigare/enklare produkt med andra nackdelar, men den fungerar.

Wahoo elemnt roam

Isf får man väl vara glad att de köptes begagnade för en tredjedel av nypriset och har fungerat väl under ett antal år. Om det nu blir så illa.
Sen får det väl bli Bryton eller nåt annat icke-garmin. Jag stödjer inte firmor som har marknadsdominans. I alla avseenden.

Wahoo elemnt roam
Verkligen inte bra för konkurrensen om de försvinner. Även om man sneglat lite på hammerhead. Att de köptes av sram gör väll att sannolikheten att sram köper wahoo extremt liten.

Wahoo elemnt roam
Lezyne försökte ju bryta sig in med ngt lågkostnadskoncept för några år sedan. Verkar inte ha blivit så mycket mer än ett provskott.

Jag skulle tycka det skulle vara tråkigt om Wahoo försvann. Gillar nischade produkter som funkar som användarvänliga alternativ till marknadsledandaren.

Helt stabila verkar de inte, inställda räntebetalningar fick det att blinka rött.

Wahoo elemnt roam
Köpte en Roam v2 på xxl, 25% nedsatt på redan bra pris, 2990:-, kampanj tills 24/8,eller så långt lagret räcker vissa butiker har ett par ex, jag var i Länna.
och skönt att jag kunde använda Bolt v1 fästena, speciellt på racern där jag har special fäste fån raceway till min Cannondale supersix evo med Knot styre.

Wahoo elemnt roam
Det behövs inga konton för cykeldatorerna. Koppla in med kabel och dra ut eller lägg in filer som du vill. Sen kan filerna användas lokalt eller skickas upp helt manuellt till valfri webtjänst som hanterar filer.

Klockorna är annorlunda och skiljer mellan modellerna.
Kan upplysa om att detta funkar på Wahoo gps:er oxå, jag gör det huvudsakligen för att ta backup av fit filerna.
Kopla in gps:en via usb till dator.

Wahoo elemnt roam
Ny firmware Roam v 2
ELEMNT ROAM WC35-16331 - 6 September, 2023

• Updated: Improved GRADE data response
  • Fixed: GPX route files may not display turn-by-turn directions
  • Fixed: Speed/Distance recorded is doubled, typically when connected to an E-bike
  • Fixed: Bug fixes and stability improvements

Wahoo elemnt roam
Ny firmware Roam v 2
ELEMNT ROAM WC35-16331 - 6 September, 2023

• Updated: Improved GRADE data response
  • Fixed: GPX route files may not display turn-by-turn directions
  • Fixed: Speed/Distance recorded is doubled, typically when connected to an E-bike
  • Fixed: Bug fixes and stability improvements
Igår kunde inte min ROAM v1 få ihop rundan (200K). Turn-by-turn funkade inte och spåret blev helt konstigt sista milen.

Wahoo elemnt roam
För mig funkade det toppen(roamv2). Körde samma rutt som dej @Fjärdebrunn Har fått för mig att exporterad rutt funkar bättre från RWGS än med Komoot. En annan gång jag körde över 200k varnade min roam att det inte gick att få turn by turn över 200k.
Jag laddade in rutt-filen från rando-webben i element-appen som vanligt. Det brukar lira. Här verkar det vara mjukvaran i enheten som inte fixade att processa datan den fick, i mer än ett avseende då.

Wahoo elemnt roam
Min ROAM laddar inte fullt längre. Vid 60%, ca, står den bara och stampar. Ser ut som det laddar men jag får inte i mer kräm i batteriet. Har testat flera sladdar och olika laddare. Enheten är uppdaterad.

Jag har anmält caset till XXL och till Wahoo.

Vad kan göras?

Wahoo elemnt roam
Testa med ett annat batteri i din Roam resp testa med ditt batteri i en annan Roam. Lite jobbigt / orealistiskt kanske.

Du kan ju alltid testa att återställa till fabriksinställningarna/ mjukvaran.

Tillbaka
Topp