Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är förbjudetHur ser rättsläget kring emtb i naturen ut i Sverige för tillfället?
Har naturvårdsverket/länsstyrelsen/vem det nu var, ändrat sig så att de nu tycker det är OK, eller har Happy fixat tillstånd för sin Cykeltestarhelg om tanken är att man ska få köra testcyklarna i skogen?
Explicita undantag verkar dock funka, t ex avs eMTB på cykellederna i Änggårdsbergen i Göteborg, uttryckligen sanktionerat av Länsstyrelsen och Västkuststiftelsen.Det är förbjudet
Sitter den som fan och inget annat funkar så kan man värma låsringen en del med typ gasbrännare eller liknande, och eventuellt kyla med vatten sen. Man får bara vara försiktig att man inte steker packningar eller fett eller så i boddyn/lagerHur lossnar man en kassett som sitter i riktigt ordentligt? kedjepiskan gick sönder och den vill inte gå av än
Sitter den som fan och inget annat funkar så kan man värma låsringen en del med typ gasbrännare eller liknande, och eventuellt kyla med vatten sen. Man får bara vara försiktig att man inte steker packningar eller fett eller så i boddyn/lager
det brukar hävdas tvärtom. lägre tryck gör att vassa stenar inte rår på däcketts gummi eller den underliggande däckväggen, för den viker undan. min personliga övertygelse är att detta stämmer.Sänker du trycket för mycket så får du ökad risk för skärsår, framförallt om du cyklar på annat än slät asfalt. Däcksidorna i (lättrullande) racerdäck är tunna och sköra.
Låsringen som sitter ytterst på kassetten, den man spänner för att ha kassetten på plats. Jag har inte tillräckligt med högskolepoäng för att förklara det på ett annat sätt än att spänningarna kan släppa. Likadant som man kan värma loss muttrar osv som kan sitta jävligt. Och att det funkar de gånger jag har försökt.Hjälper det verkligen?
Låsringen sitter på innersidan. Om man värmer den kommer den att expandera och jag skulle tänka att det gör det ännu svårare att får loss den.
Eller är tanken att kyla den och att bodyn därefter fortfarande är varmt så den är expanderat lite?
Låsringen som sitter ytterst på kassetten, den man spänner för att ha kassetten på plats. Jag har inte tillräckligt med högskolepoäng för att förklara det på ett annat sätt än att spänningarna kan släppa. Likadant som man kan värma loss muttrar osv som kan sitta jävligt. Och att det funkar de gånger jag har försökt.
Men man kan ju också bara använda en längre hävarm om man har ett rör eller liknande som man kan trä över kedjepiskan och/eller kassetverktyget
För slitbanan kan det stämma. Jag menade dock de tunna däcksidorna som är väldigt mycket mer punkteringskänsliga. Kör man lågt tryck så ökar risken att däcksidan tar i underlaget i kurvor t ex.det brukar hävdas tvärtom. lägre tryck gör att vassa stenar inte rår på däcketts gummi eller den underliggande däckväggen, för den viker undan. min personliga övertygelse är att detta stämmer.
men risken för snakebite ökar, om man kör på någon större ojämnhet. det är kanske det du menar?
Kedjepiska måste du ha. Välj en stor kassettring. Jag har inte provat just med kassett, men ibland lossnar det med ett kort ryck åt fel håll.Hur lossnar man en kassett som sitter i riktigt ordentligt? kedjepiskan gick sönder och den vill inte gå av än
Byxor och handskar av litet kvalisort behövs, när man tar långtur med landsvägshoj. Lagom bred och mjuk sadel ska man också ha. Kolla så hjulen är riktade, för om de är det blir resan stabilare, behagligare och litet tystare.känns det rätt skakigt
nej, bara att jag inte misslyckats än… ?Betyder det att du lyckades!??
Framhjulet borde du ha kvar. En gammal trumbroms är en kulturskatt! Ett Nexus bak (el dyl) borde väl funka? Eller hitta ett beggat duomatic?Vad skall jag göra med denna hoj?
3-växlat nav som är kass.
Gamla 28” (typ 13 mm större än vanliga 622).
Kanske byta ut navet mot något Nexus? Byta ut hjulen helt?
Den har nya däck och ny kedja.
Visa bilaga 621950
Skänkestråden? Du har ju CanyonVad skall jag göra med denna hoj?
3-växlat nav som är kass.
Gamla 28” (typ 13 mm större än vanliga 622).
Kanske byta ut navet mot något Nexus? Byta ut hjulen helt?
Den har nya däck och ny kedja.
Visa bilaga 621950
Man måste väl ha något att skruva på också? Canyon funkar väl alla dagar i veckan?Skänkestråden? Du har ju Canyon
Tjöp en Factor Ostro och skruva isär?Man måste väl ha något att skruva på också? Canyon funkar väl alla dagar i veckan?
Nu har gaffeln suttit nån vecka, testade cykeln i fråga till jobbet idag. Riktigt behaglig resa. Kanske kan bli inköp till vinterpendlaren ...Jag föreslår Rockshox Paragon Gold RL Solo Air om det ska vara en bra dämpad gaffel som inte väger så mycket och som inte ändrar geometrin på cykeln alltför mycket mer än några millimeter i gaffellängd.
![]()
RockShox Paragon Gold RL Solo Air 28" Disc Suspension Fork
Specifications: Application: City & Touring Wheel Size: 28" Suspension Type: air Travel: 65 mm Steerer Tube: 1 1/8" Axle Type: quick release Wheel Standard: 9 x 100 (Standard) Brake Mount: disc PM6 (direct mount 160 mm) Technical Information: Offset:www.bike-components.de
Trevligt! ? Ska nog själv också köpa en sån till ett projekt framöver.Nu har gaffeln suttit nån vecka, testade cykeln i fråga till jobbet idag. Riktigt behaglig resa. Kanske kan bli inköp till vinterpendlaren ...
Det alla kan enas om, tror jag: när du märker det.
Så länge cykeln är en laglig max 25km/h och 250w så klassas den som vanlig cykel och kan cyklas med på precis samma ställen som en vanlig cykel.Hur ser rättsläget kring emtb i naturen ut i Sverige för tillfället?
Har naturvårdsverket/länsstyrelsen/vem det nu var, ändrat sig så att de nu tycker det är OK, eller har Happy fixat tillstånd för sin Cykeltestarhelg om tanken är att man ska få köra testcyklarna i skogen?
Är du säker på att det inte är däcket som inte har hamnat helt rätt?Har inte mätt, men det syns när man cyklar att centrallinjen på däcket vobblar till lite. 2-3 mm skulle jag gissa.
Skevheten kanske inte är det viktigaste utan jag tror att ekerspänningen är viktigare så länge man inte känner av att hjulet är skevt/ovalt.Du får definiera "märker" själv. Om du är en sådan som tar upp och tittar eller mäter så har du nog lägre tolerans mot skevhet. Om du har mätt upp 1.5mm skevhet så skulle jag säga att du har märkt det?
I trafik, ja. I terräng är det fortfarande en gråzon tills det att det prövas eller lagen förtydligas.Så länge cykeln är en laglig max 25km/h och 250w så klassas den som vanlig cykel och kan cyklas med på precis samma ställen som en vanlig cykel.
Hyggligt säker eftersom det varit samma sak med två däck. Men jag ska kolla för säkerhets skull.Är du säker på att det inte är däcket som inte har hamnat helt rätt?
Det är ingen gråzon egentligen då en 25km/h elcykel klassas som just cykel av Transportstyrelsen och inget annat. Så alla regler som gäller för cykel gäller för dessa lagliga elcyklar med.I trafik, ja. I terräng är det fortfarande en gråzon tills det att det prövas eller lagen förtydligas.
Märker med ögat.Det alla kan enas om, tror jag: när du märker det.
Enligt Naturvårdsverket är det fel, se vad de skriver här, tycker de förklarar det tydligt:Det är ingen gråzon egentligen då en 25km/h elcykel klassas som just cykel av Transportstyrelsen och inget annat. Så alla regler som gäller för cykel gäller för dessa lagliga elcyklar med.
Först när något klassas som "motorfordon" så utgår allemansrättens cykelregler och terrängkörningslagen börjar gälla.
Sen finns det ju undantag som vi sett där Länsstyrelser/Naturvårdsverket mfl försöker gå runt lagen och begränsa till vanliga analoga cyklar genom att skriva att elcyklar inte är tillåtet. Jag är inte helt hundra på hur de i lagen kan se detta som möjligt (kanske finns något om hur naturreservat kan ha begränsad åtkomst?) om de inte menar "elfordon" och då eldrivna cyklar och liknande som inte klassas som 25km/h cykel? Men där finns ju redan terrängkörningslagen som styr detta.
Men helt säkra är vi inte förens det har prövats i rätten.
Fast notera att de bara är tydliga om reglerna för över 250 W och 25 km/h och det är det ju ingen som ifrågasätter.Enligt Naturvårdsverket är det fel, se vad de skriver här, tycker de förklarar det tydligt:
Elcyklar och mindre motoriserade fordon
Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.www.naturvardsverket.se
Men du har rätt i att rättsläget ändå är något otydligt...
Oavsett är fenomenet värt en omväg om man har vägarna förbi. Mycket ovan syn med massa bilar på stranden.Enligt Laholms ”Strand för alla” så ingår även bilen i Allemansrätten.
![]()
Fler än 100 överklagar bilförbud på Laholms stränder – demonstration planeras på första maj
Missnöjet mot bilförbudet på stränderna i Laholm växer. Fler än 100 personer och organisationer har överklagat – och nu planeras en stordemonstration på första maj mot beslutet.www.svt.se
Ja, lata människor vid vatten låter sevärt!Oavsett är fenomenet värt en omväg om man har vägarna förbi. Mycket ovan syn med massa bilar på stranden.