Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

En icke-cykelrelaterad fråga!

När det kommer till cyklar har jag aldrig förlitat mig på andras rekommendationer. Istället har jag från början försökt lära mig om alla standarder, alla växelgrupper, ställt otaliga (dumma) frågor på nätet under flera alias och tagit sönder egna och andras hojar medans jag meckat. Till slut så lär man sig ta egna beslut som kanske går emot alla försäljares/internetguiders rekommendationer, men som ändå är rimliga i sitt sammanhang.

Nu vill jag sätta mig in i bilvärlden, både p.g.a behovet av att skaffa bil men också för att jag inte kan lyssna på andra om jag inte fattar koncept själv. Låt mig ta ett exempel! Varför är asiatiska bilar med driftsäkra egentligen? Den tekniska förklaringen och inte statistiken som faktiskt bekräftar det.

Vad finns det att läsa i ämnet? Eller är man tvungen att hänga på bilnätforum i ett par år för att kunna fatta något?

Senast ändrad:

När det kommer till cyklar har jag aldrig förlitat mig på andras rekommendationer. Istället har jag från början försökt lära mig om alla standarder, alla växelgrupper, ställt otaliga (dumma) frågor på nätet under flera alias och tagit sönder egna och andras hojar medans jag meckat. Till slut så lär man sig ta egna beslut som kanske går emot alla försäljares/internetguiders rekommendationer, men som ändå är rimliga i sitt sammanhang.

Nu vill jag sätta mig in i bilvärlden, både p.g.a behovet av att skaffa bil men också för att jag inte kan lyssna på andra om jag inte fattar koncept själv. Varför är asiatiska bilar med driftsäkra egentligen? Den tekniska förklaringen och inte statistiken som faktiskt bekräftar det.

Vad finns det att läsa i ämnet? Eller är man tvungen att hänga på bilnätforum i ett par år för att kunna fatta något?

Jag skulle säga att det är snarare kultur än teknik. I Japan ska grejerna hålla. Som en gammal tvättmaskin som funkar i 30 år medan nya går sönder efter 10 år. Då kan tillverkarna tjäna mer, så varför inte?

Nu vill jag sätta mig in i bilvärlden, både p.g.a behovet av att skaffa bil men också för att jag inte kan lyssna på andra om jag inte fattar koncept själv. Låt mig ta ett exempel! Varför är asiatiska bilar med driftsäkra egentligen? Den tekniska förklaringen och inte statistiken som faktiskt bekräftar det.

Jag tror det finns en del intressant läsning om Toyota och hur de implementerade ett annorlunda tänk kring projektledning och operations, det som nu kallas LEAN. Resultatet blev högre kvalitet och kortare ledtider trots bättre lönsamhet.

Jag har själv dålig koll men minns att jag som ointresserad ekonomistudent läste om det för drygt 20 år sen, hajade ändå till på det.

Jag tror det finns en del intressant läsning om Toyota och hur de implementerade ett annorlunda tänk kring projektledning och operations, det som nu kallas LEAN. Resultatet blev högre kvalitet och kortare ledtider trots bättre lönsamhet.

Jag har själv dålig koll men minns att jag som ointresserad ekonomistudent läste om det för drygt 20 år sen, hajade ändå till på det.
Vill man hellre lyssna finns det ett avsnitt om This American Life som pratar om det. 5 år sen jag hörde det minst så kan inte garantera 50 min totalt LEAN-fokus. Men intressant är TAL alltid.

Jag skulle säga att det är snarare kultur än teknik. I Japan ska grejerna hålla. Som en gammal tvättmaskin som funkar i 30 år medan nya går sönder efter 10 år. Då kan tillverkarna tjäna mer, så varför inte?
Om detta finns ett väldigt bra Stuff You Should Know-avsnitt:

Finns även på de vanliga podcastställena om man inte vill lyssna i browsern.

Grabben, 14 år, har bestämt sig för att köra cykelvasan 94 km i år.
Med sin Trek Slash 8! (Fulldämpad endurohoj)
Nu sitter det klassiska DHF/DHR2 på och jag tänkte sponsra med lite bättre anpassade däck iaf. Inte för dyra för de kommer nog bara sitta på exakt då och målet är bara att göra just det, komma i mål.
Vad rekommenderar ni till detta ekipaget? Race King är vad jag tror på, säg gärna emot.

Senast ändrad:
Det är ingen gråzon egentligen då en 25km/h elcykel klassas som just cykel av Transportstyrelsen och inget annat. Så alla regler som gäller för cykel gäller för dessa lagliga elcyklar med.
Först när något klassas som "motorfordon" så utgår allemansrättens cykelregler och terrängkörningslagen börjar gälla.
Sen finns det ju undantag som vi sett där Länsstyrelser/Naturvårdsverket mfl försöker gå runt lagen och begränsa till vanliga analoga cyklar genom att skriva att elcyklar inte är tillåtet. Jag är inte helt hundra på hur de i lagen kan se detta som möjligt (kanske finns något om hur naturreservat kan ha begränsad åtkomst?) om de inte menar "elfordon" och då eldrivna cyklar och liknande som inte klassas som 25km/h cykel? Men där finns ju redan terrängkörningslagen som styr detta.
Men helt säkra är vi inte förens det har prövats i rätten.
Naturvårdsverket är de som avgör och vad andra myndigheter väljer att göra och reglera rörande vägar kvittar. Säger naturvårdsverket att det inte är okej så är det inte okej.

BTW så hör elmoped disskutioner näppeligen hemma i CYKELFORAT.

Nu sitter det klassiska DHF/DHR2 på och jag tänkte sponsra med lite bättre anpassade däck iaf. Inte för dyra för de kommer nog bara sitta på exakt då och målet är bara att göra just det, komma i mål.
Vad rekommenderar ni till detta ekipaget? Race King är vad jag tror på, säg gärna emot.
Jag ska köra på Butcher/Eliminator ?

Rekommenderade just en Renegade med rabatt i en annan tråd. Fram kan man köra Fast Trak, finns också med rabatt.

I samma butik finns Race King med rabatt också.

Får inte ordning på mina maraton däck, vilka ska jag byta till på min pendlare?, 21 mm fälg.
30 mm däck borde väl vara lagom, men vilka som rullar hyfsat men skyddar mot punkteringar någorlunda?

Får inte ordning på mina maraton däck, vilka ska jag byta till på min pendlare?, 21 mm fälg.
30 mm däck borde väl vara lagom, men vilka som rullar hyfsat men skyddar mot punkteringar någorlunda?

Vad menar du med "far inte ordning på"?

Schwalbe har många bra Marathon däck i olika prisklasser och kategorier. Jag bytte nyligen till Allmotion och är nöjd.

Jag har en ram jag tänkte sätta ihop en billig cykel av och jag har kanske hittat en lämplig donator som har det mesta som saknas. Ramen ska egentligen ha 28-29" hjul men donatorn är en gammal mtb med 26" hjul men då ramen är en liten storlek så tänkte jag att det säkert går bra ändå.

Men...
Bredden på baknavet, hur funkar det? Måste jag hitta ett bakhjul med exakt samma bredd eller är det bara att ändra på något?
Båda hjulen har skivbroms om det har betydelse.
Ramen är en Specialized vita kolfiber och donatorn är en gammal Scott Voltage.
Ingen?

Jag har en ram jag tänkte sätta ihop en billig cykel av och jag har kanske hittat en lämplig donator som har det mesta som saknas. Ramen ska egentligen ha 28-29" hjul men donatorn är en gammal mtb med 26" hjul men då ramen är en liten storlek så tänkte jag att det säkert går bra ändå.

Men...
Bredden på baknavet, hur funkar det? Måste jag hitta ett bakhjul med exakt samma bredd eller är det bara att ändra på något?
Båda hjulen har skivbroms om det har betydelse.
Ramen är en Specialized vita kolfiber och donatorn är en gammal Scott Voltage.
Hjulstorlek bör inte vara något problem om det är skivbromsat. Så länge det är avsett för samma storlek på bromsskiva eller du har passande adapter till oket.

Navbredden är nog kinkigare. Då mottagarcykeln är i kolfiber gissar jag att du inte kan ändra något där. Om navet på hjulet har en annan bredd kan det eventuellt finnas adapter (killgissar lite) men det kanske är svårt att hitta om hjulet är gammalt (om det ens har funnits).

Innan jag kontaktar wiggle så tänkte jag kolla med happy-expertisen:

Det låter från navet på mitt nya framhjul, ett Nukeproof Horizon V2 när jag cyklar över ojämnheter. Skruvar jag åt framgaffelns axel hårdare än specat maxmoment så minskar ljudet, men jag har inte vågat dra hårt nog för att det ska försvinna helt. Finns det något annat jag kan göra? Jag är osäker på om det är lagren eller endcapsen som är problemet, eftersom jag bara pysslat med kopp och kona-hjul tidigare. Skulle det kunna hjälpa att byta till torque caps, då framgaffeln är gjord för sådana? Jag tvivlar ju, men vet inte vad annars jag kan prova.

Uppdatering: Wiggle tog tillbaka hjulen på garanti. Nu när jag köpt ett par andra hjul har jag upptäckt att det irriterande ljudet kom från Nukeproof-korvarna som vuxit och inte längre satt tight mot fälgen, utan nu skramlar omkring i däcken. ?‍♂️

Senast ändrad:
Har du kollat så att det inte är gaffeln som glappar (för lite spänt styrlager)? Är hjulet stumt om du försöker vicka det i sidled?

Har du kollat så att det inte är gaffeln som glappar (för lite spänt styrlager)? Är hjulet stumt om du försöker vicka det i sidled?
Bra tänkt, men styrlagret är kollat. Jag har även uteslutit andra felkällor genom att prova med det gamla hjulet och då försvinner ljudet.

Jag kan inte känna något glapp när jag försöker vicka det i sidled, men håller jag upp cykeln i framgaffeln och slår på däckets sida med handen så hörs det tydligt att ljudet kommer från navet.

Raceking bak o X -king fram om det skulle bli lite pölar med hal lera i botten. De dyrare versionerna med vikbar kanttråd rullar lite lättare.

Skoöverdrag är ju bra när det är kallt och/eller blött. Men nu har jag fått höra att det inte är riktigt stylish med sådana när man cyklar mtb, i varje fall inte i vissa kretsar. I går, när det regnade och var sex grader, var jag ute med ett gäng på ett tiotal personer och INGEN utom jag hade skoöverdrag.

Så frågan som ställs i anonymitetens skydd är följande: Hur mycket, på en skala 1-10, ska man skämmas för att man har skoöverdrag? Jag kommer fortsätta med överdrag oavsett, men det kan vara kul att veta.

Skoöverdrag är ju bra när det är kallt och/eller blött. Men nu har jag fått höra att det inte är riktigt stylish med sådana när man cyklar mtb, i varje fall inte i vissa kretsar. I går, när det regnade och var sex grader, var jag ute med ett gäng på ett tiotal personer och INGEN utom jag hade skoöverdrag.

Så frågan som ställs i anonymitetens skydd är följande: Hur mycket, på en skala 1-10, ska man skämmas för att man har skoöverdrag? Jag kommer fortsätta med överdrag oavsett, men det kan vara kul att veta.

Jag skulle säga att det berör på hur mycket man bryr sig om vad andra tänker om dig. I Sverige har jag bara fått kommentar på mina utrustning en gång och det var när jag mötte en grupp medelålders män när jag cyklade utför på en brötig stig. De tyckte att mina XC-skor inte var lämpad för att jag inte skulle har grepp när jag skulle behöva stiga av. Kanske hade dom rätt (I Hellas cyklar jag nuförtiden med skor med greppigare sulor, men jag har sett tuffare cyklister som kör med XC-skor där).

Precis det är dock också enda kommentar jag har här. Skoöverdrag minskar grepp på blöta häll rejält och man har dom på precis när det är blött. Så det kan vara farligt.

Stylish och mtb är ju rena motsatser. Cykla du på med stil, och strunta i vad slashasarna tycker.

Största problemet är väl att de går sönder snabbt. Därför kör de flesta av oss istället med någon form av vinterskor när det inte blir drägligt med sommarskorna längre.

Så frågan som ställs i anonymitetens skydd är följande: Hur mycket, på en skala 1-10, ska man skämmas för att man har skoöverdrag? Jag kommer fortsätta med överdrag oavsett, men det kan vara kul att veveta.
0% behöver du skämmas. Gör vaf*n du vill. Det ska andra sk*ta fullständigt i.
Vänliga hälsningar 50-plussare.

skit i om det är stylish. däremot har nog många av oss haft erfarenheten att skoöverdrag har bättre funktion på lvg. de funkar inte att gå med något vidare, ffa inte uppför den där branta backen du inte kom upp. de har också tendens fyllas med lera, bråte och i förekommande fall snö.

Senast ändrad:
Största problemet är väl att de går sönder snabbt. Därför kör de flesta av oss istället med någon form av vinterskor när det inte blir drägligt med sommarskorna längre.

Jag har inte haft problem med slitage av skoöverdrag när jag kör lvgcykel där jag använder SPD XC-skor.

Som sagt skulle jag snarare var rädd att det blir halt när man behöver sätta ner foten på trixiga ställer.

Det kanske man borde satsa på i stället. Torra fötter, bra grepp och säkert stylish också. Finns det tips på någon bra sort med klossar?

Står eller hänger?

1683031680665.png

Jag har inte haft problem med slitage av skoöverdrag när jag kör lvgcykel där jag använder SPD XC-skor.

Som sagt skulle jag snarare var rädd att det blir halt när man behöver sätta ner foten på trixiga ställer.
Så länge man cyklar är det kanske inte ett problem men när man drar fötterna genom buskar, slår i stenar och gör nån enstaka pushbike går de åt fort. Det har alltså med terrängen inte skorna att göra.

Så länge man cyklar är det kanske inte ett problem men när man drar fötterna genom buskar, slår i stenar och gör nån enstaka pushbike går de åt fort. Det har alltså med terrängen inte skorna att göra.

Ja, det förstår jag. Jag brukar inte (längre) går mycket på stiger. Jag skulle vara räd när ett hjul glider iväg på en blöt häll och man måste sätta ner foten för att inte ramla.

Det är ju i brötig terräng såsom Rattnalles Göteborg , som man behöver stiga av då o då och skoöverdrag snabbt trasas sönder både i sula o skoöverdel.
.

Det är ju i brötig terräng såsom Rattnalles Göteborg , som man behöver stiga av då o då och skoöverdrag snabbt trasas sönder både i sula o skoöverdel.
.

Ja, det är jag med om. För fyra år sen skulle jag också har trasat sönder skoöverdrag i Hellas. Nuförtiden behöver jag nästa aldrig stiga av. Jag vet inte hur ofta Mamel behöver stiga av.

Jag har Specialized Defroster till cykling vid minusgrader och till när det är lite kallt och riktigt blött, som nästan aldrig händer kring Stockholm.

Ja, det är jag med om. För fyra år sen skulle jag också har trasat sönder skoöverdrag i Hellas. Nuförtiden behöver jag nästa aldrig stiga av. Jag vet inte hur ofta Mamel behöver stiga av.

Jag har Specialized Defroster till cykling vid minusgrader och till när det är lite kallt och riktigt blött, som nästan aldrig händer kring Stockholm.
Stiger inte av så ofta. Jag kör tills jag kraschar i stället :-)

Skoöverdrag är bra, men skyddet mot höstregn är begränsat.
lb är förkortningen för libra, lbs är en lite skojsig förkortning för 'local bicycle service (man)' eller liknande, lokal cykelverkstad eller -smed.

Pirelli P-Zero TLR eller Conti GP5000 S TR, vilket skall jag välja, och vilken bredd, och varför?
Cykeln tar upp till 32mm
Underlag: Skånska landsvägar

Pirelli P-Zero TLR eller Conti GP5000 S TR, vilket skall jag välja, och vilken bredd, och varför?
Cykeln tar upp till 32mm
Underlag: Skånska landsvägar
Jag skulle välja 32mm, eller åtminstone 30mm om marginalerna med 32mm blir för små.
Jag har tidigare skrivit om ett test av 32mm däck där Conti GP5000 S TR fick bäst resultat

Jag skulle välja 32mm, eller åtminstone 30mm om marginalerna med 32mm blir för små.
Jag har tidigare skrivit om ett test av 32mm däck där Conti GP5000 S TR fick bäst resultat
Det är väl GP5000 jag är inställd på, men nu dök Pirelli upp som en joker så lika bra att se om någon frälst har något att yppa.

Är GP5000 ”true to size” i motsats till mitt nuvarande Giant Gavia 25 som i verkligheten är 28mm?

Jag vill höja styret på grabbens cykel, med en kritisk cykelhelg i antågande, frågar jag här först så jag inte gör bort mig ?

How to?
Lossa och ta bort topplocket
Bort med distanserna
Lossa styrstammen och lyft bort
Dit med distanserna
Montera styrstam
Montera topplock

Done?!

Inga konstigheter och inget att ta höjd för?

Bilagor

• EFF5E9F9-2AC7-462E-BD1D-6ED2A66BC3EB.jpeg
    EFF5E9F9-2AC7-462E-BD1D-6ED2A66BC3EB.jpeg
    518 KB · Besök: 57
Tillbaka
Topp