Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Denna kanske är av intresse om storleken på den förra är för osäker?
Det står 57 cm i annonsen men jag tror det rätta är 58 cm CT, storlekarna efter det bör vara 60 och 63 cm.

Visa din Miyata!
Det står 57 cm i annonsen men jag tror det rätta är 58 cm CT, storlekarna efter det bör vara 60 och 63 cm.

Samma butik har för övrigt även en Miyata 610 i stl 56 cm till salu för 1500 kr. Svårt att säga skicket men modellen kan jag gå i god för att den är bra :)

Edit. Såg nu att den redan var såld, såklart.

Visa din Miyata!
Stärkt av den goa känslan på Kogan imorse tog jag den långa vägen hem. Först österut till Råda Säteri för en kopp kaffe.
IMG_5054.jpeg
IMG_5055.jpeg

Sedan lite luktandes på vitsippor på vägen mot Mölnlycke.
IMG_5056.jpeg

På abens inrådan även lite banvall, iallafall så nära den jag kunde cykla på väg mot Pixbo.
IMG_5057.jpeg

Det räckte inte med ett Säteri för att göra herrgårdsrundan komplett, även Gunnebo slott låg ju liksom på vägen.
IMG_5058.jpeg
IMG_5062.jpeg

Kaffe hade jag ju redan fått så rullade bara igenom utan att knacka på hos slottsherren.

Även ett slott kan behöva lite rough stuff ibland.
IMG_5063.jpeg

Vidare in på Herkulesgårdens område som bjöd på fingrusåka.
IMG_5065.jpeg

Och sist men inte minst lite kultur.
IMG_5066.jpeg

Underbar tur på 2,5 mil. Trevlig fredag på er!

Bilagor

• IMG_5063.jpeg
    IMG_5063.jpeg
    2.1 MB · Besök: 55
Visa din Miyata!
Bara? Finns det finare (och dyrare) än Thomsons?

Men ska jag vara mer seriös så tycker jag snarare att det är blandningen av billigt och dyrt som gör @LWB byggena så bra och inspirerande!

Visa din Miyata!
Förstår inte folk som kör stolpar utan sån två-skruva microadjust som thomson har. Jag har ngn ritchey och liknande. Blir alltid lika arg av att justera dom ?

Denna kanske är av intresse om storleken på den förra är för osäker?
Jag var in på deras butik och den där cykeln stod på något lager, så jag förstod det som att man måste köpa den osedd ??‍♂️

Visa din Miyata!
Vad är det för sadelstolpe du har? Ser ut som en Thomson men hoppas på något billigare för jag funderar själv på en sådan :)
Det är ju en lwb-cykel, då ska man vara glad om det bara är en Thompson!
Men riktigt stilig är den!
Jag är ledsen att behöva meddela att det är en Thomson… skratt-smileyn fick bli i avsaknad av jag-skäms-lite-grann-smiley. Men grann är den.

Men ska jag vara mer seriös så tycker jag snarare att det är blandningen av billigt och dyrt som gör @LWB byggena så bra och inspirerande!
Tack, det var ett fint omdöme.

26.8 skall det vara på en Miyata, inte 28.6 :)
28,6:orna är till gen 2-cyklarna. Men jag vet en tråd-dweller som kör på 26,8 mm campa-stolpe.

Visa din Miyata!
Det kan ha blivit så att jag köpte den Miyata i Uppsala som @Peth tipsade om i måndags.
2E8C363E-3E1D-46C3-B075-991B47AFBAB3.jpeg
FF955278-2C8D-4A30-88E2-8401A7E7A5AF.jpeg
EB3E02EF-FBDB-45CD-86C1-D16D72CCD343.jpeg

Jag ville inte att min On/off Roadrunner jag köpte för två veckor sen skulle känna sig ensam, så jag tyckte det var bäst att skaffa en kamrat till den.

Den här var ju så röd och fin också, den har till och med fästen för ett tredje flaskställ och fästpunkter för rack på framgaffeln, vem kan motstå det?

Visa din Miyata!

Thomson-stolpen är onekligen både bra och snygg. Men på temat blanda billigt och bling så är jag mycket nöjd med den originalstolpe till Systerskeppet som jag inte polerade utan bara lutade av. Den snygga sammets-touchen från det svarta originalet var kvar, men nu i silvrigt utförande. Dels snyggt, dels tillfredsställande för en rubbad själ att steka upp en ganska ankommen falukorv och servera den som en entrecôte.

D1236531-54FD-4E12-8335-88DAF3AEFF99.jpeg

Visa din Miyata!
Ja lite strö läser loggar in på sista kommentarer och skrollar upp blir inte riktigt gå genom allt blev fixa Logan växlar Sram S7 som frös blev arm ner missa så tog sturmy-srcher S7 klickbox med 1700 vajer reglage men lärde mig att de där armarna inne när den ligger i 1 växel inte var längst in bak mot väggen man får peta bak det ställde till det stiften trycker tillbaka den nya var naturligtvis bara ena bak tryckte i tänkte den trycks bak nej den hakade över stift inte före jag tryckt bak bägge och vid montering gick den som den skulle växla oj stakars support vad det moste bli många fel montera klick boxen när den kommer så vem börjar tryck bak de där innan montering på stift plats med boxen.
Jag kommer nu ställa den använda pippip on/off och byta viter däcken på Logan till sommr däck tittade lite på verktyg blir bara nödvändigt avdragar kassett och vevlager tar inte något sett väskor verktyg.

Visa din Miyata!
Det är ser jag en del läder sadel broks är en 45 år sedan cyklade med sådan men Ätranverkets på Husqvarna blev att googla cykel sadel såg indiska gori läder sadel men blir Asaklit sadel får se om fungerar på pippip

Visa din Miyata!
Idag stod påbörjad strippning av nyförvärvet på schemat, jag har en bit kvar tills den är helt nerplockad.
6699946D-A5B0-491C-BA6A-DED35ACB37A2.jpeg

Jag som är ny på Miyator blir inte riktigt klok på deras modellprogram med tanke på att den här är en Sportrunner men den har likadan ram som min On/Off Roadrunner. Handlade skillnaden i modellnamn enbart om vilka komponenter som satt på cykeln?

En annan fråga jag har är om det går att köpa nya dekaler till en sådan här? På denna cykel är de gamla dekalerna i så dåligt skick att jag är mer lockad till att avlägsna alla helt och hållet än att behålla de.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag som är ny på Miyator blir inte riktigt klok på deras modellprogram med tanke på att den här är en Sportrunner men den har likadan ram som min On/Off Roadrunner. Handlade skillnaden i modellnamn enbart om vilka komponenter som satt på cykeln?
Inte enbart men till stor del. Miyata tillverkade själv rören till ramarna i stål och jag tror det blev billigare att enbart ha en sorts rör: de finaste, trippelreducerade med invändiga splines (förstärkningar i form av bommar) och gjorda av krommolybdenstål. Dessa användes från slutet av åttiotalet på alla(?) modeller och är en stor del i varför Miyata är så populära att ha som grund att bygga vidare på.

Visa din Miyata!
Klickade hem en kortare styrstam till min Barbiecore (tidigare benämnd Valleyrunnern). Jäkla meck att byta, och så var den 30 cm hög, vilket ju är en decimeter för mycket – bara att plocka fram bågfil och fil (vad kan gå fel liksom). Passade även på att skruva dit lite nytt bling.
EEE0847C-D79A-4C76-9584-DD08671AF0C2.jpeg

EC0BF581-5B1F-406A-9A9A-3E31C9407E63.jpeg

1530D7D5-5A5B-4A0B-8B8B-0C14EC199102.jpeg

937E4998-A8A5-4771-ADEC-F70F0C05288B.jpeg

652BA8F0-64A4-46C2-9721-C9D65ECC58DC.jpeg

Har även satt dit en gravelkorrekt väska.

Bakbromsen är värdelös, undrar om det är höljet som är skräp.

Visa din Miyata!
Klickade hem en kortare styrstam till min Barbiecore (tidigare benämnd Valleyrunnern). Jäkla meck att byta, och så var den 30 cm hög, vilket ju är en decimeter för mycket – bara att plocka fram bågfil och fil (vad kan gå fel liksom). Passade även på att skruva dit lite nytt bling.
Visa bilaga 624137
Visa bilaga 624138
Visa bilaga 624139
Visa bilaga 624140
Visa bilaga 624141
Har även satt dit en gravelkorrekt väska.

Bakbromsen är värdelös, undrar om det är höljet som är skräp.

Var det svårt att kapa "på snedden" och få till samma vinkel som expandern? Frågar åt en vän.

Visa din Miyata!
Idag stod påbörjad strippning av nyförvärvet på schemat, jag har en bit kvar tills den är helt nerplockad.
Visa bilaga 624096
Det korta svaret är ja.

SportRunner och vissa On/Off hade identiska ramar, dvs. din sort med fästen för tre flaskhållare och pakethållarfästen på gaffelbenen.

SportRunner hade snäppet enklare komponenter (bl.a. 200CX) och On/Off hade huvudsakligen (helt?) Exage 300LX. Men i praktiken och ffa som utgångspunkt för ett bygge idag så är de identiska.

Visa din Miyata!
Är det en miyata? Annons på fb utan närmare beskrivning.

Bilagor

• Screenshot_20230507_093414_Facebook.jpg
    Screenshot_20230507_093414_Facebook.jpg
    161 KB · Besök: 79
  • Screenshot_20230507_093349_Facebook.jpg
    Screenshot_20230507_093349_Facebook.jpg
    210.9 KB · Besök: 87
  • Screenshot_20230507_093357_Facebook.jpg
    Screenshot_20230507_093357_Facebook.jpg
    66.8 KB · Besök: 84
Visa din Miyata!
Ett litet steg för mänskligheten och inte ett särskilt stort steg för mig heller, men ikväll åkte styrlindan på Systerskeppet.

C4D34BD2-DD45-47B1-AFEA-63C507FD1D57.jpeg

Början och slutet ska snyggas till och lindas med hamprep och så ska det schellackas, sen torde cykeln vara redo.
Tack till @Moses95 för styre och stam, @Valdemar för bromshandtagen, @detvanligavartaget för cantisarna och @n3wton för hjälp med hämtning och leverans av cykeln i dess ursprungliga sorgliga skepnad:

A29D1DE4-A66F-4118-83FC-AF798925509E.jpeg

Tillbaka
Topp