Tips på bra glasögon för MTB

inget är avfärdat, kör med det du önskar.

ögat är för övrigt en oskarp konstruktion som bara känner bara tre våglängder, men är uppbackad av avancerad bildbehandling.

det finns inga gratis luncher, men världen är full av marknadsföring.

Med risk för trådkapning: finns det några billiga glasögon med slipade glas som funkar för cykling?
Nu kör jag med ett par gamla avlagda glasögon som är ganska lätta, vilket gör att dom sitter kvar hyfsat. Men ett par lite sportigare hade varit fint. Jag vill/kan dock inte lägga några stora summor på ett par.

ögat är för övrigt en oskarp konstruktion som bara känner bara tre våglängder, men är uppbackad av avancerad bildbehandling.
Det stämmer inte. Precis som hos en kamerasensor har ögat synceller av tre sorter (plus en monokrom) som uppfattar olika spann av våglängder, inte bara en våglängd var. Med hjälp av skillnaderna i intensitet hos respektive sorts syncell, kan hjärnan uppfatta olika färger. Nu råkar det dock vara så att merparten av det vi ser är "grönt", så om man filtrerar bort en del av det så framstår skillnaden mellan olika färger tydligare. Det är så många moderna brillor funkar.

2880px-Cone-fundamentals-with-srgb-spectrum.svg.png

ja det finns ett överlapp mellan de tre. så ganska primitivt, och egentligen ett under att det funkar så bra. glasen med varm färg ger högre kontrast. åtminstone en stund. men mindre ljus.

Jawbreaker med fotokromatisk lins tycker jag fungerar bra, men vissa tycker att linsen är för långsam.
Året om, dygnet runt.

Är lite sugen på dessa eller andra fotokromatiska men lurar lite på vad långsamt är i sammanhanget, det som jag ser som mest problematiskt är väl att gå från att bomba på i solen för att sedan åka in i skogen, så där kul om man inte ser ett skvatt.....

/C

Är det någon som har tips glasögon som uppfyller dessa 3 kriterier?

1. Ingen förvrängning av bilden.
2. Immar inte igen vid långsamt spinnande uppför backar.
3. Kostar på rätt sida av 1000:-

Är det någon som har tips glasögon som uppfyller dessa 3 kriterier?

1. Ingen förvrängning av bilden.
2. Immar inte igen vid långsamt spinnande uppför backar.
3. Kostar på rätt sida av 1000:-

Också intresserad av ovanstående, men jag vill lägga till en punkt.

4. Har en design som inte gör att man ser ut som en amerikansk douche på spring break.
(De ska alltså inte se ”snabba” ut.)

D64BFF95-6B1B-4C09-810F-FA6421EE22C5.jpeg

Jag tycker Oakley Trail ger som jag läste ovan en LSD känsla :), det blir lite för mkt. Northug classic performance gillar jag skarpt, täcker åt alla håll. Jag har även Bliz Matrix som är riktigt bra. Bliz Motion är bra när man kommer skita ned sig för mkt och inte vill bry sig så mkt.
Jag har haft noname tidigare där skalmen gick av på och som tur var den i plast så den sprätte bort från ansiktet, jag läste om en optiker som varnar för alla skador metallbågar ger när dom som små spjut skär sig in i ansiktet och även vanligt glas gör även dom hemska skador så det där med billiga glasögon som stod ovan känns verkligen inte bra.
Photochromic vill man ha framöver när dom reagerar snabbare, det tar 30-60 sek att mörka och 10 min till för att göra helt mörka. Sedan 2 min för att bli ljusa igen och sen 5 min till att bli helt ljusa och där jag åker så blir det inte så bra. Dom där som ändras mellan 0-3 verkar dock intressanta. Jag läste även att en del cyklade med polaroid förut och iom att vertikalt ljus bryts så påverkas 3D så en del svängde för tidigt eller för sent i hög fart.

Jag tycker Oakley Trail ger som jag läste ovan en LSD känsla :), det blir lite för mkt.

Festligt det där. Patrik som har SCS gillar inte heller den linsen pga samma anledning, jag upplever den inte alls så. Skulle dock vara intressant att uppleva den känslan trots att jag säkert inte heller skulle gilla den.
Jag har dock inte testat LSD :cautious:

Jag har varit hyfsat nöjd med Zekler-glasögon för 100kr, men de immar igen lite för mycket så det blir att jag undviker dem ibland. Fick därmed en liten rispa på hornhinnan i förra veckan. ?
Tips på glasögon som inte immar igen?

Jag har varit hyfsat nöjd med Zekler-glasögon för 100kr, men de immar igen lite för mycket så det blir att jag undviker dem ibland. Fick därmed en liten rispa på hornhinnan i förra veckan. ?
Tips på glasögon som inte immar igen?
Kör med Zekler och de immar igen när det går väldigt långsamt/står stilla då gäller det att ta av dem. Sen är det säkert olika för olika personer osv.

Pocs flugbrillor funkar kanon, hade oakley jawbreaker innan men kom inte ifrån att dom klämde och gav mig huvudvärk. Är ju i size med ett par Googles så har du litet huvud kanske passformen är sådär ?‍♂️

A0FACD5C-A9D2-46C4-8EAD-E6B66A22E0B9.jpeg

Kör med Zekler och de immar igen när det går väldigt långsamt/står stilla då gäller det att ta av dem. Sen är det säkert olika för olika personer osv.
Har inte kommit på nåt bra ställe att ha dem när jag klättrar t ex, har tappat flera par. Tänker att om jag inte måste ta av dem så försvinner de inte. Bliz Matrix Nordic Light är på väg nu, får se hur de beter sig.

Har inte kommit på nåt bra ställe att ha dem när jag klättrar t ex, har tappat flera par. Tänker att om jag inte måste ta av dem så försvinner de inte. Bliz Matrix Nordic Light är på väg nu, får se hur de beter sig.
Klart bäst om man slipper ta av glasögonen. Men man brukar få göra det när man står still för att undvika imma. Under cykling: sätt dem i hjälmen (skalmarna in genom hålen) eller häng dem bak i nacken (en skalm ner under tröjkragen, glaset utåt). Undvik att stoppa ner dem i ryggfickan det kan ge repor har jag märkt.?

Jag är otroligt oimponerad av kvaliteten på Bliz mtp att de ändå kostar typ hälften av Oakley och inte en femtedel eller så som hade känts mer rimligt

Jag har ett par Oakley Holbrook som enda par solglasögon för allt inklusive cykling. Bortsett från att de går att repa om man är oförsiktig verkar de ganska oförstörbara och tappar inte passformen av att ligga nerknölade i väskor med mera. Gråa glas eftersom jag ogillar när världen blir artificiellt färgglad. Är det mörkt cyklar jag utan.

Jag har ett par POC devourer idag, men är på jakt efter ett par photokromatiska, nån som kan rekommendera några ?

/Henrik

Jag har ett par POC devourer idag, men är på jakt efter ett par photokromatiska, nån som kan rekommendera några ?

/Henrik
Svarar mig själv, köpte ett par "Bliz Fusion - Nano | Photochromic"

Inte hunnit testa dom i skogen än, så jag kan inte säga om de funkar bra eller inte, jag får återkomma med kommentarer.

/ Henrik

Jag är otroligt oimponerad av kvaliteten på Bliz mtp att de ändå kostar typ hälften av Oakley och inte en femtedel eller så som hade känts mer rimligt

Jag har ett par Oakley Holbrook som enda par solglasögon för allt inklusive cykling. Bortsett från att de går att repa om man är oförsiktig verkar de ganska oförstörbara och tappar inte passformen av att ligga nerknölade i väskor med mera. Gråa glas eftersom jag ogillar när världen blir artificiellt färgglad. Är det mörkt cyklar jag utan.
Håller med! Enkla glas med artefakter som vilka billiga glajjor som helst.

Håller med om LSD-känslan i Prizm trail. Too much. Kör Bliz Fusion med båda Nordic Light linserna, klar, rosa och grå för olika tillfällen och väder. Ibland när jag vill se freeride ut kör jag Oakley Holbrook Prizm dark golf, som funkar utmärkt en solig sommardag på skogsstigarna.

Jag kör POC Devour flugbrillor nu. Var skeptisk till att dom var så stor innan man när man vant sig är det grymt skönt med det stora glaset.
Kör Blix innan, men tycker dom var lite mörka.

Är det dåligt väder brukar jag köra Aeroclub:
Inte alls lika snygga som poc (om man bryr sig om det), men det är skönt att dom blir ljusa när det mörkt.

Julbo med reactiv lins.

Edit: främst linsen som är från 0-3. Då funkar det även i skymning i skogen.
1-3 kan bli lite väl mörkt annars.
Vilka kör du @marr med reactiv 0-3? Mer långtidsrecension?
Kollat på Fury idag men gillar även storleken på POC Devour även om de inte är fotokromatiska.

Vilka kör du @marr med reactiv 0-3? Mer långtidsrecension?
Kollat på Fury idag men gillar även storleken på POC Devour även om de inte är fotokromatiska.

Jag kör Jublo Aero Reaktiv Performance 1-3. Jag är riktigt nöjd, förutom att jag skulle ville har linserna lite mindre mörkt när det är mörkt ute. Andra fotokromatiska linserna jag har är lite mindre mörkt i mörkret. Kontrast höjning är bättre än andra glasögon jag har provat (jag har dock inte provat Oakley Prizm). Den sitter riktigt bra och kvaliteten känns också riktigt bra.

Kan inte påstå att jag någonsin märkt skillnad på kontrasthöjade eller inte när jag cyklat. På skidor vid offpistskidåkning föredrar jag rosa eller orange tint för kontraster och klarar inte av gult glas som ska vara kontrasthöjande men tycker alla släpper in för mkt ljus.
Står att de har en kontrasthöjade 0-3 men ser inte vilka som skulle ha den, kanske är ny. Gillar att den med grå bas 0-3 inte har spegel som kan repas och göra allt skit! jag ramlar och glasögon repas men utan spegel behöver de inte byta lins direkt iaf.
Den 1-3 kontrasthöjande verkar ha blå spegel.

Senast ändrad:
Jag vill bara har kontrasthöjande linser (orange) vi stigcykling, det hjälper mycket med att ser små hinder på stig. Vid alla andra aktiviteter, som längd och turskidsåkning vill jag har neutrala linser.

Jag tycker inte om speglade linser. Jag kör "Zebra Light Red". Jag har inte fått en enda repa på mina linser efter flera års användning.

Efter att jag fick gren i ögat har jag kommit fram till att jag vill ha skydd för ögonen när jag cyklar.
Har kommit fram till att jag vill ha Oakley Sutro och då är valet mellan Fotokromatiska eller Prizm Trail. Båda är väl bra men på olika sätt, någon som kan ge mig input och har erfarenhet från båda?

Efter att jag fick gren i ögat har jag kommit fram till att jag vill ha skydd för ögonen när jag cyklar.
Har kommit fram till att jag vill ha Oakley Sutro och då är valet mellan Fotokromatiska eller Prizm Trail. Båda är väl bra men på olika sätt, någon som kan ge mig input och har erfarenhet från båda?
Jag kör med fotokromatiska (Rudy Project) och tycker att det fungerar bra. Byter i princip aldrig till andra linser med undantag för helt klara linser när det är mörkt och allmänt kasst väder.
Det finns dock en fördröjning som man inte skall bortse från. Det är minst sagt spännande att cykla in i en smal "djurtunnel" under en väg en riktigt solig sommardag ?

Jag har gärna fotokromatiska och kontrasthöjande samtidigt. Tror inte att Oakley har det. Jag har Julbo och är nöjd.

Just got mine great lenses feel light on the face, fit realy well with Helmet

Jag växlar mellan de här:

Visorglajjerna har utbytbara glas, så brukar köra de klara glasen vintertid och i skymning/mörker.
Rockrglajjerna kör jag när det är civilisation i närheten och man inte vill se alltför snabb/sportig ut.

Prizm är väl kontrasthöjande? Den funktionen gillar jag men tycker dom är lite för mörka i skogen.
Kan du länka dom julbo du har?
Jag kör med Sutro Lite Prizm Trail Torch och dem funkar skitbra i skogen men lite för ljusa för sol och för mörka när det är mörkt. Hade jag köpt nu så hade jag nog valt en fotokromatisk lins antagligen av julbo.

Kan även nämna att Sutro Lite är ganska stor och sitter löst och kan studsa lite mot hjälmen men dem har däremot aldrig ramlat av. Jag har typ medium-stort huvud. Vanliga Sutro tror jag är större så se till att testa dem först.

...
Kan även nämna att Sutro Lite är ganska stor och sitter löst och kan studsa lite mot hjälmen men dem har däremot aldrig ramlat av. Jag har typ medium-stort huvud. Vanliga Sutro tror jag är större så se till att testa dem först.
Enda skillnaden mellan Sutro Lite och Sutro är ju bågen under linsen. Finns dock Sutro och Sutro small

Prizm är väl kontrasthöjande? Den funktionen gillar jag men tycker dom är lite för mörka i skogen.
Kan du länka dom julbo du har?

Jag har två som inte längre finns att köpa. Linserna heter "reactiv high contrast". Julbo säger att dom har snabbaste fotokromatiska linser på marknaden, om det är sant vet jag inte, men dom är snabbare än andra jag har haft. Jag tycker mycket om färgen av linser, höjer kontrasten på stigen utan att kännas onaturligt. Julbo är dock dyr (jag köpte både med rabatt). Bikester har en modell kvar, men det finns många med denna linser:

Enda skillnaden mellan Sutro Lite och Sutro är ju bågen under linsen. Finns dock Sutro och Sutro small
Sutro saknar gummit bak på "pinnarna" också

Edit: Enligt sportrx så är vanliga sutro större (139mm vs 136mm)

Senast ändrad:
Jag har två som inte längre finns att köpa. Linserna heter "reactiv high contrast". Julbo säger att dom har snabbaste fotokromatiska linser på marknaden, om det är sant vet jag inte, men dom är snabbare än andra jag har haft. Jag tycker mycket om färgen av linser, höjer kontrasten på stigen utan att kännas onaturligt. Julbo är dock dyr (jag köpte både med rabatt). Bikester har en modell kvar, men det finns många med denna linser:

Är det den färgen på lins som gör kontrasten bättre?

Den du länkade är 1>3, är inte bättre sätt ha 0>3 istället?

Tillbaka
Topp