Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer inte. Precis som hos en kamerasensor har ögat synceller av tre sorter (plus en monokrom) som uppfattar olika spann av våglängder, inte bara en våglängd var. Med hjälp av skillnaderna i intensitet hos respektive sorts syncell, kan hjärnan uppfatta olika färger. Nu råkar det dock vara så att merparten av det vi ser är "grönt", så om man filtrerar bort en del av det så framstår skillnaden mellan olika färger tydligare. Det är så många moderna brillor funkar.ögat är för övrigt en oskarp konstruktion som bara känner bara tre våglängder, men är uppbackad av avancerad bildbehandling.
Jawbreaker med fotokromatisk lins tycker jag fungerar bra, men vissa tycker att linsen är för långsam.
Året om, dygnet runt.
Är det någon som har tips glasögon som uppfyller dessa 3 kriterier?
1. Ingen förvrängning av bilden.
2. Immar inte igen vid långsamt spinnande uppför backar.
3. Kostar på rätt sida av 1000:-
Jag tycker Oakley Trail ger som jag läste ovan en LSD känsla :), det blir lite för mkt.
Kör med Zekler och de immar igen när det går väldigt långsamt/står stilla då gäller det att ta av dem. Sen är det säkert olika för olika personer osv.Jag har varit hyfsat nöjd med Zekler-glasögon för 100kr, men de immar igen lite för mycket så det blir att jag undviker dem ibland. Fick därmed en liten rispa på hornhinnan i förra veckan. ?
Tips på glasögon som inte immar igen?
Har inte kommit på nåt bra ställe att ha dem när jag klättrar t ex, har tappat flera par. Tänker att om jag inte måste ta av dem så försvinner de inte. Bliz Matrix Nordic Light är på väg nu, får se hur de beter sig.Kör med Zekler och de immar igen när det går väldigt långsamt/står stilla då gäller det att ta av dem. Sen är det säkert olika för olika personer osv.
Klart bäst om man slipper ta av glasögonen. Men man brukar få göra det när man står still för att undvika imma. Under cykling: sätt dem i hjälmen (skalmarna in genom hålen) eller häng dem bak i nacken (en skalm ner under tröjkragen, glaset utåt). Undvik att stoppa ner dem i ryggfickan det kan ge repor har jag märkt.?Har inte kommit på nåt bra ställe att ha dem när jag klättrar t ex, har tappat flera par. Tänker att om jag inte måste ta av dem så försvinner de inte. Bliz Matrix Nordic Light är på väg nu, får se hur de beter sig.
Jag är otroligt oimponerad av kvaliteten på Bliz mtp att de ändå kostar typ hälften av Oakley och inte en femtedel eller så som hade känts mer rimligtHar inte kommit på nåt bra ställe att ha dem när jag klättrar t ex, har tappat flera par. Tänker att om jag inte måste ta av dem så försvinner de inte. Bliz Matrix Nordic Light är på väg nu, får se hur de beter sig.
Svarar mig själv, köpte ett par "Bliz Fusion - Nano | Photochromic"Jag har ett par POC devourer idag, men är på jakt efter ett par photokromatiska, nån som kan rekommendera några ?
/Henrik
Håller med! Enkla glas med artefakter som vilka billiga glajjor som helst.Jag är otroligt oimponerad av kvaliteten på Bliz mtp att de ändå kostar typ hälften av Oakley och inte en femtedel eller så som hade känts mer rimligt
Jag har ett par Oakley Holbrook som enda par solglasögon för allt inklusive cykling. Bortsett från att de går att repa om man är oförsiktig verkar de ganska oförstörbara och tappar inte passformen av att ligga nerknölade i väskor med mera. Gråa glas eftersom jag ogillar när världen blir artificiellt färgglad. Är det mörkt cyklar jag utan.
Vilka kör du @marr med reactiv 0-3? Mer långtidsrecension?Julbo med reactiv lins.
Edit: främst linsen som är från 0-3. Då funkar det även i skymning i skogen.
1-3 kan bli lite väl mörkt annars.
Rätt sida för bra glasögon ligger på 1000+ sidan ?3. Kostar på rätt sida av 1000:-
Vilka kör du @marr med reactiv 0-3? Mer långtidsrecension?
Kollat på Fury idag men gillar även storleken på POC Devour även om de inte är fotokromatiska.
Exakt, är Cat 0-3 linsen jag är ute efter isf. Kändes riktigt najs i butik.Jag kör Jublo Aero Reaktiv Performance 1-3. Jag är riktigt nöjd, förutom att jag skulle ville har linserna lite mindre mörkt när det är mörkt ute. ...
Exakt, är Cat 0-3 linsen jag är ute efter isf. Kändes riktigt najs i butik.
www.julbo.com
Jag kör med fotokromatiska (Rudy Project) och tycker att det fungerar bra. Byter i princip aldrig till andra linser med undantag för helt klara linser när det är mörkt och allmänt kasst väder.Efter att jag fick gren i ögat har jag kommit fram till att jag vill ha skydd för ögonen när jag cyklar.
Har kommit fram till att jag vill ha Oakley Sutro och då är valet mellan Fotokromatiska eller Prizm Trail. Båda är väl bra men på olika sätt, någon som kan ge mig input och har erfarenhet från båda?
Efter att jag fick gren i ögat har jag kommit fram till att jag vill ha skydd för ögonen när jag cyklar.
Har kommit fram till att jag vill ha Oakley Sutro och då är valet mellan Fotokromatiska eller Prizm Trail. Båda är väl bra men på olika sätt, någon som kan ge mig input och har erfarenhet från båda?
Prizm är väl kontrasthöjande? Den funktionen gillar jag men tycker dom är lite för mörka i skogen.Jag har gärna fotokromatiska och kontrasthöjande samtidigt. Tror inte att Oakley har det. Jag har Julbo och är nöjd.
evolveriders.com
citruseyewear.com
citruseyewear.com
Jag kör med Sutro Lite Prizm Trail Torch och dem funkar skitbra i skogen men lite för ljusa för sol och för mörka när det är mörkt. Hade jag köpt nu så hade jag nog valt en fotokromatisk lins antagligen av julbo.Prizm är väl kontrasthöjande? Den funktionen gillar jag men tycker dom är lite för mörka i skogen.
Kan du länka dom julbo du har?
Enda skillnaden mellan Sutro Lite och Sutro är ju bågen under linsen. Finns dock Sutro och Sutro small...
Kan även nämna att Sutro Lite är ganska stor och sitter löst och kan studsa lite mot hjälmen men dem har däremot aldrig ramlat av. Jag har typ medium-stort huvud. Vanliga Sutro tror jag är större så se till att testa dem först.
Prizm är väl kontrasthöjande? Den funktionen gillar jag men tycker dom är lite för mörka i skogen.
Kan du länka dom julbo du har?
Sutro saknar gummit bak på "pinnarna" ocksåEnda skillnaden mellan Sutro Lite och Sutro är ju bågen under linsen. Finns dock Sutro och Sutro small
då var det väl en oinformerad säljare jag pratade med :/Sutro saknar gummit bak på "pinnarna" också
Edit: Enligt sportrx så är vanliga sutro större (139mm vs 136mm)
Är det den färgen på lins som gör kontrasten bättre?Jag har två som inte längre finns att köpa. Linserna heter "reactiv high contrast". Julbo säger att dom har snabbaste fotokromatiska linser på marknaden, om det är sant vet jag inte, men dom är snabbare än andra jag har haft. Jag tycker mycket om färgen av linser, höjer kontrasten på stigen utan att kännas onaturligt. Julbo är dock dyr (jag köpte både med rabatt). Bikester har en modell kvar, men det finns många med denna linser:
![]()
Julbo Rush Reactiv Hight Contrast 1>3 Solglasögon svart/blå | bikester.se
Julbo Rush Reactiv Hight Contrast 1>3 Solglasögon svart/blå - till rätt pris! 14 dagars öppet köp och fri retur.Julbo Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se