Tankar om White GX Pro 20

Jag har haft min i ett år nu och cyklat 320mil.
Mkt nöjd!
Pendlar på den i utförandet på bilden med ett par enklare Shimano hjul med 32mm GP5000 nu när det är grus och isfritt.
IMG_8551.jpeg

Sen när det blir helg så skruvat jag bort skärmar och pakethållare med de nio insexskruvarna och monterar på orginalhjul och däck och kör Gravel med den!

Jag har kört hela vintern. Ambitionen har varit att pendla 2 dagar i veckan (30km enkel) men sen kommer ju livet emellan. Sjuka barn, sjuk mig själv jobbresor och annat!
Har cyklat i sopsaltat och snömodd men varit noga med att skölja av när jag kommit hem. Det enda som gått åt (vad jag kan se/känna) är en kedja.

Som pendlarcykel är den kanon! Det enda jag hade önskat är en effektmätare för att få någon sorts mental klapp på axeln när jag kämpat mig fram i motvind och slasksnö. Det är rätt demoraliserande när snittfart hamnar under 20km/h !

Som gravelcykel tycker jag den är helt ok! Helt klart en bra instegscykel till Gravel! Uppskattar växelsystemet och de hydrauliska bromsarna som jag tycker funkar prima!

Jag är 179cm och kör på en small. Har medium på mina andra cyklar från Specialized. Köpte denna i small då det var det enda som fanns och jag tycker den har varit bra i storleken.

Mkt nöjd!
Pendlar på den i utförandet på bilden med ett par enklare Shimano hjul med 32mm GP5000 nu när det är grus och isfritt.
Visa bilaga 623250
Sen när det blir helg så skruvat jag bort skärmar och pakethållare med de nio insexskruvarna och monterar på orginalhjul och däck och kör Gravel med den!

Jag har kört hela vintern. Ambitionen har varit att pendla 2 dagar i veckan (30km enkel) men sen kommer ju livet emellan. Sjuka barn, sjuk mig själv jobbresor och annat!
Har cyklat i sopsaltat och snömodd men varit noga med att skölja av när jag kommit hem. Det enda som gått åt (vad jag kan se/känna) är en kedja.

Som pendlarcykel är den kanon! Det enda jag hade önskat är en effektmätare för att få någon sorts mental klapp på axeln när jag kämpat mig fram i motvind och slasksnö. Det är rätt demoraliserande när snittfart hamnar under 20km/h !

Som gravelcykel tycker jag den är helt ok! Helt klart en bra instegscykel till Gravel! Uppskattar växelsystemet och de hydrauliska bromsarna som jag tycker funkar prima!

Jag är 179cm och kör på en small. Har medium på mina andra cyklar från Specialized. Köpte denna i small då det var det enda som fanns och jag tycker den har varit bra i storleken.
Har du 2 set av hjul? :)

Japp! Hittade ett par oanvända basic Shimano Racerhjul för 1500kr. Lätt värt huvudvärken att slippa byta däck :)
Smidigt på vintern oxå att kuna variera dubb och odubbat utifrån behov.
Jag funderar också på det för att det tog mig evigheter med att byta till GP5000 som jag ville testa från de stock-däcken. Allt detta är fortfarande nytt för mig så jag vet inte vad jag gillar och inte gillar än så länge. Men byter du kasetter också? Har bara läst att det är rekommenderat men vet inte varför :)

Jag funderar också på det för att det tog mig evigheter med att byta till GP5000 som jag ville testa från de stock-däcken. Allt detta är fortfarande nytt för mig så jag vet inte vad jag gillar och inte gillar än så länge. Men byter du kasetter också? Har bara läst att det är rekommenderat men vet inte varför :)
Jag förstår. Jag flyttar orginalkasetten mellan hjulen. Det går så pass snabbt och enkelt att flytta den.

Mkt nöjd!
Visa bilaga 623250

Ser jättebra ut! Vad är det för pakethållare som du använder? Försöker hitta en som skulle passa. Tacksam för svar!

Är det bara jag? Så fort jag växlar från lilla till stora på framklingan så är det extremt stort hopp eller att det typ är trögt?

Går det inte att smocka dit en 36T inner? BCD ser ut ungefär som på 105 R7000, kan en sån inner möjligen passa?
Utan att ha kollat:
Har inte FC-R7000 110mm BCD? För det har inte GRX, 33t(?) är det minsta med 110mm BCD (om jag kommer ihåg rätt)

<REDIGERAT>
FC-R7000 BCD: 110

FC-RX600 BCD,110/80

Senast ändrad:
Utan att ha kollat:
Har inte FC-R7000 110mm BCD? För det har inte GRX, 33t(?) är det minsta med 110mm BCD (om jag kommer ihåg rätt)

<REDIGERAT>
FC-R7000 BCD: 110

FC-RX600 BCD,110/80
Förlåt mig, men vad innebar det till slut? Passar den övre länken? Försökte kolla lite själv men än så länge är det lite grekiska för mig haha :D

Men om jag byter hela crankset(vet inte vad det heter på svenska)?
Vevparti
Kommer jag kunna ha vilken som helst då? :)
Ja
Men det kan bli dyrt. Särskilt om du vill ha kvar 46 som största. 46/36 är vanligt på CXar och Shimano har åtminstone ett; FC-R8000
Men det kostar en hel del
(Även om det säkert går att hitta billigare)
Men vill du lägga så mkt pengar på din cykels vevparti?

Oavsett det tycker jag att du bör fundera igenom din utväxling och vad du egentligen vill ha. Ett sätt som jag tycker är bra att jmf olika utväxlingar är mha

Kör man mest landsväg så använder man väl inte lilla klingan så ofta? Beror såklart på backe osv, men jag har knappt använt min alls även med vinterdäck och snö. Men det är ju platt där jag bor iofs.

Kör man mest landsväg så använder man väl inte lilla klingan så ofta? Beror såklart på backe osv, men jag har knappt använt min alls även med vinterdäck och snö. Men det är ju platt där jag bor iofs.
Jag bor i Stockholm och det har blivit mycket mer landsväg för mig än grus faktiskt så det händer att jag önskar och vill hoppa till den lilla klingan men det tar emot för att det är så segt att växla till stora klingan igen.
Vevparti

Ja
Men det kan bli dyrt. Särskilt om du vill ha kvar 46 som största. 46/36 är vanligt på CXar och Shimano har åtminstone ett; FC-R8000
Men det kostar en hel del
(Även om det säkert går att hitta billigare)
Men vill du lägga så mkt pengar på din cykels vevparti?

Oavsett det tycker jag att du bör fundera igenom din utväxling och vad du egentligen vill ha. Ett sätt som jag tycker är bra att jmf olika utväxlingar är mha
Jaha vilka tråkiga nyheter. Då kanske jag borde ha dubbla upplaga, en för landsväg och en för gravel eller vad tror du? :)

@Jimin Om inte vevpartiet Jonja länkar till är ngt för dig finns det nu ett på Köp & Sälj som kanske kan vara ett alternativ för dig

Obligatorisk brasklapp
Inte min annons, jag vet inte ens vem säljaren är.

Ser jättebra ut! Vad är det för pakethållare som du använder? Försöker hitta en som skulle passa. Tacksam för svar!
Köpte denna:
Ser ut som att den blivit 9 EUR billigare jmf med när jag köpte den i december. Inflationen, hallå?? Eller så blir den subventionerad av norska staten pga att jag söker från ett IP i norra Norge idag ;)

Pakethållaren gör iaf jobbet fint!

Ska fästa en sån här på min cykel men vad jag förstår så är min thru axel för kort?

Utöver behövde jag borra ett större hål.

Ska fästa en sån här på min cykel men vad jag förstår så är min thru axel för kort?

Utöver behövde jag borra ett större hål.
Man brukar få köpa ny axel med fäste på. Robertaxleproject tex.

Det står både längd och stigning på bakaxeln skrivet i text, så det var ju lättare än vanligt! Ville låta hen arbeta lite själv med tex mallen från Robert axle men nu kom ju facit.

Jag har en med dessa spec som funkar fint:
Längd 159-165mm.
Gängstigning 1,5mm.
Artikelnr: 20110730

Köpte den beg. här och spec är copy paste från den gamla annonsen.

Edit: verkar stämma och vara den här på Thules sida: https://www.thule.com/sv-se/bike-tr...e-thru-axle-shimano-m12-x-15-black-_-20110730
Jag ska nu också montera en cykelvagn på min cykel nu men förstår inte hur lång jag behöver. Om jag förstår det på bilden så är det den beftinliga som sitter på cykeln idag?

Det är en sådan som jag ska fästa på cykeln: https://www.decathlon.se/p/99874660...modelsize-254no_size/demodelundefined-8746608

Och jag söker efter en thru axel men vet inte hur lång jag behöver? 160mm verkar den nuvarande vara

Det där ser ut som ett fäste. Jag tänkte en bricka. En metallcirkel som sitter under skallen på axeln, mot ramen.

Jag ska nu också montera en cykelvagn på min cykel nu men förstår inte hur lång jag behöver. Om jag förstår det på bilden så är det den beftinliga som sitter på cykeln idag?

Det är en sådan som jag ska fästa på cykeln: https://www.decathlon.se/p/99874660...modelsize-254no_size/demodelundefined-8746608

Och jag söker efter en thru axel men vet inte hur lång jag behöver? 160mm verkar den nuvarande vara
Antingen söker du här i tråden där all info finns, eller så går du in på sidan jag nyss tipsade om och tar reda på det själv.

Antingen söker du här i tråden där all info finns, eller så går du in på sidan jag nyss tipsade om och tar reda på det själv.
Jag kan tycka att jag har läst igenom tråden rätt bra men kanske har jag missat det. Har även skrivit ut från mallen från Robert Axle men den säger väl bara vad jag har och inte behöver eller?

IMG_20230510_213128.jpg
Jag var och köpte en igår. Försåg den med andra fälgar jag hade liggandes och andra bromsskivor samt sadel, gjorde mycket för utseendet.
Generellt bra byggkvalitet med tanke på priset, men framväxeln var uselt justerad och krävde en del jobb. Bromsslangar och växelvajrar är väldigt generöst tilltagna vilket ger ett lite lustigt utseende.

Jag har beställt en 40t singel klinga som kommer monteras, kan lägga upp en bild på detta när det är klart.

Mätte BB-droppen på min S/52 och fick 60mm, fast alla geotabeller jag läst säger 70mm. Mysko.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp