The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Jag funderar på att köpa ett par sommarhjul till min grushoj som inte är så mycket racer utan mer tekniskt grus(Ghost fire road rage -kolfiberram, mullet apex/rival växlar med gx mtb kassett och vevar). Inköpt på xxl för halva priset, så väldigt billig för vad jag fick.

Funderar på att beställa från light bicycle och velat på hubval.
Är det dumsnålt att gå på bitex 312 hub? Då kan jag få hjulparet för ca 8500 inklusive allt.
Annars tänkte jag DT 350 eller 240exp.
Där är dt240 den enda som kan byggas med 24/28 ekrar (istället för 24/24) som kanske är bättre för mitt användningsområde(?) men då 3500 dyrare (kommer då upp i pris mer än vad cykeln kostade).
DT350 med 18T 2000 kr mer.

En bra sak att veta jag förvarar den i gemensamt förråd, så jag vill inte förlora för mycket när den blir snodd ;)
Du får börja ha den i lägenheten.
Kollat in slowbuild?

The Gravel tråd
Hej!

Är ganska ny inom cykelvärlden (dock har jag en vanlig cykel nu som jag använder till jobb/stan etc) och undrar om någon kan rekommendera en nybörjare gravel cykel? Något särskilt man bör tänka på innan man köper en?

Tacksam för svar!

The Gravel tråd
Hej!

Är ganska ny inom cykelvärlden (dock har jag en vanlig cykel nu som jag använder till jobb/stan etc) och undrar om någon kan rekommendera en nybörjare gravel cykel? Något särskilt man bör tänka på innan man köper en?

Tacksam för svar!
För konkreta rekommendationer så är ju en budget och längd på cyklisten en bra start, det styr utbudet något.

Annars skall man väl mest tänka på att få en cykel som man sitter bra på och som man tycker är snygg så man vill cykla på den.

Hjulstorlek, däckbredd, bromstyp, antal växlar, komponenttillverkare, rammaterial osv är lite en fråga om tycke och smak. Några idéer har du kanske redan själv om du läst runt lite på internet?

The Gravel tråd
The Gravel tråd
För konkreta rekommendationer så är ju en budget och längd på cyklisten en bra start, det styr utbudet något.

Annars skall man väl mest tänka på att få en cykel som man sitter bra på och som man tycker är snygg så man vill cykla på den.

Hjulstorlek, däckbredd, bromstyp, antal växlar, komponenttillverkare, rammaterial osv är lite en fråga om tycke och smak. Några idéer har du kanske redan själv om du läst runt lite på internet?
Tack för svar.

Är inte jätte påläst än men ska försöka läsa på mer. För mig vill jag dock gärna ha en komplett cykel nu i början och inte behöva byta ut så mycket. Sedan kan man väl försöka se om man vill/behöver bli mer involverad i alla delar osv.

The Gravel tråd
Tja, det är inte Kina? ?‍♂️ Nu kommer säkert fälgarna som slowbuild använder från Kina så det spelar kanske inte någon roll.
Jag har handlat en del saker från landet i öst, så jag ska väl inte vara den som skriver folk på näsan...
För mig är hur saker är tillverkade viktigare än var. Kinas styrelseskick är det väl inte många som vill stödja, men om hjulen består av kinatillverkade delar som är ihopskruvade i Kina eller Europa, hur stor skillnad gör det?

Jag såg att du hade LB sommarhjul och verkar vara nöjd med dem. Du har byggt dem själv?
Ja, då fick jag detaljerna som jag vill ha dem.

The Gravel tråd
7.5 mil gravel med blandat stig, grus och lite asfalt blev de idag
20230506_143649.jpg

The Gravel tråd
Såg att Bitex-nav nämdes tidigare, jag har bitex-nav på mina egenbyggda fattighjul till min grushoj:

signal-2023-05-07-214206_002.jpeg

Genom ihärdigt internetsurfande och visst önsketänkande har jag fått känslan av att Bitex är lite bättre kvalitet (och design) än Novatec, och ett riktigt bra budgetalternativ om man vill ha lite lägre vikt utan att spränga banken. Jag kört de här några säsonger och är helnöjd. Tyvärr är det svårt att få tag på Bitex-nav i EU om man vill köpa dem löst för att bygga själv. Jag köpte mina från UK, men det är ju sådär roligt efter Brexit.

The Gravel tråd
Jag har nu varit på jakt i ca 2 månader efter min första gravel och tänker spendera omkring 20k. Finns det vissa märken/modeller som är mer lämpade för asfalt än grus och stig - isåfall vilka är dessa?

Här diskuterar man MB31 som om den har en mer terrängig stil än snabb grusväg.

Vilka är motsatsen? :)

The Gravel tråd
Jag har nu varit på jakt i ca 2 månader efter min första gravel och tänker spendera omkring 20k. Finns det vissa märken/modeller som är mer lämpade för asfalt än grus och stig - isåfall vilka är dessa?
En gravel för landsväg är väl en vanlig racer? Sen finns ju så kallade Komfort racers med plats för bredare däck, funkar ju för dålig asfalt/lättare grus (ex. Cannondale Synapse) eller all-road cyklar typ Ridley Grifn. Nu är båda dessa över din budget tror jag men för väg vill du ju inte ha en gravel utan något snabbare.

The Gravel tråd
En gravel för landsväg är väl en vanlig racer? Sen finns ju så kallade Komfort racers med plats för bredare däck, funkar ju för dålig asfalt/lättare grus (ex. Cannondale Synapse) eller all-road cyklar typ Ridley Grifn. Nu är båda dessa över din budget tror jag men för väg vill du ju inte ha en gravel utan något snabbare.
Jo men lite så en gravel som är mer fokus på asfalt än skog.. men det kanske är hugget som stucket.

Jag gissar bara att jag och min sambo mestadels kommer cykla på asfalt men vill ha möjlighet att åka ut på en tur där det är grus/skog när det är dags.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Jag har en relativt tuff graven men den fungerar utmärkt på asfalt (jag har renodlade landsvägscyklar att jämföra med). För en duktig cyklist kan utväxlingen vara lite låg på en gravel när det går fort i en klunga, det är allt.

The Gravel tråd
Hej alla gruskillar, jag är också en gruskille! Jag köpte en Grizl 6 Al, haft den i två månader och varit trasig i en...
Rotor veven lossnade och väntat en månad på ny vev nu.
Så här i efterhand borde jag köpt den lite värre kittade cykeln och förhoppningsvis fått något som hållt ihop, billigare med kraftmätare på GRX också. Jag har cyklat minimalt med grus då det först nu börjat tina på vägarna.

Vad jag som nybörjare lärt mig:
- Skulle valt en singelklinga fram om möjligheten funnits. I regel växlar jag två växlar åt gången när jag får för mig att växla, så större gap mellan växlarna hade förmodligen inte spelat någon roll för mig.
- Cyklar man på grusvägar blir cykeln av någon anledning lortig. :D De är frusterande å sitta med penslar och topps för att få rent runt växlar och flaskhållare.
- Man behööööver inte 50mm däck för att rulla packade grusvägar och lite grus. Även om jag har grusvägar runt huset så slutar de ofta med någon mil transportsträcka(asfalt).
- Grail skulle nog dugit för mig
- Bara för de står att cykeln väger 10kg på hemsidan så gör den inte de när den är cykelklar.

Önskelistan.
- Billigare landsvägshjul för smidigare byte till asfalt. Typ Dt Swiss 1800 med 30mm gp 5000.
- Fidlock flaskor, ser tufft ut och lättare å tvätta
- Skulle haft nån kraftmätare
- Kaanske singelklinga fram, men då måste jag byta till en växel bak som klarar större kasett, och nytt växel/bromshadtag.
- Däckmjölk är beställt

The Gravel tråd
Önskelistan.
- Billigare landsvägshjul för smidigare byte till asfalt. Typ Dt Swiss 1800 med 30mm gp 5000.
- Kaanske singelklinga fram, men då måste jag byta till en växel bak som klarar större kasett, och nytt växel/bromshadtag.
Är du säker på att du vill ha singelklinga, om du skall cykla asfalt med den?
Varför behöver du nytt växel-/bromshandtag?

The Gravel tråd
Är du säker på att du vill ha singelklinga, om du skall cykla asfalt med den?
Varför behöver du nytt växel-/bromshandtag?
Ja precis 10speed. Så isf behöver jag köpa RD-RX812 + kompatibel broms/växel. För att få 11 växlar och nog stor kasett bak.
Jag håller mig till det jag har; och som du säger skall jag rulla asfalt så kanske jag skjuter mig i foten. Speciellt om man skall se ha samma kasett på båda hjulparen för å kunna byta utan att mixtra med växlar.
Behöver cykla mer för att lära mig vilka växlar jag ligger på. Men min reaktion vid de turer jag varit på är att jag i regel tar fler växlar åt gången.

Just nu vore jag glad om cykeln funkade öht. :D

Singelsetup?

The Gravel tråd
Beror väl lite på vilket system som skall köras? Eagle AXS går ju att köra på HG med NX t.ex. XPLR kanske blir klurigare att komma undan med HG?
Nja sant för en mellanstor kassett och HG behöver man kanske leta lite exotiskt / udda kassetter, t.ex. från AliE.

Tro inte på jiddret att du inte kan ha Shimano-kassett till AXS...

Tillbaka
Topp