Rekommendera mig en stadig cykelhållare som tar 3 endurocyklar. (+Varning för Julas skitgrejer)

Valhalla_

Aktiv medlem
Rekommendera mig en stadig cykelhållare som tar 3 endurocyklar. (+Varning för Julas skitgrejer)
Kört på julas cykelhållare i 2 år men idag höll det på att gå käpprätt åt helsike. En av två cyklar lossnade på påfarten till motorvägen. Ena hjulfästet sprack runt skruven som höll fast det, varpå hojen lossnade i alla utom en punkt, släpades efter bilen tills jag hann stanna. Tur att ingen kom till skada.

Enda skadan var mirakulöst nog skrap på styret/greppet. Helt oskadd i övrigt. Otroligt.
IMG_20230524_201710.jpg

Fästet som släppte. Skitkonstruktion.
IMG_20230524_201650.jpg

Det går säkert att köra med spännbamd runt osv, men jag tänker att jag köper en ny av ett vettigt märke. Pris är nära på inget hinder höll jag på att säga, men det är det nog. Låt oss säga uppåt ca 10k då kanske, är den svinbra kanske man kan stretcha lite men helst inte mer..

Det jag behöver är i alla fall en cykelhållare för 3 st feta endurocyklar. De får inte gnugga mot varann, och framför allt ska de sitta bra och stadigt. Och hållaren bör inte fladdra så mycket som denna gör..

Så... Shoot, vad är bäst med ovanstående kriterier??

Senast ändrad:
Är detta något att ha kanske ?

Gick fort nu, men beställde nu en Easy Fold XT 3. Den checkar i stort sett varenda checkbox jag har och verkar ha fått vettiga recensioner. Hoppas det bara gjorde ont en gång nu.?

Måste ju ha en bra cykelhållare, och kan för fasiken inte ha något som evakuerar polarns hoj hahah. Är fortfarande lite i chock tror jag..

Men nu ska det nog bli bra.

Bra. Inte tänka så mycket, snabba beslut.

Jag har kört ett EF XT3 i över fem år och är mycket nöjd. Tyngsta lasten har väl varit stål-fatbike längst in, stor XC-fs i mitten och Xc-ht längst ut, så inte SÅ tungt. Men typ 50 mil blandad körning utan anmärkning den gången.

Min enda incident under åren var efter ett fikastopp när jag varit inne i bakluckan och inte klickat fast stället i uppfällt läge igen… Så det föll bakåt när jag körde iväg. Skrapat handtag där också. Men det går inte att skylla på stället, det får jag ta på mig.

Ja i detta fall var det lite av en no-brainer egentligen. Säkerheten kommer först, och när jag ändå köper något nytt så blir det nog billigast i längden att ta något jag tror jag verkligen kommer gilla.
Den från Jula var ju 2000 kr i soptunnan i alla fall. Och nära på att den tog med sig en 35k cykel i soptunnan ovanpå det.

Låter lovande då, då har jag nog köpt rätt låter det som. Men jag ska se till att alltid lyssna efter klicket bara, om jag fäller ut och tillbaka.

Ang Thules ställ. Köp tre korta spännremmar. Dra runt klon (på armen som håller fast cykeln) och ramen, så att klon inte släpper. Det har jag råkat ut för. Det räcker väl iofs med en rem till cykeln som står ytterst.

Ang Thules ställ. Köp tre korta spännremmar. Dra runt klon (på armen som håller fast cykeln) och ramen, så att klon inte släpper. Det har jag råkat ut för. Det räcker väl iofs med en rem till cykeln som står ytterst.

Frågan är bara om Valhalla litar på Jula-spännremmar…

Kan för egen del inte komma över pris och osmidigheten. Hade egentligen hellre köpt släp.
Kör istället två på taket och en hängande old school bak.

Kan för egen del inte komma över pris och osmidigheten. Hade egentligen hellre köpt släp.
Kör istället två på taket och en hängande old school bak.
Jag vill hålla med men det verkar som att jag håller på att omvändas efterhand som jag läser om alla som kör med dessa enorma schabrak. Kör just nu med Thule Wanderway 2, funkat mycket bra, men skall bli med vanlig kombi och där behövs ju en annan lösning. Och takmontering går fetbort då jag i samma veva blir med garage. Så det blir kanske att lätta på lädret ändå..

Jag hade också ett julaställ där en cykel lossnade men klarade sig mirakulöst. Köpte ett Thule velocompact för 3+1 cyklar som är grymt bra. Farsan har ett Thule easyfold och det är ännu bättre, så bra köp. (y)

Denna ska ni ha.. Outstanding...

Jag vill hålla med men det verkar som att jag håller på att omvändas efterhand som jag läser om alla som kör med dessa enorma schabrak. Kör just nu med Thule Wanderway 2, funkat mycket bra, men skall bli med vanlig kombi och där behövs ju en annan lösning. Och takmontering går fetbort då jag i samma veva blir med garage. Så det blir kanske att lätta på lädret ändå..
Jo, men vänta bara. Du kommer snart att vilja ha släp. Blir mycket till tippen +annat.
Sen är det en minoritet av villaägare som får plats med bilen i garaget.

Car port är jag sugen på...då blir det att sluta med cykel på taget.

Jo, men vänta bara. Du kommer snart att vilja ha släp. Blir mycket till tippen +annat.

Kåpsläp är grymt, bara att fylla på eftersom och stänga kåpan så syns det inte. När det svämmar över åker man till tippen :LOL:

Dubbelgarage med extrarum, och svågern har släp jag kan låna.. så vore fan om jag inte fick in bilskrället. Dock kommer jag inte köra med cyklar så ofta. Letar egentligen efter tråden som leder mig till ett bra dragkroksställ för 2500:- men det går sådär.

Nu verkar du redan ha shoppat men Epos är stället du söker, inga behov av extra spännremmar och gott om plats mellan cyklarna (25cm mellan alla).

Var det den "nya" typen med klick-lås som släppte?
Ser att dom verkar ha frångått dom på nya Epos-stället

Var det den "nya" typen med klick-lås som släppte?
Ser att dom verkar ha frångått dom på nya Epos-stället

Vet inte vilken sort jag hade, men klickade gjorde den och blev ändå lite lös. Jag hade vinklat klon med öppningen uppåt runt överröret, klon blev slapp och gled av neråt, cykeln välte bakåt. Efter det använde jag remmar runt klo/ram oavsett position för säkerhets skull. Sålde stället när jag började med takställ istället, så kan inte kolla upp det.

Tillägg: hittade en bild på klon

Skärmavbild 2023-05-25 kl. 09.04.52.png

Vet inte vilken sort jag hade, men klickade gjorde den och blev ändå lite lös. Jag hade vinklat klon med öppningen uppåt runt överröret, klon blev slapp och gled av neråt, cykeln välte bakåt. Efter det använde jag remmar runt klo/ram oavsett position för säkerhets skull. Sålde stället när jag började med takställ istället, så kan inte kolla upp det.

Visa bilaga 627811
Jag brukar också för säkerhetsskull köra en skidrem genom ramen på cyklarna och till bågen. Är röret man fäster klon i avsmalnande så släpper ju klon lätt om den glider ner lite.

Ja, man vill klämma där ramen är som smalast.

På hojen ovan så hade jag velat ha den framför dämparen istället, underifrån.

Det 1UP USA ställ jag hade tidigare när jag var bosatt i Kalifornien var kanoners. Höll cyklarna stadigt på skumpiga vägar och med minimalt med slitage på cyklarna. Thule ställen verkar helt bedrövligt plastiga och framförallt fula. Nu kör jag cyklarna på taket med Thule enklare hållare. Den är faktiskt rätt funkis, speciellt då jag ofta kör cyklar med heltäckande stänkskärmar. 1UP var inte bra i det hänseendet.

Hade jag fått drömma om ett nytt ställ hade det nog blivit ett av den här typen. Dragmonterad och med väldigt få rörliga delar. Den här typen håller cykeln i ena vevarmen och ena hjulet.

Jag vill inte ha "minimalt slitage".
Jag vill inte ha slitage alls.
Jag gillar plast..

Att resa med sin cykel innebär väl alltid ett visst slitage med vägdamm och vatten och vägsalt.

Att hålla cyklarna i mjuka delar (läs däck) a la 1 UP borde innebära mindre slitage än Thules ställ som klämmer i ramen. Eller?

Japp, det har bra med utrymme (25 cm) mellan cyklarna så man slipper risken för skav.
Dom äldre versionerna för tre cyklar krävar nästan att man sätter något form av skydd mellan cyklarna för att det inte ska skava, dom har bara 19 cm mellan skenorna.

Gick Jula-hållaren sönder när den var helt ny alltså? Om det är så att hållaren var "gammal", så kommer inte Thule klara sig bättre vad gäller just den där plasthållaren för hjulen.
Thule har motsvararande lösning på sina ställ, och även de kan lossna/gå sönder.

På Epos finns möjligheten att spänna fast cykeln i bakhjulet istället för ramen om man tycker det känns bättre.

Den där ser riktigt bra ut.... men priset.. ouch ?

Gick Jula-hållaren sönder när den var helt ny alltså? Om det är så att hållaren var "gammal", så kommer inte Thule klara sig bättre vad gäller just den där plasthållaren för hjulen.
Thule har motsvararande lösning på sina ställ, och även de kan lossna/gå sönder.
Min är 2 år gammal.
Finns inget alls som säger att Thule presterar likvärdigt enbart för att det är plast i grejerna. The devil is in the details...
Thule har i alla fall en seriös testverksamhet där de gör livslängdsprov i MAST-riggar (multi axial simulation table) där de simulerar vibrationer/skak på dåliga vägar. De gör ett seriöst jobb på den punkten och i alla fall mitt förtroende för dessa prylar är långt högre än Jula. Sen att jag gick och köpte ett Jula-ställ, ja så här i efterhand undrar man ju vad f-n man tänkte... Jag borde veta bättre än att köpa skitgrejer men ändå gör man det ibland.

Tvivlar på att jula-stället genomgått någon typ av seriöst test. Möjligen har leverantören (kinesisk, högst troligt) på något vis försäkrat att den är säker. Om mer än så görs vet jag ej.

Jag kör också remmar över klorna. Har inte haft någon som släppt, men det känns ändå som en enkel trygghet.

Jag har Easyfold, ”saxställ” och takställ. Smidigast är saxställ om jag har en cykel (eller förr två barncyklar), Easyfold för två till tre och takställ endast om jag ska ha med fyra eller fler. Takställ är ju sjukt kass i jämförelse (med Easyfold), tar längre tid att montera (och då har jag ändå lastbågar monterade större delen av året), en större risk för bilen, dålig koll på cyklar under färd, mer insekter, nojigare vid färd generellt (garageportar, drivethrus, parkeringsgarage), i vissa fall hjul i bilen, etc.

Jag förstår att Jula-ställ och enklare Thule kan upplevas osmidiga. Men ett Easyfold ÄR verkligen snabbt och smidigt att montera (frun gör det utan att protestera) och tar liten plats vid förvaring. Så håller fast vid att TS gjort ett bra köp.

Jag trodde att Thule XT 3 hade lika lite utrymme mellan cyklarna som de andra? Alltså inte utrymme för boost utan gnugg. XT 2 har däremot bredare mellan cyklarna så att två boost får plats. Men det är kanske gammal info.

Frågan har kanske varit uppe innan, men varför har Thule inte samma monteringsätt i EU som man har i USA, dvs en bygel som man fäller in över fram respektive bakhjul? När man ser det på youtubeklipp från over there så verkar det ju fan så mycket smidigare än fipplandet med armar och remmar runt hjulen

Frågan har kanske varit uppe innan, men varför har Thule inte samma monteringsätt i EU som man har i USA, dvs en bygel som man fäller in över fram respektive bakhjul? När man ser det på youtubeklipp från over there så verkar det ju fan så mycket smidigare än fipplandet med armar och remmar runt hjulen
Ja det är konstigt. 1UP var nog först med det utförandet. Nu gör Thule, Kuat, Saris med fler en variant på den, alla saluförda i USA. I min erfarenhet är det en överlägsen design. Kanske bara en tidsfråga innan vi får Thules variant här i Sverige?

Kört på julas cykelhållare i 2 år men idag höll det på att gå käpprätt åt helsike. En av två cyklar lossnade på påfarten till motorvägen. Ena hjulfästet sprack runt skruven som höll fast det, varpå hojen lossnade i alla utom en punkt, släpades efter bilen tills jag hann stanna. Tur att ingen kom till skada.

Enda skadan var mirakulöst nog skrap på styret/greppet. Helt oskadd i övrigt. Otroligt.
Visa bilaga 627772
Fästet som släppte. Skitkonstruktion.
Visa bilaga 627770

Det går säkert att köra med spännbamd runt osv, men jag tänker att jag köper en ny av ett vettigt märke. Pris är nära på inget hinder höll jag på att säga, men det är det nog. Låt oss säga uppåt ca 10k då kanske, är den svinbra kanske man kan stretcha lite men helst inte mer..

Det jag behöver är i alla fall en cykelhållare för 3 st feta endurocyklar. De får inte gnugga mot varann, och framför allt ska de sitta bra och stadigt. Och hållaren bör inte fladdra så mycket som denna gör..

Så... Shoot, vad är bäst med ovanstående kriterier??
Jag har i åratal varnat för just detta och rekomenderat Thules ställ istället. Men bara blivit kallad för snobb av de som tycker att Julas ställ är bra.

En grej som jag gör när jag transporterar cyklar är att jag skyddar dom med inredningsmatta till båtar som jag spänner fast med skidremmar. Monteras på kedjestag och gaffelben. Har klippt lagom stora remsor med små skåror för remmarna. Uppskattas av mina vänner som åker med.

Inte. Julas plastbit sitter med en liten skruv och remmen sitter i plastbiten. Thules infästning är med gedigen.

Visa bilaga 627811
På den typen av ram sätter jag klon på sadelröret bakifrån. Det röret är smalare och då sitter klon säkrare.

Inte. Julas plastbit sitter med en liten skruv och remmen sitter i plastbiten. Thules infästning är med gedigen.
Nu har jag det "billiga" Euroride-stället från Thule och precis som du skriver så går remmen först genom däckhållaren sen genom stålprofilen.

Jag trodde att Thule XT 3 hade lika lite utrymme mellan cyklarna som de andra? Alltså inte utrymme för boost utan gnugg. XT 2 har däremot bredare mellan cyklarna så att två boost får plats. Men det är kanske gammal info.
Halvt rätt. Boost mellan de två inre pos och smalare mellan de två yttre. Jag har inte kört tre boost, utan bara två och en icke. Det är trängre, men jag är övertygad om att det går med tre boost, bara att det kanske krävs lite mer pusslande med positionen på cyklarna. Vilket alltså inte har krävts för mig tidigare, upp med dem och spänn fast bara. Är man onoga som jag kan man ändå få lite kontakt eller nästan kontakt på vissa ställen, så även jag använder skydd vid behov. Rörisolering tycker jag är smidigt.

Många som kör med extra remmar och skydd osv.

Det är såklart bra, men skulle aldrig orka.
Speciellt om man kör 2-4 turer per vecka, det blir i längden många extra minuter (som blir timmar) som läggs på lastande.

I längden blir det rätt värt med ett ställ som är lätthanterat och som man litar på.

Nu när Thule Epos satt en lite högre prisnivå så blir Küat lite intressantare, någon som provat dessa?

Finns d något ställ som faktiskt e smidigt att sätta på o ta av? Om man nu e ute 2-3 ggr på vecka. Förvarar ni stället i bagaget? Känns spontant som att takställ e smidigast då. Ja har alltid haft kombi o får plats me hela hojen när ja fäller sätena, går fort, men suger när d har regnat..

Finns d något ställ som faktiskt e smidigt att sätta på o ta av? Om man nu e ute 2-3 ggr på vecka. Förvarar ni stället i bagaget? Känns spontant som att takställ e smidigast då. Ja har alltid haft kombi o får plats me hela hojen när ja fäller sätena, går fort, men suger när d har regnat..
Åker man med en hoj är ju ett easyfold det jag väljer 10/10. Det ligger i bakluckan, vet aldrig när man ska plocka upp ungar med cykel.

Tak är extremt smidigt när man väl gett upp och lämnar det på hela säsongen.

Fast en cykel kan hänga och dingla bak

Jag kör också remmar över klorna. Har inte haft någon som släppt, men det känns ändå som en enkel trygghet.

Jag har Easyfold, ”saxställ” och takställ. Smidigast är saxställ om jag har en cykel (eller förr två barncyklar), Easyfold för två till tre och takställ endast om jag ska ha med fyra eller fler. Takställ är ju sjukt kass i jämförelse (med Easyfold), tar längre tid att montera (och då har jag ändå lastbågar monterade större delen av året), en större risk för bilen, dålig koll på cyklar under färd, mer insekter, nojigare vid färd generellt (garageportar, drivethrus, parkeringsgarage), i vissa fall hjul i bilen, etc.

Jag förstår att Jula-ställ och enklare Thule kan upplevas osmidiga. Men ett Easyfold ÄR verkligen snabbt och smidigt att montera (frun gör det utan att protestera) och tar liten plats vid förvaring. Så håller fast vid att TS gjort ett bra köp.
Najs att "enkelt" kunna stuva in cykelhållaren i bakluckan också. Så slipper någon backa på den eller sno hållaren.

Men ang. "klor som släpper".
Har någon alltså varit med om det på ett thule-ställ?
Är det inte bara att låsa ratten man skruvar åt klon med nyckeln. Då kan den inte gänga upp sig. Hur den nu skulle kunna göra det.

Tillbaka
Topp