Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ska byta lager i navet på framhjulet. Vad för fett ska jag använda? Har en burk Dynamic Galli Grease Pro hemma, funkar det? Eller bör jag handla annat, och isf vad? Tacksam för svar.

Fett är väl för det mesta vanlig smörjolja med s a s förtjockningsmedel?
Tycker vad angår hjälmar det är stor skillnad i luftmotstånd mellan olika modeller. Vet inte om det finns hjälmar testade mot det.

Tack för svar! Ser ju lite ut som majonnäs, både till konsistens och utseende. Men de klipp jag sett på Youtube används färgad sörja som dom penslar på. Men då funkar alltså det jag redan har? :)
Jag har lite kvar ev en burk av Gallis föregångare från den tiden den hette Campagnolo. Säkert drygt 40 år gammal. Än har den inte torkat in och fungerar felfritt där den används. (Dock inte i hjullager där alla numera är fabrikssmorda maskinlager ? )

Hur djupa fälgar tillåts vanligtvis på lopp av typen Vätternrundan och Siljan?
Vad brukar anses acceptabelt i event arrangerade av klubbar?
45/50/55/60/80mm?

Hur djupa fälgar tillåts vanligtvis på lopp av typen Vätternrundan och Siljan?
Vad brukar anses acceptabelt i event arrangerade av klubbar?
45/50/55/60/80mm?
SmartSelect_20230531_223151_Chrome.jpg

Kolla Vätterrundans regler så ser du att heltäckande hjul är förbjudna och max fälghöjd är 60mm.

Tack för tipset, missade det i reglerna. Verkar vara samma som är inkopierat här ovanför också.
Är 60mm det som generellt är accepterat bland loppen och event?

Senast ändrad:
Tycker vad angår hjälmar det är stor skillnad i luftmotstånd mellan olika modeller. Vet inte om det finns hjälmar testade mot det.
Jo, det finns sådana test.

8-aero-strassenhelme-im-vergleich

Senast ändrad:
gäller det vr, som nu var på tapeten sker mycket av cyklingen i klunga, och luftmotståndet för hjälm och allt annat har då begränsad bäring.

killgissar att en faktor vr-arrangörerna vägt in är vingelfaktorn med höga hjul vs kastvindar. toppa det med tusentals deltagare närmast oerfarna med klungcykling och du har en farlig kombo.

Är det GP5000 som gäller för LVG nuförtin? Isf vilket exakt modellnamn? Kör med slang.
Har Pirelli P-Zero någon motsvarande modell, lika bra som GP5000?

Tjena,
Är det GP5000 som gäller för LVG nuförtin? Isf vilket exakt modellnamn? Kör med slang.
Har Pirelli P-Zero någon motsvarande modell, lika bra som GP5000?

Kör båda fabrikaten fast på olika cyklar så det är lite svårt att jämföra dem rätt av...

På min beater-racer med grunda lättviktshjul, sitter det GP5000 och det är svinbra däck. Rullar fint som snus, och känns livliga, med bra grepp, och jag har fortfarande inte fått punkat dem. Exakt modell har jag inte koll på.

På fin-racern däremot sitter det Pirelli P-Zero race - classic för utseendets skull på 60mm djupa kolfälgar.
Och det är ju här jämförelsen blir lite svår, för det är ju inte solklart om det är cykeln eller däcken, men jag upplever att Pirellisarna rullar lika bra som Contis, men att de inte är lika "piggt" som på beatern. Och jag gissar på att det är cykeln/hjulen som gör skillnad här snarare än däcket.

Däremot verkar slitbanan på Pirellidäcken vara lite mer ömtålig, för jag hittar fler små skärsår i Pirellidäcken än i Conti-däcken. I övrigt verkar de slitas ungefär samma.

Så anekdotisk bevisföring visar att pirellisarna rullar lika bra åtminstone... För storlek 28-622 och slang då. ?

Dessa Pirellis kör jag: https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/tyres/catalogue/p-zero-race

Jag hoppar mellan barntråden och skämmössetråden :cool:

Byter bromsar och skivor på grabbens cyckel, från mekaniska till hydrauliska, pga att jag aldrig riktigt lyckades justera in dem ordentligt, det höll en åktur, sen gick skivan emot eller bromsarna skrek.

Bytet...
Frambroms och skiva gick som en dans efter lite youtubande.
Bakbroms och skiva däremot... not so much.

Allt sitter på plats men skivan går(ojämt) mot beläggen.
Däcket går hyfsat fritt men det blir det klassiska "skrap, skrap, skrap, skrap..." när däcket snurrar.
Kikar man mellan skiva och belägg när hjulet snurrar ser man att skivan flyttar sig i sidled 1/10 av varvet.

Har försökt justera och centrera bromsoket mot skivan, same same...
Har monterat däcket flera gånger om(med vikt på däcket, utan vikt på däcket) för att utesluta att det sitter snett, same same...
Monterade tillbaka gamla bromsskivan, bara för att utesluta att nya skivan är skev, same same.....
Här tog mina idéer slut.

Vad är ett rimligt nästa steg?
Kan infästningen av bromsskivan vara skev?
Sannolikt att en ny och en gammal bromsskiva är skev på "samma sätt"?
Monterar jag däcket snett?
Sitter bromsoket snett?
What to do....

:rolleyes:

Se till att skivad är plan.
Se till att hjulet sitter rakt i alla led.
Rikta in oket i alla led.

Går det inte (osannolikt) så betyder det nog att fästet i ramen inte är tillräckligt rakt/plant i något led.

Går det inte (osannolikt) så betyder det nog att fästet i ramen inte är tillräckligt rakt/plant i något led.
Plan, satt den mot en vinkelhake, inga konstigheter

Bästa metoden för att kolla hjulets rakhet?

Har släppt på oket, rullat däcket, bromsat, skruvat fast oket. Även testat att flytta oket i sidled när hjulet snurrar utan att hitta sweetspotten där skivan går helt fritt.
Något mer tips på riktning?

Finns lite hjälpmedel för att få till oket mot bromsskivan denna underlättar lite...

Oftast tycker jag det beror på att skivan är skev eller att bromsoket rör på sig när man drar åt bultar

Om du har qr kan hjulet råkat hamna snett, i så fall sätt det rakt (svårt i mekställ, mycket enklare med cykeln stående på marken).

När du har spänt fast hjulet ordentligt så försök titta på glipan mellan skivan och oket samtidigt som du sakta snurrar hjulet. Justera oken tills dess att skivan går mitt i gapet (även efter att skruvarna är ordentligt åtdragna).

Proceduren kräver en del tålamod. Att bromsa oket till perfekt läge tycker jag är svårt.

Jag kör klämmetoden. Funkar inte enligt internet såg jag nyligen men så länge det inte skrapar bryr jag mig inte

Vad är klämmetoden? Drar man i bromsen och skruvar då fast? Funkar för mig, men då och då behövs justering för att öket förskjuts lite när man drar skruvarna åt.

Vad är det som verktygen gör till skillnad mot att använda själva bromsskivan som distans (mha klämmetoden…)?
Jag vet inte exakt vad "klämmetoden" är men verktyget skapar ju någon 10-dels mm i marginal jämfört med att bara klämma åt bromsen vilket gör det lättare att få beläggen att gå fritt.

Jag brukar ibland klämma åt bromsen lagom för att den ska skrapa emot runt om och sedan fixera oket, detta verktyg borde ju åstadkomma ungefär samma sak.

Klämmetoden funkar toppen på en cykel med bra monteringsytor och fräsha ok där kolvarna rör sig symmetriskt

Annars kan det vara lite stökigare

Klämmetoden funkar toppen på en cykel med bra monteringsytor och fräsha ok där kolvarna rör sig symmetriskt

Annars kan det vara lite stökigare
Och slangar som inte drar i oken alls, samt ingen sand eller liknande som skapar extra friktion på anliggningsytor när man drar åt.

Jag kanske är kräsen men jag har aldrig blivit nöjd med att bara klämma. Jag tittar ner genom oken mot en ljus yta för att få det rakt och jämnt.

Helt n000b på det här med dämpare så jag tänker att det är okej att ställa dumma frågor här...

Köpte en beg men nästan ny HT våras, första mtb sedan 90-talet! På den sitter en Rochshox Yari 140 mm gaffel. Ställde in den enligt regelboken till 25% sag men nyttjade nog bara 60-70 % av fjädringsvägen så jag sänkte trycket till 70 psi vilket gav ungefär 30% sag. Trots det hamnade den där o-ringen en bra bit från toppen efter mina (än så länge rätt försiktiga) turer.
Skruvade bort locket med ventil och fann tre såna där tokens monterade. Plockade bort två av dem och pumpade i 105psi, vilket gav 20% sag och O-ringen landar på ca 90% när jag är hemma efter en tur. Har inte bottnat än.
Verkar det rimligt?
Eller vinner jag något (vad i så fall) på att sätta tillbaka en token och lätta på trycket något? (enligt Rockshox tabeller bör jag med min vikt ha något lägre tryck än 105 psi)

Jag vill ju gärna ha det så mjukt och smidigt som möjligt, nyttja fjädringsvägen utan att bottna.

Helt n000b på det här med dämpare så jag tänker att det är okej att ställa dumma frågor här...

Köpte en beg men nästan ny HT våras, första mtb sedan 90-talet! På den sitter en Rochshox Yari 140 mm gaffel. Ställde in den enligt regelboken till 25% sag men nyttjade nog bara 60-70 % av fjädringsvägen så jag sänkte trycket till 70 psi vilket gav ungefär 30% sag. Trots det hamnade den där o-ringen en bra bit från toppen efter mina (än så länge rätt försiktiga) turer.
Skruvade bort locket med ventil och fann tre såna där tokens monterade. Plockade bort två av dem och pumpade i 105psi, vilket gav 20% sag och O-ringen landar på ca 90% när jag är hemma efter en tur. Har inte bottnat än.
Verkar det rimligt?
Eller vinner jag något (vad i så fall) på att sätta tillbaka en token och lätta på trycket något? (enligt Rockshox tabeller bör jag med min vikt ha något lägre tryck än 105 psi)

Jag vill ju gärna ha det så mjukt och smidigt som möjligt, nyttja fjädringsvägen utan att bottna.
Du vill ju inte nödvändigtvis använda allt slag vid en försiktig tur, för det är väldigt obehagligt att få slut på slag när det verkligen behövs.

Jag använder ofta inte mer än 60-70% av slaget på en normal tur här hemma där jag inte hetsar nerför nåt dumt, för jag vill ha resten kvar till de tillfällena. Jag gillar också att cykeln är förutsägbar så jag håller inte på och småändrar mellan turer.

Om jag var du hade jag nog bara cyklat på några turer och sen utvärderat. Hur känns det egentligen? För mjukt, för hårt? Och så kan du justera lite därefter.

Du vill ju inte nödvändigtvis använda allt slag vid en försiktig tur, för det är väldigt obehagligt att få slut på slag när det verkligen behövs.

Jag använder ofta inte mer än 60-70% av slaget på en normal tur här hemma där jag inte hetsar nerför nåt dumt, för jag vill ha resten kvar till de tillfällena. Jag gillar också att cykeln är förutsägbar så jag håller inte på och småändrar mellan turer.

Om jag var du hade jag nog bara cyklat på några turer och sen utvärderat. Hur känns det egentligen? För mjukt, för hårt? Och så kan du justera lite därefter.
Låter vettigt!
Men generellt sett: vad gör mindre tryck och en extra token (om jag nu skulle gå den vägen)?
Mjukare där gaffeln jobbar mest, och något hårdare avslut?
Alternativet är att öka trycket ytterligare och behålla den som den är i övrigt med 1 token för att ha lite marginal.
Blir den då hårdare genom hela fjädringsvägen?

Senast ändrad:
Låter vettigt!
Men generellt sett: vad gör mindre tryck och en extra token (om jag nu skulle gå den vägen)?
Precis så.

Alternativet är att öka trycket ytterligare och behålla den som den är i övrigt med 1 token för att ha lite marginal.
Ja.

Ta och testa med två tokens och se vilken du tycker känns bäst.

Låter vettigt!
Exakt så ja. Vad som är rätt är en smaksak egentligen.

Jag har inte riktigt kommit dit än men dragit ett par klick från rekommendationen åt det mer dämpade hållet. Märkte inte så stor skillnad.
Jag vet inte heller. Läste på nätet att många kör för högt tryck och/eller token när de borde öka dämpningen. Jag kände mig träffad men har inte testat än. Cyklar mest med barnen.

Tillbaka
Topp