Slår till på ett kit med BL-MT201 handtag som har justerbar reach och håller tummarna att det räcker.
Klickar hem nya skivor och ett bleed-kit, blundar och håller tummarna att jag får ihop det :)
Tack för tipsen, uppföljning utlovas
Nu så!
Nya bromsarna sitter på, blev ett kit med Shimanos MT201 som är tre-finger grepp.
Gick att justera in mer än vad som behövdes för min 6-åring och han kan använda både 2 och 3 fingrar beroende på vad han känner för.
Nog för att ungarna "ska klara" sig med fälgbroms, men nu vet jag efter ett par testrundor i trädgården och en skogstur igår att... de hydrauliska bromsarna har gjort skillnad till det bättre.
Stor-testet gjordes i "mördarbacken" på väg hem från skogen, ca 150m brant grusbacke efter 1 timme i skogen.
Tidigare var det full fart, krypfart eller sladd här.
Med nya bromsarna fick grabben betydligt lättare att kontrollera farten till en lagom utan att få trötta händer, som han fick tidigare. Det kan absolut bero på hur de tidigare mekaniska skivbromsarna var justerade, men...
Det är samma okunniga pappa har gjort jobbet på bägge bromsarna, så här vinner de hydrauliska på sin enkelhet om inte annat. Lite trixande att centrera det ena hydrauliska oket, men efter några om om men sitter det rätt.
Sladdarna blev desto längre och farten utför mer kontrollerad, så skillnad är det.
Vi som cyklar med småttingarna vet ju att "
happy kid happy pappa" stämmer till 200%
För 440 kr och lite youtube-instruktioner senare, är det en no-brainer i min värld. (
https://www.bike-discount.de/en/shimano-br-mt201-disc-brake-set) + lite enklare verktyg för att kapa och montera bromsslangen för ca 100 kr.
+ De obligatoriska, helt onödiga, tillbehören till mig själv, för ännu mer pengar, när man ändå handlar... ?