Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Okej, det var väl som jag misstänkte. Jag som hade tänkt acceptera ett pris på 10,000 kr eller mer för att få en cykel som inte väger som en mindre stridsvagn. Men jag får ta en funderare till om det är värt det.

Marknaden är lite konstigt. Det finns White XC240, som är riktigt bra för priset och Vpace, som också är bra för priset men kostar tre gånger så mycket. Det finns nästan ingenting intressant emellan. För många är Vpace för dyra. Cyklarna är dock riktigt bra och lätt och andrahandsvärde är bra, så nettokostnaden är inte så hög.

Barncyklar samlingstråd
tror det finns någon scale för 10k+ som är okish men det flesta scott är tunga och 10k är dyrt om man snart ska växa ur den och frågan är hur mycket bättre den är än xc240

Barncyklar samlingstråd
Vi är inne på andra barnet på en sån här, funkar riktigt bra trots att den är tung. Det blir minst två säsonger per barn för oss och sen går den nog att sälja för någon tusenlapp. Den kostade typ 4500:- när jag köpte den.

Efter 24" köpte jag 27,5" till äldsta dottern.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Den här tänkte jag på. Skulle själv aldrig betala så mycket för så lite men tung är den inte
Scott Scale RC 400

Sen finns det ju islabike men de är lite för lustiga att ha att göra med.

Barncyklar samlingstråd
Nån som har koll på hur feta däck man kan klämma in i en WHITE XC 200 Lite innan det blir bromsproblem? Dottern börjar uppskatta det här med stigcykling mer än vad jag vågade tro...

Barncyklar samlingstråd
Nån som har koll på hur feta däck man kan klämma in i en WHITE XC 200 Lite innan det blir bromsproblem? Dottern börjar uppskatta det här med stigcykling mer än vad jag vågade tro...

En problem är dock att det nästan inte finns bra stigdäck i 20". Rocket Ron är ok, men bred med 2,25" och Speed gummi är för hård. Min sons 20" cykel kam med Kenda Small Block Eight pro däck. Den har ett fin mönster, men greppet på torr stig är bra och pro versionen har mjuk gummi. Svårt att hitta dock.

Barncyklar samlingstråd
nej, men jag skulle kunna mäta ett par rocket ron 20'' på fälg om det hjälper
Tack det vore snällt

En problem är dock att det nästan inte finns bra stigdäck i 20". Rocket Ron är ok, men bred med 2,25" och Speed gummi är för hård. Min sons 20" cykel kam med Kenda Small Block Eight pro däck. Den har ett fin mönster, men greppet på torr stig är bra och pro versionen har mjuk gummi. Svårt att hitta dock.
Hon är bara sex och ganska feg, så de behöver nog inte vara så värst "bra" bara hon får lite mer volym över rötterna :-)

Barncyklar samlingstråd
Tack det vore snällt

Hon är bara sex och ganska feg, så de behöver nog inte vara så värst "bra" bara hon får lite mer volym över rötterna :-)

De flesta små barn i grupper jag har kört med har däck som är lite smalare än 2" och det finns många rötter på stigarna kring Stockholm.

Ville skriva att min sin trivdes med 20x1,95" däck på stökig stig med rötter när han var fem år, men minns nu att han fick ont i handnerverna och att vi löste det med en dämpad gaffel.

Däcktryck är dock viktigt! Det flesta barn kör med mycket för hög tryck. När man halverar trycket från 1,0 bar till 0,5 bar blir komforten och greppet mycket bättre.

Barncyklar samlingstråd
De flesta små barn i grupper jag har kört med har däck som är lite smalare än 2" och det finns många rötter på stigarna kring Stockholm.

Ville skriva att min sin trivdes med 20x1,95" däck på stökig stig med rötter när han var fem år, men minns nu att han fick ont i handnerverna och att vi löste det med en dämpad gaffel.

Däcktryck är dock viktigt! Det flesta barn kör med mycket för hög tryck. När man halverar trycket från 1,0 bar till 0,5 bar blir komforten och greppet mycket bättre.
Jo jag vet, släppte ut så mycket jag vågade igår men hjälpte inte jättemycket på 1,5" däck...
Men jag kom nyss hem å kunde ta en riktig titt på cykeln och det är inte bromsarna som sätter gränsen, så jag kan nog bara handla på :-)
Så vad rekomenderas? Grepp är nog som sagt inte prio ett utan rull och volym. Eller så går man pro och sätter ett bitigare fram kanske :-)
Edit: Tips på lätta slangar också tack

Barncyklar samlingstråd
Jo jag vet, släppte ut så mycket jag vågade igår men hjälpte inte jättemycket på 1,5" däck...
Men jag kom nyss hem å kunde ta en riktig titt på cykeln och det är inte bromsarna som sätter gränsen, så jag kan nog bara handla på :-)
Så vad rekomenderas? Grepp är nog som sagt inte prio ett utan rull och volym. Eller så går man pro och sätter ett bitigare fram kanske :-)

Ah, 1,5" är riktigt smala.

Schwalbe Rocket Ron 20x2,25 är riktigt stora och har bra mönster, med hård gummi och dyra. Schwalbe Little Joe 20x2,0 har rimligt volym, är billig och inte för tung. Jag vet inte hur hård "Endurance" gummin är.

EDIT: ser nu att det finns Billy Bonkers i 20x2,0, dessutom tanwall, rikigt lätt och med rabatt hos bikester:

Barncyklar samlingstråd
billy bonkers känns mjuka och fina när man trycker med tummen. jag fick dem att täta slanglöst också, men de är inte riktigt lika tighta mot fälgkanten som däck gjorda för slanglöst.

Barncyklar samlingstråd

Schwalbe Rocket Ron 20x2,25 är riktigt stora och har bra mönster, med hård gummi och dyra. Schwalbe Little Joe 20x2,0 har rimligt volym, är billig och inte för tung. Jag vet inte hur hård "Endurance" gummin är.

EDIT: ser nu att det finns Billy Bonkers i 20x2,0, dessutom tanwall, rikigt lätt och med rabatt hos bikester:

Jamen det där ser lämpligt ut! Bredare får kanske inte plats heller, å rätt pris på en cykel för 2500 :-)

Barncyklar samlingstråd
Vi körde (på grabbens Propain) Vee crown gem, som finns i 20”x2.25 fram och bak, samt kompletterade med Vee Flow Snap 20x2.4 i fram för park/utförs köra. Båda funkade bra slanglöst.

Skulle säga att crown gem är ett ganska bra allround däck med bra rull och hyfsat grepp. Ska man cykla mer tekniskt utför vill man kanske ha mer grepp dock.

Barncyklar samlingstråd
Slår till på ett kit med BL-MT201 handtag som har justerbar reach och håller tummarna att det räcker.
Klickar hem nya skivor och ett bleed-kit, blundar och håller tummarna att jag får ihop det :)

Tack för tipsen, uppföljning utlovas :cool:
Nu så!

Nya bromsarna sitter på, blev ett kit med Shimanos MT201 som är tre-finger grepp.
Gick att justera in mer än vad som behövdes för min 6-åring och han kan använda både 2 och 3 fingrar beroende på vad han känner för.

Nog för att ungarna "ska klara" sig med fälgbroms, men nu vet jag efter ett par testrundor i trädgården och en skogstur igår att... de hydrauliska bromsarna har gjort skillnad till det bättre.

Stor-testet gjordes i "mördarbacken" på väg hem från skogen, ca 150m brant grusbacke efter 1 timme i skogen.
Tidigare var det full fart, krypfart eller sladd här.

Med nya bromsarna fick grabben betydligt lättare att kontrollera farten till en lagom utan att få trötta händer, som han fick tidigare. Det kan absolut bero på hur de tidigare mekaniska skivbromsarna var justerade, men...
Det är samma okunniga pappa har gjort jobbet på bägge bromsarna, så här vinner de hydrauliska på sin enkelhet om inte annat. Lite trixande att centrera det ena hydrauliska oket, men efter några om om men sitter det rätt.

Sladdarna blev desto längre och farten utför mer kontrollerad, så skillnad är det.
Vi som cyklar med småttingarna vet ju att "happy kid happy pappa" stämmer till 200%

För 440 kr och lite youtube-instruktioner senare, är det en no-brainer i min värld. (https://www.bike-discount.de/en/shimano-br-mt201-disc-brake-set) + lite enklare verktyg för att kapa och montera bromsslangen för ca 100 kr.
+ De obligatoriska, helt onödiga, tillbehören till mig själv, för ännu mer pengar, när man ändå handlar... ?

Barncyklar samlingstråd

Så, mer MTB än så här blir nog inte den här billiga härken

IMG_3070.JPG

Men två frågor till:

-Tips på styre med lite mer backsweep och kanske 4-5 cm rise? Hon får ont i handlederna säger hon. Diameter vid stammen ca 25,2 mm
-Vilken trigger shift kan jag byta till? Hon orkar inte riktigt växla ner kontrollerat...

IMG_3068.JPG

IMG_3069.JPG

Barncyklar samlingstråd
Så, mer MTB än så här blir nog inte den här billiga härken

Visa bilaga 632755

Men två frågor till:

-Tips på styre med lite mer backsweep och kanske 4-5 cm rise? Hon får ont i handlederna säger hon. Diameter vid stammen ca 25,2 mm
-Vilken trigger shift kan jag byta till? Hon orkar inte riktigt växla ner kontrollerat...

Visa bilaga 632753

Visa bilaga 632754
Altus växlar funkar bra tycker jag.
Styre vet jag inte men mina barn har börjat med 35mm stam på alla cyklar

Barncyklar samlingstråd
Är någon intresserad av en Crescent Ultima Junior ram? Det är bara ramen, hela cykeln väger 12.5 kg och jag tippar att bara ramen väger mellan 6
5-8 kg (killgissning på hög nivå ?). Den finns i centrala Stockholm vid Odenplan.

Bilagor

• Y0C_077_01_vit.jpg
    Y0C_077_01_vit.jpg
    191.6 KB · Besök: 43
Barncyklar samlingstråd
När 12-åringen, 165 cm, nu på en White AX, vill ha en klassisk damcykel för att det är vad alla hennes väninnor cyklar på, då är det inte så lönt att argumentera emot va?

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd

Jag tycker att styret redan är riktigt högt. Kan det vara att bromshandtag behöver bollar upp? Kanske blir handlederna böjd nedåt för att armarna hamnar nästan horisontellt.

Barncyklar samlingstråd
Jag har en 20" Islabike Beinn small till min dotter på 115cm (5år) och nu börjar det ev. bli dags att uppgradera, vi går på MTB-träning en gång i veckan och det känns som att lite bättre bromsar och däck vore på sin plats. Det fattas bara ett par cm för lillasyster så Islabiken kommer ändå bli använd väldigt snart, jag är riktigt nöjd med den cykeln.

Jag har googlat en del men behöver fler tips på 20" MTB, då vi är vana med en Islabike på 7,4kg så vill jag inte ha en för tung cykel, nästa problem är färgen då det är uteslutande lila/rosa som kommer medföra ett frivilligt cykelbyte.

Barncyklar samlingstråd
Jag har en 20" Islabike Beinn small till min dotter på 115cm (5år) och nu börjar det ev. bli dags att uppgradera, vi går på MTB-träning en gång i veckan och det känns som att lite bättre bromsar och däck vore på sin plats. Det fattas bara ett par cm för lillasyster så Islabiken kommer ändå bli använd väldigt snart, jag är riktigt nöjd med den cykeln.

Jag har googlat en del men behöver fler tips på 20" MTB, då vi är vana med en Islabike på 7,4kg så vill jag inte ha en för tung cykel, nästa problem är färgen då det är uteslutande lila/rosa som kommer medföra ett frivilligt cykelbyte.
Svårt med det färgkravet och låg vikt, https://woom.com/sv_SE/cyklar/off-4?variant=black fin men dyr och svart färg..

Barncyklar samlingstråd

Ett tips kan vara att köra ”accent-färgerna” i valfri färg på en svart ram. Handtag + dekaler (kan hittas rellativt billigt) och ngn klämma eller bultar brukar kunna göra att en cykel ser mer lila el. Rosa ut än en cykel med lila el. rosa ram…

Barncyklar samlingstråd
Nu har vi bytt från White XC 260 Lite till White XC 275 Deore Pro i storlek S/15" till äldsta sonen som är nånstans runt 155 cm. Han är MYCKET nöjd, körde en 7 km runda idag. Den känns tung tycker jag men dämparen (Suntour Raidon med justerbar returdämpning) känns riktigt följsam och fin till hans 35 kg med knappt 50 psi.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp