vilka XC-däck ska jag välja?

Jag har redan skrivit lite om Pirelli XCRC här i tråden. Intrycken kvarstår efter några veckor, dessutom allt tydligare. Väldigt bra på blött och halt underlag, troligen bästa jag provat. Men tyvärr lite för obekväma över småstöket. För mycket av småstötsrarna fortplantar sig upp i styret och är tröttsamt för händer och handleder.

Så nu undrar jag; vilket är det bekvämaste och följsammaste XC-däcket (givetvis får det inte kränga vid låg tryck)? Finns det något däck som sticker ut som bäst på detta?
Min lott faller på maxxis aspen 2,4.
Mycket mera följsamt än vad pirelli är.
Kränger inget i jämförelse med pirelli.

Nu har jag kört en 10 mil på Rekon fram och Rekon race bak på min Spur. Rekon Race fungerar fint nu i detta strålande torra vårväder. Rekon fram känns dock rejält sketchy ?. Har varit nära att vurpa flera gånger när framdäcket glider iväg. Kommer närmast från min gamla favorit Magic Mary 2,35 och Dissector. Båda dessa känns dock overkill för den typ av stig vi har nu. Nästa test blir Nobby Nic Addix soft (ungefär samma vikt som Rekon) men mer mönster.

Det är svårt att hitta riktigt "downcountry" däck till fram. Jag kör Specialized Ground Control bak på vintern, den skulle funka bra på sommaren. Till min sons MTB valde jag Kenda Regolith fram, den har ett mönster som liknar gamla Nobby Nick. Regolith är lätt med TR stomme, men den har tunna sidoväggar. SCT stomme är starkare, men också tyngre. Jag har själva inte kört den, men sonen verkar nöjd och den fick bra reviews. Enda minuspoängen är att gummin är lite för hård.

Rocker ron eller nn bör väl funka beroende på den egna definition av DC. NN har nog lämnat DC och gått långt in i trail för min del

Är inte DC = XC hjul + aggro ram?

Kör väl mer trail och Rekon 2,4 WT 2C F/B är mina favvodäck. Rekon race inte har (för mig) inte samma grepp vid klättring tex.

Testade Pirellis XC däck, XC-S fram och XC-R bak men upplevde att hojen vart som en traktor som även nån tidigare skrev. XC-S verkar ha en fruktansvärt mjuk gummiblandning och ett otroligt grovt mönster för att va ett XC däck. Reflekterade över det innan köp men tänkte att det ska ju va ett xc-däck så borde väl funka. Men kändes ungefär som att hoja med DHR2. Märkligt alltihopa. Men har slutat sväva ut med däck test, tillbaka på Rekon.

Kan inte rocket ron ligga mellan rekon och nobby?

Blev ray och burt för flickan. Har bara testat själv på asfalt men känns snabbt. Hon säger hon är nöjd men vi får se om det är för lite utförs.
.
Jag körde själv 10-15 år gamla renegade. Brukade gå bra på torrt men var på väg ner två gånger och körde rakt fram i en serpentine.
Jag är inte säker på att Ron Ron har mer kantgrepp än Rekon, snarare tvärt om skulle jag gissa. Nobby Nic har jag på nu sedan ett litet tag och de har klart bättre kantgrepp. Måste köra i mer varierade underlag (inkl. blött) för att kunna göra något vettigt omdöme men hittills mkt lovande.

Rocker ron eller nn bör väl funka beroende på den egna definition av DC. NN har nog lämnat DC och gått långt in i trail för min del

Är inte DC = XC hjul + aggro ram?

Ungefär så. Det brukade vara 120 mm slag isf 100 mm, men moderna XC-cyklar har nu redan 120 mm slag.

Gärna lite grävare däck dock. Det finns tyvärr inte mycket aäpå marknaden. Schwalbe kam med Wicked Will. Och Kenda Regolith nämnde jag redan.

Jag är inte säker på att Ron Ron har mer kantgrepp än Rekon, snarare tvärt om skulle jag gissa. Nobby Nic har jag på nu sedan ett litet tag och de har klart bättre kantgrepp. Måste köra i mer varierade underlag (inkl. blött) för att kunna göra något vettigt omdöme men hittills mkt lovande.
Ska ju finnas ett nytt schwalbe. Wicked will. Minns inte om det är ner eller mindre än Nn?
Sen finns det nya forekaster också som jag inte heller vet hur det ligger mot nn.

Ungefär så. Det brukade vara 120 mm slag isf 100 mm, men moderna XC-cyklar har nu redan 120 mm slag.

Gärna lite grävare däck dock. Det finns tyvärr inte mycket aäpå marknaden. Schwalbe kam med Wicked Will. Och Kenda Regolith nämnde jag redan.
Ja, jag skulle säga 120mm eftersom det inte verkar finnas några rimliga gafflar under 1800g >120.
Det är illa nog att sid har min rotor 180mm.

Menar du verkligen min? Ingen kör väl 160 mm rotor fram nuförtiden.
På xc räcker väl 160? Jag blev lite irriterad när jag var tvungen att sätta 180mm på flickans "DC". Jag har också 160 på min 26a. (Som verkligen inte är DC).
För några år sen räckte det bra med fälgbroms så tycker verkligen inte 180mm borde behövas.

På xc räcker väl 160? Jag blev lite irriterad när jag var tvungen att sätta 180mm på flickans "DC". Jag har också 160 på min 26a. (Som verkligen inte är DC).
För några år sen räckte det bra med fälgbroms så tycker verkligen inte 180mm borde behövas.

På plattstig räcker 160 mm fram. Men en 180 mm skiva väger inte mycket mer och den sänker handkraften lite. Bättre att har en gaffel med min 180 mm, då slipper man adaptern.

På plattstig räcker 160 mm fram. Men en 180 mm skiva väger inte mycket mer och den sänker handkraften lite. Bättre att har en gaffel med min 180 mm, då slipper man adaptern.
Fast man får inte välja. 20mm adapter är ju inga problem. Syftet med minimum 180 på en enduro är ju att öppna upp 180-220.

På en xc är valet nu 180-180.

Det brukar heta XC med 100mm och samma cykel bestyckad med 120mm gaffel får tilläggsnamnet "TR" för trail eller något i den stilen.

Fast man får inte välja. 20mm adapter är ju inga problem. Syftet med minimum 180 på en enduro är ju att öppna upp 180-220.

På en xc är valet nu 180-180.
Jag tycker det är grymt att slippa adapter på nya SID, Pike etc, lättare men framför allt snyggare och smidigare ?. Lyrik och uppåt hade gärna fått komma med min 200mm kan jag tycka. Men allt detta är ju en annan diskussion.

Vittoria Barzo vs Nobby Nic?
Känner mig lite osäker på Barzo när det börjar bli dags att ”lägga” ner hojen i kurvor. Vågar riktigt inte hålla farten uppe. NN verkar ha lite högre kantdubb?

Vittoria Barzo vs Nobby Nic?
Känner mig lite osäker på Barzo när det börjar bli dags att ”lägga” ner hojen i kurvor. Vågar riktigt inte hålla farten uppe. NN verkar ha lite högre kantdubb?
Jag kan uppleva det så också till viss del. Åtminstone nu när det är så torrt. Jag tror inte att det är höjden på kantdubben som är avgörande för detta utan snarare mönstrets utforming och gummiblandning. Racing ray, cross king, barzo m.fl. som har liknande mönster dvs som flera V:en efter varandra är ju rätt snabba i mitten, rätt bra i måttlig lera och rensar även bra men driftar/glider en del på torrt/löst underlag anser jag. Men jag är ingen kung på att lägga ner cykeln i kurvor.

Min lott faller på maxxis aspen 2,4.
Mycket mera följsamt än vad pirelli är.
Kränger inget i jämförelse med pirelli.
Fingret hovrar över köpknappen...
Jag har cyklat några dagar på raken nu och det är ett problem med småstöket. Misstänker dock att lite kanske sitter huvudet, tänker helt enkelt mer på hur det känns i händerna. Det är en smula svårmotiverat att slänga ut så pass mycket pengar på nya däck när de jag har knappt är slitna.
Eftersom jag velar så passar jag på att fråga om andras erfarenheter och eventuellt ytterigare förslag på följsamma däck. Eller är det Aspen som gäller?

Fingret hovrar över köpknappen...
Jag har cyklat några dagar på raken nu och det är ett problem med småstöket. Misstänker dock att lite kanske sitter huvudet, tänker helt enkelt mer på hur det känns i händerna. Det är en smula svårmotiverat att slänga ut så pass mycket pengar på nya däck när de jag har knappt är slitna.
Eftersom jag velar så passar jag på att fråga om andras erfarenheter och eventuellt ytterigare förslag på följsamma däck. Eller är det Aspen som gäller?
Ni vill jag inte höra ett ord om att något annat däck är just följsammare än Aspen?, Aspen beställt. XC RC med gissningsvis 50-80 mil bakom sig kanske är till salu, finns i Enköping.

Lagt på Mezcal nu och kört några vändor och får säga att det var stor skillnad mot Barzo. Tyckte Barzo var hyfsat lättrullade och roliga att cykla på men Mezcal rullade lätt i jämförelse. Har inte provat i vått underlag direkt men jag känner igen mig själv som solskenscyklist ändå. Gjorde ett bra val kände jag.
Har ni ljusa sidoväggar eller mörka?
Jag köpte ifjol Mezcal med ljusa sidoväggar men tyvärr fattas det extra punkaskyddet. Har redan fått 2 punkteringar på däckssidan. De håller inte för vår vassa granit.
Det konstiga är att tätningsvätskan inte heller tätat hålen.

Nu går funderingarna om man skall köpa nya Mezcal med förstärkta sidoväggar, Pirelli XCRC, Shwalbe Ray/Ralf eller Maxxis Recon race eller Aspen.
Fungerar Aspen framme?

Har ni ljusa sidoväggar eller mörka?
Jag köpte ifjol Mezcal med ljusa sidoväggar men tyvärr fattas det extra punkaskyddet. Har redan fått 2 punkteringar på däckssidan. De håller inte för vår vassa granit.
Det konstiga är att tätningsvätskan inte heller tätat hålen.

Nu går funderingarna om man skall köpa nya Mezcal med förstärkta sidoväggar, Pirelli XCRC, Shwalbe Ray/Ralf eller Maxxis Recon race eller Aspen.
Fungerar Aspen framme?
Aspen funkar fint fram, e man osäker kan man ju gå med rekon race fram och aspen bak

Som det står att läsa tidigare i tråden så har jag bytt från XCRC till Aspen, båda i 2.4. Mina första helt subjektiva intryck är att Aspen har en stabilare konstruktion, körde 0,95 bar fram utan tendens att kränga. Upplever även att de rullar bättre på alla underlag. Bekvämare/följsammare i småstöket. Samma grepp på hårt underlag men sämmre när det är lite löst över. Så gissningsvis är de kanske ett tveksamt val om man oftast cyklar i sandig jordmån.

XCRC brillerar när det är blött, Aspen har jag inte testat i blötan än. Men jag skulle bli förvånad om de är i närheten av XCRC. Men det är i sådana fall helt enligt förväntan. Totalt sett är jag väldigt nöjd med bytet.

Jag har beställt Mezcal. Grå. Skall bli spännande att testa. 2,35".

Har kört Ralph och Ray 2 säsonger. Funkat bra men lite dåligt grepp. 2,25".

Har kört drygt 1 år på Pirelli Scorpion xcrc, 2,25 riktigt nöjd med dem, bra allround däck. Funkar bra i skogen, på traktorvägar och grusvägar. Har tagit pers på de underlagen. Har 30 mm fälgar, och latex slangar, som regel 1.5 bar, pumpat med "mtb pump"

Senast ändrad:
Funderade på att testa Ray/Ralph i 2.35. Men kände att med mina ambitioner så räcker 2.25 gott. Greppet är helt ok och rullar lätt. Junior fick Ron/Ralph och det var ett rejält lyft på alla sätt jämfört med Specialized han hade innan.

Jag kör 1,4 BAR på mina 2,25" Schwabble. 1,8 är rek.

Mezcal 2,35" har 2,0 som rek.

Törs jag köra på 1,4 BAR eller har jag bajsat i ett blått skåp?

Jag kör 1,4 BAR på mina 2,25" Schwabble. 1,8 är rek.

Mezcal 2,35" har 2,0 som rek.

Törs jag köra på 1,4 BAR eller har jag bajsat i ett blått skåp?
Jag kör 2 bar i mina Mezcal 2.35. Det går bäst som jag kör. Mycket stig med rötter o sten. Provade 2,3 bar men det blev för stötigt direkt på samma stigar. Dock har jag tanwall eller vad det heter.

En träningskompis kör Aspen fram och bak sedan ett tag och det fungerar över förväntan även i de riktigt blöta förhållande vi har nu. Kommer nog testa det till våren..

Jag har beställt Mezcal. Grå. Skall bli spännande att testa. 2,35".

Har kört Ralph och Ray 2 säsonger. Funkat bra men lite dåligt grepp. 2,25".

Gjort ungefär samma och kört med Vittoria sen i sommras. Schwalbe var bättre, i vart fall på vått underlag.

Jag körde med Rocket Ron 2,25 fram (borde kört m lite bredare Ray istället förmodligen men RoRo fanns inne då jag bytte från tröga Wicked will) och RaRa 2,4 bak i drygt ett år.

Nu kört sen i sommars med Barzo/Meczal 2,35. Dyrare gummiblandningar på samtliga. Jag tycker Vittoriadäcken är hala på blöta hällar/rötter jämfört med Schwalbedäcken. Har varit mycket blött underlag i sommar att öva på.

Racing Ralph är bästa bakdäcket jag kört med hittills.

Kurvtagning på löst.

Gjort ungefär samma och kört med Vittoria sen i sommras. Schwalbe var bättre, i vart fall på vått underlag.

Jag körde med Rocket Ron 2,25 fram (borde kört m lite bredare Ray istället förmodligen men RoRo fanns inne då jag bytte från tröga Wicked will) och RaRa 2,4 bak i drygt ett år.

Nu kört sen i sommars med Barzo/Meczal 2,35. Dyrare gummiblandningar på samtliga. Jag tycker Vittoriadäcken är hala på blöta hällar/rötter jämfört med Schwalbedäcken. Har varit mycket blött underlag i sommar att öva på.

Racing Ralph är bästa bakdäcket jag kört med hittills.
Håller med. Jag har kört med barzo 2.35 i 2-3 år nu. De har många fördelar men blöta rötter är inte en av dem. Så förra hösten köpte jag magic mary för höst och vinter - lite overkill på en allebike alpha men träningen blir ju inte sämre bara för att det går långsammare. När mina barzo är slut funderar jag på ray o ralph. Ray har jag testat förut och de var bra. Men jag kör ju rätt stökigt emellanåt och är lite nojig över hur framför allt ralphs punkteringsskydd står sig

Jag kör 2 bar i mina Mezcal 2.35. Det går bäst som jag kör. Mycket stig med rötter o sten. Provade 2,3 bar men det blev för stötigt direkt på samma stigar. Dock har jag tanwall eller vad det heter.
Jag har vittoria barzo 2.35 och med full mundering på brukar jag väga 78-80 kg. Brukar ha typ 1,31 bak och 1,27 fram. Går att ha lägre men då måste jag planera mina linjer på ett helt annst sätt.

Nu kör jag inte riktigt XC men jag undrade en sak. När det var blött och lite kallare klagade min son på för lite grepp min sina Rocket Ron SpeedGrip däck. Det var framförallt på fuktiga häller, jag minns inte om rötter också var problematiska. En happyit sade också att SpeedGrip gummi saknar grepp i dessa förhållanden. Jag köpte Maxxis DHR Dual (ingen XC däck) och där var problemet löst.

Nu kör sonen Specialized Ground Control T7 bak på vintern. T7 gummi funkar riktigt bra när det är blött och kallt.

Så min fråga är om man inte hellre skulle ville köra något som Specialized Fast Trak T7, åtminstone fram, när det är blött och kallare isf Schwalbe SpeedGrip.

Det är möjligt men på rådjurstig hemma tappar man väldigt lite på dåligt grepp på häll.
Kör man dessutom mest torrt och inte så snabbt verkar ray / tb rätt nivå. Sen hur det jämför med tex fasttrack/renegade kan jag inte säga men det verkar duga till husbehov.

Det är möjligt men på rådjurstig hemma tappar man väldigt lite på dåligt grepp på häll.
Kör man dessutom mest torrt och inte så snabbt verkar ray / tb rätt nivå. Sen hur det jämför med tex fasttrack/renegade kan jag inte säga men det verkar duga till husbehov.

Om det är torrt förstår jag helt att Ray/TB eller Ray/Ralph är några av de bästa kombos som finns. Min fundering var dock kring blöta stig på höst/vinter.

Kanske är det generellt mindre häll när man kör XC. På våta rötter har man hursomhelst ingen grepp så jag inte hur andra (XC-)däck skulle hjälpa där, men kan det kankse vara ännu värre än jag är van med mina trail-däck.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp