Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Punkade igår. Kommer hem och ser att en säkerhetsnål sitter i däcket. Måste jag byta hela däcket? Eller räcker det med ny slang?

Punkade igår. Kommer hem och ser att en säkerhetsnål sitter i däcket. Måste jag byta hela däcket? Eller räcker det med ny slang?
Hålen borde vara små nog för att det inte ska spela någon roll. Större hål går att lappa med bit av tandkrämstub + lim eller liknande om ganska nytt däck. Om däcket rätt slitet så kanske lika bra att passa på att byta.

Disclaimer: anekdotisk bevisföring.
Bör inte vara något problem. Jag punkade men en spik, sattte i en ny slang och har glatt kört vidare utan problem (hittills).

1687082188913.png

Igår cyklade jag, ovan lvg-cyklist, en runda på ca 7 mil med effektiv snitteffekt om ca 180w. Det var inte direkt jobbigt även om jag uppskattade att sitta ner lite extra mycket under resten av dagen.

Idag sprang jag, van löpare, och efter två kilometer fick jag ont i ena hälsenan. Jag har haft de flesta löprelaterade krämpor, men hälsenan har aldrig varit ett problem. Jag valde att börja gå, sen växelvis småjogga tillbaks. Upplever att det släppte lite, värst var det på asfalt. Inga direkta känningar nu några timmar senare.

Kan det vara orsakat av cyklingen? Typ klossarna för långt fram mot tån? Eller är det bara en av alla krämpor som dyker upp när man är 40+?

Om man byter kassett från 11-25 till 11-28, allt annat lika, MÅSTE man då byta kedja pga olika längd eller kan det gå med samma kedjelängd som innan? Tänker inte utifrån slitage då utan bara utifrån kedjans längd.

Igår cyklade jag, ovan lvg-cyklist, en runda på ca 7 mil med effektiv snitteffekt om ca 180w. Det var inte direkt jobbigt även om jag uppskattade att sitta ner lite extra mycket under resten av dagen.

Idag sprang jag, van löpare, och efter två kilometer fick jag ont i ena hälsenan. Jag har haft de flesta löprelaterade krämpor, men hälsenan har aldrig varit ett problem. Jag valde att börja gå, sen växelvis småjogga tillbaks. Upplever att det släppte lite, värst var det på asfalt. Inga direkta känningar nu några timmar senare.

Kan det vara orsakat av cyklingen? Typ klossarna för långt fram mot tån? Eller är det bara en av alla krämpor som dyker upp när man är 40+?
Det kan vara orsakat av cyklingen, och att klossarna var satt för så att säga aggressivt. Du tänker helt rätt! Glöm inte att stretcha, för racercykling är en rätt monoton position och rörelse. Det behövs mjukning efteråt. Ett annat vanligt symtom är känningar i knävecken och litet ovanför, p g a muskler mm som är ovana vid rundtrampet. Får se om du vaknar med kramp i natt.
En litet rolig grej. Om du skulle byta all din löpning mot racercykling kommer du att erfara att fötterna krymper. Å andra sidan kanske du gör knäböj och annat i ditt nya gym, vilket motverkar fot-minskningen.

Det kan vara orsakat av cyklingen, och att klossarna var satt för så att säga aggressivt. Du tänker helt rätt! Glöm inte att stretcha, för racercykling är en rätt monoton position och rörelse. Det behövs mjukning efteråt. Ett annat vanligt symtom är känningar i knävecken och litet ovanför, p g a muskler mm som är ovana vid rundtrampet. Får se om du vaknar med kramp i natt.
En litet rolig grej. Om du skulle byta all din löpning mot racercykling kommer du att erfara att fötterna krymper. Å andra sidan kanske du gör knäböj och annat i ditt nya gym, vilket motverkar fot-minskningen.
Kör knäböj några gånger i veckan då där är jag safe tror jag.
Inga planer på att sluta springa, kör gärna flera träningsformer för att fylla dagarna och ”satsar” inte direkt på någondera. Finns det tips på bra stretch el dyl för att motverka dåliga hälsenor?

Hej alla kullor och (rump)masar! Vi ska upp till Dalarna över midsommar och har med oss några kompisar som aldrig sett midsommarfirande. Vi tänkte ändra på det! Det går ju alltid att ta sig till gropen i Leksand men visst finns det roligare ställen att hänga på? När jag var barn kändes det som varenda by firade och att de till och med gjorde det på olika dagar!

Vi vill gärna ha hela konkarongen; plocka blommor, maja, hissa, folkmusik, grodor och gånglåtar.

Vars ska vi fara?

Jag har ett hjulpar som jag köpte (på en beg cykel) som enligt säljaren ska vara roval control sl.
Navet bak är 54poe och det står roval på dom. Servades ifjol och allt såg bra ut...
Fälgarna är "stämplade" control sl med streckkod och allt...
Nu till det konstiga: varför väger dom 1509g med ventiler, fälgband/tape och bromsskiveskruvar? Dessa skulle ju väga 1330g enligt roval...
Har någon bytt alla ekrar?

Hej alla kullor och (rump)masar! Vi ska upp till Dalarna över midsommar och har med oss några kompisar som aldrig sett midsommarfirande. Vi tänkte ändra på det! Det går ju alltid att ta sig till gropen i Leksand men visst finns det roligare ställen att hänga på? När jag var barn kändes det som varenda by firade och att de till och med gjorde det på olika dagar!

Vi vill gärna ha hela konkarongen; plocka blommor, maja, hissa, folkmusik, grodor och gånglåtar.

Vars ska vi fara?
I Tällberg kan du fira med majstångsresning både på midsommarafton och midsommardagen.

Vars ska vi fara?
Är ni bara vuxna eller finns det barn med i bilden? Vi brukar hänga i Gagnefs kyrkby för allt det du frågar efter. Ska det festas så är det fel ställe, men med barn (eller lugna vuxna ?) är det bra. Nån gång under eftermiddagen kör de, minns inte riktigt när.

Har inte varit i gropen så kan bara gå på hörsägen, men där ska det väl vara så groteskt mycket folk. Gagnef är så klart betydligt mindre.

Nu är inte jag mas och är bara i Gagnef för att vänner råkat hamna där, har inga andra firanden att jämföra med. Hoppas på fler tips!

Jag vet en del som fått ”större” fötter i samband med att de har börjat med regelbunden löpning. Killgissar att det är fotvalven som plattas till.
eller också stärks fotbladen och därigenom valven, och musklerna i foten tillväxer. vilket är det vanliga svaret kroppen ger på träning. medför isf att volymen på foten ökar, men knappast längden. snarare tvärtom.

oavsett när det gäller längden på foten bör detta ha obetydlig inverkan. om man har tillräcklig marginal på innerlängden av skon skall tårna oavsett inte nå tåboxen. en marginal på 13 mm är lämplig för att detta skall hända i samband med att skon böjs upp vid avstampet.

gravida kvinnor drabbas både av svullnad i foten och mjukare bindväv, får ofta gå upp i skostorlek.

Jag har ett hjulpar som jag köpte (på en beg cykel) som enligt säljaren ska vara roval control sl.
Navet bak är 54poe och det står roval på dom. Servades ifjol och allt såg bra ut...
Fälgarna är "stämplade" control sl med streckkod och allt...
Nu till det konstiga: varför väger dom 1509g med ventiler, fälgband/tape och bromsskiveskruvar? Dessa skulle ju väga 1330g enligt roval...
Har någon bytt alla ekrar?

Du har inte vägt med genomgående axlarna eller torkad vätska som är kvar?

Jag kommer till 9g för ventilerna, 24 gram för bultarna och kanske 20 gram för fälgtejp.

Kör knäböj några gånger i veckan då där är jag safe tror jag.
Inga planer på att sluta springa, kör gärna flera träningsformer för att fylla dagarna och ”satsar” inte direkt på någondera. Finns det tips på bra stretch el dyl för att motverka dåliga hälsenor?
Som med mycket annat är det viktigt att börja lugnt. Löpning funkar ju uppenbarligen. Löpning + 7 mil cykel = för mycket. Behöver inte vara så, men verkar ju logiskt. En liten överansträngning, helt enkelt. Vila och cykla 3 mil nästa gång och se hur det går.

Har själv haft en hel del problem med hälsena. Excentriska tåhävningar, stretchande och stärkande av vader är medicinen. I de rehabprogram jag följt har regeln varit, smärta 3 eller högre (skala 1-10) 24h efter aktivitet = backa av, gör mindre nästa gång.

eller också stärks fotbladen och därigenom valven, och musklerna i foten tillväxer. vilket är det vanliga svaret kroppen ger på träning. medför isf att volymen på foten ökar, men knappast längden. snarare tvärtom.

oavsett när det gäller längden på foten bör detta ha obetydlig inverkan. om man har tillräcklig marginal på innerlängden av skon skall tårna oavsett inte nå tåboxen. en marginal på 13 mm är lämplig för att detta skall hända i samband med att skon böjs upp vid avstampet.

gravida kvinnor drabbas både av svullnad i foten och mjukare bindväv, får ofta gå upp i skostorlek.
Fötterna blir för de allra flesta större (längre) om man springer tillräckligt mycket och/eller blir äldre. Behöver inte ens springa (men det skyndar på processen). Fotvalvet sjunker ihop av alla dessa år av gående och stående, och foten blir alltså längre. Plattfot märker väl knappast nåt, medan nån med högt fotvalv kan märka desto mer. Nu pratar jag inte några veckors löpning alltså, utan när man börjar bli kring 40 år. Själv gått från 43 till 44. Inga konstigheter alls, enligt min sjukgymnast.

Fötterna blir för de allra flesta större (längre) om man springer tillräckligt mycket och/eller blir äldre. Behöver inte ens springa (men det skyndar på processen). Fotvalvet sjunker ihop av alla dessa år av gående och stående, och foten blir alltså längre. Plattfot märker väl knappast nåt, medan nån med högt fotvalv kan märka desto mer. Nu pratar jag inte några veckors löpning alltså, utan när man börjar bli kring 40 år. Själv gått från 43 till 44. Inga konstigheter alls, enligt min sjukgymnast.
det är en vanlig uppfattning att fötterna efterhand ökar i storlek oavsett om man löptränar eller inte.

man blir också klokare, och köper tillräckligt långa skor. jag har gått från 43 till 45 i vuxen ålder. om fötterna egentligen blivit större kan jag inte säkert säga, men upplever gamla skor i garderoben som korta. samtidigt har fotvalven med tiden rest sig, var ordentligt platt i min ungdom.

vill hävda att det i vårt samhälle snarare är brist på belastning än det motsatta som är en riskfaktor för ohälsa i fötterna.

en annan sak är att läderskor krymper med tiden. man ser det på att sulorna rullar upp sig.

Du har inte vägt med genomgående axlarna eller torkad vätska som är kvar?

Jag kommer till 9g för ventilerna, 24 gram för bultarna och kanske 20 gram för fälgtejp.
Tyvärr inte. Kom dock på att microspline kanske väger lite mer... sen vägde mina förra control sl 1431g med srambody. Dom satt original på en sworks från butik.
Roval fuskar nog mest med vikten kanske... saknar mina slowbuildhjul:)

Tyvärr inte. Kom dock på att microspline kanske väger lite mer... sen vägde mina förra control sl 1431g med srambody. Dom satt original på en sworks från butik.
Roval fuskar nog mest med vikten kanske... saknar mina slowbuildhjul:)

Mircospline verkar inte väga mycket mer. Roval brukar ger realistiskt vikt. En test av nya Control SL visade upp specade vikten.

bra stretch el dyl för att motverka dåliga hälsenor
Det kommer nog att lätta när du hittar rätt läge för klossar, och kroppen är såå anpassningsbar. Egentligen ska man ju stretcha hela kroppen efter ett pass men två snabba.
- Mot en vägg. Ena skons tåspets emot. Smalbenet parallellt med väggen. Båda händerna mot väggen, med armbågarna i 90 grader eller så. Det andra benet sträckt snett bakåt. Båda hälarna i marken. Räkna till tjugo högt, och byt ben. Du kan också släppa litet i knävecket ett par sekunder, så mjukar du en annan muskel.
- Litet svårare att beskriva, och du måste vara uppvärmd och ha god balans: Stå med fötterna brett isär, raka. Böj dig framåt och försök nudda marken, på litet olika ställen framför dig. När du känner dig redo vrider du dig och t ex vänsterfoten och försöker nå skospetsen med båda armars fingrar, håll någon sekund. Sedan upp med tårna, vilket förstås gör det lättare att nå dem, håll någon sekund.
Sedan tillbaka till mitten för att åter nå marken, gunga försiktigt, och sedan vrider du dig åt andra hållet, etc.

Nya Control sl absolut, men inte "gamla" claimade 1330g... dom fick mycket skit för det online.
Hjulen är såklart bra ändå! 1500 är iofs lite tungt.

Det är då kring 1450 gram för nakna hjul. Fortfarande för mycket jämfört med specs. Specialized har bättrat sig nu då. Mina Traverse Carbon väger 20 gram mer än specad. 1% fel är väl ok.

Jag ser allt oftare till synes helt harmlösa inlägg i väldigt gamla nekrotrådar. Användarna är nyreggade och har bara skrivit det inlägget.

Jag har inte brytt mig om forumspam sedan 1997, och för mitt otränade öga så ser det såklart ut som nån LLM-bot. Men vad är deras mål? Det finns ju ingen vettig karma-farming eller så att göra.

LLM är samlingsnamnet för de tekniker som ligger bakom t ex ChatGPT, dvs AI som förstår och kan generera vanlig skriven text. Det står för Large Language Model.

Med robot menas här ett program som mer eller mindre självständigt uppträder som en forummedlem.

Ungefär hälften av de få som signalerar när de svänger i Uppsala lyfter upp ett eller två fingrar istället för öppen handflata. Har detta något ursprung? Såg aldrig det när jag växte upp

Ungefär hälften av de få som signalerar när de svänger i Uppsala lyfter upp ett eller två fingrar istället för öppen handflata. Har detta något ursprung? Såg aldrig det när jag växte upp
Jag använder två fingrar, känns lite mindre prudentligt.

Har svårt att tänka mig att det finns influencers i cykelsignalerande, lite för ocoolt och ingen koppling till konsumism.

Fråga kolon: hur räknar man ut näringsvärdet i en råvara? Hur har man klurat ut att tex sötmandel har xxx kalorier?
Lägger man varan i en förbränningsugn eller gör man?

Stalle

Förr eldade man upp ett torkat prov av livsmedlet och mätte hur mycket det värmde upp vatten i en kalorimeter.
Idag gör man en kemisk analys av innehållet för att se andelen nedbrytbara kolhydrater, proteiner och fetter jämfört med andelen som kroppen inte kan ta upp. Sen använder man tabellvärden (som jag tror man fått genom att elda) för dessa för att ta fram livsmedlets kaloriinnehåll.

Senast jag var i Uppsala var kring 1977, numera bor jag i Malmö. Det här med två fingrar måsta varit svårt smittsamt för så gör även jag.

LLM är samlingsnamnet för de tekniker som ligger bakom t ex ChatGPT, dvs AI som förstår och kan generera vanlig skriven text. Det står för Large Language Model.

Med robot menas här ett program som mer eller mindre självständigt uppträder som en forummedlem.
Finns det tekniker för att avslöja dessa robotar?

Tillbaka
Topp