Cykel-SM Tierp

Ilritorno

Aktiv medlem
Cykel-SM Tierp
SM pågår ju för fullt idag, efter blivit tvångsflyttat till motorbanan i Tierp.

Elitdamernas tävling sänds just nu:

Dystopisk känsla. Mörk är framtiden för Svensk LVG-cykling, om ska var förpassade till den här typen av banor.

cykelDamSM.jpg

Cykel-SM Tierp
Men bra grepp (med trackbite) och säkert (rejäla avåkningszoner)...

Trist att det är så svårt att genomföra sånt här. I början på 2000-talet körde man dragracing (!) i Skellefteå (rätt centralt). Bla en topfuel (!) körde ett uppvisningsåk. DET gick. Och var uppskattat. Att låta cyklister få förtur på nån av alla vägar borde inte vara ett problem. Men...

Cykel-SM Tierp
Ja. För de som sett även någon av de största svenska tävlingarna på plats och följt en grand Tour på plats så blir det väldigt uppenbart vilken gigantisk apparat allt runt en GT är i jämförelse. En helt annan magnitud när det gäller allt från följebilar och övrig support till hur själva klungan tar plats.

Så våra "småtävlingar" borde ju inte vara något som helst problem. Men Cykelförbundet måste väl helt enkelt satsa betydligt mer på sälja in, samarbeta och på alla sätt de kan hjälpa klubbar att navigera i den fientliga miljön, om tävlingar ska kunna genomföras.

Senast ändrad:
Cykel-SM Tierp
Sverige och Ryssland är väl helt enkelt sämst i klassen.
(Läste lite om det där 1000-milaloppet i Ryssland där 7 startade och en eller 2 gick i mål. För några år sedan. Livsfarlig cykling, inte minst pga andra illvilliga trafikanter!)

Cykel-SM Tierp
Lite OT: Jag är troligen i minoritet, men eftersom jag ändå kört väldigt många cykeltävlingar de senaste 32 åren så tycker jag att jag kan få ha en åsikt: jag tycker de cykeltävlingar som jag kört på motorbanor (Tierp, Falkenberg, Tuvängen, Arlanda) varit helt ok på många sätt. Säkra banor, inga lyktstolpar eller trottoarkanter och - viktigast - ingen mötande trafik. Visst inga långa backar men racen Kan bli utslagsgivande ändå på andra sätt.
Betydligt säkrare än den stora majoriteten tävlingar som tyvärr går med mötande trafik på ofta heeeelt olämpliga vägar att köra tävlingar på. Ofta är det mer tur än annat att inte fler olyckor händer. Frontar klungan med en mötande bil (vilket skulle kunna ske på de flesta tävlingar på allmänna vägar) så går det illa.
De roligaste - och samtidigt hyfsat säkra - tävlingarna jag kört har varit kortbane-SM. Där får man det vi vill ha, dvs avstängda vägar och publik. Men det kräver ett rejält arrangemanget med allt vad det innebär.
(Not: med säkra tävlingar menar jag inte att banan ska vara oteknisk, utan att den inte ska ha mötande trafik och helst inte träd eller lyktstolpar precis vid banan.)

Cykel-SM Tierp
Ah. Ja säkerheten lät ju vara betydligt lättare att kontrollera förstås. Och kan tänka mig att det säkert kan vara kul racing som deltagare, beroende på vad för lopp man gillar förstås.

Blev ju tyvärr inget mer med den där livesändningen, efter det började strula kom det aldrig igång igen.

Emila Fahlin vann vart fall, i en spurt i den lilla huvudklungan det var.

1687621654073.png

Cykel-SM Tierp
Hoppas SM-tävlingarna kommer till Dalarna nästa gång. Gärna i Leksandstrakten, vore skönt med lite avstängda vägar och med det slippa den vanliga biltrafiken.
Stå och heja lite längs med vägen.
+1
SM har jag ingen koll på men jag vet att Svealandsmästerskapen har gått i Dalarna, lite nordost om Leksand. Bla på den fantastiska vägen mellan Ingels och Bingsjö.
Vi får hoppas att det snart är dags igen...

Cykel-SM Tierp
Det finns ju en del exempel där det går fin-fint att cykla genom många hundratals samhällen, med massor med följebilar. TDF, Girot, alla vårklassiker, osv.

Vadfan håller Swe på med ????
Verkar inte vara SCF som är boven, utan surgubbar på Trafikverket sätter stopp för att man tävlar på statliga vägar och surgummor på Transportstyrelsen sätter stopp för att man tävlar på kommunala vägar. Kvar återstår motorbanor...

Synd att det återigen bara verkar bli kortbana under SM-veckan nästa år i Västerås. En sväng upp i Bergslagen hade kunnat bli riktigt fint.

Cykel-SM Tierp
Hoppas SM-tävlingarna kommer till Dalarna nästa gång. Gärna i Leksandstrakten, vore skönt med lite avstängda vägar och med det slippa den vanliga biltrafiken.
Stå och heja lite längs med vägen.
Sista åren Solleröloppet kördes så hade ju det SM-status, så hade det nog kunnat fortsätta om det inte lades ner. Som jag förstod pga brist på funktionärer.

Tillbaka
Topp