Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Korkad fråga om längd så den passar bra in här,
Jag mäter 188cm men har en benlängd på 82cm, kollar man tex på Canyon så rekommenderar de en M size i storlek? (känns jäkligt litet med M)
Har förvisso en Specialized med L, Scott i stl 56 samt en Propain i XL. Tänkte beställa ram men blev lite osäker på storleken. Samtidigt som en del märken bara går efter längden vilket gör att man hamnar tex i stl 58. Tror benlängden satte käppar i hjulet :)
Du får titta på Fairlight iställer. Byggs antingen lång och låg eller kort och hög. Bättre chans att det blir rätt där ?

Jag mäter 188cm men har en benlängd på 82cm, kollar man tex på Canyon så rekommenderar de en M size i storlek? (känns jäkligt litet med M)
Har förvisso en Specialized med L, Scott i stl 56 samt en Propain i XL. Tänkte beställa ram men blev lite osäker på storleken. Samtidigt som en del märken bara går efter längden vilket gör att man hamnar tex i stl 58. Tror benlängden satte käppar i hjulet :)

Canyon verkar går på benlängden. Men för längden av ramen är längden av overkropoeb viktigt, så motsatsen. Om du är nöjd med nuvarande cykeln skulle jag välja en med liknande reach. Stack kan skilja sig mycket mellan olika modeller av Canyon, du måste kolla om modellen skulle passa dig i höjden.

Storlekar på cyklar, i synnerhet racercyklar kan vara lätt förvirrande tycker jag. I synnerhet om man går efter rekommendationerna man får från de olika märkena. Får intrycket av att de flesta som cyklar racer på landsväg seriöst tar så liten storlek det bara går undantaget möjligen sådana som cyklar låångt. Att en mindre cykel är pyttelite lättare och tar pyttelite mindre vind antar jag spelar stor roll här. Förr eller senare ska jag göra en bikefit för att få koll bättre koll. En vanlig längd bland herrar i Sverige är ju mellan ca 180-185 cm och här fungerar ju inte alltför sällan både M och L eller 56 och 58.

Canyon verkar går på benlängden. Men för längden av ramen är längden av overkropoeb viktigt, så motsatsen. Om du är nöjd med nuvarande cykeln skulle jag välja en med liknande reach. Stack kan skilja sig mycket mellan olika modeller av Canyon, du måste kolla om modellen skulle passa dig i höjden.
Hur lång är din overkropoeb?

Jag är 175cm, inte mätt benen. Men många M känns löjligt små för mig. Provsitt så mycket du kan.

Funderar på en MET-hjälm, Rivale MIPS, bra eller dåligt köp?
Blev det någon hjälm? På jakt efter ny hjälm jag med och den där såg fin ut. Beställde en POC omne air men av någon anledning har dom valt bort att kunna justera remmarna vid öronen så den får gå tillbaka till butiken.

Har tänkt besöka Sundtorps cykel men blir lite förvirrad då de verkar ha många olika butiker men när jag googlar så verkar de ha suspekta öppetider?? Någon som vet vilken av alla butiker man lämpligast besöker (Kungsbacka, frillesås, fjärås, onsala) och om det stämmer att de främst har öppet några få dagar i veckan och då främst kvällstid?

kan iaf varmt rekommendera janne landberg i frillesås. han sköter ruljansen själv inkl en fena på all möjlig teknisk service av t ex fjädring, är pensionär och är klok nog att inte jobba för många timmar. han har också cyklar du kan prova på närbelägna stigar. har du tur följer han med och visar vägen:)

här är han på en demo-occam ute på en social tur i grannskapet.
.
4B763D56-5552-4C28-BC40-B9738E0A02D4.jpeg

Senast ändrad:
Blev det någon hjälm? På jakt efter ny hjälm jag med och den där såg fin ut. Beställde en POC omne air men av någon anledning har dom valt bort att kunna justera remmarna vid öronen så den får gå tillbaka till butiken.

Jo det blev en Mets Rivale MIPS.

Är mycket nöjd, men det säger tyvärr inte så mycket. Den jag hade innan köpte jag hösten 2013 när jag började cykla, en Giro Monza. Och den verkar vara tillverkad Dec'04, lite pinsamt (antar att etiketten med datum är tillverkningsdatum).

Tycker allt är bättre, men det bör det ju vara med tanke på hur gammal Giro-hjälmen är. Lättare, enklare justering av storleken, känns som att den luftar bättre.

Det enda jag noterat är att jag måste dra åt hakremmen inför varje tur. Om den släpper lite efterhand under turen eller när jag tvättar den och hänger den på tork efter turerna har jag inte tänkt på o kolla.

Vet inte riktigt vad du menar med
kunna justera remmarna vid öronen
På min är remmarna som ett Y (som dom flesta andra hjälmar förmodar jag). I "mittpunkten" kan man justera remmarna separat, men inte "vid öronen".

EDIT:
Vid korrekturläsning kom jag på att det känns lite väl pinsamt att köpa ny hjälm först efter 10 år. Men p.g.a. diverse har jag inte kunnat träna så mycket sen mitten av 2017. Är nu igång igen och firar det med ny hjälm.

Senast ändrad:
P.g.a. anledning så kollade jag lite närmare på en hjälm jag just köpt, den har en etikett med "SEP 2020". Den har hängt i butik, och nerpackad en period innan det. Spelar det någon roll, alltså om den åldrats av det?

P.g.a. anledning så kollade jag lite närmare på en hjälm jag just köpt, den har en etikett med "SEP 2020". Den har hängt i butik, och nerpackad en period innan det. Spelar det någon roll, alltså om den åldrats av det?

En tysk Magazin gjorde en test av hjälm dom hade lagrat i 9 till 10 år. Om jag inte minns fel hade dämpningen minskat med 5-15%. Så nästan tre år gör inte mycket.

Vad kallar man cage på bakre derailleurn på svenska? Den är nog iaf slutligt paj för mig. För två månader sen så försökte några fridlysta pundare hamra loss mina växlar och jag fick banka och vrida för att få den fungerade sen. Piggen i den är väldigt svag efter detta och tror att det var den som gick sönder idag när jag skulle växla igenom när jag smort kedjan.

Kan man köpa den delen som leder kedjan rätt där (metallplatta) separat eller behöver jag köpa en hel derailleur?

Vad kallar man cage på bakre derailleurn på svenska? Den är nog iaf slutligt paj för mig. För två månader sen så försökte några fridlysta pundare hamra loss mina växlar och jag fick banka och vrida för att få den fungerade sen. Piggen i den är väldigt svag efter detta och tror att det var den som gick sönder idag när jag skulle växla igenom när jag smort kedjan.

Kan man köpa den delen som leder kedjan rätt där (metallplatta) separat eller behöver jag köpa en hel derailleur?
Cage eller derailleur cage eller plate, skulle jag nog kallat det om jag skulle googla efter det då ofta är lite lättare att få träffar på artiklar på engelska. Annars brukar det kallas bur eller inre/yttre platta. Däremot så heter det bakväxel eller bakre växelförare på svenska ?

Med det sagt så går det att köpa, men det beror helt på vilken modell det är du har. Så posta bild eller skriv exakt modellnummer.

Här är ett slumpmässigt exempel på en innerplatta till SLX 7100

Eller en "bakväxelkorg" till en M780

Cage eller derailleur cage eller plate, skulle jag nog kallat det om jag skulle googla efter det då ofta är lite lättare att få träffar på artiklar på engelska. Annars brukar det kallas bur eller inre/yttre platta. Däremot så heter det bakväxel eller bakre växelförare på svenska ?

Med det sagt så går det att köpa, men det beror helt på vilken modell det är du har. Så posta bild eller skriv exakt modellnummer.

Här är ett slumpmässigt exempel på en innerplatta till SLX 7100

Eller en "bakväxelkorg" till en M780

Tack!

Har Shimano Deore M5100, som jag förstått det fungerar de flesta av Shimanos 11-delade växlar, men kan ju vara olika hur den delen sitter..

Grannen kollade på den och tyckte hela var paj.

Den enda jag hittar med någorlunda snabb leveranstid är denna: https://www.tcmcykel.se/p/bakvaxel-...l-long-cage-bakvaxel-till-cykel-med-11-vaxlar

Hur illa är det att använda en long cage när man har singelklinga?
5100 finns väl bara i en variant, så varför TCM skulle speca "long cage" vet jag inte, men jag missar kanske något. Long cage handlar ju egentligen inte om singelklinga utan om totala omfånger. Så har du en 5100 idag så är det samma. Det finns däremot också en 5120 i "5100-serien" som är gjord för max 46t bak och för 2x drivlina

Senast ändrad:
5100 finns väl bara i en variant, så varför TCM skulle speca "long cage" vet jag inte, men jag missar kanske något. Long cage handlar ju inte om singelklinga utan om att ha stort omfång bak. Så har du en 5100 idag så är det samma. Det finns däremot också en 5120 i "5100-serien" som är gjord för max 46t bak och för 2x drivlina
Stort tack!

Kan https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano105-r7000/RD-R7000-GS.html

fungera som nödlösning? Det fanns i lager här i stan!

Är det 51t bak du har? För i så fall har man nog inte så mycket alternativ. Kanske kan man skrämma en 5120 att funka med 51t, ingen aning, kanske någon som provat. Kolla internet. Alternativt att då M7000/M8000 som också är specade till 46t kan funka?

Jag var tvungen att söka lite då jag också sitter med 11s bak. Jag visste inte att 12-delade Shimano hade samma cable pull så tydligen går det utmärkt att använda de 12-delade bakväxlarna med 11-speed trigger, dvs m6100, m7100 och m8100 borde fungera lika bra

Bortsett från dekalen ser ju 5100/6100 identiska ut

1687944291655.png

Senast ändrad:
Är det 51t bak du har? För i så fall har man nog inte så mycket alternativ. Kanske kan man skrämma en 5120 att funka med 51t, ingen aning, kanske någon som provat. Kolla internet. Alternativt att då M7000/M8000 som också är specade till 46t kan funka?
Beställde 5100 ovan och ny kassett med 51t. Med lite tur så hinner det hit före helgen, annars får jag pina mig igenom typ 20-30mil på reservcykeln :') Det får gå!

Det vanliga materialet i hjälmar, EPS, åldras inte alls om det inte utsätts för elaka miljöer. Länk finns i tidigare trådar.

Körde sönder mitt gamla bakhjul nyligen och satte precis på ett DT Swiss E 1900. Har fått för mig att ju bättre hjul (och nav) desto mer låter det när man bara rullar. Men det här hjulet är nästan knäpptyst (betydligt tystare än mitt gamla som var billigare) och jäkligt mycket tystare än bakhjulet på sonens enduro-hoj.

Är dom här hjulen tysta helt enkelt? Eller bör jag vara orolig att nåt är fel?

Jo det blev en Mets Rivale MIPS.

Är mycket nöjd, men det säger tyvärr inte så mycket. Den jag hade innan köpte jag hösten 2013 när jag började cykla, en Giro Monza. Och den verkar vara tillverkad Dec'04, lite pinsamt (antar att etiketten med datum är tillverkningsdatum).

Tycker allt är bättre, men det bör det ju vara med tanke på hur gammal Giro-hjälmen är. Lättare, enklare justering av storleken, känns som att den luftar bättre.

Det enda jag noterat är att jag måste dra åt hakremmen inför varje tur. Om den släpper lite efterhand under turen eller när jag tvättar den och hänger den på tork efter turerna har jag inte tänkt på o kolla.

Vet inte riktigt vad du menar med

På min är remmarna som ett Y (som dom flesta andra hjälmar förmodar jag). I "mittpunkten" kan man justera remmarna separat, men inte "vid öronen".

EDIT:
Vid korrekturläsning kom jag på att det känns lite väl pinsamt att köpa ny hjälm först efter 10 år. Men p.g.a. diverse har jag inte kunnat träna så mycket sen mitten av 2017. Är nu igång igen och firar det med ny hjälm.
"På min är remmarna som ett Y (som dom flesta andra hjälmar förmodar jag). I "mittpunkten" kan man justera remmarna separat, men inte "vid öronen".

De är just den funktionen som POCs hjälmar saknar, vilket för mig är sjukt förvånande då vi alla har olika former på våra huvuden. Small passar sjukt bra men jag måste upp på large för att Y remmen ska passa.

Du bor ju i skåne har jag för mig. Vad var det för butik du provade din hjälm i?

Jo, då omformulerar jag frågan. Vadär det för ac längd på en 29" gaffel med 130mm slag? ?

Jag kom fram till något sånt också, med typ 15-20% sag, men tänkte att det var bäst att dubbelkolla om jag var fel ute. Tack!

En 130 mm Pike har 541 mm AC längd. dw flesta gafflar är inom några mm nuförtiden. Jag kom till 510 mm med nästan 25% sag.

Har tänkt besöka Sundtorps cykel men blir lite förvirrad då de verkar ha många olika butiker men när jag googlar så verkar de ha suspekta öppetider?? Någon som vet vilken av alla butiker man lämpligast besöker (Kungsbacka, frillesås, fjärås, onsala) och om det stämmer att de främst har öppet några få dagar i veckan och då främst kvällstid?
Fjäråsbutiken flyttade nyss till Kungsbacka. Det stämmer att öppettiderna är lite udda. Om jag förstått det hela rätt beror det på att Staffan som driver butiken gör det utöver sitt vanliga jobb.

Nä, det har jag aldrig lärt mig.
Då är det dags att lära om sig ;)
Även på framväxlar har du ett parallellogram men där har du inga trissor. Visserligen sitter de båda sidorna av cagen parallellt med varandra men det blir inget parallellogram för det. Ett parallellogram har fyra sidor.

En bra översättning på cage vore väl annars bur, trissorna sitter ju i en bur.

Tillbaka
Topp