När blåser det för mycket?

Beaufort? Har jag inte hört sedan jag var barn. Och det var ett tag sedan.
Vid 6-7 msek brukar jag sätta min gräns därför att jag bor i Malmö. Och där är inte medelvinden av intresse utan det är vindbyarna som gör det intressant eftersom byarna är konstantvinden här. Jag köpte en anemometer en gång bara för att bevisa min tes ? - dvs ugf det dubbla. Som dagens ”sommarväder”:
IMG_2318.png
Och oftast från väster eller sydväst. Cykla ut väster är liksom inget alternativ. Dvs alltid motvind hem. Man får se det som ett berg uppför med väldigt lång och brant stigning…

5 m/s tråkigt, 7-8 m/s jättetråkigt.
10-11 m/s i byarna kan jag väl stå ut med även om det är ganska trist att cykla då. Har jag inte något fint fikaställe i sikte när det blåser så mycket så blir jag mest på dåligt humör.

Siffrorna gäller YRs väderprognos, vad den verkliga blåsten är på marken vet jag inte så exakt.

EDIT:
Sedan spelar det roll om det är skog eller öppna fält, inte så roligt om det är öppet med 5 m/s motvind och det är mot slutet av en lång runda. Då är det frestande att lägga sig i fosterställning i närmsta dike.

Paddlade sup på badsjön häromveckan. Helt vindstilla. Magisk och mysigt.
Skulle göra om detaljer en vecka senare. Vind och små insjövågor. Fruktansvärt!

Det kan aldrig blåsa för mycket. En fin vårtävling med tio sekundmeter ser folk så jävla sura ut där de står och huttrar i starten, medan fôlket från öst- och västgötaslätterna tillsammans med skåningarna blir uppspelta som pirayor när det är piss i vattnet...

Hård vind är kungarnas spel och den femte dimensionen av landsvägscykling. Ny vinge!

Över 12-13m/s tycker jag det börjar bli drygt, åtminstone här i Skåne med långa partier utan vindskydd, men en härlig känsla när man har högprofilhjul och sida/medvind och kan segla fram. man får bara se till att inte ha någon hastighetsmätare så man slipper se hur sakta det går i motvinden.

I motvind så känns det ibland som att det egentligen är vindbruset som mest bryter ner ens psyke. Hade varit skönt att kunna göra något åt det. När mjölksyran eldar upp benen och det kommer en extra skånevindby så hade jag gärna sluppit vindbruset.

Jo, har sett dom där luddiga "öronskydden", men skulle vilja ha något annat smidigt.

I motvind så känns det ibland som att det egentligen är vindbruset som mest bryter ner ens psyke. Hade varit skönt att kunna göra något åt det. När mjölksyran eldar upp benen och det kommer en extra skånevindby så hade jag gärna sluppit vindbruset.

Jo, har sett dom där luddiga "öronskydden", men skulle vilja ha något annat smidigt.
Håller med, vindbruset är förjävla jobbigt, framförallt för mig/oss som har kraftig tinnitus.
Hittar nån något som är smidigare och bättre än windfree så skriv gärna stora rubriker om det så vi andra inte missar nåt bra.

Nu har jag har cyklat tre gånger med såna och passade även på att förstärka de med några bomullspads på insidan av " lurarna".
De lindrar bruset förvånansvärt bra.

Windfree är ju fula, det kommer man inte undan. Menhelt oproblematiska att använda. Varken obekväma eller varma.

På tal om motvind.
Loppet lär gå idag.

- men ställs in pga storm….

Oj!

Men varifrån kommer "Amsterdam" i rubriken? Loppet är inte i Amsterdam och Amsterdam nämns inte på sidan själva.

Bor man på västkusten i Danmark så är det ungefär 14-16 m/s…. Finns en anledning varför Jonas är bra. ;)
Eftersom jag har bott där ett bra tag undrar jag varför inte jag är bättre än vad jag är. Och kan tala om att sydvästra Skåne inte är särskilt mycket sämre betr vind o väder… ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp