Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Sx var kanske fel exempel eftersom den eventuellt är kass men jag tänkte på att många som har problem verkar ligga på instegs och då köper nog få axs som lösning.
Kanske borde sagt m6000 istället.

Vanligare är nog xtr till axs och då är det nog väldigt sällan för att xtr inte funkar.
Ja det flesta som byter till axs lockas nog mer av tekniken i sig än att dom har problem med vajrarna.
Sen är ju Commencal kanske lite ovanliga där att dom stoppar en sån billig grupp på en så ”fin” cykel.

vhs är det klassiska exemplet:)

på att marknaden inte nödvändigtvis väljer efter vad som är bra eller ens acceptabelt för dig och mig, utan ganska ofta faktiskt efter mer eller mindre korrupta faktorer som gynnar annat och andra i kedjan.

Det är också ett av de sämre exemplen. VHS var ju överlägset Betamax på de två avgörande punkterna: pris och inspelningstid. När Sony svarade med längre inspelningstid så gjorde de ju det genom avkall på bildkvaliteten, men då hade båten redan gått.

Marknaden värderade inspelningstid och pris över bildkvalitet, inget konstigt i det.

I den jämförelsen så brukar det framhärdas att formaten var likvärdiga, men det ena var bättre på alla punkter. Trots detta så vinner det andra formatet.

Men det är inte sant.

Sx var kanske fel exempel eftersom den eventuellt är kass men jag tänkte på att många som har problem verkar ligga på instegs och då köper nog få axs som lösning.
Kanske borde sagt m6000 istället.

Vanligare är nog xtr till axs och då är det nog väldigt sällan för att xtr inte funkar.
Jag bytte ut min fullt fungerande XT till GX AXS.
Tror inte många byter för att det inte funkar, men det är en helt annan, mer smooth, känsla med AXS. Har man väl testat en gång så är man nog fast.

Tror inte många byter för att det inte funkar, men det är en helt annan, mer smooth, känsla med AXS. Har man väl testat en gång så är man nog fast.
Gjorde samma resa. GX AXS upgrade kits, resten såsom kedja och kassett från Shimano. Funkar utmärkt.

Vilket nedbyte. XT är överlägset på allt utom installationen. Jag har provat och har fortfarande kvar skräpgx axs:)

Intressant. En fundering jag har är om inte SRAM börjat ta marknadsandelar efter pandemin? Innan pandemin tyckte jag mig inte se så många cyklar med SRAM på. Nu sitter de på var och varannan cykel jag spanar på.
Dåligt väder tycker jag är en dålig ursäkt för försäljningen...

frakta mtb på bil verkar definitivt ha seglat upp som den främsta grenen inom sporten.
Blir handla på sig fler Thule aktier då;)

Intressant. En fundering jag har är om inte SRAM börjat ta marknadsandelar efter pandemin? Innan pandemin tyckte jag mig inte se så många cyklar med SRAM på. Nu sitter de på var och varannan cykel jag spanar på.

Tror att det har nämnts tidigare i tråden. Shimano hade stora leveransproblem i pandemin, medan SRAM hade mindre problem.

Blir handla på sig fler Thule aktier då;)
Thule är ju extremt dyra prylar där det nu finns konkurrens, så vänta ett par år så tror jag det blir mer köpvärt.

Inte ens blåbär verkar folk vara ute och plocka. Brukar vara renplockat nära stigarna här, nu ser det helt orört ut. Kan ju vara en vädereffekt också som påverkat alla friluftsaktiviteter i sommar.

Inte ens blåbär verkar folk vara ute och plocka. Brukar vara renplockat nära stigarna här, nu ser det helt orört ut. Kan ju vara en vädereffekt också som påverkat alla friluftsaktiviteter i sommar.
Vi lata och bortskämda svenskar slutade väl plocka bär för länge sen. Att blåbären är orörda beror nog snarare på detta:

Jag har cyklat till skogen med ryggsäcken några gånger och skördat blåbär. Snart dags för lingon.

+1

Cykeln är uppenbart en livsstilsmarkör även för folk som inte cyklar särskilt mycket.

Det är väl så sedan länge. Många "aventyrsbil" i reklam har cyklar på taket och trendy lägenhet måste har en singlespeed cykel.

Efter första långresa med cyklar på taket måste jag dock säga att det är en jobbig trend. Förbrukningen går upp, man måste har kol på cyklarna vid varje fikastopp och inte glömma att man inte kan köra in i parkeringshus.

Om man inte cyklar mycket så förstår jag inte att man orkar packa och frakta allt som behövs.. som Berk skrev ovan. Körde ungefär 300 mil med 4 cyklar utanför bilen och en liten inne i bilen nu under semestern ?

Kantarellerna är på gång också ?

Kan dom ju iofs varit ett tag beroende på var man bor, men här var de väldigt småa förra veckan.

Tjena!

Plockade bara 20 minuter i måndags.

20230807_202327.jpg

Om man inte cyklar mycket så förstår jag inte att man orkar packa och frakta allt som behövs.. som Berk skrev ovan. Körde ungefär 300 mil med 4 cyklar utanför bilen och en liten inne i bilen nu under semestern ?

Packa och frakta var faktiskt roligt, tänka på alla verktyg och reservdelar man behöver tar med till bikepark (glömde bara bromsbelägg i bilen, inte roligt när man hör ett metalliskt ljud ner man cyklat utför en brant backe). Men tror att de flesta inte har man nånting förutom cyklarna.

På vägen vi tog mötte vi dock många som gick till eller från Järvsö. Denna cyklar används säkert bra!

Packa och frakta var faktiskt roligt, tänka på alla verktyg och reservdelar man behöver tar med till bikepark (glömde bara bromsbelägg i bilen, inte roligt när man hör ett metalliskt ljud ner man cyklat utför en brant backe). Men tror att de flesta inte har man nånting förutom cyklarna.

På vägen vi tog mötte vi dock många som gick till eller från Järvsö. Denna cyklar används säkert bra!
Har en väska med förvaringslådor där jag har alla förbrukningsdelar till våra hojar. När vi är hemma så står den på en hylla och används i garaget som vanligt när man håller på och skruvar. Skall vi iväg på semestercykling, så tar man med sig den väskan och då vet man att allt följer med.

Har en väska med förvaringslådor där jag har alla förbrukningsdelar till våra hojar. När vi är hemma så står den på en hylla och används i garaget som vanligt när man håller på och skruvar. Skall vi iväg på semestercykling, så tar man med sig den väskan och då vet man att allt följer med.

Jag tänkta göra samma om vi åker till park oftare. Det här var första gången med egna cyklar.

Med en familj på fem som ska in i en touran med kläder och utrustning för tre veckor vandring, cykel , bad med mera… det är minutiös planering av packning som krävs ?
Ingen lyxig onödigt stor låda där inte.. har iofs en liten reseverktyglåda dedikerad för resor sedan några år. Det + min lilla rygga är förvaring av alla verktyg och delar som jag tar med.

Klicka här

Nog för att det är svårt att hitta åtminstone Salsas cyklar här i Sverige redan, och tyvärr så lägger deras moderbolag ned ett av märkena under deras flagga, och folk har redan fått gå hos Surly...

Verkar inte lovande för tillfället.

Jag tänkta göra samma om vi åker till park oftare. Det här var första gången med egna cyklar.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Åre (jo i björnen vet jag och där finns ingenting vad jag sett) men i Järvsö finns en container med i stort det man behöver och även mekställ. Så åker ni dit finns det bra med verktyg på plats. Det som blir svettigt är väl växelöra, jag har UDH på båda mina cyklar och iaf på Treken har dom en förmåga att smälla av inuti lagret och kräva att man pressar ut delen som blir kvar. Så det borde jag egentligen ha med mig..

Åker jag längre bort brukar en verktygslåda följa med. Pajar jag ett däck, belägg eller någon slitdel köper jag det på plats.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Åre (jo i björnen vet jag och där finns ingenting vad jag sett) men i Järvsö finns en container med i stort det man behöver och även mekställ. Så åker ni dit finns det bra med verktyg på plats. Det som blir svettigt är väl växelöra, jag har UDH på båda mina cyklar och iaf på Treken har dom en förmåga att smälla av inuti lagret och kräva att man pressar ut delen som blir kvar. Så det borde jag egentligen ha med mig..

Åker jag längre bort brukar en verktygslåda följa med. Pajar jag ett däck, belägg eller någon slitdel köper jag det på plats.

Jag har bara sett enkla verktyg hos lifterna, men jag har inte letat mer.

Jag har däck och belägg hemma, så varför inte tar med dom, det är bara att slänga i bilen. Belägg behöver man dessutom har i ryggsäcken, som jag skrev, när man har 870 höjdmeter att åka utför. Dom kan tar slut var som helst, framförallt när man åker Trickstuff Power.

Man kan ju sätta på nya belägg när man kommer fram så håller de väl några rundor

Ja, det är också en lösning. Mitt plan var att slänga två par belägg i ryggsäcken, men sonen ville vara kl 10:00 vid liften, vi var sent och han frågade hela tiden när vi skulle går, så jag glömde det.

Trickstuff Power kan dock tar slut inom en dag i parken om man behöver bromsa mycket. Tur att jag nästan inte behövde bromsa på alla blå stigar efter att har kört den en gång.

Ja, det är också en lösning. Mitt plan var att slänga två par belägg i ryggsäcken, men sonen ville vara kl 10:00 vid liften, vi var sent och han frågade hela tiden när vi skulle går, så jag glömde det.

Trickstuff Power kan dock tar slut inom en dag i parken om man behöver bromsa mycket. Tur att jag nästan inte behövde bromsa på alla blå stigar efter att har kört den en gång.
Ja, det låter rimligt att mjukare biter bättre och slits fort.

Eventuellt kan man testa att ha nåt mer hållbart bak när man kör park.
Jag har resin fram och metal bak....för jag läste att sam hills mekaniker tyckte det var smart. "Rubber in the front, metal in the back"

Ja, det låter rimligt att mjukare biter bättre och slits fort.

Eventuellt kan man testa att ha nåt mer hållbart bak när man kör park.
Jag har resin fram och metal bak....för jag läste att sam hills mekaniker tyckte det var smart. "Rubber in the front, metal in the back"

Mullet bromsar?

Jag har bara sett enkla verktyg hos lifterna, men jag har inte letat mer.

Jag har däck och belägg hemma, så varför inte tar med dom, det är bara att slänga i bilen. Belägg behöver man dessutom har i ryggsäcken, som jag skrev, när man har 870 höjdmeter att åka utför. Dom kan tar slut var som helst, framförallt när man åker Trickstuff Power.

Det har jag aldrig behövt ha med, jag har säsongskort i järvsö och iofs bara kört 7 dgr hittills på samma belägg i år, men inte kan man väl bränna en uppsättning belägg på en dag? ?. Jag byter nog inte ens belägg varje säsong på någon hoj.

jag kör magura sport (kanske beläggen heter på DH-hojen).

Det har jag aldrig behövt ha med, jag har säsongskort i järvsö och iofs bara kört 7 dgr hittills på samma belägg i år, men inte kan man väl bränna en uppsättning belägg på en dag? ?. Jag byter nog inte ens belägg varje säsong på någon hoj.

jag kör magura sport (kanske beläggen heter på DH-hojen).

Fast Berk cyklar ju med sin grabb, blir ju en hel del släpbromsande då även om han säkert är snabb. Jag slet ut ett par belägg efter ett par ggr i park när jag började cykla, det blir så om man släpbromsar mycket (har lärt mig bromsa i park nu, samt bytt till metall). Snackade med en som coachat mycket och han bytte också hela tiden. Blir så när man cyklar med nybörjare o måste hålla ner farten. Går inte att race bromsa då. Men absolut, går det mycket belägg så innebär det ju att man ligger på bromsen för mycket.

Fast Berk cyklar ju med sin grabb, blir ju en hel del släpbromsande då även om han säkert är snabb. Jag slet ut ett par belägg efter ett par ggr i park när jag började cykla, det blir så om man släpbromsar mycket (har lärt mig bromsa i park nu, samt bytt till metall). Snackade med en som coachat mycket och han bytte också hela tiden. Blir så när man cyklar med nybörjare o måste hålla ner farten. Går inte att race bromsa då. Men absolut, går det mycket belägg så innebär det ju att man ligger på bromsen för mycket.
För grabben ja. Bak är väl inget konstigt att man släpar lite, annars kunde ju alla kört resin?

Problemet är nog high-performance beläggen.
Och att att de körde ht på stökleder.
Jag kör själv hellre svårare leder långsamt. Det sliter på metall också men några dagar tål det nog.

Haha, nej sonen är lite snabbare än jag på många leder.

Det är Trickstuff Power belägg som sliter riktigt snabbt. Belägg bak var redan riktigt sliten när vi åkte till Åre men trodde att de skulle hålla en dag till. Förresten håll det tre år, men då använder jag denna cykel mycket mindre sedan jag byggde min helstel för 2,5 år sen. Och jag bromsar inte mycket på stigarna kring Stockholm. Standard Magura Performance håller mycket längre.

Men en tysk cyklist sade att han hade slitit ner Trickstuff Power på en dag i park. Han kör dock mycket brantare leder än jag.

Tillbaka
Topp