Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Plus att Riksbanken tror att sin uppgift är att skapa så höga bostadspriser som möjligt i stället för att hejda inflation.
Systemet med en autonom riksbank med inflationsbekämpning som enda mål är extremt problematiskt.

Problemet är ju främst de som inte rättar mun efter matsäcken. Det är ju trots allt frivilligt att ge sig in i en budgivning och att köpa saker.

Plus att Riksbanken tror att sin uppgift är att skapa så höga bostadspriser som möjligt i stället för att hejda inflation.

Är det verkligen Riksbanken som styr bostadspriser?

En stor problem jag ser i Sverige är att bankerna själva får bedöma riskerna på deras bolånpakket gentemot staten. Då är det klart i deras, kortsiktiga, intresse att bedöma risken som låg. Då kan dom ger högre bolån och tjäna mer. Bostadspriser bestäms av hur mycket lån folk kan tar. En annan effekt av det är att svenska bankerna inte vill att man amorterar, som ger en stor risk för Sverige när räntorna går upp. I de flesta andra länder i Europa är tanken att man betalar av sin bolån.

Senast ändrad:
Problemet är ju främst de som inte rättar mun efter matsäcken. Det är ju trots allt frivilligt att ge sig in i en budgivning och att köpa saker.
Nej, det är det du inte verkar förstå. Det går inte att skaffa en bostad i ett område med hyfsade jobbmöjligheter, i alla fall inte i södra delarna av Sverige, utan att betala överpriser. Och eftersom det saknas alternativ är det bara att skuldsätta sig. Systemet är sjukt.

Sedan finns det en massa politiska synpunkter på detta givetvis, som inte ska dras i långbänk här.

den låga räntans syfte var att hindra deflation, inte inflation.

om deflation accelererar kan det bli tvärstopp och ge hastig och allvarlig inbromsning i konjunkturen. typ vad som hände på 30talet. alla väntar med att handla för att nästa kvartal är det billigare. bara att då kan din leverantör gått i konkurs.

källa: personligt samtal med ingves.

definitivt ingen expert på området, och vi får här undvika politiken, men min amatöruppfattning är att man borde tolererat mer deflation?

om deflation accelererar kan det bli tvärstopp och ge hastig och allvarlig inbromsning i konjunkturen. typ vad som hände på 30talet. alla väntar med att handla för att nästa kvartal är det billigare. bara att då kan din leverantör gått i konkurs.

definitivt ingen expert på området, och vi får här undvika politiken, men min amatöruppfattning är att man borde tolererat mer deflation?
Precis. Tanken är att inflationen ska hållas omkring två procent. Och räntevapnet har spelat ut sin roll, det är ganska många bedömare överens om. Människor anpassar sig efter det samhälle de lever i för att kunna skaffa sig basala behov. Som en bostad. Tanken är att låg ränta ska stimulera konsumtion, och hög ränta ska kyla av den. Men människor måste ha någonstans att bo så det de konsumerat är framförallt bostäder, och med rusande priser är alla snart indragna i karusellen.

Håller med @ooms om att vissa inte rättat mun efter matsäck, köpt en go Porsche 911 och lyxrenoverat köket, men det är nog en marginell företeelse jämfört med själva bostadsköpet.

Det är ett av problemen med autonom riksbank, den är frikopplad från politiken (och i viss mån från samhället). Även om detta alltid framställs som något positivt, efter devalveringar och bankkris på 80- och 90-talet, så finns det mycket dåligt med det.

Sista inlägget från mig här. ?

Senast redigerad av en moderator:
Nej, det är det du inte verkar förstå. Det går inte att skaffa en bostad i ett område med hyfsade jobbmöjligheter, i alla fall inte i södra delarna av Sverige, utan att betala överpriser. Och eftersom det saknas alternativ är det bara att skuldsätta sig.
Det finns visst alternativ. Det går att skaffa bostad till lägre priser, däremot kanske man inte får det läge, den storlek, eller den standard man vill ha eller tänkt sig. Man får rätta mun efter matsäcken, helt enkelt.

Det finns visst alternativ. Det går att skaffa bostad till lägre priser, däremot kanske man inte får det läge, den storlek, eller den standard man vill ha eller tänkt sig. Man får rätta mun efter matsäcken, helt enkelt.
”Mun efter matsäck”, inte ”mun efter matsäcken”. Antingen bestämd eller obestämd form på båda substantiven.

”Mun efter magsäck” går också bra.

Tack för det, alla som belånat sig långt upp över öronen!
Med alla menar du givetvis överbelånade fastighetsbolag. Likt de tre fastighetsbolag i Malmö som lånat 234 miljarder och nu försökt göra dubbla hyreshöjningar i år för att kunna betala efter lånefesten. Det är lätt när det är någon annan som ska betala.

För att återgå till ämnet.

Lars EO Svensson var vice riksbankschef fram till 2013 och menade under sin tid i riksbanksledningen att man förde en för stram penningpolitik (för hög ränta) och menade att detta skulle komma att leda till deflation. Meningsskiljaktigheterna ledde till att han avgick 2013, och våren 2014 slog hans profetia in. Sverige gick in i deflation och riksbanken blev skitskraj och började så sänka räntan såsom Lars EO Svensson förespråkat.

Värt att nämna är att riksbanksledningens främsta argument mot lågräntepolitik var just de risker som var förknippade med ökad skuldsättning hos hushållen.

Vi får se hur det går, glöm inte att segraren skriver historien.

Men har man behövt en bostad har det bara varit att hålla god min i elakt spel och låna på. Något alternativ finns dessvärre inte längre. Och den stora skuldsättningen beror på bostadspriserna.

Så blir det när man säljer ut hyresrätter i parti och minut, när det utmärkta systemet med insatslägenheter kidnappas av marknaden, och när man tror att experiment med minusränta är rätta sättet att styra ekonomin på.

Hate the system, not the players.

Jag håller med, och tycker egentligen jättesynd om alla som blivit fast i den där fällan.
Det behövs bara några få som budar sin budget helt till max för att förstöra hela marknaden. Om det är 10 budgivare på ett objekt och 1 eller 2 saknar spärrar så är det ju de två som sätter tonen, och så kommer det alltid vara.

Men det spelar ingen roll, min poäng var, något raljant, att folk har skapat sig helt sjuka utgifter på boende genom att (individuellt eller i grupp) inte agera på ett rationellt sätt. Och det har varit helt onödigt. Nu lider hela landet och det är kanske en del av förklaringen till varför det säljs mindre cyklar. Jag tror _kanske_ samma sak kommer ske med bilar, kök, badrum, möbler osv. allt som kostar pengar.

HM däremot kommer säkert öka sin omsättning =)

Lars EO Svensson var vice riksbankschef fram till 2013 och menade under sin tid i riksbanksledningen att man förde en för stram penningpolitik (för hög ränta) och menade att detta skulle komma att leda till deflation. Meningsskiljaktigheterna ledde till att han avgick 2013, och våren 2014 slog hans profetia in. Sverige gick in i deflation och riksbanken blev skitskraj och började så sänka räntan såsom Lars EO Svensson förespråkat.

Värt att nämna är att riksbanksledningens främsta argument mot lågräntepolitik var just de risker som var förknippade med ökad skuldsättning hos hushållen.

Vi får se hur det går, glöm inte att segraren skriver historien.

OT, men det är ju också så att en stor del av anledningen i många år - kanske från 2000 och fram - att priserna gick ned på bred front var att produktionen flyttade till kina. Det kan man inte justera med räntan. Köpkraften ökade.

En annan anledning är att det nu finns massor av människor i sverige som jobbar för typ 30:-/h, vilket är helt tragiskt. Än en gång, inget problem man löser med räntan.

Att priserna på varor och tjänster går ned, ser jag egentligen som helt naturlig utveckling i ett samhälle som automatiseras och blir mer effektivt. Men så tänker man säkert bara som ingenjör, inte som ekonom.

Höga lån i Sverige men reorna är ju globala. Inflationen och energipriser slår kanske hårdare i andra länder.

Begagnat är nog svårt. Folk har köpt överprisade cyklar under pandemin. Få är beredda att lägga priset på rimlig nivå, men de kanske blir tvingade. Många försöker ju sälja 1-2 år gamla cyklar till dagens rea-pris. Kommer aldrig att fungera.

Jag har haft tur, men bor inte i Sverige.
Jag gillar lite äldre cyklar, och snubblar som regel alltid över cyklar som jag själv upplever som fynd.
Säkert för att ingen annan vill ha dem =) hahahah

Alltså, jag kan i praktiken köpa en begagnad cykel, och bara sälja gafflen och bromsarna så har jag resten kvar gratis typ. För mig har det varit lite av en indikation på att det varit överskott på begagnade cyklar. (detta är inte i Sverige)

Sverige har fått en stor population av människor som helt saknar pengar och jobb, så begagnatmarknaden i Sverige är helt annorlunda nu än den var för 10-20år sedan. Mina första riktiga cyklar köpte jag på tidigt 2000 tal (begagnade) och betalade då lika mycket som folk betalar för begagnade cyklar av samma sort idag, typ (alltså en 1-3år gammal fincykel i toppsegment). Men en pizza kostar nästan 4x mer idag än vad den gjorde då, i samma stad. (sverige) Detta är ju högst anekdotiskt, men jag upplever det som mycket svårare att köpa en billig pizza än en billiga cykel =)

I Norge fungerar det helt annorlunda faktiskt. Folk är materialister och har mycket pengar.

Jag brukar själv ofta fundera på hur folk känner när de säljer en 60.000:- cykel för 15.000:-, och ändå verkar nöjda med det. Då kan den vara kanske 3-5år gammal.

Jag har ärligt talat väldigt begränsad koll på hojar utanför mitt eget segment, och jag tycker ju att en cykel från 2013 är jättefin, så egentligen spelar nog mina observationer ingen roll i sammanhanget.

Senast ändrad:
Att priserna på varor och tjänster går ned, ser jag egentligen som helt naturlig utveckling i ett samhälle som automatiseras och blir mer effektivt. Men så tänker man säkert bara som ingenjör, inte som ekonom.
Nej, som ekonom vet man nog att det tyvärr är krångligare än så. Nämnde Lars EO Svensson är både ingenjör och ekonom, det kanske är säkrast.

Bilagor

• IMG_4871.png
    IMG_4871.png
    48.5 KB · Besök: 52
Det räcker kanske med att läsa det som man får läsa utan att behöva registrera sig för att förstå andemeningen.

Edit: Klistrade först in de 2 meningarna man kunde läsa men tog sedan bort dom. Har ju klagats en del på klipp o klistra från tidningar tidigare.

Det är ju bra erbjudanden överallt, i varje fall reor. Canyon har rea just nu t ex. Specialized sänkte sina priser globalt med ca 20% eller nå't för några månader sedan + några % reapriser på det. MTB Store hade väl rea nu oxå, eller? Trek-reor på runt 30% ser jag här och var.

Det är bara att öppna ögonen, svårt att missa...
Visa bilaga 648912

Ja, man ser tyldigt att ordet "rea" anänds. Men det är inte samma sak som "bra deals".

Huraaa, vad bra, mitt nuvarande par kostade 700 spänn.
Screenshot from 2023-08-26 12-53-11.png

Det här hade vaktiskt vart en bra deal. Om det hade funnits på riktigt.
Screenshot from 2023-08-26 12-50-11.png

Men visst, vill man ha en herr-hjälm i rosa och stlr S så kan man såklart lyckas fynda.
Sådär som var standard innan sent 2020.

Ja, man ser tyldigt att ordet "rea" anänds. Men det är inte samma sak som "bra deals".

Huraaa, vad bra, mitt nuvarande par kostade 700 spänn.
Visa bilaga 648977

Det här hade vaktiskt vart en bra deal. Om det hade funnits på riktigt.
Visa bilaga 648978

Men visst, vill man ha en herr-hjälm i rosa och stlr S så kan man såklart lyckas fynda.
Sådär som var standard innan sent 2020.
Jag skulle gärna vilja veta var du hittar "five ten freerider pro" för 700 spänn ngnstans. Skicka gärna länk så ska jag köpa ett par på studs!

Jag skulle gärna vilja veta var du hittar "five ten freerider pro" för 700 spänn ngnstans. Skicka gärna länk så ska jag köpa ett par på studs!
Ja, det är ju tyvärr inte en fråga om "var" utan snarare "när", dvs innan boomen.

Det är lite därför jag känner att dagens "bra deals" mer är "lite mindre dåliga deals"

Om du har strkl 40 eller 40 2/3:

EDIT: borde jag själva slår till för sonen? Jag har redan är par i 38 2/3 som väntar hemma.

Senast ändrad:

Om priserna går tillbaka till år 2019 nivå, vore det samhällsligsfarlig deflation då? Jag anser inte det. Många skulle kunna äta bättre.

Är det verkligen Riksbanken som styr bostadspriser?

En stor problem jag ser i Sverige är att bankerna själva får bedöma riskerna på deras bolånpakket gentemot staten. Då är det klart i deras, kortsiktiga, intresse att bedöma risken som låg. Då kan dom ger högre bolån och tjäna mer. Bostadspriser bestäms av hur mycket lån folk kan tar. En annan effekt av det är att svenska bankerna inte vill att man amorterar, som ger en stor risk för Sverige när räntorna går upp. I de flesta andra länder i Europa är tanken att man betalar av sin bolån.
Om det inte är skuldsättning, vad är det då som hindrar Riksbanken att tygla inflationen?

Nu vet jag inte hur det ser ut med bolån i styrelsen för Riksbanken (eller i deras närmaste vänkrets och familj). Men i deras inkomstnivå så är det nog inte ovanligt med tio miljoner i villalån. Så tolv procent styrränta kanske ger fjorton procent bolån. Det kanske blir en personlig ekonomifråga. Det svider även för dem att slanta upp 1,4 miljoner i räntebetalningar per år.

Om det inte är skuldsättning, vad är det då som hindrar Riksbanken att tygla inflationen?

Nu vet jag inte hur det ser ut med bolån i styrelsen för Riksbanken (eller i deras närmaste vänkrets och familj). Men i deras inkomstnivå så är det nog inte ovanligt med tio miljoner i villalån. Så tolv procent styrränta kanske ger fjorton procent bolån. Det kanske blir en personlig ekonomifråga. Det svider även för dem att slanta upp 1,4 miljoner i räntebetalningar per år.
Det är bara att kolla upp. De är skyldiga att rapportera storleken på sina lån och vilken ränta de har.
Jag tror ju dock inte att de låter personliga förhållanden styra, däremot är det uppenbart att man tar hänsyn till den höga skuldsättningen i landet och därför håller tillbaka räntehöjningarna. Egentligen skulle vi behöva ännu högre ränta nu om de enbart styr mot det mål de ska styra mot, men man vågar inte. Vilket gynnar alla med lån och missgynnar de som sparar.

Det är bara att kolla upp. De är skyldiga att rapportera storleken på sina lån och vilken ränta de har.
Jag tror ju dock inte att de låter personliga förhållanden styra, däremot är det uppenbart att man tar hänsyn till den höga skuldsättningen i landet och därför håller tillbaka räntehöjningarna. Egentligen skulle vi behöva ännu högre ränta nu om de enbart styr mot det mål de ska styra mot, men man vågar inte. Vilket gynnar alla med lån och missgynnar de som sparar.
Det är ju också lätt att sitta med facit i hand i din ålder. Levt igenom typ 3-4 stora kriser? Om du förstår hur jag menar...

Det är ju också lätt att sitta med facit i hand i din ålder. Levt igenom typ 3-4 stora kriser? Om du förstår hur jag menar...
Vad vet du om min ålder?
Och facit har ju ingen, historien kan ju däremot alla lära sig av (får man hoppas). Att det är riskabelt att sitta med stora lån borde ju dock alla förstå, åtminstone om man har lite sunt förnuft.

Inflationsmålet är ju ett extremt trubbigt mål och hur de mäts, men visst. Räntehöjningar borde kommit under pandemin. Hur kunde man inte se att marknaden var överhettad. Men de har ju ingen egentlig beslutanderätt, FED styr och de följer efter som en liten jolle på stormigt hav. Pinsamt både till sin funktion om vad de faktiskt presterar. Ränteavdragen borde slopats för länge sedan dessutom. Rätt tragiskt hur illa de här är skött när man tänker efter.

Vad vet du om min ålder?
Och facit har ju ingen, historien kan ju däremot alla lära sig av (får man hoppas). Att det är riskabelt att sitta med stora lån borde ju dock alla förstå, åtminstone om man har lite sunt förnuft.
Ibland har du hintat så jag gissar runt 60. Perssons pack, hatet om elbilar samt "det var bättre förr" och motståndet till lån generellt sätter dig direkt i facket "ganska gammal". Inget fel med det!
Alla har inte sunt förnuft och givetvis har du rätt, men jag har tex en bekant som väntade tills krisen skulle komma från 2010 till 2021 innan bostadsköp skulle göras. 2021 var inte bästa året :)
Det är alltid lätt att vara efterklok.

Ibland har du hintat så jag gissar runt 60. Perssons pack, hatet om elbilar samt "det var bättre förr" och motståndet till lån generellt sätter dig direkt i facket "ganska gammal". Inget fel med det!
Alla har inte sunt förnuft och givetvis har du rätt, men jag har tex en bekant som väntade tills krisen skulle komma från 2010 till 2021 innan bostadsköp skulle göras. 2021 var inte bästa året :)
Det är alltid lätt att vara efterklok.
Gubbe är en inställning. Inte en ålder. ?

SPecialized, Trek, Scott verkar ju få lägga sig på "30% rea" för att sälja. Det lustiga är att rean har varit sedan i höstas(!) på framförallt epic...

Undrar vem av dem som går ut först med ”våra nya lägre priser som beror på bla bla bla”. De kommer nog inte kunna rea sig ur det här hur länge som helst.

Tillbaka
Topp