Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Undrar vem av dem som går ut först med ”våra nya lägre priser som beror på bla bla bla”. De kommer nog inte kunna rea sig ur det här hur länge som helst.

Specialized har haft rea sedan riktigt länge. De kan väl sälja nya moderna för 5 eller 10% mer än reapris utan att säga nånting.

Om folk nu börjar märka av inflationen så är det inte så konstigt om de inte längre är sugna på att köpa en MTB för 80 000 utan tycker att det räcker med att lägga en fjärdedel. Blir ju inte så att man då kan skryta om sin dyra fina cykel...

Blir kanske så att man skäms över det och inte längre törs cykla i grupper.

Om folk nu börjar märka av inflationen så är det inte så konstigt om de inte längre är sugna på att köpa en MTB för 80 000 utan tycker att det räcker med att lägga en fjärdedel. Blir ju inte så att man då kan skryta om sin dyra fina cykel...

Äkta Happyride-avundsjuka med andra ord ?

Hmmm, folk är väl olika. :sneaky: Möjligen kan det vara totalt tvärtom om också. Med en svindyr cykel i gänget kanske du känner pressen att prestera.

Tycker det är allmänt tragiskt dock om man köper en fin cykel eller bil för den delen för att skryta, då har man verkligen problem mentalt. Problemet (om det nu överhuvudtaget är ett problem) ligger nog oftast hos betraktarna i så fall (läs: klassisk jante).

(ot) det är generellt inte så kul att vara överklädd. lånta fjädrar liksom. men inom mtb är dock min känsla att man verkligen inte bryr sig. värre inom lvg, där gamla rävar med väl inkörda fordon gärna hänger av eventuella posörer?

själv gillar jag stealth. underbiking är en annan variant, men stealth är mer min grej.

(ot) det är generellt inte så kul att vara överklädd. lånta fjädrar liksom. men inom mtb är dock min känsla att man verkligen inte bryr sig. värre inom lvg, där gamla rävar med väl inkörda fordon gärna hänger av eventuella posörer?

själv gillar jag stealth. underbiking är en annan variant, men stealth är mer min grej.
Militärcykel FTW

Fast inom mtb är det ju lite tvärt om. Dyker man upp i bikeparken med slitna svarta jeans en tshirt och ett slitet ryggskydd från POC ja då måste man ta svarta leder och köra tailwhips i varje hopp.

Ska tilläggas att jag ser ut så här när jag kör park, så får folk gissa om jag är posör, nybörjare, ironisk eller alla tre.

IMG_5494.jpeg

Fast inom mtb är det ju lite tvärt om. Dyker man upp i bikeparken med slitna svarta jeans en tshirt och ett slitet ryggskydd från POC ja då måste man ta svarta leder och köra tailwhips i varje hopp.
lite som i en gondol på franska skidorter. står det en snubbe där i ett hörn med sleten ylletröja och skrapade lagg kan man gärna ta sig en titt när vederbörande tar sig ned.

och visar var skåpet skall stå?

Specialized prissättning har ju varit ett skämt de senaste åren.
Trek är inte så pjåkiga de heller. En Trek Top Fuel 8 2022 hade ett riktpris på 44 999 kr, medan samma modell 2023 har ett riktpris på störtlöjliga 52 899 kr (en aluminiumram alltså). Det är en ökning om nästan 18%, och enda skillnaden är att man bytt Sid-gaffeln mot en Pike.

Nu kommer siffror från SCB:
” Hushållens konsumtion minskade med 0,2 procent. Minskade utgifter för bostäder samt rekreation och kultur bidrog mest till nedgången.”
Gissar att MTB ligger i kategorin rekreation, så där är det då ett rejält tapp.

Nu kommer siffror från SCB:
” Hushållens konsumtion minskade med 0,2 procent. Minskade utgifter för bostäder samt rekreation och kultur bidrog mest till nedgången.”
Gissar att MTB ligger i kategorin rekreation, så där är det då ett rejält tapp.

Inflationsjusterat var nedgången minst tio procent.

dagarna tycks räknade för wiggle chain reaction..

Bara 26% tapp i försäljningen efter brexit ändå. Antingen har väldigt många utanför UK fortsatt handla där eller så sålde de inte så mycket utomlands.
Jag handlade nästan uteslutande från CRC innan brexit.

Wiggle säljer ju lite via bikester också.
Väldigt märkligt att de i övrigt envisas med att sälja asiatiska varuhuscyklar till Europa via apön.
Jag var helt övertygad om att de skulle leverera via crc och Ireland. Istället flyttas verksamhet till England under brinnande brexit.

De måste sålt mindre till Europa än man tror baserat på happy?

Eller så tvingade komponentbrist och priserna dem att fokusera

När det gäller börsen säger man ju ”buy when there's blood in the streets” men när blir det egentligen blodigt på cykelstigarna? Har bara sett sämre märken och udda storlekar till ordentlig rea än så länge. Några tips?

När brukar höst-rean vanligtvis peaka? De senaste åren har ju inte varit riktigt som vanligt.

Jag har många cyklister i hushållet och plats i förrådet (nåja). Har inget akut behov men är nåt 40% nedsatt börjar det ju bli intressant.

Cykelgiganten i Arlöv har hängt upp skyltar om 30% nedsättning. Gick aldrig in för att se vad dom hade där. Men börjar det med 30 skyltar så kommer väl 40 om ett litet tag.

Ja, det kanske händer spännande saker när Black Friday närmar sig.

Tuffa tider nu annars i cykelbranschen enligt ett par handlare jag pratade med nyligen. Ingen överraskning egentligen... Man slits ju lite mellan att fynda "billiga" cyklar och att handlare lider.

Ja, det kanske händer spännande saker när Black Friday närmar sig.

Tuffa tider nu annars i cykelbranschen enligt ett par handlare jag pratade med nyligen. Ingen överraskning egentligen... Man slits ju lite mellan att fynda "billiga" cyklar och att handlare lider.
Rean inför black brukar ju vara bättre än själva black friday tyvärr:(

Samtidigt känns det rabatterade priset mer rimligt med tanke på vad man får? På något sätt så var det tidigare rimligt att betala över fyrtio tusen kronor för en jonne med Deore och Z2-gaffel. Nu kan du ju köpa alla komponenter för tjugo i konsumentledet och så är väl det rimligt med fyra och ett halvt för ram och styre, styrlager och styrstam.

Vad rabatten gick till tidigare är ju oklart (eller: vinst såklart)

Jo, det var väl så förra året? Spelar väl i och för sig inte ngn större roll exakt när det blir som billigast men man får väl vara beredd att slå till när rätt tillfälle uppenbarar sig.
Förra året tyckte jag att det pågick konstant fram till jul med storlekar och modeller som föll bort efter hand.
Köpte en damcykel med 55% från bikester strax efter black Friday

"Man kan inte bygga idrotter på medelålders män och kvinnor:"
Faktiskt ett ganska bra inslag. I grunden är det en väldigt trevlig och inkluderande sport. Mina döttrar som inte är speciellt idrottsintresserade annars har just börjat på pádel-skola och tycker det är svinkul.

Det är säkert en sport som kommer att finnas kvar men den kommer nog att likna alla andra sporter med föreningsliv o junior-skolor e t c. Känns bara sunt faktiskt att det börjar sätta sig på en normal nivå.

Tycker nästan tvärtom, herregud vad mycket medelålders män och kvinnor som idrottar nu för tiden, här finns det pengar att tjäna. ?

Tycker padel är kul, enklare än tennis (i synnerhet serven), inte lika hysteriskt intensivt som squash men en rätt jobbig sport på det sättet att man helst ska spela dubbel? Blir en del "koordination" att samla ihop folk, komma överens om tider sedan har det väl varit lite överprisat också i vissa hallar?

Många måste ju vara tillbaka på kontoren nu, och då funkar det inte att dra iväg och spela padel med polarna på dagarna som väl var standard under pandemin, så ganska väntat att korthuset rasar nu. Undrar om det ens blivit en sån padelhysteri om det inte varit för pandemin då det verkade gå att fylla hur många hallar som helst dagtid.

Många måste ju vara tillbaka på kontoren nu, och då funkar det inte att dra iväg och spela padel med polarna på dagarna som väl var standard under pandemin, så ganska väntat att korthuset rasar nu. Undrar om det ens blivit en sån padelhysteri om det inte varit för pandemin då det verkade gå att fylla hur många hallar som helst dagtid.
Det finns väl stora likheter med cykling tycker jag.

Hur långt upp i Sverige finns vildsvinen nu? Här i Uppland finns det ju massor, men i södra Hälsingland där jag också spenderar en del tid har jag varken sett eller hört om några, möjligtvis nåt enstaka.
Hur ser det ut i Gästrikland? Dalarna?

Edit: kanske hamnade i fel tråd, men orkar inte flytta på paddan

Tillbaka
Topp