Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Kör med bas-spanska men tycker att "ha llegado" borde bli rätt - "har anlänt/kommit". Man kan nog säga "está llegando" men det betyder ungefär "kommer", eller?

Det var ingen som sa att det här med rubriksättning skulle vara så svårt... :LOL:

Ang rubriken; är det inte está llegado? Min spanska är verkligen inte vad den varken varit eller borde vara, men está känns bättre.
Ligger bättre i munnen. Men sedan är den enda meningen jag kan på spanska ”el Perro está debajo la mesa” förutom ett antal olika dryckesbeställningar så jag kanske inte är ett rättesnöre.

Hursomhelst så verkar det inte som att man ska vara småhustillverkare, mellanstort byggbolag med mycket underentreprenader eller sport och fritidshandlare just nu, det är helt enkelt inte där det händer.

Nej, bättre att vara vapentillverkare eller vildsvinjägare nuförtiden.
Eller äga aktier i vapentillverkare, då slipper man tillverka skiten, ha anställda och ta beslut om vem man säljer till. En moraliskt enklare väg då man kan skylla innehavet på riskspridning i portföljen. Dessutom ger avkastningen underlag för att stimulera svensk ekonomi, då blir man ju t.o.m. en vardagshjälte. Dessutom är det ju FÖRSVARSmateriel och inte vapen man kan skjuta på kvinnor och barn med eller anfalla något oskyldigt land eller folkgrupp med.

Åter on-topic, borde inte GRX di2 11delat snart bli stört billigt? Apokalyps och ny generation samtidigt, snart måste de ju kränga av grejerna och typ alla tillverkare verkar ju satsa stenhårt på sram när det gäller gravel.

Ok, jag ger mig. Borg har talat.

1694847950165.png

Racing teams are not cheap and have always been a difficult proposal to financially justify.
I wonder, outside the clearly difficult global economic circumstances for the industry, how much the new ownership and media format behind the paywall has impacted viewership and overall interest in EWS/EDR racing this year?
I, for one, have definitely found the coverage available on YouTube definitely subpar compared to the previous year and have really struggled even watching any of it with real interest.

Racing teams are not cheap and have always been a difficult proposal to financially justify.
I wonder, outside the clearly difficult global economic circumstances for the industry, how much the new ownership and media format behind the paywall has impacted viewership and overall interest in EWS/EDR racing this year?
I, for one, have definitely found the coverage available on YouTube definitely subpar compared to the previous year and have really struggled even watching any of it with real interest.

The only decent gravity-coverage has been Pinkbike's DH videos, and I'm not even sure how official they are.

Vill man se hur bra livecoverage ser ut på bergssporter ska man kolla UTMB. Helt otrolig live-sändning från årets finalupplaga i Chamonix. Sen är det så klart en helt annan nivå på organisation och större kundunderlag.

Saxat från Cristóbal Pérez Linkedin:

"Revonte bankrupts.
VanMoof bankrupts.
Accell Group struggles +.
FLYER AG lays off.
Swapfiets losses.
KSR Group lays offs.
PIERER Mobility drops R Raymon.
Shimano gets cold. (We all cough).
Giant Bicycle, Merida Bikes, and Ideal go red.

BUT

EU Commission released the European Declaration on Cycling with 30 recommendations to boost bike usage.
SRAM, LLC engine.
Intelligent suspensions are here. .
Pinion GmbH, Brose Group, & E2 merge transmisión and engine. More coming.
Automatic shifting and related are here.
Transmission and engine makers push the envelope.
Investments in EU production grow.
Production back to EU when advisable.
E-bikes outsell muscular ones in some countries.
Tata Group bikes will adapt its bike range to EU taste.
Events work well.
People want to ride more.
Cars, motorcycles, fashion, and some others join the bike sector.
Automotive suppliers enter e-bike.
Funds seek bikes.
Mavic opens USofA.
Cargo bikes skyrocket.
France 6kM€ to support cycling.
Volkswagen Group and Pon to lease bikes.
Parlee sold for better.

Biking life finds its way."

besvärliga nyheter i monopolsåpan wiggle-chain reaction-bikester-fahrrad-probikeshop-vitus-nukeproof-addnature.

liknande monopolbyggen sker inom branchen för bildäck där ett stort gäng onlineförsäljare domineras av delticom.

för övrigt vet man att man har att göra med jönsar när ordet passion framhävs på första plats i marknadsföringen

besvärliga nyheter i monopolsåpan wiggle-chain reaction-bikester-fahrrad-probikeshop-vitus-nukeproof-addnature.

liknande monopolbyggen sker inom branchen för bildäck där ett stort gäng onlineförsäljare domineras av delticom.

för övrigt vet man att man har att göra med jönsar när ordet passion framhävs på första plats i marknadsföringen

Ja, det verkar vara ett stålbad det här för många. Speciellt för de som inte arbetar långsiktigt och kanske har förlitat sig på billiga lån för att finansiera en aggressiv expansion.

Har lite insikt i byggbranschen som ju har halvt kollapsat. En fönstertillverkare där har en halverad efterfrågan men eftersom de har varit med förr och satsar långsiktigt har de möjlighet att ligga på en betydligt lägre efterfrågan under en längre tid utan att gå under. D v s det är ingen kris för dom, det är en förväntad situation som de har planerat för.

År 2019 skulle ju inte en vanlig cykel säljas om tre år. Alla åker el, det gör dom i alla länder i europa!!!
Nu blev det elcyklar som är mest nedsänkta på reor, särskilt elmtbs för tjocka gamla gubbar med plånbok (målgruppen). Vi är nog tillbaka i ett normalläge kan man väl säga.

Det är bara bra för oss som cyklar.

År 2019 skulle ju inte en vanlig cykel säljas om tre år. Alla åker el, det gör dom i alla länder i europa!!!
Nu blev det elcyklar som är mest nedsänkta på reor, särskilt elmtbs för tjocka gamla gubbar med plånbok (målgruppen). Vi är nog tillbaka i ett normalläge kan man väl säga.

Det kan väl bero på att just elcyklar (eMTB) kostade mest överlag. Ett ganska extremt exempel är Specialized Turbo Levo Comp (kol) som kostade ung 100 000 kr i augusti förra året.

Samma hoj fast Comp alu kostade ung 59 000 kr nu under sen vår/sommar/höst.

Igår såg jag Comp kol för 55 000 kr på Cykelhuset (tror jag). Samma pris för alu-varianten av ngn anledning. Detta är alltså en halvering av priset på drygt ett år.

Ja, svenskens beteende skiljer sig stort från många andra länders. Tex Finland köper riktigt bra av el MTB medans det är ganska svalt i sverige.

Målgruppen i sverige et jag inget om men i stort är el MTB accepterat av många åldrar och magars omkretser internationellt.

Det kan väl bero på att just elcyklar (eMTB) kostade mest överlag. Ett ganska extremt exempel är Specialized Turbo Levo Comp (kol) som kostade ung 100 000 kr i augusti förra året.

Samma hoj fast Comp alu kostade ung 59 000 kr nu under sen vår/sommar/höst.

Igår såg jag Comp kol för 55 000 kr på Cykelhuset (tror jag). Samma pris för alu-varianten av ngn anledning. Detta är alltså en halvering av priset på drygt ett år.
Crc sålde Vitus emtb med 45% rabatt här om veckan i UK. Så ca 30ksek. Bytte man till Sverige som land var rabatten bara 25%.

Det är klart att Brexit försvårade utlandsförsäljningen för Islabikes, men hur svårt är det egentligen att ordna en generalagent eller dotterbolag inom EU? Det är beklagligt, men delvis självförvållat, tycker jag.

Nu vet jag inte hur stora Islabikes är men av vad jag har förstått är det (för?) dyrt att upprätta ett dotterbolag inom EU för mindre spelare.

Det är klart att Brexit försvårade utlandsförsäljningen för Islabikes, men hur svårt är det egentligen att ordna en generalagent eller dotterbolag inom EU? Det är beklagligt, men delvis självförvållat, tycker jag.
De går ju inte i konkurs, de har bra likviditet och inga förfallna skulder.

Verkar helt enkelt som att de inte har ork/lust att fortsätta med produktionen av cyklar.

Bättre bly än illa fäkta heter det.

Visa bilaga 662488

Klassiker. Rolig story bakom den scenen. Egentligen skulle de fightas, men Harrison Ford var supersjuk med feber och det enda han orkade var att dra pistolen och skjuta. Speilberg tyckte det var en rolig idé och så blev en ikonisk filmsekvens till.

Klassiker. Rolig story bakom den scenen. Egentligen skulle de fightas, men Harrison Ford var supersjuk med feber och det enda han orkade var att dra pistolen och skjuta. Speilberg tyckte det var en rolig idé och så blev en ikonisk filmsekvens till.
Versionen jag hört så var han bakis och inte sjuk ;). Din är nog mera närma sanningen dock!

Sportson har 20-70% rea på allt.
Verkligen allt.
Växelwire på meter? 20% osv osv osv

Vill man ha en bra pendlare och är 165-175 (M) har de en Marin Presidio 1 för ~6500 -40% rabatt

Kan man se vilka butiker det gäller ?

Tjena!

Man får nog gå in på respektive butiks sida. Tror inte det är så många butiker som kör den rean.

Edit: Södermalm, Farsta och Kungens Kurva kör 20% på allt i lager. Men inga 70%

Edit 2: Alla butikerna i Göteborg kör 20-70% denna helgen.

Senast ändrad:
Please note that i wrote "kring" which means around.

Also note, that it's closer to 34000 than 44000
Visa bilaga 664145

But maybe we should pay 54000kr to support our lbs?
If the bike is made or even assembled in the US, you can add 15% of the import duty

US Prices do not include sales taxes so you can add 25% of VAT to that.

So you should pay SE54K to support roads, hospitals, schools, etc... Pretty much everything that use tax money to exist

Also, when is the last time you change money? Do you think you will get interbank rates? You must change a shit lot more volume than I do then.

Ignorance is bliss sometimes, but NOT ALWAYS.

If the bike is made or even assembled in the US, you can add 15% of the import duty

US Prices do not include sales taxes so you can add 25% of VAT to that.

So you should pay SE54K to support roads, hospitals, schools, etc... Pretty much everything that use tax money to exist

Also, when is the last time you change money? Do you think you will get interbank rates? You must change a shit lot more volume than I do then.

Ignorance is bliss sometimes, but NOT ALWAYS.

Tjena!

Fast nu är ju angivet ordinariepris 41000 i Sverige. Så @jolov har ju rätt i sin beräkning. Det brukar var rätt lätt att jämföra priser mellan USA och Sverige.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp