Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Var en snabb elcyklist i morse (snabbare än mig åtminstone), sneglade på vad han hade för sak/monster vid rödljuset.

En "Ghostride", möjligen denna eller 1000W varianten.

En riktig raket på hemvägen också (ännu snabbare) men den missade jag kolla upp. ?

Övriga läskiga snabba elcyklar är tex Moustache men kanske i synnerhet Haibike har några ruskiga varianter. Man blir ju lite skrämd när man ser dem nästan. ?
1692818450595.png

Senast ändrad:
jahaja, jag som trodde det var ett mer modernt skogsbruk jag såg…. Aldrig får man vara glad ?
Men en annan avverkning som nyss gjorts, väldigt nära denna, där är kanske bara två av tre träd uttagna. Det ser ut mer ut som som en gles tallskog. Det borde vara mer än frötallar man sparat eller ?

Det är inte frötallar. De sparas för insekterna. Nya tallar sätts med plantor.

Var en snabb elcyklist i morse (snabbare än mig åtminstone), sneglade på vad han hade för sak/monster vid rödljuset.

En riktig raket på hemvägen också (ännu snabbare) men den missade jag kolla upp. ?

Övriga läskiga snabba elcyklar är tex Moustache men kanske i synnerhet Haibike har några ruskiga varianter. Man blir ju lite skrämd när man ser dem nästan. ?
Visa bilaga 648343
Jag känner snarare medlidande och blir lite glad att de oxå får möjlighet att "cykla". Typ som när man ser en permobil eller dylikt.

Som flera tidigare redan skrivit, bör vara rekord i antal cyklister just nu (Stockholm). Speciellt kring kl 8:00.
Måste komma iväg tidigare.
HerreJÖSSESlångsamt i högerledet. Aningen snabbare i vänsterled.

Drog lite tidigare igår för en klassisk VuÄlta. Underbart.

Missade intervallerna igår så jag gasade på lite extra idag. Nytt personbästa 1:03 och 29.1 km/h i snitt trots lite motvind. Dock nära att krascha på den smala Gröndalsbron där jag höll ut för mkt när jag körde om en damcykel med brett styre. Lyckades slå i foten i betongkanten som broräcket sitter i. Foten flög loss och klämdes mellan vevarm och vänstra kedjestaget. Tappade dock ingen fart men lyckades stuka foten på nåt vänster :D

SUB 1h borde gå om ett par veckor om det blåser åt rätt håll. (rulltid, vill klara det lagligt och inte cykla mot rött osv)

Ville inte pendla så hysteriskt men blev omcyklad två ggr, andra gången kände jag att det gått för långt. Passade sedan på att cykla iväg som en galning när han hälsade på en dam han kände vid rödljuset och tog sats mot Västerbron (success). Jag har gjort en like på hans Strava två ggr nu (vi har kampats tidigare, han är riktigt jäkla stark >50 som mig) men gör aldrig like tillbaka, lite sårad faktiskt :sneaky: men nu är det ju långt ifrån alla som stirrar så mycket på Strava. ? ? ?

Senast ändrad:
Första pendlingen i rusningstrafiken efter sommaren. Otroligt mycket trafik. Är der max den här veckan där alla är tillbaka från semestern och måste komma in till jobbet och ännu inte är på jobresa? Hälften av bilfillängden på min pendling var fylld med bilköer. Och fler cyklister än jag aldrig har sett. Tur att jag storadels pendlare emot rusninhstrafiken. Cyklister beter sig överhuvudtaget bra (förutom rödljuskörning). Allt tätare cykeltrafiken verkar fortfarande "tvinga" cyklister att tar mer hänsyn.

Visa bilaga 648343
750 alternativt 1000 wat borde väl räknas som lätt motorcykel?

Som flera tidigare redan skrivit, bör vara rekord i antal cyklister just nu (Stockholm). Speciellt kring kl 8:00.
Måste komma iväg tidigare.
HerreJÖSSESlångsamt i högerledet. Aningen snabbare i vänsterled.

Drog lite tidigare igår för en klassisk VuÄlta. Underbart.
Där de finns vänsterled, ofta finns det ju tyvärr bara 1 led ?

Första pendlingen i rusningstrafiken efter sommaren. Otroligt mycket trafik. Är der max den här veckan där alla är tillbaka från semestern och måste komma in till jobbet och ännu inte är på jobresa? Hälften av bilfillängden på min pendling var fylld med bilköer. Och fler cyklister än jag aldrig har sett. Tur att jag storadels pendlare emot rusninhstrafiken. Cyklister beter sig överhuvudtaget bra (förutom rödljuskörning). Allt tätare cykeltrafiken verkar fortfarande "tvinga" cyklister att tar mer hänsyn.
Imorgon fredag är bästa dagen, då jobbar folk hemifrån. Glest på cykelbanorna och mindre fossilmotorljud från bilvägen.

Vad tror vi om skälet till den stora mängden pendlare?
1. Facetime (med dess ursprungliga betydelse) på kontoret efter semestern?
2. Spara in SL-kortet i dyrtider?
3. ”Jag-ska-börja-träna-efter-semestern”?

Oavsett, inget som höstrusk och vinterväder inte råder bot på.

Imorgon fredag är bästa dagen, då jobbar folk hemifrån. Glest på cykelbanorna och mindre fossilmotorljud från bilvägen.

Vad tror vi om skälet till den stora mängden pendlare?
1. Facetime (med dess ursprungliga betydelse) på kontoret efter semestern?
2. Spara in SL-kortet i dyrtider?
3. ”Jag-ska-börja-träna-efter-semestern”?

Oavsett, inget som höstrusk och vinterväder inte råder bot på.
Du glömde den höjda terrorhotnivån. Jag vet några som tyckte det var droppen och nu i veckan tagit sina första tramptag till jobbet.

Ang antalet cyklister gissar jag att det delvis kan vara trenden med el-cykel som slår igenom fullt ut nu. Samtidigt som trenden med att cykla till jobbet i allmänhet (utan el) också samvarierar. FLer som cyklar och berättar hur bra det är får andra att prova på.

Ang antalet cyklister gissar jag att det delvis kan vara trenden med el-cykel som slår igenom fullt ut nu. Samtidigt som trenden med att cykla till jobbet i allmänhet (utan el) också samvarierar. FLer som cyklar och berättar hur bra det är får andra att prova på.
Däremot är det lite tragiskt kan man tycka att så exceptionellt mycket ungdomar nyttjar elfordon av alla dess slag men i synnerhet elsparkar. Jag förstår att de har det kul med polarna men det är samtidigt ändå lite tragiskt ur ett kroppsligt/fysiologiskt perspektiv. De själva tror jag mer tänker på att ha det roligt (de struntar oftast i den fysiologiska aspekten menar jag, ungdomar vill ha kul). I och för sig ingen jätteskillnad mot mopedburen ungdom förr även om det är avsevärt fler som har elfordon nu jämfört med antal mopeder förr så en klar skillnad på det sättet.

Det verkar inte vara lika coolt/inne att vara vältränad och hålla på med sport längre. Det är snarare idrottarna som står ut nu för tiden och anses "nördiga" eller annorlunda. Istället är det allt oftare elfordon, esport samt snabbmat som gäller. Frågan är om detta även kommer påverka fortplantning och hur könen attraheras av varandra i framtiden, hela samspelet, vi får se, man träffas över discord istället. Hela trenden är ju helt exceptionellt "icke macho" även om dagens tjejer säkert attraheras av coola killar på snabba elsparkar också (eller vise versa), vi lever sannerligen i nya tider.

Senast ändrad:
Ibland finns det ju inte ens det, utan man måste regelmässigt sakta in för möte (pga gång+cykeltrafik) normala tider, t.ex Gröndal-Alvik.
Jävla bananrepublik.
Ähh vadå? På Gröndalsbron är det 10 filer till bilarna och sen typ 190cm till oss cyklister och fotgängare. Stockholms cykelfokus i praktiken..
.

Ähh vadå? På Gröndalsbron är det 10 filer till bilarna och sen typ 190cm till oss cyklister och fotgängare. Stockholms cykelfokus i praktiken..
.

Borde väl bara vara att bygga ut bron lite, kostar säkert, men vad gör inte det....

När det gäller backen upp på bron, både från Essingen och Gröndal finns det plats att bredda, och borde inte vara så dyrt eller svårt, särskilt mot Essingen, bara att flytta betongfundamenten lite

För flera år sen lämnade jag in ett förslag om att dom skulle sätta upp plexiglas, eller något, som skyddar mot stänk/sprut och snöslask från bilar/bussar/lastbilar. Det togs vidare, men verkar inte ha hänt så mycket mer...

Också väldigt konstigt att det saknas räcken mellan bilvägen och gång/cykelbanan på Essingesidan, dessutom så parkerar lastbilar där ibland, hur kan dom inte ha satt upp ett räcke där...

Men dom som styr verkar inte prioritera cykling/gångvägar så hårt.... otroligt dåligt att dom inte har fixat den här sträckan efter så många år, och ändå en ganska välanvänd sträcka

Du glömde den höjda terrorhotnivån. Jag vet några som tyckte det var droppen och nu i veckan tagit sina första tramptag till jobbet.
Sant, där har du en till faktor. Men det ska ju vara lugnt i kollektivtrafiken om man tar ur hörlurarna förstod jag på regeringen… Detsamma anbefalles även på cykelbanorna, oavsett terrorhotnivå.

Säg INGET till NÅGON!
Men - jag hamnade efter en vaxholmsrunda i rusningsruschen vid slussen härom veckan (kl 17, bad planning).
Kö från Södermalms torg ner till Skeppsbron. Tänkte, jag dör, Måste. Hem. Snabbt. Tog Katarinavägen och så vidare, till gamla gamla bron och sådär, till Gullmars, knappt en cykel på hela vägen, mest bara bilar och gångare. Gick rätt bra. Men som sagt, sprid inte detta, Tack!

Glömde skriva igår fredag, cyklade till arbetsplatsbesök mellan i ett industriområde långt utanför Rotebro/Upplands Väsby, men tog pendeln en del av väg.
Mälarvägen en fedagseftermiddag fullproppad med tung trafik som körde klart mer än de 70km/h det står på skyltarna var väldigt obehagligt.
Desta bättre bjöd Google Maps även på glest trafikerad väg, grusväg, stig, över en golfbana och skog. Det var avsevärt bättre och helt i min smak. 57 minuter pendling på mtb totalt.

Det var märkbart kyligare imorse, så det blev vindjacka. Fastnade bakom en traktor i som klippte dikeskanterna bredvid cykelbanan strax innan Olofstorp, så det blev lugnt rullande ett par minuter innan han såg mig och hittade en lucka där han kunde svänga åt sidan och släppa förbi mig. De har också börjat måla en massa i asfalten från Hjällbo ned mot Lärje hed, så snart blir det väl omledningnar där och förhoppningsvis ny asfalt. På ringögatans fantastiska cykelbana hamnade jag bakom en långsam cyklist, och då man inte kan köra där om utan att skutta ned på körbanan, så jag lade mig bakom och fick se en hund sticka upp huvudet ur hans ryggsäck.. Fattade inte riktigt vad jag såg först, så jag tänkte att han hade en jäkligt konstig ryggsäck...

vindjacka här också. Litet kyligare helt klart.
Riktig dimma var det också, så jag var otroligt fuktig när jag kom fram.
Men det gör inget. Ska tydligen regna på hemvägen.

JAG ÄR SÅ URLESS PÅ DETTA J-VLA REGNANDE…

Gärna uppehåll längre än 8 timmar tack…

Jaja, slipper bilen iallafall ?

2 ggr senaste veckan har jag interagerat med förare av stora lastbilar och vinkat fram dom och själv lättat på pedalerna en sekund (i lägen där det passar bra) Trevligt, man får alltid ett tack-tut eller en vink :)

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp