Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, dealen med cykeln för 2000 kr kom i samband med rn jätteutrensning från XXL där de slumpade iväg rätt många olika cyklar till grymma priser. För 2500 är den fortfarande prisvärd ?Ska man anse detta som "rea"?
Vill minnas att den enklare modellen kostade 1999kr som billigast förra hösten?
Är den fortfarande att anses som prisvärd, eller ska man vänta tills priset ev sänks ännu mer?
White AX 290 FF 23
Jag skulle lämna tillbaka den. Helt plötsligt går det sönder och man tappar sugen.Jag köpte en AX 290 FF 23 åt sonen igår. Gick på 2500:-.
Väldigt mycket cykel för pengarna måste jag säga. Jag gillar egentligen inte utseendet på ramen, men det märker man ju inte när man sitter på den. Den känns verkligen som en mycket dyrare cykel när man cyklar på den.
Den ska utrustas som skol-pendlare, men det hade varit kul att slänga på så breda däck som det bara går och testa vad den går för i skogen. ?
Tyvärr finns ett litet smolk i bägaren. Jag kände redan i butiken att styrlagret var för hårt åtdraget. Styret kunde inte svänga helt fritt. Det kändes inte superhårt åtdraget, så jag trodde inte att det skulle vara någon fara.
När vi kom hem fick cykeln sig en liten genomgång och jag lättade på lagerspänningen. Och jag tycker mig märka att det inte löper helt 100% smooth. När man svänger styret snabbt från ena sidan till det andra hör man ett svagt ljud från lagren. Det hackar/vibrerar inte så att man känner det. Det finns inga "lägen" som det kan bli när kulorna blivt ordentligt deformerade. Om jag inte hade letat efter problemet skulle jag inte ha upptäckt det.
Hur skulle ni göra? Köra och vara glad, eller åka tillbaka med cykeln?
Har haft denna på en pendlare tidigare och blev nästan lättad när någon skruvade loss den och snodde. Kändes billigare än den var. Till min reservcykel nu köpte jag från Decathlon och den känns så stabilLetade pakethållare till min 290 och köpte universalmodellen från Biltema på vinst och förlust.
På pluskontot; pakethållaren passar och sitter riktigt stadigt när den väl är på plats. Kostar nästan ingenting. Funkar med Biltemas egna cykelväskor.
På minuskontot; eftersom pakethållaren fäster i sadelstolpen så hamnar den väldigt högt upp. Ser billig och smäckig ut (vilken den faktiskt också är). Monteringsdetaljerna lämnar en del att önska.
Visa bilaga 647725Visa bilaga 647727Visa bilaga 647728Visa bilaga 647729
Den var jag ute för egentligen; men xxl tog aldrig in den trots löften:D tjusig!Kör på en Bits från XXL. Den har fått lite kritik tidigare i tråden men funkar med Julas cykelväskor, har veckohandlat utan att det känts instabilt pågår hemvägen.
Pakethållare, justerbar för 26- 29″ cyklar, passar också med skivbromsar - Cykeltillbehör - Pakethållare, justerbar för 26- 29″ cyklar, passar också med skivbromsar | XXL
Läs mer om Pakethållare, justerbar för 26- 29″ cyklar, passar också med skivbromsar. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
Visa bilaga 647863
Helt ok pris. Kunde inte hålla mig efter ett bra tags suktande i den här tråden. So far, so good efter första dagen ?Rea på +varianten AX+ 290 FF 23
Jag körde den som enda mtb i två år med Maxxis Ikon, 2,2 fram och 2,35 bak. Sätta på tiodelad växel och deoerebromsar. I vintras då blöt mark hade frusit blev det hoppigt i skogen.Vad tror ni om att sätta på grova MTB däck och köra på stigar i skogen, jag vill ha något billigt och dämpare på cyklar i denna prisklass är vad jag har förstått inte något att satsa på.
För lås finns det "adapters" att köpa, typ som denna;Hej! Jag har funderat på att köpa en AX+ 290 ett bra tag och gjorde idag slag i saken på XXL-rean (3500 kr) efter att ha läst den har tråden.
Jag köpte med ett BITS-ställ (https://www.xxl.se/bits-kickstand-k-mount-rear-24-29-cykelstod/p/1109406_1_style), men lyckas inte montera det. När jag placerar stället bakom hålen i ramen för att skruva fast det lyckas jag inte skruva i den bakre skruven, hur jag än försöker gängas den i fel så att den pekar snett uppåt istället för rakt in mot cykeln. Funderar på om det är fel på min teknik, på stället eller på cykeln, men försökte i säkert en timme utan att lyckas. Det känns som att det bakre skruvhålet i stödet inte riktigt kommer tillräckligt högt upp för att skruven ska ha plats att gå i rakt.
Skulle det hjälpa att köpa ett annat ställ? Funderar på detta, passar det?
![]()
Atran Cykelstöd Altran Velo Rex Hv Bakstagsmonterat
Altran Velo REX HV bakstagsmonterat cykelstöd passar cyklar med KSA 40 fäste på vänster bakstag. Justerbar längd som gör att stödet passar cyklar med 24-28" hjulstorlek. Sitter originalmonterat på t.ex. Crescents modeller Starren, Helag, Anaris, Åku...www.cykloteket.se
Tänkte även köpa en pakethållare, ska jag ha ett som är speciellt anpassat för cyklar med skivbroms (jag har alltså plus-modellen), passar detta?
Behöver även köpa ett lås och skulle gärna ha ett ramlås. Cykeln har ju inga skruvhål för vanliga ramlås, men jag ser att det finns ett hål i mitten ovanför hjulet:![]()
Atran Pakethållare City Avs Skivbroms
Populära Atran Velo City DB är en robust universalpakethållare med klassisk design som passar de flesta cyklar. Den är tillverkad i aluminium och är testad och godkänd för upp till 25 kilo packning. Modellen är utrustade med det unika AVS-systemet, som låter dig fästa, matcha, blanda och byta kor...www.cykloteket.se
Visa bilaga 649383Är det där hålet tänkt att används för att fästa lås av den här typen (ser dock att det låset inte finns tillgängligt där jag bor)? https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykellas/ramlas-2000023929
Tacksam för hjälp :-)
Jag har dålig koll på ramlås, men vet att man iaf fäster stänkskärmar i det hålet.Hej! Jag har funderat på att köpa en AX+ 290 ett bra tag och gjorde idag slag i saken på XXL-rean (3500 kr) efter att ha läst den har tråden.
Jag köpte med ett BITS-ställ (https://www.xxl.se/bits-kickstand-k-mount-rear-24-29-cykelstod/p/1109406_1_style), men lyckas inte montera det. När jag placerar stället bakom hålen i ramen för att skruva fast det lyckas jag inte skruva i den bakre skruven, hur jag än försöker gängas den i fel så att den pekar snett uppåt istället för rakt in mot cykeln. Funderar på om det är fel på min teknik, på stället eller på cykeln, men försökte i säkert en timme utan att lyckas. Det känns som att det bakre skruvhålet i stödet inte riktigt kommer tillräckligt högt upp för att skruven ska ha plats att gå i rakt.
Skulle det hjälpa att köpa ett annat ställ? Funderar på detta, passar det?
![]()
Atran Cykelstöd Altran Velo Rex Hv Bakstagsmonterat
Altran Velo REX HV bakstagsmonterat cykelstöd passar cyklar med KSA 40 fäste på vänster bakstag. Justerbar längd som gör att stödet passar cyklar med 24-28" hjulstorlek. Sitter originalmonterat på t.ex. Crescents modeller Starren, Helag, Anaris, Åku...www.cykloteket.se
Tänkte även köpa en pakethållare, ska jag ha ett som är speciellt anpassat för cyklar med skivbroms (jag har alltså plus-modellen), passar detta?
Behöver även köpa ett lås och skulle gärna ha ett ramlås. Cykeln har ju inga skruvhål för vanliga ramlås, men jag ser att det finns ett hål i mitten ovanför hjulet:![]()
Atran Pakethållare City Avs Skivbroms
Populära Atran Velo City DB är en robust universalpakethållare med klassisk design som passar de flesta cyklar. Den är tillverkad i aluminium och är testad och godkänd för upp till 25 kilo packning. Modellen är utrustade med det unika AVS-systemet, som låter dig fästa, matcha, blanda och byta kor...www.cykloteket.se
Visa bilaga 649383Är det där hålet tänkt att används för att fästa lås av den här typen (ser dock att det låset inte finns tillgängligt där jag bor)? https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykellas/ramlas-2000023929
Tacksam för hjälp :-)
Precis det där stödet köpte jag till sonens AX 290 FF (inte +). Fick det monterat i butik så vet inte om det är något särskilt man behöver tänka på. Men det ska alltså passa....
Skulle det hjälpa att köpa ett annat ställ?
Precis, det var personalen i butiken som rekommenderade BITS-stödet så det borde ju passa i teorin. Jag hade låtit dem installera det om de hade kunnat fixa det samma dag, men ville ha med cykeln hem :-) Det är inte så farligt långt till XXL, men bara lite omständigt då jag inte har bil så då behöver ta cykeln på pendeln eller cykla i tre kvart.Precis det där stödet köpte jag till sonens AX 290 FF (inte +). Fick det monterat i butik så vet inte om det är något särskilt man behöver tänka på. Men det ska alltså passa.
Är det långt till närmaste XXL-butik? Annars är det nog enklast att svänga förbi och be om hjälp. Det är väl knappast troligt men det skulle ju kunna vara något fel på ramen eller stödet.
Förresten. Drar du åt den främre skruven för fullt innan du försöker med den bakre? Testa i så fall att lossa lite på den främre innan du sätter den bakre på plats.
Hm... det där verkar ju bara ha en skruv som ser ut att monteras underifrån? Var på cykeln monteras det? Behöver jag inte ett stöd som monteras med två skruvar med 40 mm mellanrum från sidan?Detta monterade på dotterns AX årsm -21. Funkar fint.
![]()
Cykelstöd, justerbart
Av stål och aluminium. Passar till cyklar 24–28". Justerbar i höjdled.www.biltema.se
?Jag har dålig koll på ramlås, men vet att man iaf fäster stänkskärmar i det hålet.
Hm... det där verkar ju bara ha en skruv som ser ut att monteras underifrån? Var på cykeln monteras det? Behöver jag inte ett stöd som monteras med två skruvar med 40 mm mellanrum från sidan?
Aha! Tänkte testa det och köpte precis ett sånt stöd på Biltema, men upptäckte sen hemma att jag inte har en så stor insexnyckel som krävs. Jag tycker mig mäta det till 8 mm, kan det stämma?
Ny på forumet och har cyklat på min AX+ ett par veckor nu. Väldigt nöjd generellt men mina vevarmar ser likadana ut och jag tycker det ”flexar” lite när man trycker på i högre växlar. Helt novis på detta, går det att spänna åt på nåt sätt?Nu trillade min cykel in. Lock on-handtag även på min AX 290 FF+.
Däremot tycker jag det ser helt knäppt ut med vevarmarna.
Visa bilaga 581333Visa bilaga 581332Visa bilaga 581334
Edit:
Verkar vara varians på delarna som gör att vevarmarna inte glider på fyrkantsaxeln ordentligt utan bottnar i "förtid".
Jag var inte nöjd med "finishen" så jag skeppade tillbaka min cykel till XXL. Vet faktiskt inget om hur den känns eller om något går att ändra.Ny på forumet och har cyklat på min AX+ ett par veckor nu. Väldigt nöjd generellt men mina vevarmar ser likadana ut och jag tycker det ”flexar” lite när man trycker på i högre växlar. Helt novis på detta, går det att spänna åt på nåt sätt?
Behövde du byta till en längre framaxel? Har beställt likadan lasthållare.Behövde en cykel för att lämna på förskolan och cykla till jobbet några dagar i veckan. Blev rätt imponerad för pengen. Skulle man byta bromsar och däck har man en grymt bra cykel. För mig funkar den så här än så länge, får byta lite eftersom.
Blev sks skärmar och basil portland rack för att få med alla prylar till jobb och förskola.
Styret är lite för brett faktiskt får se om jag kan leva med det. Cykelsits, stöd och andra pedaler ska på nu iaf.
Visa bilaga 649204
Har satt dit en frampakethållare med löstagbar korg på från Atran velo på min. Funka bra hittills och får plats med mkt!Någon som med framgång lyckats montera djupare (och gärna billigare) cykelkorg än Wald eller Basil? Typ något som håller en större handväska på plats utan spänne.
Edit: Börjar känna att orken tar slut här.. lägger den på K&S istället så kanske det blir en färdigkittad damcykel för barnet istället.
Tjusigt. Haft den där pakethållaren på en reservcykeltidigare och den drev mig till vanvett med hur orobust den är. Blev nästan lättad när någon kikade på min cykel och valde att bara sno pakethållaren.Nu har även jag slagit till på en AX 290 FF 2022 som vad nedsatt till 3000 kr. Mycket lämpligt offer att konvertera till mittdrevstrampad elcykel. Batteriet är 20Ah och räcker ca 10 mil.
Jag har inga planer på att ställa upp den i några skönhetstävlingar utan jag har satsat helt och hållet på komfort. På modifikationslistan hittar vi följande:
- Fjädrad kärringsadel från Jula
- 60° styrstam för en skön upprätt sittställning
- Biltema stänkor sandade med scotchduk för att matta ner dem
- DIY mudflap på framstänkskärmen
- Cykelstöd och pakethållare från Biltema
Visa bilaga 654971
Fick hjälp idag på XXL med att montera cykelstödet ? så nu kan jag komma vidare med resten av delar på cykeln.
Det hopvikbara från Biltema är riktigt bra. Försäkringsgodkänt, kompakt (lägg i rygga/styrväska/ramväska) och lätt.Fick hjälp idag på XXL med att montera cykelstödet ? så nu kan jag komma vidare med resten av delar på cykeln.
Jag har köpt samma sorts ramlås från Biltema som @RobinBergman i länken ovan (bild 1) men inte monterat det än, eftersom jag inte förstår hur låset ska kunna skydda att man plockar cykeln i delar och bär iväg med delarna på samma sätt som ett bygellås. På XXL sa de att det är viktigt att låset ska monteras på undersidan av det övre, sneda bakgaffelröret (som i bild 2) och att det då förhindrar stöld eftersom det är inuti "triangeln" som bildas mellan sadelröret och det övre och undre bakgaffelröret. Men som jag ser det blir låset oavsett om det monteras på undersidan eller ovansidan av bakröret bara som en stor ring runt bakdäcket som gör att däcket inte kan rulla normalt - och även i instruktionerna för låset står det att "Låset kan monteras på båda sidor av bakgaffeln, allt efter utrymme".
Säg att någon vill stjäla bakhjulet, vad är det som hindrar någon från att bara skära loss buntbanden som låset sitter fast med, öppna bakhjulets quick release och sedan helt enkelt ta loss bakhjul med lås och allt, för att senare bryta upp låset någon annanstans? Låset är ju vad jag kan se smalare än stället där bakhjulet fäster i ramen, så jag kan inte begripa hur montering av låset på undersidan (istället för ovansidan) av det övre bakgaffelröret skulle hjälpa.
Så vad ska ett sånt här eftermonterat ramlås vara bra för så länge det inte är fastsvetsat i cykeln sedan tillverkningen? Är det inte bättre att skippa ramlås och köpa ett sånt här som jag har som tillägg till min andra cykel bara, även om det går låsandet bra mycket krångligare? (ett bygellås får inte plats samtidigt som vattenflaska, och vill helst inte lägga massor med pengar på ett ihopvikbart lås)
![]()
Cykellås
Godkänt bygellås i fyra sektioner. Av legerat stål som motstår sågar, klippverktyg, hammare och bräckjärn. PVC-ytan skyddar cykeln från repor. Levereras med ...www.biltema.se
Ramlåset ska bara irritera tjuven och få dem att välja nästa cykel. Som de flesta andra lås!Fick hjälp idag på XXL med att montera cykelstödet ? så nu kan jag komma vidare med resten av delar på cykeln.
Jag har köpt samma sorts ramlås från Biltema som @RobinBergman i länken ovan (bild 1) men inte monterat det än, eftersom jag inte förstår hur låset ska kunna skydda att man plockar cykeln i delar och bär iväg med delarna på samma sätt som ett bygellås. På XXL sa de att det är viktigt att låset ska monteras på undersidan av det övre, sneda bakgaffelröret (som i bild 2) och att det då förhindrar stöld eftersom det är inuti "triangeln" som bildas mellan sadelröret och det övre och undre bakgaffelröret. Men som jag ser det blir låset oavsett om det monteras på undersidan eller ovansidan av bakröret bara som en stor ring runt bakdäcket som gör att däcket inte kan rulla normalt - och även i instruktionerna för låset står det att "Låset kan monteras på båda sidor av bakgaffeln, allt efter utrymme".
Säg att någon vill stjäla bakhjulet, vad är det som hindrar någon från att bara skära loss buntbanden som låset sitter fast med, öppna bakhjulets quick release och sedan helt enkelt ta loss bakhjul med lås och allt, för att senare bryta upp låset någon annanstans? Låset är ju vad jag kan se smalare än stället där bakhjulet fäster i ramen, så jag kan inte begripa hur montering av låset på undersidan (istället för ovansidan) av det övre bakgaffelröret skulle hjälpa.
Så vad ska ett sånt här eftermonterat ramlås vara bra för så länge det inte är fastsvetsat i cykeln sedan tillverkningen? Är det inte bättre att skippa ramlås och köpa ett sånt här som jag har som tillägg till min andra cykel bara, även om det går låsandet bra mycket krångligare? (ett bygellås får inte plats samtidigt som vattenflaska, och vill helst inte lägga massor med pengar på ett ihopvikbart lås)
![]()
Cykellås
Godkänt bygellås i fyra sektioner. Av legerat stål som motstår sågar, klippverktyg, hammare och bräckjärn. PVC-ytan skyddar cykeln från repor. Levereras med ...www.biltema.se
Nu köpte jag en till.Det var för billigt för att inte köpa en, användningsområde får ge sig framöver.
n+massor!Nu köpte jag en till.
Kan ju utveckla det hela lite..Nu köpte jag en till.