Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjena, ser att du inte fick mycket stöd i tråden =)...Typ något i den här stilen
https://www.cemag.us/article/2017/02/guidelines-ultrasonic-cleaning-solution-selection
fast mer ingående.
Jag har använt en liknande strategi för att tvätta kedjor, men med manuell ultraljudstvätt på låg frekvens.. Jag skakar helt enkelt burken. Funkar, men funkar sådär.Vanligt vatten i tvätten, ca 60-70 grader.
Sen tar du en glasburk med tätslutande metall lock (syltburk typ) och lägger ner kedjan, på med diesel och sen ner med burken i tvätten. Den flyter omkring och det blir rent som fan. Spar burk med diesel och använd fler gånger ?
Tycker den metoden fungerar bra. Dock blir det en jäkla massa byten av vätska då den blir mättad fort upplever jag.Jag har använt en liknande strategi för att tvätta kedjor, men med manuell ultraljudstvätt på låg frekvens.. Jag skakar helt enkelt burken. Funkar, men funkar sådär.
Oj, smart! Men trist om locket ramlar av och man får diesel där inne =)Tröttnar man på att skaka går det utmärkt att lägga burken i torktumlaren ihop med lite kläder. Plastburk med pålitligt lock är att föredra. Jag har med framgång trumlat rent smådetaljer från rost och oxider med den metoden.
Haha, jag det blir en tjock sörja i botten till slut. Samma med hinken där man dumpar all gaffelolja efter service.Tycker den metoden fungerar bra. Dock blir det en jäkla massa byten av vätska då den blir mättad fort upplever jag.
ju mindre sån sörja att ta hand om desto bättre.Haha, jag det blir en tjock sörja i botten till slut. Samma med hinken där man dumpar all gaffelolja efter service.
Jag köpte den minsta modellen med avtappningskran. Tror den är på 6 liter. Väldigt smidigt att slippa vända den upp och ner när man byter vätska.Hur stor tvätt ska man ha? Ska få en o testa och undrar lite om storlek. Tänker att en kassett borde ju få plats och den är ju ca 30 cm i diameter (MTB pizza-kassett). Eller så kanske man kan köra den 2 ggr o vända emellan.
Väljer mellan 3l, 6l o 10 liter. I den sista går det att lägga kassetten ner helt plant. Samtidigt går det ju åt mer vätska ju större den är.![]()
jag letade även jag efter en sådan, men blev en utan kran, och i praktiken är det inga problem att hälla ur utan kludd eller dropp. men det krävs ju en ho.Jag köpte den minsta modellen med avtappningskran. Tror den är på 6 liter. Väldigt smidigt att slippa vända den upp och ner när man byter vätska.
Tack för detaljerat svar!jag letade även jag efter en sådan, men blev en utan kran, och i praktiken är det inga problem att hälla ur utan kludd eller dropp. men det krävs ju en ho.
ville mer viktigt för mig ha en maskin som inte kostade skjortan, men samtidigt hade sweep eller pulse, som vi haft på jobbet tidigare, uppfattat effekten som bättre när frekvens och styrka pulsar, men åtminstone varierar. inte många enklare kinamodeller har det.
effekten är förstås viktig, två ultraljudsalstrare ger typiskt 120 watt, tre 180. rätt så standard på kinamaskinerna som jag uppfattat det. ingen lumenrace verkar pågå. stort kar lär kräva mer effekt för att uppnå samma rengöring? men köp gärna en som rymmer en pizzakassett eller typ fyra kedjor?
sen värmen. många har letargiska värmeelement på några tiotals watt. hittade en som åtminstone har 100 watt. det räcker att hålla kvar tempen på vattnet man hällt i, och viss långsam uppvärmande effekt.
förvänta dig inga under, men för slutrengöringen av en kedja som skall vaxas sparas en del tid.
här är manöverpanelen på min. funktionen degas har jag inte haft nytta av, men sweep kan man säga rör om i grytan.
.Visa bilaga 651223
Det är en sådan jag har i 6 litersversion. Klent värmeelement. Det tar typ 1,5 timme att få upp den till 60 grader. Timern max 30 minuter. Men den funkar och är billig. Måste ha sålts enormt många. Var och varannan Youtube-meckare har en sådan (i olika storlekar)Tack för detaljerat svar!
Maskinen (en Kina-maskin) i fråga är nog lite enklare än din, förmodligen har den inte ngn sweep. Har hört på internet att sweep ska vara bra för att undvika "hotspots" men jag vet egentligen ingenting. Låter väl rimligt i och för sig...
6 o 10-litaren hade avtappningskran, så det var ju bra. 3-litaren blir nog för liten för en pizza-kassett. I 6-litaren skulle man väl kanske kunna vända på kassetten i halvlek.
![]()
VEVOR 3 Liter Ultrasonic Cleaner - 40kHz, Heated Tank, 2.85L
Looking to clean valuables? VEVOR 3 liter ultrasonic cleaner uses 40kHz power, a digital timer, and a heater to restore jewelry, glasses, and tools. Shop today!eur.vevor.com
Får man in en mtb-kassett utan problem i 6-litaren?Det är en sådan jag har i 6 litersversion. Klent värmeelement. Det tar typ 1,5 timme att få upp den till 60 grader. Timern max 30 minuter. Men den funkar och är billig. Måste ha sålts enormt många. Var och varannan Youtube-meckare har en sådan (i olika storlekar)
Mina kunskaper om mtb är mer eller mindre obefintliga men jag gissar nej. Korgen är ca 12 cm bred. En större kassett eller kedjehjul måste stå upp och roteras med jämna mellanrum. (Mina största kassetter slutar på 30)Får man in en mtb-kassett utan problem i 6-litaren?
Att koka kedjan i tvättmedel är en av de metoder som ZFC avråder ifrån.Via-lösning har det pratats om men om nu vanligt Yes+vatten funkar i en kedjetvätt, så borde väl det funka även i en ultraljudstvätt?
+1Visst, diesel eller fotogen är väl effektivare men det hade vart schysst om ngt mildare funkar oxå.
Nä, det har du ju i och för sig rätt i...Sänker man ner i ett kar med diesel behövs väl inte ultraljud för att få det rent?
Kokar gör man inte i en ultraljudstvätt, det är väl en 60 grader varmt som mest om man vill.Att koka kedjan i tvättmedel är en av de metoder som ZFC avråder ifrån.
Men Yes kanske är snällare mot metall?
+1
Troligen sant men where is the fun in that!? ??Sänker man ner i ett kar med diesel behövs väl inte ultraljud för att få det rent?
Är det någon som har löst hur man kan stänga av timern så man inte behöver starta om den så fort den har gått ur sin tid? Det vore skönt att kunna köra den över nattenJag hällde diesel i min och körde baknavsdelar och kedjan i. Helt makalöst rent blev det ?
Visa bilaga 651265
Ska bli spännande att testa!
Gav det ett bra resultat då?Har provat med Yes, det löddrade inte. Kanske använde för lite :-)