Ultraljudstvätt - vilken temp/medel?

• Trådstartare Trådstartare kri
  • Start datum Start datum

kri

Aktiv medlem
Ni som har ultraljudstvätt. Vilken temp, tid och vilka medel kör ni till olika (cykel)delar? Någon som vet en bra guide online som listar temperaturer och medel för olika material?

Va inne på en ultraljudstvätt ett tag, men efter ett gäng youtubevideos insåg jag att det finns enklare sätt att få rent cykeldelar.

Yes, Muck-off lite lagom varmt. Fast som sagt, lite overkill. Har en från biltema som jag tidigare använt för att syrgastvätta dykprylar med. Men inte använt den för cykeldelar.

Har testat på kedja och kassett och helt ärligt var det inte bra. Visst löstes skiten upp lite men man fick ändå gnugga duktigt.
Finns som sagt bättre effektivare sätt.

Ok, köper att det inte alltid ger bästa resultat för cykeldelar, men är alltjämt ute efter någon resurs med föreskrifter (hemsida, pdf, bok, ...) med temperaturer, tider och medel för rengöring av olika material/föremål. Tacksam om någon har tips :)

Tricket är väl att ha en ultraljudstvätt som är rätt dimensionerad för det man stoppar i. Gissar att de flesta på Classe/Kjell är för småsaker som armband och sånt. Min blir iaf rätt varm efter ett tag så kör bara med sån lösning som inte är ? farlig.

Ok, tack, jag har som sagt redan en, och den är tillräckligt stor för mina ändamål.Jag är ute efter riktlinjer för temperaturer, tider och medel för olika material. Dessa får gärna vara vetenskapligt (empiriskt) underbyggda. Frågar här eftersom jag inte lyckats hitta något genom googlande samtidigt som jag misstänker att det bör finnas med tanke på att det rör sig om en så pass välanvänd teknologi.

Ja, det gäller att ha koll på kokpunkt mm.
Nu kommer jag inte ihåg vad min vätska heter, men den kan användas för alu-fälgar om jag inte minns fel. Typ Alu-rent (späs med vatten) eller något sådant.
Jag brukar använda en tvätt på jobbet, den är dimensionerad för några kg (detaljvikt). Temp runt 60 grader tror jag (vi körde högre förut, men en incident med stötkokning gjorde att vi sänkte).

Lite förvånad att du inte frågar om frekvensen och våglängd? Känns som det är där du kan göra skillnad, det andra är ju rätt enkelt?

Temperatur? Bättre ju varmare, men se upp så objektet, tvätten eller rengöringsmedlet inte tar skada.

Rengöringsmedel? Det beror på vad du ska lösa. Googla istället på vad som gör rent en kedja tex och ta det därifrån. Häll inte i något som skadar tvätten.

Tid? Tills det är färdigt. Det kan ju förstås variera oerhört mellan två likadana kassetter tex. Hur smutsiga, smutsiga med vad, osv.

Jag har en tvätt på jobbet, och en jag (sällan) använder hemma. Har aldrig sett sådana listor du efterfrågar.

Vad är det egentligen du ska tvätta, lite mer i detalj?

Edit: Glömde en grej

Senast ändrad:
> Lite förvånad att du inte frågar om frekvensen och våglängd? Känns som det är där du kan göra skillnad, det andra är ju rätt enkelt?
Har ingen frekvensratt, men köper att det spelar roll (och förmodar att våglängden bestäms entydigt av frekvensen?).

> Bättre ju varmare, men se upp så objektet, tvätten eller rengöringsmedlet inte tar skada. [...] Googla istället på vad som gör rent en kedja tex och ta det därifrån. Häll inte i något som skadar tvätten.
Ja, att inte skada vare sig tvätt eller det jag tänkte tvätta är en motivering till att jag söker efter en uppsättning riktlinjer för olika material/föremål. Självfallet kan jag googla varje gång jag ska tvätta något och hoppas hitta svar, men hade hoppats att det någonstans finns en smidig uppsättning riktlinjer som täcker in vanliga användningsfall...

>Vad är det egentligen du ska tvätta, lite mer i detalj?
Jag är ute efter en bra resurs med info om parametrar för diverse material. Tänkte tvätta lite av varje (nav, pedalkroppar, glasögon, ljusstakar, ...)

Tjena, ser att du inte fick mycket stöd i tråden =)

Jag är inne på samma spår, mest för att jag har lust att testa.
Kom du fram till något?

Man behöver inte - som du säkert vet - fylla hela volymen med tvättmediet, du kan stoppa ned en burk eller en påse med det du önskar rengöra och fylla burken eller påsen med önskat tvättmedie.

Biltemas lampfotogen (lysfotogen?) har jag använt för att rengöra MC kedjorna med, och det funkar helt ok där. Det fungerar även glimrande på massor av cykelgrejer. Jag penslar bara på och gnuggar av.

Nu har tanken slagit mig att det kanske skulle fungera jättebra även i ultraljudsvätt, även om man inte vill fylla 10 liter av den där fotogenvätskan =) Kanske diesel fungerar också?

Men en kedja får man ju fint ned i en liten syltburk, och kanske sedan kan fylla den med fotogen och sedan köra burken i tvätten?

Jag har läst om vissa som kör burkar och andra som kör zip-loc påsar, även om jag har svårt att förstå hur påsarna håller tätt?

Ultraljudet går iallafall rakt genom vad man än har där nere så länge det inte är luft i.

Kom gärna tillbaka med en rapport om hur det gick, kanske är fler än mig som är nyfikna =)

//K

jag har funnit att vanligt via tvättmedel funkar bra även i ultraljudsbadet. fyller det med varmvatten och via har värmen i badet på, det brukar bli kring 60 grader de tio minuter jag kör innan nästa omgång hälls på.

innan kedjan hamnar i badet har jag låtit den gå ett par omgångar med kokande vialösning i kastrull.

med denna approach klarar jag mig utan lösningmedel. ett avslutande spritbad/ultraljud är annars avslöjande, och ger inte heller något svårhanterligt avfallsbekymmer.

Vanligt vatten i tvätten, ca 60-70 grader.
Sen tar du en glasburk med tätslutande metall lock (syltburk typ) och lägger ner kedjan, på med diesel och sen ner med burken i tvätten. Den flyter omkring och det blir rent som fan. Spar burk med diesel och använd fler gånger ?

Vanligt vatten i tvätten, ca 60-70 grader.
Sen tar du en glasburk med tätslutande metall lock (syltburk typ) och lägger ner kedjan, på med diesel och sen ner med burken i tvätten. Den flyter omkring och det blir rent som fan. Spar burk med diesel och använd fler gånger ?
Jag har använt en liknande strategi för att tvätta kedjor, men med manuell ultraljudstvätt på låg frekvens.. Jag skakar helt enkelt burken. Funkar, men funkar sådär.

Jag har använt en liknande strategi för att tvätta kedjor, men med manuell ultraljudstvätt på låg frekvens.. Jag skakar helt enkelt burken. Funkar, men funkar sådär.
Tycker den metoden fungerar bra. Dock blir det en jäkla massa byten av vätska då den blir mättad fort upplever jag.

Tröttnar man på att skaka går det utmärkt att lägga burken i torktumlaren ihop med lite kläder. Plastburk med pålitligt lock är att föredra. Jag har med framgång trumlat rent smådetaljer från rost och oxider med den metoden.

Tröttnar man på att skaka går det utmärkt att lägga burken i torktumlaren ihop med lite kläder. Plastburk med pålitligt lock är att föredra. Jag har med framgång trumlat rent smådetaljer från rost och oxider med den metoden.
Oj, smart! Men trist om locket ramlar av och man får diesel där inne =)

Hur stor tvätt ska man ha? Ska få en o testa och undrar lite om storlek. Tänker att en kassett borde ju få plats och den är ju ca 30 cm i diameter (MTB pizza-kassett). Eller så kanske man kan köra den 2 ggr o vända emellan.

Väljer mellan 3l, 6l o 10 liter. I den sista går det att lägga kassetten ner helt plant. Samtidigt går det ju åt mer vätska ju större den är. :unsure:

Hur stor tvätt ska man ha? Ska få en o testa och undrar lite om storlek. Tänker att en kassett borde ju få plats och den är ju ca 30 cm i diameter (MTB pizza-kassett). Eller så kanske man kan köra den 2 ggr o vända emellan.

Väljer mellan 3l, 6l o 10 liter. I den sista går det att lägga kassetten ner helt plant. Samtidigt går det ju åt mer vätska ju större den är. :unsure:
Jag köpte den minsta modellen med avtappningskran. Tror den är på 6 liter. Väldigt smidigt att slippa vända den upp och ner när man byter vätska.

Jag köpte den minsta modellen med avtappningskran. Tror den är på 6 liter. Väldigt smidigt att slippa vända den upp och ner när man byter vätska.
jag letade även jag efter en sådan, men blev en utan kran, och i praktiken är det inga problem att hälla ur utan kludd eller dropp. men det krävs ju en ho.

ville mer viktigt för mig ha en maskin som inte kostade skjortan, men samtidigt hade sweep eller pulse, som vi haft på jobbet tidigare, uppfattat effekten som bättre när frekvens och styrka pulsar, men åtminstone varierar. inte många enklare kinamodeller har det.

effekten är förstås viktig, två ultraljudsalstrare ger typiskt 120 watt, tre 180. rätt så standard på kinamaskinerna som jag uppfattat det. ingen lumenrace verkar pågå. stort kar lär kräva mer effekt för att uppnå samma rengöring? men köp gärna en som rymmer en pizzakassett eller typ fyra kedjor?

sen värmen. många har letargiska värmeelement på några tiotals watt. hittade en som åtminstone har 100 watt. det räcker att hålla kvar tempen på vattnet man hällt i, och viss långsam uppvärmande effekt.

förvänta dig inga under, men för slutrengöringen av en kedja som skall vaxas sparas en del tid.

här är manöverpanelen på min. funktionen degas har jag inte haft nytta av, men sweep kan man säga rör om i grytan.
.
IMG_1332.jpeg

jag letade även jag efter en sådan, men blev en utan kran, och i praktiken är det inga problem att hälla ur utan kludd eller dropp. men det krävs ju en ho.

ville mer viktigt för mig ha en maskin som inte kostade skjortan, men samtidigt hade sweep eller pulse, som vi haft på jobbet tidigare, uppfattat effekten som bättre när frekvens och styrka pulsar, men åtminstone varierar. inte många enklare kinamodeller har det.

effekten är förstås viktig, två ultraljudsalstrare ger typiskt 120 watt, tre 180. rätt så standard på kinamaskinerna som jag uppfattat det. ingen lumenrace verkar pågå. stort kar lär kräva mer effekt för att uppnå samma rengöring? men köp gärna en som rymmer en pizzakassett eller typ fyra kedjor?

sen värmen. många har letargiska värmeelement på några tiotals watt. hittade en som åtminstone har 100 watt. det räcker att hålla kvar tempen på vattnet man hällt i, och viss långsam uppvärmande effekt.

förvänta dig inga under, men för slutrengöringen av en kedja som skall vaxas sparas en del tid.

här är manöverpanelen på min. funktionen degas har jag inte haft nytta av, men sweep kan man säga rör om i grytan.
.Visa bilaga 651223
Tack för detaljerat svar!

Maskinen (en Kina-maskin) i fråga är nog lite enklare än din, förmodligen har den inte ngn sweep. Har hört på internet att sweep ska vara bra för att undvika "hotspots" men jag vet egentligen ingenting. Låter väl rimligt i och för sig...

6 o 10-litaren hade avtappningskran, så det var ju bra. 3-litaren blir nog för liten för en pizza-kassett. I 6-litaren skulle man väl kanske kunna vända på kassetten i halvlek.

Tack för detaljerat svar!

Maskinen (en Kina-maskin) i fråga är nog lite enklare än din, förmodligen har den inte ngn sweep. Har hört på internet att sweep ska vara bra för att undvika "hotspots" men jag vet egentligen ingenting. Låter väl rimligt i och för sig...

6 o 10-litaren hade avtappningskran, så det var ju bra. 3-litaren blir nog för liten för en pizza-kassett. I 6-litaren skulle man väl kanske kunna vända på kassetten i halvlek.

Det är en sådan jag har i 6 litersversion. Klent värmeelement. Det tar typ 1,5 timme att få upp den till 60 grader. Timern max 30 minuter. Men den funkar och är billig. Måste ha sålts enormt många. Var och varannan Youtube-meckare har en sådan (i olika storlekar)

Det är en sådan jag har i 6 litersversion. Klent värmeelement. Det tar typ 1,5 timme att få upp den till 60 grader. Timern max 30 minuter. Men den funkar och är billig. Måste ha sålts enormt många. Var och varannan Youtube-meckare har en sådan (i olika storlekar)
Får man in en mtb-kassett utan problem i 6-litaren?

Via-lösning har det pratats om men om nu vanligt Yes+vatten funkar i en kedjetvätt, så borde väl det funka även i en ultraljudstvätt? Visst, diesel eller fotogen är väl effektivare men det hade vart schysst om ngt mildare funkar oxå.

Har för övrigt zip-påsar från IKEA med 2 zip-lås. Borde ju räcka för att hålla ute vattnet. Men glasburk lär funka lika bra.

Att koka kedjan i tvättmedel är en av de metoder som ZFC avråder ifrån.
Men Yes kanske är snällare mot metall?

+1
Kokar gör man inte i en ultraljudstvätt, det är väl en 60 grader varmt som mest om man vill.

Har även hört att härdade delar, som t ex kedja o kassett, håller för tuffare behandling än icke härdade delar.

Just Yes har väl ingen större påverkan på metall ö h t, det är ju bara där för att lösa fett, vilket av vad jag har förstått ultraljudet behöver lite hjälp på traven med.

om det är mycket fett att lösa, går detergenten sas åt, och det skummar mindre. det är väl bara att testa yes och se hur det går. lät också innehålla också en del metanol, vilket möjligen hjälper till i sammanhanget.

ett mer låglöddrande alternativ om man nu vill undvika maskintvättmedel är hårschampo.

Har säkert nämnts förut, men om man väljer en modell med stor tank, så kan man fylla den med vatten och stoppa det man önskar rengöra i en burk eller en zip-loc påse tillsammans med rengöringsvätskan.

Jag köpte först en vädligt stor, och sålde den för att köpa en mindre modell med just degass och olika frekvenser som det talats om i tråden. Min har dock inte svep.

Rekommenderar att ni kikar här:

Produkterna kan även hittas relativt billigt på aliexpress, och skickas då från Polen.

Tillbaka
Topp