D
Deleted member 77490
Guest
Visa din Miyata!
Högre ändå. 60 gissar jag.Ska vi gissa på 58cm?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Högre ändå. 60 gissar jag.Ska vi gissa på 58cm?
Jag vill nog bara att den ska vara för liten för mig då den är så långt bort ? har en annan Miyata i 58 hemma som inte blir byggd då jag vet att den är lite för liten.Högre ändå. 60 gissar jag.
De gjordes nog inte i 58 cm. 54, 57, 60, 63 och 66 var storlekarna :)Ska vi gissa på 58cm?
Köp den och sälj den lilla billigt här :) en in en ut :)Jag vill nog bara att den ska vara för liten för mig då den är så långt bort ? har en annan Miyata i 58 hemma som inte blir byggd då jag vet att den är lite för liten.
En in en ut – du vet att det inte funkar så.Köp den och sälj den lilla billigt här :) en in en ut :)
Jo - alltid innnan man köpt - sedan blir den inte såld ;)En in en ut – du vet att det inte funkar så.
Någon som har en bild som föreställer samma del av cykeln på en strl 60?För storleksjämförelse – tusing i strl 57. Notera avstånd mellan pumppeg och nedre muff. För en strl 60 så ska det avståndet då vara tre cm längre.
Visa bilaga 652862
En jämförelse med traderaobjektet. Inte samma vinkel, men visst ser den ut att vara 3 cm större.Någon som har en bild som föreställer samma del av cykeln på en strl 60?
Riktigt fet!Hello!
Ville bara dela med mig av mitt senaste bygge. Blev en till Valley Runner, denna från 1991 med oversized rör. Dök upp på Blocket för några veckor sedan och var för fint att ignorera. Tänkte såklart att 'det här ska bli min skrutt-cykel' men tro fan att den blev något helt annat.
Herren som sålde den sa sig ha köpt den ny 1993 och har tagit väl hand om den, kändes nästan synd att bygga om den från originalskick men den hade ganska tråkiga komponenter på sig så fuck it.
Blev mestadels delar från skrotlådan förutom styret, ett Renthal som suttit på en fyrhjuling - bra fynd på Tradera! Drivlinan består av en skruttig och något skev Sram GX bakväxel, kombinerat med NX reglage och SX/NX kassett. Lite skoj att testa en modern MTB-drivlina på en 30 år gammal MTB.
V-bromsarna är Shimano DXR som jag tyckte såg trevliga ut, bromsreglagen är någon random skruttig skit men det enda jag hade som funkade för V-broms. Funkar väldigt fint!
Verkar vara original Araya fälgar med enklare Shimano-nav. Bytte body för att kunna köra upp till 12-växlat. Maxxis Holly Rollers som fanns kvar från ett annat bygge, PD-GR500 pedaler som suttit på min moderna MTB - fantastiska pedaler.
Vevpartiet ska bytas till ett modernt SLX som jag hade liggandes men måste beställa hem ett hollowtech vevlager - kedjelinjen är lite tokig som det är nu så ska se om det går att förbättra.
Självklart bogserades den hem med min Bridgestone ^^
Ps. Efter jag plockat hem cykeln från min verkstad samma kväll den blev färdig så bestämde sig den lätt begagnade slangen i framhjulet att gå sönder, förutom att skrämma livet ur katterna så slogs jag av tanken 'å nej kommer jag inte kunna cykla på den till jobbet i morgon?'. Utan lagningskit hemma fick det bli det tråkigare alternativet- en slang med en förbannad dunlop-ventil. Därav icke matchande ventiler. ?
Visa bilaga 652955
Visa bilaga 652956
Visa bilaga 652957
Visa bilaga 652959
Cool!Hello!
Ville bara dela med mig av mitt senaste bygge. Blev en till Valley Runner, denna från 1991 med oversized rör. Dök upp på Blocket för några veckor sedan och var för fint att ignorera. Tänkte såklart att 'det här ska bli min skrutt-cykel' men tro fan att den blev något helt annat.
Herren som sålde den sa sig ha köpt den ny 1993 och har tagit väl hand om den, kändes nästan synd att bygga om den från originalskick men den hade ganska tråkiga komponenter på sig så fuck it.
Blev mestadels delar från skrotlådan förutom styret, ett Renthal som suttit på en fyrhjuling - bra fynd på Tradera! Drivlinan består av en skruttig och något skev Sram GX bakväxel, kombinerat med NX reglage och SX/NX kassett. Lite skoj att testa en modern MTB-drivlina på en 30 år gammal MTB.
V-bromsarna är Shimano DXR som jag tyckte såg trevliga ut, bromsreglagen är någon random skruttig skit men det enda jag hade som funkade för V-broms. Funkar väldigt fint!
Verkar vara original Araya fälgar med enklare Shimano-nav. Bytte body för att kunna köra upp till 12-växlat. Maxxis Holly Rollers som fanns kvar från ett annat bygge, PD-GR500 pedaler som suttit på min moderna MTB - fantastiska pedaler.
Vevpartiet ska bytas till ett modernt SLX som jag hade liggandes men måste beställa hem ett hollowtech vevlager - kedjelinjen är lite tokig som det är nu så ska se om det går att förbättra.
Ps. Efter jag plockat hem cykeln från min verkstad samma kväll den blev färdig så bestämde sig den lätt begagnade slangen i framhjulet att gå sönder, förutom att skrämma livet ur katterna så slogs jag av tanken 'å nej kommer jag inte kunna cykla på den till jobbet i morgon?'. Utan lagningskit hemma fick det bli det tråkigare alternativet- en slang med en förbannad dunlop-ventil. Därav icke matchande ventiler. ?
Visa bilaga 652955
Visa bilaga 652956
Visa bilaga 652957
Visa bilaga 652959
Herregud, en stålis med oversized är sååå ovanligt! Skicket sen då ??Hello!
Visa bilaga 652955
Visa bilaga 652956
Visa bilaga 652957
Visa bilaga 652959
Verkligen snygg!Hello!
Visa bilaga 652955
Visa bilaga 652956
Visa bilaga 652957
Visa bilaga 652959
kräver närbilder på sadelstolpsklämman din "skruttiga skit"!! :DHello!
Visa bilaga 652955
Visa bilaga 652956
Visa bilaga 652957
Visa bilaga 652959
Tack! Den är ju givetvis väldigt inspirerad av av din rosa (är den en on/off?), blev väldigt förtjust i den när vi mekade ihop på cykelfesten!Verkligen snygg!
Är det DEN MB-2:an, den som brukade stå på Järntorget? Som jag spanade efter och dreglade över den…
Haha! Ja det ser fan lite sådär ut men känn hyfsat stabilt. Tror dock det blir att byta sadel mellan dom båda Valley Runners, men får se! Hyfsad lösning för att få dit Brooks-sadeln i alla fall.kräver närbilder på sadelstolpsklämman din "skruttiga skit"!! :D
En vanlig dag på jobbet för en influencer som mig… ?Tack! Den är ju givetvis väldigt inspirerad av av din rosa (är den en on/off?), blev väldigt förtjust i den när vi mekade ihop på cykelfesten!
Då kan det nog stämma. Jag såg den med jämna mellanrum på den tiden då jag ännu var ung och oförstörd och cyklade runt på min hydroformade alu-Trek, två storlekar för liten och ändå en storlek för lång. MB-2:an var en nåd att stilla bedja om för den arme sate vars cykel hade feta rör och smala (nåja) däck och vars gaffel, ett veritabelt örlogsfartygsankare, bar namnet RockShox och inte Ritchey Logic…Mycket möjligt att förra ägaren kan haft Bridgestonen stående på Järntorget, jag köpte den för ungefär ett år sedan - kärlek vid första ögonkastet!
Haha! Absolut - funkar utmärkt. Korta cyklar/cyklar med stort framdrev riskerar att dra i bakhjulet om man kör över mindre hinder men hittills ingen katastrof.En vanlig dag på jobbet för en influencer som mig… ?
Skämt åsido, attdriva andra till samma vansinneinspirera andra att göra fina byggen är bästa betyget, verkligen smickrande. Donna är en 20,5”/52,07cm On/Off.
Då kan det nog stämma. Jag såg den med jämna mellanrum på den tiden då jag ännu var ung och oförstörd och cyklade runt på min hydroformade alu-Trek, två storlekar för liten och ändå en storlek för lång. MB-2:an var en nåd att stilla bedja om för den arme sate vars cykel hade feta rör och smala (nåja) däck och vars gaffel, ett veritabelt örlogsfartygsankare, bar namnet RockShox och inte Ritchey Logic…
Nåväl, gott att se att den är i goda händer.
…och när jag blir stor ska jag tillverka ett lika smutt bogseringsfäste till sadelstolpen. Funkar det bra?
En fin ”Myata” one Hundred Mixte av senare årsmodell för en femhunka.
Jag har ett orginalstyre du kan få om nu det skulle vara viktigtTycks vara helt i original förut kanske styret?
jag försökte sätta dit ett par vittoria 32'or. de fick inte plats tyvärr. Ett sånt nilligt cantirack sitter bra annars på de härnya och lite bredare däck, 35mm om möjligt.
Miyata ba: Hold my biiru...jag försökte sätta dit ett par vittoria 32'or. de fick inte plats tyvärr. Ett sånt nilligt cantirack sitter bra annars på de här
Annars kan du inte överpimpa miyatan. Det är omöjligt
Visa bilaga 653128
jag försökte sätta dit ett par vittoria 32'or. de fick inte plats tyvärr. Ett sånt nilligt cantirack sitter bra annars på de här
Annars kan du inte överpimpa miyatan. Det är omöjligt
Visa bilaga 653128
Har faktiskt ett par trådar till:Det kanske är originalstyret ändå, dock tycker jag att anodiseringen ser dålig ut, iaf original handtag.
Visa bilaga 653121
Visa bilaga 653122
Först tänkte jag att renoveringen skulle göras på en ganska enkel nivå för att få igång cyklen, men nu har jag scrollat @Peth eminenta tråd och står och kliar mig i huvudet om hur mycket jag ska göra/byta/köpa.
Vid första anblick blir det iaf nya och lite bredare däck, 35mm om möjligt. Går det in under Miyataskärmar?
Ny kedja, vajrar och höljen, ev bromsbelägg
Kanske ett annat styre
Waldkorg vore trevligt
Oj, det här kan bli farligt. Morsan kanske får sig en superhoj!
Blir drömmigt fint det där!Nu trillar leveranserna in till hjulbyggena… XT nav, NOS från -95, måste ju matcha v-bromsar och växlar. Däck då, Billy bonkers med brun kant.. Pasela med brun kant?? Tror det blir bäst till de lila fälgarna, Brooks kitet och clipsremmarna?
Visa bilaga 653180
Har faktiskt ett par trådar till:
Uppfräschning av en Miyata 100, insamling till Hjärnfonden/UNHCR, utlottning av cykel! Vinnare korad!
Plockade upp en fin Miyata 100 från @Jabba_the_hutt och tänkte fixa till den. Eftersom jag är sucker för blanka saker så kommer det bli silvrigt och skinande – inte mycket mattsvart här inte! Vad har vi då att jobba med? Jo detta: Behöver jag då verkligen en cykel till? Nej, så därför kommer...happyride.se
Byggtråd – uppfräschning av en Nishiki Mixte
Detta är vad vi har att jobba med: En Nishiki Touring Series mixte i Tange CroMo-stål, indexerade växlar. Fint skick på det mesta, rostfritt, men lite skitig och frikransen är trööög. Styrlager rengjort och polerat. Inte en tillstymmelse till slitage eller rost. Bakväxeln tillverkades...happyride.se
Tror att skärmarna är 41 mm breda och då är det ca 30 mm som gäller för däcken.
Det kanske är originalstyret ändå, dock tycker jag att anodiseringen ser dålig ut, iaf original handtag.
Visa bilaga 653121
Visa bilaga 653122
Först tänkte jag att renoveringen skulle göras på en ganska enkel nivå för att få igång cyklen, men nu har jag scrollat @Peth eminenta tråd och står och kliar mig i huvudet om hur mycket jag ska göra/byta/köpa.
Vid första anblick blir det iaf nya och lite bredare däck, 35mm om möjligt. Går det in under Miyataskärmar?
Ny kedja, vajrar och höljen, ev bromsbelägg
Kanske ett annat styre
Waldkorg vore trevligt
Oj, det här kan bli farligt. Morsan kanske får sig en superhoj!
Det var väl tusan vad svårt du ska göra det här för mig (Hytter med näven). Nu går jag ut och river rasket och så får vi se var detta bär hän.
Och du har såklart rätt om däcken. De som satt på är ej original. Står 32mm på sidan men mäter 26mm. 30mm är nog max som du säger.
Jag tycker du skall sadla om till Miyatas långfärds-randonneurcyklar och sen när de blir för många sälja ut, jag skulle stå i kö hela natten för att få köpa :)Nu trillar leveranserna in till hjulbyggena… XT nav, NOS från -95, måste ju matcha v-bromsar och växlar. Däck då, Billy bonkers med brun kant.. Pasela med brun kant?? Tror det blir bäst till de lila fälgarna, Brooks kitet och clipsremmarna?
Visa bilaga 653180
Köra i diket med cykelbyggen är så jäkla härligt, även om jag ännu inte kommit till Paul-nivå …Ge efter och låt alltihop köra i diket. Peths byggen är bland det grymmaste jag har sett!
Det är skillnaden mot att ha lasten bak, brukar ha runt 20-25 kg på min Miyata 610 och den är snarare skönare att cykla på med packning än utan :)Fredagsmys! Gjorde några ärenden och avslutade med att handla mat. Ca 15 kilo ovanpå där fram gav inte helt oväntat en helt annan körupplevelse. Tur det inte var långt…
Vi får skramla till en Tusing åt Mr Miyata.Jag tycker du skall sadla om till Miyatas långfärdscyklar och sen när de blir för många sälja ut, jag skulle stå i kö hela natten för att få köpa :)
Ser inte hängaren till bakbromsen lite stukad ut på styrbords låring?Man undrar ju hur hårt den där stolpen sitter? https://www.tradera.com/item/343696/607986688/miyata-six-ten-vintage-racercykel-
Sadelstolpen är faktiskt, under över alla under, lös, jag frågade säljaren som skickade bildbevis.Man undrar ju hur hårt den där stolpen sitter? https://www.tradera.com/item/343696/607986688/miyata-six-ten-vintage-racercykel-
Undrens tid är inte förbi!Sadelstolpen är faktiskt, under över alla under, lös, jag frågade säljaren.
Du hade haft förtur i den kön @aben ?Jag tycker du skall sadla om till Miyatas långfärds-randonneurcyklar och sen när de blir för många sälja ut, jag skulle stå i kö hela natten för att få köpa :)
Skall du inte ha dem för framtida byggen då?Blir drömmigt fint det där!
Jag har ett par Billy bonkers med de där senapsgula sidorna över, om du behöver?
Det börjar bli jobbigare och jobbigare att den är så långt bort nu. Får väl trösta mig med att den säkert kommer bli alldeles dyr och sannolikt är trasig på något annat sätt.Sadelstolpen är faktiskt, under över alla under, lös, jag frågade säljaren som skickade bildbevis.
Tror faktiskt inte det. Jag har inte rullat särskilt långt på dem, men de föll mig inte riktigt i smaken. Snygga är de dock.Skall du inte ha dem för framtida byggen då?
Det argumentet håller tyvärr inte. Köper du den så hämtar jag den och förvarar den åt dig tills överlämning kan ske. Seså, in i leken nu igen!Det börjar bli jobbigare och jobbigare att den är så långt bort nu. Får väl trösta mig med att den säkert kommer bli alldeles dyr och sannolikt är trasig på något annat sätt.
Hahaha men ser inte gaffeln lite skev ut? ? (ett sista försök till sans)Det argumentet håller tyvärr inte. Köper du den så hämtar jag den och förvarar den åt dig tills överlämning kan ske. Seså, in i leken nu igen!
Jag tar dem gärna slajsarn ?Tror faktiskt inte det. Jag har inte rullat särskilt långt på dem, men de föll mig inte riktigt i smaken. Snygga är de dock.