Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Håller med om att hotell är väldigt skönt när man spenderat 8 timmar i sadeln.
Sen är ju själva upplevelsen med att sitta med en öl vid en lägereld utanför tältet väldigt svårslaget. Men hotellsäng slår liggunderlag och sovsäck i komfort.
Precis. Lägereld, sedan hotell! ☺️

Det funkar även med lägereld och grill för att sedan krypa i säng i eget rum hos kompis i mörkaste Småland. Lika bra som hotell, när jag tänker efter. ?@LWB

Bikepacking
Precis. Lägereld, sedan hotell! ☺️

Det funkar även med lägereld och grill för att sedan krypa i säng i eget rum hos kompis i mörkaste Småland. Lika bra som hotell, när jag tänker efter. ?@LWB
Jo, vi körde en sån sörmlandsrunda förra sommaren. Skippade tält och bodde hos ena cyklistens farsa första natten och på en annans av cyklisternas torp andra natten. Behövde inte heller ha med campingkök då.

Bikepacking
hotell tycker jag är oerhört obehagligt, särskilt när det förekommer "service". nån annan som städar min toalett och diskar min frukosttallrik, jag ryser. och drabbas av misantropi, varför gillar folk detta? gå till jobbet och ta order typ hela året, för att få råd att ge order åt några som är längre ner i hackordningen. när jag bikepackar vill jag bara bort från samhället.

Bikepacking
Sen är ju själva upplevelsen med att sitta med en öl vid en lägereld utanför tältet väldigt svårslaget. Men hotellsäng slår liggunderlag och sovsäck i komfort.
Inte om man hittar en bra plats, en bädd av mossa med ljud från vilda djur i skogen eller på en mjuk äng med en stjärnklar natthimmel över och långt från störande ljus slår en hotellsäng på Sheraton alla dagar i veckan utom möjligen under myggsäsong :)

Bikepacking
Inte om man hittar en bra plats, en bädd av mossa med ljud från vilda djur i skogen eller på en mjuk äng med en stjärnklar natthimmel över och långt från störande ljus slår en hotellsäng på Sheraton alla dagar i veckan :)
Ja, jag älskar att sova i naturen, men jag kan även uppskatta en hotellsäng. Sen sover jag ofta bättre i tält för att det är svalare behagligare till skogs, trots att jag känner mig instängd i sovsäck.

Bikepacking
Ja, jag älskar att sova i naturen, men jag kan även uppskatta en hotellsäng. Sen sover jag ofta bättre i tält för att det är svalare behagligare till skogs, trots att jag känner mig instängd i sovsäck.
Senaste dagarna (hotell och high end "vandrarhem") har varit olidligt varma. Gillar du inte sovsäck, skaffa en (sovsäck som kan öppnas till en) quilt. Det är stor skillnad.

Bikepacking
Senaste dagarna (hotell och high end "vandrarhem") har varit olidligt varma. Gillar du inte sovsäck, skaffa en (sovsäck som kan öppnas till en) quilt. Det är stor skillnad.
Bra tips! Föredrar sovsäckar man kan öppna både uppe och nere, brukar gilla att sticka ut ett ben ur sovsäcken, det kan räcka för att komma bort från den instängda känslan.

Bikepacking
hotell tycker jag är oerhört obehagligt, särskilt när det förekommer "service". nån annan som städar min toalett och diskar min frukosttallrik, jag ryser. och drabbas av misantropi, varför gillar folk detta? gå till jobbet och ta order typ hela året, för att få råd att ge order åt några som är längre ner i hackordningen. när jag bikepackar vill jag bara bort från samhället.
Tja, är det schyssta villkor på hotellet, de har kollektivavtal och får en lön som går att leva på o s v har jag absolut inga problem med det. Jag behöver inte göra allt själv. Men alla är olika.

Bikepacking
Inte om man hittar en bra plats, en bädd av mossa med ljud från vilda djur i skogen eller på en mjuk äng med en stjärnklar natthimmel över och långt från störande ljus slår en hotellsäng på Sheraton alla dagar i veckan utom möjligen under myggsäsong :)
För mig känns det alltid som myggsäsong. Brr..

Tacka vet jag civilisationen.

Bikepacking
Hotell har jag svårt för, tycker rummen och miljön allmänt oftast är för torftig även på ganska dyra hotell. Vill bo i vackra och gedigna hus som ligger i en fin miljö, vandrarhem kan vara mycket bättre, som i Stockholm t.ex. där jag tagit in på af Chapman.

Bikepacking
Hotell har jag svårt för, tycker rummen och miljön allmänt oftast är för torftig även på ganska dyra hotell. Vill bo i vackra och gedigna hus som ligger i en fin miljö, vandrarhem kan vara mycket bättre, som i Stockholm t.ex. där jag tagit in på af Chapman.
Man ska nog inte generalisera. Har bott på både fantastiska hotell och fantastiska vandrarhem, men också på trista hotell och väldigt sunkiga, opersonliga vandrarhem. Fördelen med hotell i Sverige är att städningen ofta (men absolut inte alltid) är bättre och att man slipper dela toalett med andra.

Bikepacking
Har nyligt tittat på Tristan Ridleys "setup" video och han använder ryggsäck ist för panniers.
Jag vet att Iohan Gueorguiev (r.i.p) använde något liknande.

Så det fick mig att fundera lite över min egna framtida utrustning...
Är det någon här som använder ryggsäck under sina turer och hur fungerar det? Några för/nackdelar gentemot sadelväska/panniers?

Länk till Tristans Video

Bikepacking
Har nyligt tittat på Tristan Ridleys "setup" video och han använder ryggsäck ist för panniers.

Är det någon här som använder ryggsäck under sina turer och hur fungerar det? Några för/nackdelar gentemot sadelväska/panniers?

Länk till Tristans Video
Jag har provat cykla med ryggsäck en gång och det räckte - helt värdelöst, så otroligt mycket skönare att cykla utan något på ryggen.

Edit. Såg klippet nu och det är alltså en ryggsäck fastspänd ovanpå pakethållaren? Det kan säkert fungera, väska som väska liksom om volymen är tillräcklig. Nackdelen är att tyngdpunkten kommer högre upp och att pakethållaren är stabilare längre ned så hur mycket flex det är i cykelramen och vikten på packningen är det som avgör hur bra det fungerar skulle jag säga.

Jag har normalt 20-25 kg på pakethållaren och det är i mesta laget för min cykel med allt ovanpå men med sidoväskor går cykeln helt perfekt.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det är ju inte personlighet man vill ha i ett hotell. Utan rena sängkläder, dusch (kanske pool), wifi och hotellfrukost. Sen är det en bonus om det är lite personligt.

Bikepacking

Länk till Tristans Video
Denna tur (utan tält) har jag haft en vattentät säck, en påse (återvunnen plast) för skorna och en tunn ryggsäck (som oftast varit tom). Sista dagen packade jag in allt i ryggsäcken. Allt rymdes, och var mycket lättare att spänna fast på pakethållaren än tre separata saker.

Fördelen med panniers är ju ordningen. Man behöver inte öppna hela sin packning för att komma åt en grej. En ryggsäck som ska rymma allt (som jag har i fyra sidoväskor) blir nog lite svårare att spänna fast. Men inte omöjligt. Bära fyra väskor är dock svårare än en rygga.

Bikepacking
Är du varmare än utsidan ska väl fukten byta sida?
Varmare och fuktigare så diffunderar fukten till den torrare och svalare sidan,
men om du tex har regnbyxor helt i Gore-Tex, även i rumpan, och sitter på ngt fuktigt så diffunderar förr eller senare fukten från utsidan => insidan.

Om vattnet är i ångform men tror inte det fungerar om vattnet är i flytande form
Jo det gör det, det är tex därför som även Gore-Tex Shakedry fungerar i regn.
Men även enl Gores egen reklam är volymen som kan diffundera inte särskilt stor jmf med hur mkt man kan svettas när man tar i.

Bikepacking
Såklart. Men det går att torka kläder med kroppsvärme. Iaf sänka fukthalten i dem. Om man inte badar, då är det svårt att bli torr. :)
Tänkte mer om GoreTex skulle fungera som överdrag till en sovsäck när man sover utan tält och det är så fuktigt ute att utsidan på sovsäcken blir helt våt av dagg, Goretex klarar nog inte ventilera bort fukt inifrån då?

Senast ändrad:
Bikepacking
Varmare och fuktigare så diffunderar fukten till den torrare och svalare sidan,
men om du tex har regnbyxor helt i Gore-Tex, även i rumpan, och sitter på ngt fuktigt så diffunderar förr eller senare fukten från utsidan => insidan.
Att sitta på fukt är aldrig en höjdare. Och som du skriver så är det svårt att göra sig av med tillräckligt stora mängder fukt (svett eller annan fukt).

Bikepacking
+1
Framförallt om man hittar ett hotell där man får släpa in hela ekipaget så man slipper rigga av.
Sen är en varm dusch är inte att underskatta.
+1
Plus cykelklädestvätt i handfatet och man får aldrig glömma sängens kvalité

Hotell har jag svårt för, tycker rummen och miljön allmänt oftast är för torftig även på ganska dyra hotell.
Glöm inte den allra närmaste miljön; sängen
Den finns inga(?) hotell som har lika torftig sovmiljö som den i ett tält + det jag redan har skrivit ovan:
Dusch, cykelklädestvätt i handfatet och inte minst toalett.

Bikepacking
Tänkte mer om GoreTex skulle fungera som överdrag till en sovsäck när man sover utan tält och det är så fuktigt ute att utsidan på sovsäcken blir helt våt av dagg, Goretex klarar nog ventilera bort fukt inifrån då?
Frågan om det kan ventilera tillräckligt. Är det lite för tätt samlas ju kroppens fukt på insidan av membranet.

Bikepacking
Glöm inte den allra närmaste miljön; sängen
Den finns inga(?) hotell som har lika torftig sovmiljö som den i ett tält + det jag redan har skrivit ovan:
Dusch, cykelklädestvätt i handfatet och inte minst toalett.
Slår man upp tältet bredvid ett vattendrag har man fina tvättmöjligheter. :) Min sovmiljö är utmärkt. Gott om plats och allt jag behöver (underhållning i form av mobil eller bok och lämpliga kvällstilltugg). Toaletten är dock sämre. Eftersom det alltid är myggsäsong.

Tillbaka
Topp