Överpris på beg cyklar på happy ride - varför?

Har du vid de tillfällen redan från början varit tydlig med att det är ett fast pris?
Ok, skönt!

Hade vi gjort en affär hade du alltså sluppit mitt prut om det någon gång i kommunikationen fram mot själva köpestillfället framgått att det var ett ”fast pris” eller att du inte uppskattar prutning. Ett enkelt tips i all välmening!

Apropos pruta av princip… Jag har en polare som, när jag lärde känna honom för länge sedan, prutade av princip. På allt (förutom på krogen). På Ica, på bensinmacken, you name it. Sjukt pinsamt tyckte jag, men han lyckades faktiskt ibland.
Alltså, fast pris och fast pris...
När jag skapar annonsen så fyller jag i fältet Pris, det står inte Önskvärt pris.
Jag gillar att få sålt snabbt. Har jag ett hum om marknadsvärdet så lägger jag mig lite under det. Ett bra pris ger ca 5 spekulanter första 24 - 48 timmarna. En eller ingen är för dyrt och upp mot 10 spekulanter är för billigt. Vet jag inte värdet eller säljer något nischat så funkar tradera bra, då blir det vad det blir..

Men, med ett sådant pris så ser jag ingen anledning till att pruta om annonsen och bilderna stämmer väl överens med objekt.

Frågar man om man får komma och kolla eller uttrycker ett visst intresse, så fine. Men när priset är lågt så är ju ofta öppningsfrasen i stil med
"När kan man komma?" eller
"Kan komma ikväll kl *** funkar det?"

Jag utgick från att det inte är fel på varan och att skicket är som kommunicerat. Är det inte så, då är det ju en annan sak, såklart.
Det behöver ju inte vara att det är något direkt fel på varan. Kan vara att skicket inte är riktigt så bra som köparen fått intryck av givet säljarens information. Säljaren behöver inte ens medvetet ha försökt "skönmåla" varan. De två kanske bara har lite olika språkbruk och/eller referensramar och därmed inte har en "perfekt kommunikation.

I alla fall skulle jag inte som säljare bli förolämpad om någon sa att denna noterar att något är i sämre skick än vad hen trott och därför inte är villig att betala det tidigare diskuterade priset men kan tänka sig att köpa om jag sänker priset si och så mycket. Sen får det förstås vara ngt rimligt argument och inte något svepskäl. Ett svepskäl skulle t.ex. kunna vara att för en vara som jag kommunicerat är väl använd och lite sliten komma och klaga på en liten smutsfläck som är lätt borttorkad.

Helt ärligt. Inombords så skulle jag vilja avbryta affären och be dig gå därifrån för att slippa ha med dig att göra ifall du försökte dig på något sånt ?

Hur skulle du reagera ifall säljaren bad om lite extra pengar när du stod där med swish uppe, för att det var en så smidig affär? (eftersom att sakerna matchade det beskrivna skicket, du inte hade något att anmärka på och han var där i tid)
Haha, hände mig för ett par år sen när jag skulle köpa en cykel till damen. Skrev ganska omgående på en cykel som kom ut på Blocket, sa att jag kunde hämta cykeln direkt, var några mil att köra. När jag väl var där och spenderat cirka 20-30 minuter hos han, varav 5 minuter kollade jag på cykeln, resten av tiden skulle han visa sin verkstad med mera(?! Har inget med priset att göra var mest bara en side note ?). Sen säger han att det var många som hade ringt/skrivit och han hade märkt att han hade skrivit fel pris… annonsen sa 6500 kronor så jag frågade vad han ville ha egentligen då, och han sa 6800 kr. Jag betalade de extra slantarna och gick vidare i livet, orkade inte tjafsa, men kändes verkligen som han insåg att många ville ha cykeln och kom på att han kunde ha tagit mer, kändes lite sneakigt… ?

Haha, hände mig för ett par år sen när jag skulle köpa en cykel till damen. Skrev ganska omgående på en cykel som kom ut på Blocket, sa att jag kunde hämta cykeln direkt, var några mil att köra. När jag väl var där och spenderat cirka 20-30 minuter hos han, varav 5 minuter kollade jag på cykeln, resten av tiden skulle han visa sin verkstad med mera(?! Har inget med priset att göra var mest bara en side note ?). Sen säger han att det var många som hade ringt/skrivit och han hade märkt att han hade skrivit fel pris… annonsen sa 6500 kronor så jag frågade vad han ville ha egentligen då, och han sa 6800 kr. Jag betalade de extra slantarna och gick vidare i livet, orkade inte tjafsa, men kändes verkligen som han insåg att många ville ha cykeln och kom på att han kunde ha tagit mer, kändes lite sneakigt… ?
När jag studerade på universitet så fanns det i området en frisör som hade en skylt i fönstret:
"Herrklippning 100 kr".
Min kompis tyckte det lät billigt så han gick dit. Efter den snabba klippningen så bad barberaren om 150 kr.
Min vän påpekade att det stod 100 kr på skylten i fönstret varpå han svarade:
-Va fan, är du snål eller?

? ? ?

När jag studerade på universitet så fanns det i området en frisör som hade en skylt i fönstret:
"Herrklippning 100 kr".
Min kompis tyckte det lät billigt så han gick dit. Efter den snabba klippningen så bad barberaren om 150 kr.

? ? ?
En polare till mig var med om samma sak när han skulle betala en korvgubbe. ”Det är bara reklam”

"Herrklippning 100 kr".

? ? ?
Haha, men det jag undrar är vad blev upplösningen på historien: betalade din kamrat 100 kr eller 150 kr till frisören?

Helt ärligt. Inombords så skulle jag vilja avbryta affären och be dig gå därifrån för att slippa ha med dig att göra ifall du försökte dig på något sånt ?

Hur skulle du reagera ifall säljaren bad om lite extra pengar när du stod där med swish uppe, för att det var en så smidig affär? (eftersom att sakerna matchade det beskrivna skicket, du inte hade något att anmärka på och han var där i tid)
Jag skulle säga nej det går inte, precis som säljaren kan säga samma sak till mig

Gör du så på riktigt eller trollar du?

Ifall någon försökt med en sådan grej när jag säljer något hade jag vägrat sälja, även om köparen sedan skulle erbjuda det redan fastslagna priset igen.
Nej jag trollar inte.

Där jag kommer ifrån skulle det vara helt normalt att komma överens på priset på ett sånt sätt och mig veterligen bryter jag inte heller mot någon lag utan det snarare är en kulturell / personlig / trevlighet fråga hur man beter sig i sådana situationer. Beviset på det är att det finns många länga trådar om hur man köper/ säljer begagnat här på häppy där olika människor har olika uppfattningar.

Nej jag trollar inte.

Där jag kommer ifrån skulle det vara helt normalt att komma överens på priset på ett sånt sätt och mig veterligen bryter jag inte heller mot någon lag utan det snarare är en kulturell / personlig / trevlighet fråga hur man beter sig i sådana situationer. Beviset på det är att det finns många länga trådar om hur man köper/ säljer begagnat här på häppy där olika människor har olika uppfattningar.

Så ni kan alla ta det lite lungt, jag går inte runt och driver med folk och är alltid trevlig i mina affärer... ställde bara en fråga liksom (men svensken missar aldrig ett tillfälle för att sätta dit en utlandsfödd, det skulle ha jag vetat) ?

Nej jag trollar inte.

Jag har stött på en köpare som gjort samma, dvs ställt frågan när mobilen väl är uppe. Jag svarade vänligt men bestämt nej. Frågan är ju så att säga öppen, även om jag inte skulle göra likadant.
Men jämfört med andra taktiker och historier man hör om tycker jag detta är en mildare variant

Så ni kan alla ta det lite lungt, jag går inte runt och driver med folk och är alltid trevlig i mina affärer... ställde bara en fråga liksom (men svensken missar aldrig ett tillfälle för att sätta dit en utlandsfödd, det skulle ha jag vetat) ?
Sista meningen väljer jag att bortse från då den inte förtjänar någon respons, men jag tror med att det är kulturellt, och kulturella olikheter kan som bekant leda till konflikter utan att någon har illa uppsåt. Just ”att be om en sista rabatt” har jag i yrkesmässiga affärssammanhang ofta upplevt och lärt mig förvänta mig i Danmark och Nederländerna, två länder som upplevs som relativt lika Sverige rent kulturellt men som är extremt olika Sverige vad gäller affärer. OBS! anektodisk generalisering, hoppas jag inte får @Berk efter mig nu ?

Edit: grammatik och förtydligande

Nu har jag bara sålt två barncyklar här ,
båda i bra men använt skick , båda sålda inom ett par timmar.
En för halva nypriset den andra kanske lite mer men jag var nöjd och jag är ganska säker på att köparna var nöjda . (Det här var före corona)
Jag har svårt att förstå dem som försöker få nästan lika mycket som de betalade flera år senare oavsett om den är oanvänd eller ej…

Sista meningen väljer jag att bortse från då den inte förtjänar någon respons, men jag tror med att det är kulturellt, och kulturella olikheter kan som bekant leda till konflikter utan att någon har illa uppsåt. Just ”att be om en sista rabatt” har jag i yrkesmässiga affärssammanhang ofta upplevt och lärt mig förvänta mig i Danmark och Nederländerna, två länder som upplevs som relativt lika Sverige rent kulturellt men som är extremt olika Sverige vad gäller affärer. OBS! anektodisk generalisering, hoppas jag inte får @Berk efter mig nu ?

Edit: grammatik och förtydligande

Yrkesmässig kan det säkert hända i Nederländerna. Vid privat begagadaffär tycker jag dock att det är för sent när mobiler redan är framme. Just innan är sista rimliga momentet att diskutera prisen.

Det är nästan bara annonser med för högt pris som man ser på annonssiter. De korrekta prissatta cyklarna säljs snabbt på någon dag medan de objekt som har för högt pris ligger kvar längre tid. Det medför att folk tror att man kan få så mycket betalt och då lägger ytterligare objekt med för högt pris.

En del kan kanske tänka sig att h en annons liggande i en månad eller längre tid men jag skulle gärna bli av med objektet så snart som möjligt. Exempelvis bil vill jag sälja inom 2 dagar för att slippa folk som hör av sig och vill pruta. Bättre då att sälja någon tusenlapp billigare.

Det är nästan bara annonser med för högt pris som man ser på annonssiter. De korrekta prissatta cyklarna säljs snabbt på någon dag medan de objekt som har för högt pris ligger kvar längre tid. Det medför att folk tror att man kan få så mycket betalt och då lägger ytterligare objekt med för högt pris.

En del kan kanske tänka sig att h en annons liggande i en månad eller längre tid men jag skulle gärna bli av med objektet så snart som möjligt. Exempelvis bil vill jag sälja inom 2 dagar för att slippa folk som hör av sig och vill pruta. Bättre då att sälja någon tusenlapp billigare.
Jag vet inte om en cykel som säljs på en dag är korrekt prissatt. Är det endast en köpare som hör av sig och köper ja, men om det är flera som vill köpa är det ju för billigt. På en perfekt marknad skulle ju då budgivning ge det korrekta priset.

Frågan jag ställer mig varför alla har så svårt att skiljas från sina pedaler. Säljer en cykel för 40k, ett par begagnade pedaler ingår ej....

Är det som när man köper bil, okej då jag slänger med vinterdäcken på köpet...?

Jag har iallafall ett par trampor på alla mina cyklar.

Sen kan jag tycka att man sällan drar av kostnad för service av dämpare och byte av drivlina efter en säsong utan tycker 5000 kr är lagom avdrag för en mtb för ex 25 000, medans det endast täcker i princip service/slitagedelar.

Säkert någon som sagt detta redan. Ursäkta om jag upprepar:

1. Annonser där priset är för lågt eller marknadsmässigt Ok ligger ute en kort stund. Även om man söker en gång varje dag så ser man kanske inte ens hälften av dessa annonser för de är redan sålda när man söker. Jag har annonsbevakning med direktvarsling på en rad produkter, om priset är bra så är de borta på 5min, speciellt bilar. De annonser som ligger kvar är dålig frukt, otrevliga säljare, fel pris, eller de som bor på landet.

2. Det är gratis att annonsera, folk gör det för att det är gratis och hoppas att någon skall köpa.

3. Folk spekulerar. De har tillgång att köpa billigt genom handlare eller som anställd, alternativt som sponsrad. De säljer bara för att tjäna pengar, annars hämtar de inte ens ut varan som många gånger är ny. Detta är SJUKT vanligt efter ex. Black Friday när folk sedan lägger ut sin ”lätt beg. TV” för 5000:- mer än den såldes två veckor tidigare. Om den inte blir såld så använder sig säljaren av öppet köp och lämnar tillbaka varan till butiken.

4. Många fattar inte att saker går ned i pris/värde.

5. Vissa saker har gått upp så mycket i pris så man kan sälja det begagnat för samma pris som man köpte det nytt.

6. Scalpers. Vissa köper på sig ett lager av varor som är populära och finns i begränsad upplaga. Nya eller retro. Sedan lever de av att sälja detta till överpris till andra som behöver eller samlar. Det kan vara gamla nikon objektiv från 80 talet eller hemelektronik som raspberry pi, (den kostar ibland dubbelt begagnat mot vad den skall kosta i butik). Playstation och Xbox vid releaser har samma problem.

Säkert olika från gång till gång, men jag har sett alla scenarion ovan. Gäller inte bara cyklar, utan begagnatmarknaden generellt.

Jag sålde ett par saint cykelbromsar under coronan, fick snuskigt bra betalt för de fanns ingenstans att köpa nya… så det funkar ibland på sätt man inte förstår.

Men sedan blir ju inte allt sålt, och om det inte blev sålt så är det ju inte en transaktion liksom. Inget man kan föra till statistiken.

Jag brukar ha annonser ute ibland upp till ett år. Sakerna blir alltid sålda till priset i annonsen, men det tar tid. Det är då speciella samlarobjekt som kanske en vintage kamera eller dator som är sällsynt. Under tiden man väntar på rätt köpare får man 100 arga svar från folk som prutar, krånglar, klagar, tigger, eller försöker övertyga en om att priset är fel. Sedan kommer en riktig samlare och köper direkt utan att krångla om priset. Gäller säkert gamla fina cyklar och mopeder också.

Fick nyligen nästan 15.000:- för tre gamla datorer som man normalt betraktar som elektronikskrot. Apple… 20/30år+ gamla.

Senast ändrad:

Det är väl ingen som tryckt till? Frågan ställdes och svar kom, vi är många här som inte heller är svenskar från början, det syns inte på nicket.
Prutning sitter inte så hårt i den svenska kulturen. Jag har anammat det så pass att jag oftast inte ens svarar på de som prutar. I många fall slänger jag hellre grejerna än dras med en prutare.

Man prutar en gång, att pruta en gång till när man är överens om priset hör inte hemma i trevliga affärer - imho.

Det är väl ingen som tryckt till? Frågan ställdes och svar kom, vi är många här som inte heller är svenskar från början, det syns inte på nicket.
Prutning sitter inte så hårt i den svenska kulturen. Jag har anammat det så pass att jag oftast inte ens svarar på de som prutar. I många fall slänger jag hellre grejerna än dras med en prutare.

Man prutar en gång, att pruta en gång till när man är överens om priset hör inte hemma i trevliga affärer - imho.
Delar din uppfattning till 100%. Och det prutar jag inte på. Inte ens 1 gång.

Jag måste säga att jag förstår Olmo i det avseendet att det kan bli en dum rundgång på internetforum som det här.

Hens metod diskuterades konstruktivt i inläggen som följde direkt efter, varpå hen i inlägg #53 medgav att det nog kan uppfattas udda (ett inlägg som är mognare av vad många på happy förmår att skriva) och reflekterar över det.
Man kan ju önska att det stannar där. Eftersom tanken har väckts, reflektionen har startat, medgivande getts osv.

När inlägg sedan rullar in efterhand med frågor om man trollar etc. Så tycker jag sällan de tillför något annat än just provocera och hämma den öppenhet som fanns i tråden.

Stackare.
Vad i hela jävla helvete har födelseland att göra med att kunna göra affärer på ett normalt sett? Snyggt försök att trycka på rasistknappen.

Bilfirmorna älskar ju det faktum att privatpersoner dras att sälja bilar privat nuförtiden. Bilfirman får sälja en ny bil och får en begagnad i inbyte. Kunden får en ny bil såld samt en till begagnathallen (där finns det ganska stora pengar).

Bilfirmorna älskar ju det faktum att privatpersoner dras att sälja bilar privat nuförtiden. Bilfirman får sälja en ny bil och får en begagnad i inbyte. Kunden får en ny bil såld samt en till begagnathallen (där finns det ganska stora pengar).

Vilket är ok. Men när någon försöker göra samma sak med cyklar blir det ett jävla liv =)

Jag köper och säljer mycket på nätet. Skandinaviskt folk prutar också en del men inte alls lika skamlöst som Mellanöstern människor. Eftersom jag spenderat en del av mitt liv just i Mellanöstern så vet jag vart detta kommer ifrån, och har ett visst tålamod för det. Det ÄR en del av kulturen där, nästan som att säga ”hej”, ”tack” och ”hejdå”. Alltså det hör till den sociala koden. Precis som att alltid betala dricks i USA..

Eller att bestämma sig för att inte sälja till en tråkig typ. Det en del människor inte begriper är att pengar inte alltid förslår.

Det där är ganska kul, ibland har man en sådan emotionell koppling till något att man inte vill sälja till fel köpare. Har hänt mig ett par gånger att jag backar ur och markerar som ”såld” pga av fel köpare. Jag har sålt BILLIGARE till någon som jag vet verkligen uppskattar produkten.

Senast i veckan prutade jag själv på eget pris när jag sålde en styrstam för att köparen var väldigt udda och kul att snacka med. Säkert en riktig cykelnerd med litet socialt nätverk.

Har träffat folk när jag sålt saker som jag haft kontakt med flera år efteråt, cyklat tillsammans med eller hälsat på för att dricka kaffe när man passerar samma stad. Köparen av min gamla bil har varit förbi två gånger på ett år, han blir alltid här en timme och bara surrar om livet (äldre man med motorintresse)

Det där med att köpa saker eller sälja på nätet kan bli en kul hobby / sport i en sund ekonomi där man inte måste köpa allt nytt. Alla människor man träffar på köpet blir ett sätt att tänja den sociala förmågan. Även om vissa kan vara jääääääääävligt irriterande. Säkert jag själv också ibland, man gillar ju att pruta.. :)

Jag frågar alltid säljaren om hen kan tänka sig göra en liten "smidig affär" rabatt, på ett schysst sätt och när jag ändå står med swish-appen redan öppen i handen... Har jag mysslyckats integrera mig i det svenska samhället?
Hur ofta får du rabatt med den metoden?

Funderade på hur jag själv skulle gjort om någon ställde den frågan och kom fram till att det beror på priset, är det redan lågt hade det blivit ett klart men vänligt avslag men annars är det inte omöjligt att jag dragit av en mindre summa.

Senast ändrad:
Hur ofta får du rabatt med den metoden?

Funderade på hur jag själv skulle gjort om någon ställde den frågan och kom fram till att det beror på priset, är det redan lågt hade det blivit ett klart men vänligt avslag men annars är det inte omöjligt att jag dragit av en mindre summa.
Jag har fått den frågan flera ggr. Jag säger nej och köparen betalar det vi kom överens om från början.
Hittils ingen som har avbrutit köpet.

Om man vill pruta så har man möjlighet att göra det innan. Dvs innan jag behöver anpassa mig att vara hemma på avtalad tid.

Jag fattar att jag inte alltid kan fatta allt, men här fattar jag verkligen inte - vad är grejen?

Tillbaka
Topp