El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

På cykelbanor gäller väl stoppförbud. Så du får inte parkera någonting alls där.
Jodå.
Ur trafikförordningen:

Stannande och parkering​

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,
2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller
3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms.

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Förordning (2022:905).
Elcykel får väl färdas lika fort som en vanlig cykel så länge assistansen upphör när 25 km/h överskrids?

Hade tänkt ifrågasätta att moped (klass 2) får framföras lagligt över 25 km/h då Transportstyrelsen skriver "Går den fortare än 25 km/timmen eller har en högre motoreffekt än 1 kW är den att anse som en moped klass I". Sedan såg jag att de på samma sida även skriver "Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen". Så rulla snababre nerför utan motorhjälp torde alltså vara lagligt.
Det du hänvisar till i senare delen gäller motoriserad cykel L1e-a.
Dvs man får trampa hur fort som helst.
En vanlig moppe har en högsta konstruktiv hastighet på 25 km/h (på plan mark), men kan exempelvis rullas fortare i nerförsbackar..
Detta till skillnad från epa-traktorer, som nyligen försetts med "högsta tillåtna hastighet", vilket betyder att de numera inte ens får rullas fortare än 30 km/h.

En cykel är en typ av fordon. Tyvärr är jag väl insatt i fordonsdefinitoner eftersom jag jobbade med detta i ett antal år. Alla fordon inom EU delas in i typer. Sverige följer detta via ansvarig myndighet, som är transportstyrelsen. Vill du läsa lagen så finns den här (https://lagen.nu/2001:559). Notera även att motordrivet fordon explicit inte är en cykel enligt samma lag. Eftersom vi fortsätter med detaljer så kan man vidare konstatera att NVVs egenpåhittade tolkning om motoriserat fordon inte existerar som fordonstyp.

Vill du fortsätta debatten om vad en cykel är?

Eftersom jag är utövare av motorsport respekterar jag givetvis terrängkörningslagen, jag äger heller inte någon el-MTB, men jag är läskunnig.
Vilken relevans har Transportstyrelsens definition av cykel när det kommer till tolkning av allemansrätten?

NVV har specifikt definierat allemansrätten som icke motoriserad, varför skulle transportstyrelsens definition av cykel, elspark, eller rymdraket oavsett drivmedel på något sätt påverka NVV's definition av hur man beter sig vid nyttjande av allemansrätten?

Jag kan även lägga till allmänt otrevlig som egenskaper förutom läskunnig.

Hej då!

Fast vad är grejen med el-Mtb då? Det går tydligen inte snabbare, man får tydligen oftast betydligt mindre än 250w hjälp (låter iofs inte ens det så lite, om man inte heter Wengelin i efternamn), inte kör man längre rundor heller. Enda gången det är bra är kanske vid lagom långa, lagom branta uppförsbackar. Ja, plus att det är snällare mot stigarna då.

Det här gör mig nyfiken! Varför cyklar ni el-Mtb? Vad är grejen, uspen, som gör att man väljer ett tyngre, dyrare fordon som man dessutom måste komma ihåg att ladda?

Jag skulle gärna vilja veta varför just ni valt el-Mtb? Jag fattar inte grejen (förutom då för folk som pga anledning inte kan cykla som vanligt, vilket då är en fantastisk grej. Men till den gruppen hör väl inte alla här?) så jag skulle ärligt bli jätteglad om några kort ville förklara storheten!

Man blir ju imponerad av att folk har så pass mycket tid och ork att lägga på att läsa lagtext.
Nästa gång jag har någon form av dispyt med myndighet ska jag leta efter lämplig amatörjurist på Happy.

;)
Är nog välldigt mycket att många gårigång på
ordet "El-mtb" ?

Fast vad är grejen med el-Mtb då? Det går tydligen inte snabbare, man får tydligen oftast betydligt mindre än 250w hjälp (låter iofs inte ens det så lite, om man inte heter Wengelin i efternamn), inte kör man längre rundor heller. Enda gången det är bra är kanske vid lagom långa, lagom branta uppförsbackar. Ja, plus att det är snällare mot stigarna då.

Det här gör mig nyfiken! Varför cyklar ni el-Mtb? Vad är grejen, uspen, som gör att man väljer ett tyngre, dyrare fordon som man dessutom måste komma ihåg att ladda?

Jag skulle gärna vilja veta varför just ni valt el-Mtb? Jag fattar inte grejen (förutom då för folk som pga anledning inte kan cykla som vanligt, vilket då är en fantastisk grej. Men till den gruppen hör väl inte alla här?) så jag skulle ärligt bli jätteglad om några kort ville förklara storheten!
Om den hjälper 250watt kontinuerligt och up till 600-700watt vid peakar blir det ju mycket enklare att cykla.

Att själv hålla 300watt konstant är ganska jobbigt, men att hålla 50watt och en motor som lägger till 250watt ju enkelt. Alla uppförsbackar går ju att ta i betydligt högre fart om du själv får ut 250watt och motorn lägger till 250watt.

Relevansen är att det inte är olagligt att åka på en elcykel på precis samma sätt som en vanlig cykel. Så länge den håller sig inom lagens ramar för vad som är en cykel. Annars är te.x terrängkörningslagen tillämpbar.

Vilken relevans har Transportstyrelsens definition av cykel när det kommer till tolkning av allemansrätten?

NVV har specifikt definierat allemansrätten som icke motoriserad, varför skulle transportstyrelsens definition av cykel, elspark, eller rymdraket oavsett drivmedel på något sätt påverka NVV's definition av hur man beter sig vid nyttjande av allemansrätten?

Jag kan även lägga till allmänt otrevlig som egenskaper förutom läskunnig.

Hej då!
För att Transportstyrelsen är de enda som får klassa fordon i Sverige och NVV kan inte bestämma över allemansrätten, som tillåter cyklar.
Så antingen förbjuds all form av cykling, eller så får Transportstyrelsen göra en ny fordonsklassning. Tills dess är det tillåtet.

Och nu är typ cirkeln sluten. Det är ju kul med långa trådar, så låt oss börja igen:

Om det nu är lagligt att köra elhoj i skogen, är det lämpligt om det i förlängningen kan öka risken för att ALL cykling blir förbjuden i skogen? Är det värt det, tycker ni?

FIGHT! ;)

Och nu är typ cirkeln sluten. Det är ju kul med långa trådar, så låt oss börja igen:

Om det nu är lagligt att köra elhoj i skogen, är det lämpligt om det i förlängningen kan öka risken för att ALL cykling blir förbjuden i skogen? Är det värt det, tycker ni?

FIGHT! ;)
Kan vi inte vänta tills fredag så folk kan posta "PRECIS ALLT ÄR FÖRBJUDET"-skylten, sen kör vi lite påhopp, politik på det som resulterar i lite sköna varningar och trådlås Sen är alla redo för helgen!

För att Transportstyrelsen är de enda som får klassa fordon i Sverige och NVV kan inte bestämma över allemansrätten, som tillåter cyklar.
Så antingen förbjuds all form av cykling, eller så får Transportstyrelsen göra en ny fordonsklassning. Tills dess är det tillåtet.
Det skills ju på cyklar o cyklar om dom får parkera på gc enligt inlägget en bit upp så borde väl gå att skilja på i skogen också ?.

Jodå.
Ur trafikförordningen:

Stannande och parkering​

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

Var en konstig paragraf ? Man Får väl inte köra ut i terrängen i glesbygd heller ...

Du menar att det är rimligt att hänvisa till NVV's tillstånd att cykla i skogen utan motor men de har ingen rätt att förbjuda motordrivna fordon eftersom Transportstyrelsen klassar fordon?

?

Relevansen är att det inte är olagligt att åka på en elcykel på precis samma sätt som en vanlig cykel. Så länge den håller sig inom lagens ramar för vad som är en cykel. Annars är te.x terrängkörningslagen tillämpbar.
Och allemansrätten, som inte är någon lag, den är det bara att skita i?

Allemansrätten är inte en lag per se, men den är skyddad i lag. Så skillnaden är väl mest semantisk

Fattar inte hetsen mot el-cyklar, jag kör vanlig, riktig, analog you name it mtb och min dam en e-mtb, jag VET att jag sliter mer på mark och skog än vad hon gör med sin e-bike. Är det avundsjuka? nä, tror inte det, men vad är problemet? Innan sambon skaffa ” fusk cykel” så gick drt fan inte att hojja tillsammans, fick ju vänta 3 dagar på toppen i varje stigning, alternativt köra 2 gånger. Nu tycker damen i huset att det är skitkul å dra i skogen för nu får hon lite flyt över rötter o stök ?

Fattar inte hetsen mot el-cyklar, jag kör vanlig, riktig, analog you name it mtb och min dam en e-mtb, jag VET att jag sliter mer på mark och skog än vad hon gör med sin e-bike. Är det avundsjuka? nä, tror inte det, men vad är problemet? Innan sambon skaffa ” fusk cykel” så gick drt fan inte att hojja tillsammans, fick ju vänta 3 dagar på toppen i varje stigning, alternativt köra 2 gånger. Nu tycker damen i huset att det är skitkul å dra i skogen för nu får hon lite flyt över rötter o stök ?
Det finns ingen hets mot elcyklar, för en elcykel är en cykel.

Rule 24:

Online Superstars Type More Than Ride – Time worrying about online arguments is time you could spend on the bike... said no one ever on happyride

Ah en variant på den underbara klassikern folk som klagar i diskussionsforum på att folk skriver i diskussionsforum :cool:

Ja den är super unik. Finns bara liknande rättigheter i Norge, Finland, Estland, Skottland, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Tyskland och island.
Den är inte i närheten av lika omfattande i de flesta av länderna du nämner. Exempelvis:

"Det är i princip fritt att till fots beträda skogar, privatvägar och liknande i Tyskland ("Betretungsrecht"), Österrike ("Wegefreiheit") och Schweiz, om man inte stör eller orsakar skada. Man får cykla på privatvägar. Det kan finnas undantag som markeras särskilt. Schweiz anses lite friare än de två andra länderna. Tältning kan gå bra i Schweiz, dock inte i Tyskland eller Österrike."

Emtb är stort i exempelvis Spanien som saknar allemansrätt.

EDIT: Vill bara göra en poäng att cykla i naturen är inte exklusivt till Sverige på något sätt.
Vilket inte på något sätt betyder att man får cykla på privat mark. Finns gott om cykelleder på kommunal eller statlig mark i en del länder. Eller där stat eller kommun (eller liknande) betalar en privat markägare för att allmänheten ska få tillgång till leder. Det är inte samma sak som att vem som helst får cykla i stort sett var som helst, som här i Sverige.

Senast ändrad:
Och allemansrätten, som inte är någon lag, den är det bara att skita i?
Brott och otyg såsom skadegörelse, tagande av olovlig väg, förargelseväckande beteende, ofredande mm är redan belagt med straff så ja, skit i allemansrätten och cykla på med din emtb:)

Schysst! Där fick jag lite input på vad grejen är i ett fall. Inte vilja vänta, plus bättre flyt för frugan.

Någon annan, som kanske kör själv, som vill bidra?

Du menar att det är rimligt att hänvisa till NVV's tillstånd att cykla i skogen utan motor men de har ingen rätt att förbjuda motordrivna fordon eftersom Transportstyrelsen klassar fordon?

?
NVV ger inte tillstånd till att cykla i naturen, det är allemansrätten som gör det.
Det handlar bara om att NVV tror sig ha någon form av tolkningsföreträde i frågan, vilket dom inte har iom att Transportstyrelsen är dom enda som får klassa ett fordon.
Sen kan länsstyrelsen och kommun utfärda förbud, men det får inte heller särskilja en cykel och en cykel. Utan då måste dom förbjuda samtliga cyklar, precis som det är gjort i Stockholms kommun t ex.

Men men, beating a dead horse osv.

Delvis får du mer nedför eftersom man orkar och hinner mer uppför på samma tid, men framför allt sänker de pulsen för aktiv snabb ”platt” cykling, dvs det roligaste och vanligaste på svenska stigar, till strax under anaerob tröskel (zon 4). Då orkar er vanlig motionär roligare cykling längre sträcka och tid, och får därmed mer träning men lite mer åt distans-hållet. (Vill man också köra zon 5/anaerob/intervaller så är det bara att dra ner effekten och trampa mer.)

Ok, så den hjälper till uppför och gör så att man cyklar längre sträckor? Är det korrekt uppfattat?

Ok, så den hjälper till uppför och gör så att man cyklar längre sträckor? Är det korrekt uppfattat?
Är du ironisk? Lite onödigt, jag försökte ge ett seriöst svar på en vettig fråga. Kontentan av det jag skriver är att det är roligt och ger bra och varierad träning, framgår inte det?

Senast ändrad:
Svårt att hitta fakta bakom slitagefrågan, men här är i alla fall en undersökning:

Slutsatsen är att det är liten skillnad mellan vanliga mtb och e-mtb:
"Table 1. Comparison of average change in tread surface for Class 1 eMTBs and mountain bicycles at 200 and 500 laps using Two Sample t-test. There was no significant difference between the modes (α=0.05) at either 200 or 500 laps."

Senast ändrad:
Svårt att hitta fakta bakom slitagefrågan, men här är i alla fall en undersökning:

Slutsatsen är att det är liten skillnad mellan vanliga mtb och e-mtb:
"Table 1. Comparison of average change in tread surface for Class 1 eMTBs and mountain bicycles at 200 and 500 laps using Two Sample t-test. There was no significant difference between the modes (α=0.05) at either 200 or 500 laps."
Herregud vilken röra till rapport. Om du istället läser stycket innan så står det "While the average change in tread surface across all 10sample sites was greater for Class 1 eMTBs than for mountain bicycles, there was considerablesite to site variability," sen refererar de till en Figure 7 som ska ursäkta det hela på grund av variationer i underlaget de mätte. Figur 7 finns inte med i rapporten.

Men om man istället går till appendixet på sid 24 och kollar på minitestet av elassist i uppförsbacke så ser det ut att vara ca 18% mer slitage av en pedal assist än en vanlig muskel MTB.

Bilagor

• Skärmbild 2023-09-22 002928.png
    Skärmbild 2023-09-22 002928.png
    20 KB · Besök: 54
Är det elcyklar som med trampor, e-mtb, eller är det typ sur-ron som körs där?

Är det även e-mtb som Den på bifogad på bild 2(YT) som skall förbjudas alltså?

Visa bilaga 655315

Visa bilaga 655316
Surron är reggad som EU-moppe så den får man inte köra, medans vanlig elcykel som YTn är inga problem.
Hoppas det kommer några banor/stigar för surron så småningom, för det är verkligen otroligt roligt. Känns som att köra DH-hoj men med ett jäkla drag. Perfekt om man av hälsoskäl inte kan trampa.

Är du ironisk? Lite onödigt, jag försökte ge ett seriöst svar på en vettig fråga. Kontentan av det jag skriver är att det är roligt och ger bra och varierad träning, framgår inte det?
Nej, jag är inte ironisk. Men det är många som hävdar att e-mtb inte ger mer slitage, men du bekräftade att det på makronivå ger just det. Och den rapport du sedan länkade bekräftar att det även på mikronivå gör det, uppåt 20% som LasseB mycket riktigt påpekar.
Bra, då har vi rett ut det.

Superintressanta tankar och tolkningar här i tråden.

Jag är eMTB-cyklist och för någon månad sedan cyklade jag på stigar runt en sjö som heter Fjättern här i Nynäshamns kommun. Min snitthastighet på det varvet (1 mil) var 15 km/t. Jag tillsammans med cykeln vägen mindre än 95kg. Det är ren fysik, men att jag skulle slita mer på naturen än någon som är mer vältränad på icke-el-MTB får någon gärna matematiskt bevisa för mig. Jag har kikat på rapporten som länkades ovan, men den var ju ett galet virrvarr. Det som sliter på underlaget är en uppsjö med faktorer -- så då kommer vi att behöva inför en maxvikt (axeltryck?) i på slingorna.

De som stör mest här, efter att ha pratat med flera hundägare, är de MTB-cyklister som inte bromsar och visar hänsyn när det passerar eller möter hundägare, de som kör bredvid stigarna och skapar leriga spår och så vidare.

Som uppföljning kommer jag att skicka ett e-förslag till kommunen om att göra cykelslingor där både MTB och eMTB är godkända.

Senast ändrad:
Superintressanta tankar och tolkningar här i tråden.

Jag är eMTB-cyklist och för någon månad sedan cyklade jag på stigar runt en sjö som heter Fjättern här i Nynäshamns kommun. Min snitthastighet på det varvet var 15 km/t. Jag tillsammans med cykeln vägen mindre än 95kg. Det är ren fysik, men att jag skulle slita mer på naturen än någon som är mer vältränad på icke-el-MTB får någon gärna matematiskt bevisa för mig.

Som uppföljning kommer jag att skicka ett e-förslag till kommunen om att göra cykelslingor där både MTB och eMTB är godkända.
Vad är det som matematiskt ska visas? Ska det finnas ens skuggan av en chans att producera ett matematiskt bevis, eller ett motexempel, behöver du formulera påståendet/satsen s.a. betydelsen är helt odiskutabel. Nuvarande formulering uppfyller inte detta krav.

Senast ändrad:
Vad är det som matematiskt ska visas? Ska det finnas ens skuggan av en att producera ett matematiskt bevis, eller ett motexempel, behöver du formulera påståendet/satsen s.a. betydelsen är helt odiskutabel. Nuvarande formulering uppfyller inte detta krav.
Jämför med vanlig fordonstrafik. Lastbilar och andra tunga fordon sliter betydligt mer på vägar än sportbilar.

Det handlar om massa, hastighet och tryck mot marken. Det är förhållandevis enkel fysik. Om du och jag väger lika mycket men min cykel väger dubbelt så mycket som din måste även det räknas med. Om du då genererar 250 watt när du trampar kommer du att lättare spinna loss och förstöra mer än jag då jag har högre massa och större tryck mot marken.

Jag ska lusläsa den där rapporten igen, men det här handlar mer om ett regelverk som inte hängt med i utvecklingen. Naturen kommer inte gå sönder för att det tillkommer några eMTB-cyklister bland MTB-cyklisterna.

Tillbaka
Topp