Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sannolikt.Tappade kedjan (ja, framväxeln var korrekt justerad) varvid nedre delen av kedjan följde med lilla klingan upp och förbi kedjestaget och fastnade. Skulle en chain catcher ha förhindrat detta?
JaSkulle en chain catcher ha förhindrat detta?
Jaha ja. Mina SRAMväxlar har en sån dingenot som standard. Så det använder jag alltså.Nej, troligen oförsiktig nedväxling fram och uppväxling bak samtidigt efter hastig inbromsning (möte med moped i smal passage)...
Man växlar ju ALLTID upp med bakväxeln samtidigt som man växlar ner med framväxeln, förutom i ytterst ovanliga situationer om man missat att växla inför en plötslig och jättebrant backe eller så. Det är inte det som orsakar dina bekymmer."Chain catchers are not perfect, however. It is possible to “beat them” if you do something seriously wrong, such as trying to shift into the small chain ring, under very high torque and/or while pedaling at a slow cadence."
Det var så här det gick till för mig, samt att jag förmodligen samtidigt växlade upp bak, en ovana jag har (batteriväxlarna gör tydligen samma sak fast inte riktigt samtidigt för att förhindra kedjeproblem).
Grattis!Man växlar ju ALLTID upp med bakväxeln samtidigt som man växlar ner med framväxeln, förutom i ytterst ovanliga situationer om man missat att växla inför en plötslig och jättebrant backe eller så. Det är inte det som orsakar dina bekymmer.
Vad problemet är kan jag inte riktigt svara på, men på din fråga om jag använder chaincatcher är alltså svaret nej, plus att jag då alltså alltid motväxlar. Noll problem.
Jag har fetmarkerat det som kan vara ett problem. Jag motväxlar alltid också, hur skulle man annars göra?"Chain catchers are not perfect, however. It is possible to “beat them” if you do something seriously wrong, such as trying to shift into the small chain ring, under very high torque and/or while pedaling at a slow cadence."
Det var så här det gick till för mig, samt att jag förmodligen samtidigt växlade upp bak, en ovana jag har (batteriväxlarna gör tydligen samma sak fast inte riktigt samtidigt för att förhindra kedjeproblem).
Håller med. Har du chain catcher?Jag har fetmarkerat det som kan vara ett problem. Jag motväxlar alltid också, hur skulle man annars göra?
Det låter som att du har något annat bekymmer med din drivlina. Som @mkallstrom frågar - hur skulle man annars göra om man inte motväxlar? Gå från stora till lilla klingan med en kadens på typ 90 leder ju till kadens 120 eller något i den stilen i samma sekund som du trycker på växelföraren. Hela tanken är att man aldrig växlar fram utan att samtidigt växla bak. Om du har två klingor fram är hela syftet att en växling fram och 1-3 bak motsvarar "nästa växel" uppåt eller nedåt. Grundläggande cykelkunskap, oavsett vad en "cykelmekaniker" sagt.Grattis!
Det som beskrivs i citatet ovan anses alltså vara ett problem och jag har även diskuterat det du kallar "motväxling" med en cykelmekaniker och det kan också vara ett problem om det sker helt synkront.
Tack för ditt engagemang, men du slår in öppna dörrar här. Se mitt svar till @mkallstrom ovan. Drivlinan är väl underhållen och justerad, ingen felsökning behövs där.Det låter som att du har något annat bekymmer med din drivlina. Som @mkallstrom frågar - hur skulle man annars göra om man inte motväxlar? Gå från stora till lilla klingan med en kadens på typ 90 leder ju till kadens 120 eller något i den stilen i samma sekund som du trycker på växelföraren. Hela tanken är att man aldrig växlar fram utan att samtidigt växla bak. Om du har två klingor fram är hela syftet att en växling fram och 1-3 bak motsvarar "nästa växel" uppåt eller nedåt. Grundläggande cykelkunskap, oavsett vad en "cykelmekaniker" sagt.
Sen finns det såklart något enstaka tillfälle så man undviker motväxling, men det föregås alltid av att man gjort en tabbe och inte sett vad som kommer efter nästa sväng eller dylikt. Fungerar inte detta för dig fungerar inte din drivlina, simple as that.
Edit: har hört om folk som skyllt chainsuck på kedjesmörjan. Kanske börja felsökningen där?
Så gick det till, efter oväntad, hastig inbromsning… Frågan är då om en chain catcher hade varit till någon hjälp i den speciella situationen?Har svårt att tänka mig att min modell skyddar mot en klassisk chainsuck där kedjan dras med underifrån. Jag kommer inte ihåg detaljerna men som jag minns det fick jag för mig att det började med att kedjan hade hoppat av ovanifrån (alltså något riktigt ovanligt om man har ställt in framväxeln rätt) och det är vad jag tänker att chain catchern kan skydda mot.
Ursäkta för de öppna men inslagna dörrarna. Tolkade både trådstarten och dina senare inlägg som att du hade bekymmer med att du tappade kedjan.Tack för ditt engagemang, men du slår in öppna dörrar här. Se mitt svar till @mkallstrom ovan. Drivlinan är väl underhållen och justerad, ingen felsökning behövs där.
Läs gärna vad jag skrev förut: Cykelmekanikern sa alltså inte att man skulle låta bli att växla fram och bak men att sådant här kan hända om det sker synkront, vilket batteriväxelprogrammen tar höjd för. I mitt fall skedde det även under de förhållanden @mkallstrom tryckte på och som jag beskrev längre upp.
Senast jag tappade kedjan och det blev besvärligt var 2006 eller 2007 (Truvativ Elita tredelat vevparti).
Det är okej - jag var kanske otydlig. Brukar inte tappa kedjan men nu hände det när jag gjorde som internet säger att man inte ska göra vid nedväxling och jag fick en (kosmetisk) ramskada, vilket är väldigt förargligt. Frågan är då om man ska utrusta sina cyklar med chain catcher, något jag aldrig ens har övervägt på landsväg. Och i så fall om det fungerar (tydligen ingen garanti att det gör det) och vilken modell man bör välja (billig Dog Fang eller något exklusivare i annan design). Jag kör inte Sram utan Shimano. Och bör kanske se över min växlingsteknik.Ursäkta för de öppna men inslagna dörrarna. Tolkade både trådstarten och dina senare inlägg som att du hade bekymmer med att du tappade kedjan.
Edit: Äh, bidrar inget till TS frågeställning och avviker från tråden istället.?
Här får jag lov att lägga ner en protestant!- En Sram Red Yaw chain-catcher låses i position med en väldigt liten insex och har en lång hävarm. Den är inte designad för att ta enorma krafter.
Det låter som att du har något annat bekymmer med din drivlina. Som @mkallstrom frågar - hur skulle man annars göra om man inte motväxlar? Gå från stora till lilla klingan med en kadens på typ 90 leder ju till kadens 120 eller något i den stilen i samma sekund som du trycker på växelföraren. Hela tanken är att man aldrig växlar fram utan att samtidigt växla bak. Om du har två klingor fram är hela syftet att en växling fram och 1-3 bak motsvarar "nästa växel" uppåt eller nedåt. Grundläggande cykelkunskap, oavsett vad en "cykelmekaniker" sagt.
Sen finns det såklart något enstaka tillfälle så man undviker motväxling, men det föregås alltid av att man gjort en tabbe och inte sett vad som kommer efter nästa sväng eller dylikt. Fungerar inte detta för dig fungerar inte din drivlina, simple as that.
Edit: har hört om folk som skyllt chainsuck på kedjesmörjan. Kanske börja felsökningen där?
Jo! Rätt av dig, fel av mig! Den där andra skruven hade jag glömt. Och nu när jag inspekterar så konstaterar jag att om man trycker lite på armen är den inte helt stum, men bra nära. Chaincatchern på Sram Red Yaw ÄR designad för att ta stora krafter.Här får jag lov att lägga ner en protestant!
Srams kedjefångare justeras och låses med två skruv där den som tar upp kraften av en tappat kedja sitter 90˚ mot kedjan. Det skall stora krafter till för att platta till den skruven, armen lär gå av först. Skruven parallellt kedjan är en låsskruv.
F.ö. lika K-Edge kedjefångaren i inlägget ovan,
Det bygger inte vax mellan "plåtarna" och det gör inte kedjan "mindre böjlig i sidled". Mycket märkligt påstående...Det är inte så att ni som har problem kör med vax istället för olja? Det gör kejdan mindre böjlig i sidled eftersom vaxet bygger upp mellan plåtarna så att säga.
Första gången det hände var med oljad kedja och förmodligen var framväxeln helt feljusterad. Cykelmekanikern som justerade visste nog inte hur man gjorde - han verkade skruva lite på måfå även på ändlägesskruvarna förutom vajerspänningen (jag såg när han gjorde det). Efter det lärde jag mig att göra sådant själv (ja, jag kunde inte det då, 2006).Vet inte om det egentligen ens är någon som har problem? TS verkar mena att det hänt honom ett par gånger, och mig har det hänt kanske två-tre gånger på 20 år. Jag använder inte vax.
Klart det gör. Har själv noterat att vax resulterar i "chain suck" och det är helt logiskt. Varför tycker du det är märkligt?Det bygger inte vax mellan "plåtarna" och det gör inte kedjan "mindre böjlig i sidled". Mycket märkligt påstående...
Eftersom den stora vinsten med vax är att vax hårdnar mellen pinne/rulle så är den definitivt mer oböjligDet bygger inte vax mellan "plåtarna" och det gör inte kedjan "mindre böjlig i sidled". Mycket märkligt påstående...