Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Här är min Miyata One Thousand som jag har ärvt efter min styvfar.
Jag skulle uppskatta om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips, då den är i lite renoveringsbehov. Ramen har lite skavanker men den tänker jag polera upp.
Tänker ha den som Touring hoj och eftersom jag gärna cyklar på grusvägar (har smuts i blodet:) så tänkte jag ta av skärmarna för att få plats med bredare däck. Är det någon som vet hur stora däck som man kan ha på orginal fälgarna om man tar av skärmarna?
Med packning i uppförsbackar så är det lite för tungt.
Drivlinan är utsliten och jag saknar original höger vevarm. Hur tycker ni att jag ska göra för att få lägre utväxling? Mtb vevarmar? Har 6 växlat idag.

Bilagor

• DSC_2808.JPG
    DSC_2808.JPG
    502.5 KB · Besök: 83
  • DSC_2809.JPG
    DSC_2809.JPG
    504 KB · Besök: 85
Visa din Miyata!
Jag skulle uppskatta om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips, då den är i lite renoveringsbehov. Ramen har lite skavanker men den tänker jag polera upp.
Tänker ha den som Touring hoj och eftersom jag gärna cyklar på grusvägar (har smuts i blodet:) så tänkte jag ta av skärmarna för att få plats med bredare däck. Är det någon som vet hur stora däck som man kan ha på orginal fälgarna om man tar av skärmarna?
Drivlinan är utsliten och jag saknar original höger vevarm. Hur tycker ni att jag ska göra för att få lägre utväxling? Mtb vevarmar? Har 6 växlat idag.
Ett fint arv att lämna efter sig!
Ang. skavanker och halvdassiga dekaler så hade jag för egen del nöjt mig med att rengöra och putsa upp och i övrigt låtit cykeln bära sina ~30 år med värdighet. Jag tycker att äkta wear and tear är snyggt!

Vevarna kan du leta efter på köp och sälj eller Yardsaletråden, ex. ett tredelat mtb-parti från det glada 1900-talet med liten mormorsklinga. Jag har ett Exage 200 som du kan få mot en symbolisk peng till Ukraina, men problemet med det är att klingorna är nitade. Men någon här borde ha ett roligare parti liggande.

Ang. däck så tar den 35 mm med skärmar och 38 mm utan, 40 en solig dag med hemlängtan och solen i ryggen. Jag skulle råda dig att behålla skärmarna och köra på 35 mm. Jag klämmer alltid in fetast möjliga däck och kör nästan bara grus och skog, men tom. jag har vant mig vid 35 mm. Skärmar är både snyggt och väldigt praktiskt och skonar inte minst drivlinan från skit.

Ett sannolikt gott råd som jag själv är värdelös på är att inte göra allt genast. Funkar den så kör som om det inte fanns någon morgondag och slipa en sak i taget. Lycka till och välkommen hit ned!

Visa din Miyata!
Ett fint arv att lämna efter sig!
Ang. skavanker och halvdassiga dekaler så hade jag för egen del nöjt mig med att rengöra och putsa upp och i övrigt låtit cykeln bära sina ~30 år med värdighet. Jag tycker att äkta wear and tear är snyggt!

Vevarna kan du leta efter på köp och sälj eller Yardsaletråden, ex. ett tredelat mtb-parti från det glada 1900-talet med liten mormorsklinga. Jag har ett Exage 200 som du kan få mot en symbolisk peng till Ukraina, men problemet med det är att klingorna är nitade. Men någon här borde ha ett roligare parti liggande.

Ang. däck så tar den 35 mm med skärmar och 38 mm utan, 40 en solig dag med hemlängtan och solen i ryggen. Jag skulle råda dig att behålla skärmarna och köra på 35 mm. Jag klämmer alltid in fetast möjliga däck och kör nästan bara grus och skog, men tom. jag har vant mig vid 35 mm. Skärmar är både snyggt och väldigt praktiskt och skonar inte minst drivlinan från skit.

Ett sannolikt gott råd som jag själv är värdelös på är att inte göra allt genast. Funkar den så kör som om det inte fanns någon morgondag och slipa en sak i taget. Lycka till och välkommen hit ned!
Tack så mycket för återkopplingen LWB!
Det låter klokt att inte ha allt för bråttom och att behålla skärmarna. Jag måste hitta nya skärmar i så fall för de som satt på skramlade något hemskt och var i dåligt skick. Har du möjligtvis tips på några skärmar som fungerar bra till grusvägar?

Visa din Miyata!
Tack så mycket för återkopplingen LWB!
Det låter klokt att inte ha allt för bråttom och att behålla skärmarna. Jag måste hitta nya skärmar i så fall för de som satt på skramlade något hemskt och var i dåligt skick. Har du möjligtvis tips på några skärmar som fungerar bra till grusvägar?
Kika på Pelagos skärmar dom verkar snygga och funkis

Visa din Miyata!
Om man skulle springa på en 1000, 600 eller 200 som är åt touringhållet.
Hur är de storleksmässigt?
Känns som Miyatas ramar som säljs oftast är väldigt stora. Svårt att hitta om man är 173 cm med korta ben. ?

Visa din Miyata!
Ett tips är att byta ut växelreglagen. Just den där modellen går sönder vilket gör att växlarna hoppar. 6-delade Shimano 105 sl-1050 är mycket bättre.

Visa din Miyata!
Känns som Miyatas ramar som säljs oftast är väldigt stora. Svårt att hitta om man är 173 cm med korta ben. ?
175 med korta ben. Kör 18.5” på månntenbajkarna och sitter ok på storlek 54-56 när det är riktiga hjul. Men Miyatas ramar är jättekonstiga, väldigt höga och korta vilket är precis det du och jag inte ska ha.

Visa din Miyata!
Jag har ett fint vevparti, tror det är ett Exage 400. Skicka ett pm om intressant.

Visa din Miyata!
175 med korta ben. Kör 18.5” på månntenbajkarna och sitter ok på storlek 54-56 när det är riktiga hjul. Men Miyatas ramar är jättekonstiga, väldigt höga och korta vilket är precis det du och jag inte ska ha.
Vågar man göra generaliseringen att de är förhållandevis korta i förhållande till sin höjd, eller vad säger ni andra som är vana vid andra märken och mer moderna grejer?

179 cm med långa ben här, då passar 58 och till nöds 60 cm om jag kör med korta stammar. 56 cm passar ok i sadelhöjd och längd men blir alldeles för låga framme i the styre department.

Om en 1000/610/210 låter vänta på sig så är TripleCross bra nära. Inte samma sak och ffa inte samma air av närmast ouppnåelig touringcykelnirvana, men om du - och här kliver jag själv in i kasta sten i glashus territory - är mer inne på själva touringcyklingen än på mytologin kring specifika modeller så ska du inte skjuta upp en planerad långtur för att du ”bara” har en 3X och inte en 1000/610/210. För säkerhets skull, touringmodellerna är onekligen riktigt fina och har i bästa fall rätt utrustning redan från början. Men så relativt ovanliga som de är så kan det dröja tills du hittar en, och 3X går sannerligen inte av för hackor.

Visa din Miyata!

Vågar man göra generaliseringen att de är förhållandevis korta i förhållande till sin höjd, eller vad säger ni andra som är vana vid andra märken och mer moderna grejer?

179 cm med långa ben här, då passar 58 och till nöds 60 cm om jag kör med korta stammar. 56 cm passar ok i sadelhöjd och längd men blir alldeles för låga framme i the styre department.

Om en 1000/610/210 låter vänta på sig så är TripleCross bra nära. Inte samma sak och ffa inte samma air av närmast ouppnåelig touringcykelnirvana, men om du - och här kliver jag själv in i kasta sten i glashus territory - är mer inne på själva touringcyklingen än på mytologin kring specifika modeller så ska du inte skjuta upp en planerad långtur för att du ”bara” har en 3X och inte en 1000/610/210. För säkerhets skull, touringmodellerna är onekligen riktigt fina och har i bästa fall rätt utrustning redan från början. Men så relativt ovanliga som de är så kan det dröja tills du hittar en, och 3X går sannerligen inte av för hackor.
Skulle vara väldigt glad om jag hittade en 3x i min storlek också.
Eller en av de mer raciga modellerna.
En av Miyatas finare racer ram står högt upp på önskelistan. Har en växelgrupp som bara väntar. ?

Visa din Miyata!
Höga och korta, som redan har sagts. 174 cm lång med långa ben och jag sitter fint på en 57 cm hög 1000.

Hur högt har du sadeln i förhållande till centrum vevlager?

Visa din Miyata!
Höga och korta, som redan har sagts. 174 cm lång med långa ben och jag sitter fint på en 57 cm hög 1000.

Hur högt har du sadeln i förhållande till centrum vevlager?
69-70 ungefär. Blir lite olika om jag kör mindre eller större ram med eller utan setback på sadelstolpe.
Brukar ha 51-54 ramar så 57 känns jättestort.

Visa din Miyata!
Din ser ju perfekt ut i proportioner.
Vill inte ha sadel lägre än så.
Så en 54 för min del då. Eller 53-55 vilket som finns i Miyatavärlden.
Kan vara lite olika beroende på årsmodell, men standard för 1000 verkar vara 51, 54, 57, 60, 63 och 66 cm.

610 och 3X har lite andra storlekar. Katalog från 92 anger storlekarna för 3X till 50, 54, 56, 58, 60 och 63 cm. Vet att 610 finns i 58 cm, och den ser mycket större ut än 57 cm 1000.

Visa din Miyata!
Kan vara lite olika beroende på årsmodell, men standard för 1000 verkar vara 51, 54, 57, 60, 63 och 66 cm.

610 och 3X har lite andra storlekar. Katalog från 92 anger storlekarna för 3X till 50, 54, 56, 58, 60 och 63 cm. Vet att 610 finns i 58 cm, och den ser mycket större ut än 57 cm 1000.
Tack! Grym info. ?
Då är jag lite mindre vilsen i Miyatas storlekar. ?

Visa din Miyata!
Din ser ju perfekt ut i proportioner.
Vill inte ha sadel lägre än så.
Så en 54 för min del då. Eller 53-55 vilket som finns i Miyatavärlden.
En gammal halvokej mätpunkt är ”en knytnäve sadelstolpe”. Brukar stämma nästintill perfekt för mig, om man räknar från överkant övre ramrör. Här min Coppi (54):
IMG_2872.jpeg

Och min Cannondale (55):
IMG_3110.jpeg

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Jag vill ha lite mer luft än så. Har en äldre Caad ram också men den är i storlek 52 cm . Tror det blir mer rätt för min del.
Utseendemässigt är det subjektivt, så klart. Risken är att man måste köra en väldigt lång stam om man har en för liten ram, och då blir sittställningen lite konstig och cykeln slö i styrningen (men stabil). Jag tror att det handlar om att man är ovan vid kortare stolpar nuförtiden när nästan alla hojar har kompaktgeometri à la Giant TCR.

Men du vet förstås bäst själv vad du vill ha!

Visa din Miyata!
Utseendemässigt är det subjektivt, så klart. Risken är att man måste köra en väldigt lång stam om man har en för liten ram, och då blir sittställningen lite konstig och cykeln slö i styrningen (men stabil). Jag tror att det handlar om att man är ovan vid kortare stolpar nuförtiden när nästan alla hojar har kompaktgeometri à la Giant TCR.

Men du vet förstås bäst själv vad du vill ha!
Jag har mest kört och gillar slopade ramar. Vet vad du tycker om det. ?
Är lite lättare att kompromissa med storlekar då.
Sen vad som är snyggast det är ju upp till betraktaren.

Visa din Miyata!

Hur är en triple cross motför en 1000/610/210?

Är dom sistnämnda mer överbyggda för att klara mer last? Den triple cross jag provade var rätt mjuk (men bekväm)

Visa din Miyata!

Är dom sistnämnda mer överbyggda för att klara mer last? Den triple cross jag provade var rätt mjuk (men bekväm)
TLDR: Spridda gissningar, håll tillgodo.

Jag har skam till sägandes aldrig fått ändan ur vagnen att köra 1000 eller 3X med så mycket last att det varesig bringar cyklarna ur fattning eller ens i gungning. Jag skulle däremot gissa att touringmodellerna är kralligare än 3X men att de ändå är förhållandevis veka jämfört med många moderna touring- eller bikepackingcyklar.

När jag har kört Norrskensflamman, min smutstouringkittade On/Off, med full packning så har den varit skönt mjuk men ändå känts trygg. Jag har svårt att tro att touringmodellerna (inkl. 3X i det här fallet) inte skulle fixa vägtouring med full packning tämligen galant, även om vikten märks. Sen är det olika hur man rullar, aben tex. är ju en varm förespråkare för att ha lasten bak, och han har cyklat mer med last än de flesta. Andra vill ha allt fram eller jämnt fördelat.

Jämför man sen vilken Miyata som helst med en Thorn Nomad så känns de förra som gjorda av fuktskadad kräppapp och den senare som något väldigt tyskt, så brittiska de är.

Min 1000 och min 3X är liiite olika byggda i cockpit med mera och 3X:en är lite men ändå märkbart mindre vilket är till dess fördel. Men trots skillnaderna så är det mer som förenar dem än vad som skiljer dem åt.

Visa din Miyata!

Nu har jag en 3X som jag iofs inte cyklat med last, men har inte testat de andra. Min 3X upplever jag som väldigt bekväm med 40mm däck - den har gott om plats på bredden. Framgaffeln gör sitt till för känslan, den fjädrar fint.

Jag som är 173 cyklar på en 55cm som jag tycker funkar bra, kanske lite för stor. Men den korta styrstammen gör att den ändå inte blir för lång. Sedan sitter kanske sadeln lite långt fram också pga det, men men... den kanske kommer ut till försäljning snart...

Bilagor

• 20230821_154537.JPG
    20230821_154537.JPG
    1.6 MB · Besök: 203
Visa din Miyata!
Angående lastkapacitet på triplecrossen så är min uppfattning att den är rätt mjuk, speciellt i gaffel. Det underlättas väl iofs inte av att jag (snabbare än jag vill erkänna) närmar mig en tresiffrig vikt. Det funkar med en matkasse eller ett barn i cykelkorgen, men om det varit min dedikerade tour/lastcykel så hade jag satsat på lowrider-väskor snarare än vikten på styret om vi säger så.

Visa din Miyata!
Nu har jag en 3X som jag iofs inte cyklat med last, men har inte testat de andra. Min 3X upplever jag som väldigt bekväm med 40mm däck - den har gott om plats på bredden. Framgaffeln gör sitt till för känslan, den fjädrar fint.

Jag som är 173 cyklar på en 55cm som jag tycker funkar bra, kanske lite för stor. Men den korta styrstammen gör att den ändå inte blir för lång. Sedan sitter kanske sadeln lite långt fram också pga det, men men... den kanske kommer ut till försäljning snart...
Angående lastkapacitet på triplecrossen så är min uppfattning att den är rätt mjuk, speciellt i gaffel. Det underlättas väl iofs inte av att jag (snabbare än jag vill erkänna) närmar mig en tresiffrig vikt. Det funkar med en matkasse eller ett barn i cykelkorgen, men om det varit min dedikerade tour/lastcykel så hade jag satsat på lowrider-väskor snarare än vikten på styret om vi säger så.
Instämmer i att 3X:ens gaffel jobbar skönt när det blir lite bråkigt. Om man kommer att köra med mycket last så kanske en väsk- eller pakethållare med ben ned till drop outsen vore ett sätt att styva upp det hela, eller iaf låta framhjulet bära så mycket som möjligt utan att lasta ned gaffeln mer än nödvändigt.

Visa din Miyata!
Instämmer i att 3X:ens gaffel jobbar skönt när det blir lite bråkigt. Om man kommer att köra med mycket last så kanske en väsk- eller pakethållare med ben ned till drop outsen vore ett sätt att styva upp det hela, eller iaf låta framhjulet bära så mycket som möjligt utan att lasta ned gaffeln mer än nödvändigt.
”Gaffeln är mjuk” = ”jobbar skönt”. Älskar det. ?

Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
Visa bilaga 399472

Visa bilaga 402336
//Sebbe

Visa din Miyata!
Koga-Miyata-TieBreaker - 1 (3).jpeg

Jag cyklar för lite med TieBreaker'n, och det beror nog mest på att droppet är för aggressivt, jag måste komma fram och upp lite mer. Eftersom det pågår stor rockad av delar mellan olika cyklar hos mig så började jag snegla på snyggstammen som satt på Bianchin:

Koga-Miyata-TieBreaker - 1.jpeg
Koga-Miyata-TieBreaker - 1 (1).jpeg

10 cm mot 8 cm på Sakae-originalaren, det förbättrar situationen. Sorry Bianchi.

Vevarna kommer jag också att byta ut, LX med ovala klingor mot XT med runda för mer harmoni i gruppen.

Som avslut på Bianchi-slakten måste jag säga att Suntour XCD6000 är en rätt fin grupp som skulle passa bra på en svart hoj, 7-delad shifter som även går att köra friktion och med en känsla i klicken som får min moderna XT-Shifter att kännas helt....Acera? Jag kommer definitivt att använda den i nåt framtida bygge...de coola bromshandtagen hamnar på treken med sitt motostyre.

Suntour-XCD - 1.jpeg
Suntour-XCD - 1 (2).jpeg
Suntour-XCD - 1 (1).jpeg
Trek970-Motobar - 1.jpeg

Tillbaka
Topp