Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Varför inte istället använda sju tillsammans med nio för att få åtta?
För enligt Sheldon Browns utmärkta kassettsida:
så är avståndet klinga till klinga 5,0 mm i 7-delade kassetter och 4,34 mm i 9-delade kassetter.
Hela den 7-delade kassetten blir alltså 35 mm och 8 klingor från den 9-delade blir 34,72mm.
En skillnad på 0,28 mm!

Själv så har jag använt en kassett med 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25 där jag tog bort 16-klingan.
Jag har nu en 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 25 som fungerar mycket bra. 25:an ville jag gärna ha kvar, på vintern med de trögrullade dubbdäcken är den extra användbar!

(De kursiverade raderna ovan kommer ur ett ~20år gammalt klubbtidningsinlägg, dvs inga garantier för att det fungerar vare sig då eller nu!)
Funderar mest utifrån vad jag har hemma.
Jag har ett deore dx nav med hyperglide body för 7s, en 8s kassett i gott skick med tillhörande kedja samt rsx brifters för 7 delat. Jag försöker bygga en cykel på en spik så att säga, tömma lådorna och få något cykelbart i en och samma smäll. :)

Funderar mest utifrån vad jag har hemma.
Jag har ett deore dx nav med hyperglide body för 7s, en 8s kassett i gott skick med tillhörande kedja samt rsx brifters för 7 delat. Jag försöker bygga en cykel på en spik så att säga, tömma lådorna och få något cykelbart i en och samma smäll. :)
Då skulle jag börja med en bytesannons här på Happy
"En 8s kassett i gott skick med tillhörande kedja bytes mot 7-delad kassett och en passande kedja"
eller, om det inte funkar, köpa det som behövs

Då skulle jag börja med en bytesannons här på Happy
"En 8s kassett i gott skick med tillhörande kedja bytes mot 7-delad kassett och en passande kedja"
eller, om det inte funkar, köpa det som behövs
Det blir ett projekt i sig.
Tack för hjälpen, men jag står fast vid min undran gällande 7 av 8 drev på en 7s body. :)

Den tillhör ramen
Inte dämpad.
Är en kona cykel och en kona gaffel
Du får ju kolla vilken typ av gaffel du har, rakt eller tapered styrrör, skivbroms/fälgbroms, clearance för däck. Gäller också att det finns tillräckligt med styrrör kvar för den ram du hittar. Antar att du letar beg ram då? De flesta ramar i den här kategorin kommer väl med gaffel när de köps nya.

Verkar som drevmellanrummet på 7s är 5,0 mm medan motsvarande mellanrum på 8s är 4,8 mm.
Detta ger en total skillnad på 1,2 mm. Det borde funka ok rent växlingsmässigt kan man tycka. Med en flytande trissa tror jag den diskrepansen ska va ok.

Du får ju kolla vilken typ av gaffel du har, rakt eller tapered styrrör, skivbroms/fälgbroms, clearance för däck. Gäller också att det finns tillräckligt med styrrör kvar för den ram du hittar. Antar att du letar beg ram då? De flesta ramar i den här kategorin kommer väl med gaffel när de köps nya.
Tack för svar.
Så långt har jag inte kommit.
Men du har nog rätt. Att ram och gaffel kommer i ett när man köper nytt. Så lika bra att köpa nytt kanske!

Fråga om Trailforks och färger på trails generellt:

Vad jag har förstått så är det färgindelat efter nivå grönt, blått, rött och svart. Vad är signifikativt för de olika färgerna? Är det branthet eller, teknisk nivå eller typ av terräng? Eller är det en kombination? Kan man som nybörjare åka på röda trails?

Ang. Popularity. Hur ska man tolka poängen och färgerna där?

Vad är signifikativt för de olika färgerna? Är det branthet eller, teknisk nivå eller typ av terräng? Eller är det en kombination? Kan man som nybörjare åka på röda trails?
Det kan skilja en hel del. Själv tycker jag att det som är grönt och blått ska vara så att nästan vem som helst som kan cykla på väg/vanligt ska kunna ta sig igenom men det blir ju lite av en gråzon när det gäller svenska stigar där det ofta inte är speciellt brant men väldigt mycket lera rötter och sten. Då kanske vem som helst skulle kunna ta sig igenom men om det skulle vara lite mer lutning så hade jag definitivt satt röd/svart på den typen av stig. Sammanfattningen är väl att det kanske inte riktigt går att dela in vanliga stigar i färgerna, iaf enligt mig.

Utförsleder och segment går ju dock att dela in tycker jag:
Svart: brant och tekniskt, stora hopp och dropp. Allting går inte att rulla över (gaps).
Rött: Ganska brant och tekniskt, medelstora hopp och drop. Finns gaps men det borde gå att rulla runt, ta annan väg runt hindret.
Blått: inte speciellt tekniskt, nybörjare kan ta sig ner men fortfarande lite kul för erfarna. Alla hopp och drop borde gå att rulla över.
Grönt: Vem som helst kan ta sig ner så länge man kan cykla, inga drop eller hopp.

Det är väl så jag hade delat upp det. Kanske egentligen en fråga att ta upp i en specifik tråd.

Vad jag har förstått så är det färgindelat efter nivå grönt, blått, rött och svart. Vad är signifikativt för de olika färgerna? Är det branthet eller, teknisk nivå eller typ av terräng? Eller är det en kombination? Kan man som nybörjare åka på röda trails?

Vet att jag sett en guide med koppling till Trailforks för hur de olika graderingarna skall tolkas.
Skall se om jag hittar den igen.

En kombination av allt. Jag tycker att det generellt funkar bra på Trailforks. Graderingen kan dock vara relativt till området. Jag hade cyklat mycket MTB i t.ex. Tyskland innan jag började cykla stig i Hellasgården. Jag klarade gröna stigar utan större problem, men på blåa behövde jag ofta stiga av. Nu har klassificering förbättrats på Trailforks, men beroende på hur duktigt du är och var du kör kan blå redan vara riktigt tuff eller röd ingen problem.

Har en Omnium Mini, där bakaxelns bredd är "12×142, 172mm long" enligt Omiums egen webb. Är det då en 167–192mm Maxle jag ska köpa från Thule för att kunna koppla på min Chariot?

Rolf Lassgård läser Johnsered (å-ljud) motorsåg ur nån bok i P1. Jag har aldrig hört annat än Jonsered, samma o-ljud som i Jonsson första stavelsen. Vad heter det? Vad säger folk som är från trakten?
Lyssnar just nu på Fredrik Lindströms sommarprogram från 2008 och även han säger "Johnsered" (å-ljud).

Det kan vara svårt att bara pressa. Du kan behöva knacka lite på skålen då och då
Ta och bygg en egen press med en gängad stång och stora brickor. Väldigt mycket lättare då. Se till att hålen i brickorna är samma diameter som stången bara. Det gör det mycket lättare att få det rakt. Jag gjorde det för 120kr på hornbach

Hur fungerar sådana där extra bromshandtag som ibland sitter på äldre CX-cyklar? De sitter på styret nära mitten, och verkar göra att man kan använda varje broms från två olika ställen. Är de inkopplade på samma vajer som går till de vanliga bromshandtagen i bocken, eller har de egna vajrar till bromsen?

Hur fungerar sådana där extra bromshandtag som ibland sitter på äldre CX-cyklar? De sitter på styret nära mitten, och verkar göra att man kan använda varje broms från två olika ställen. Är de inkopplade på samma vajer som går till de vanliga bromshandtagen i bocken, eller har de egna vajrar till bromsen?

När jag köpte gravel/touring-cykel satt det såna på, kallas froglegs?
Lämnade in så dom blev borttagna, tog mycket plats i cockpit. Det gick på samma vajer, om det var "klämt" på vajern, eller en kort från "riktiga" bromshandtagen och sedan en längre från dessa kommer jag inte ihåg.

Finns kanske olika lösningar. Men tyckte dom mest var i vägen som sagt. Håller sällan händerna uppepå, och när jag gör det tycker jag det går lika snabbt att använda vanliga bromshandtagen. Cyklar mest LVG med den, men tror inte man håller så mycket uppepå även om man cyklar typ stig.

Jag tyckte det var smidigt inne i stan, att slippa krypa ner i bocken när bromseffekten inte var så hög på den tiden och det mesta var allmänt fördröjt.

Tips på smidigare fastsättning av stänka?
Vill kunna snabbt ta av och sätta på vid behov utan att kassera fyra buntband varje gång…
Finns det någon smidig lösning?
IMG_0043.jpeg

Har en cykel med ett sånt här eländigt "topplock" för cantis.

Hur vet man egentligen vad som passar att ersätta med. Ett ”lock” utan stopp för bromshöljet. Dvs en vanlig konisk bricka. Eller hur man nu ska beskriva det :)

IMG_5815.jpeg

Senast ändrad:
Det finns modeller som ersätter en vanlig distans. Då är det bara att välja rätt diameter. Men antar att du då skulle behöva en top cap till lagret istället.
Jag som är kass på att förklara.

Jag vill ha en ersättning UTAN canti-fäste. Dvs en vanlig ”top cap”
Det är en cykel från den fina eran med fälg och skivbroms-fästen. Så har blivit av med canti-eländet och kör skivor istället :)
(Hoppas miyatamaffian inte ser det här)

Jag som är kass på att förklara.

Jag vill ha en ersättning UTAN canti-fäste. Dvs en vanlig ”top cap”
Det är en cykel från den fina eran med fälg och skivbroms-fästen. Så har blivit av med canti-eländet och kör skivor istället :)
(Hoppas miyatamaffian inte ser det här)

Ah, ok. Är det kabelfästen på bilden du har eller en annan modell?

Top-cap är fel ord, men jag kan inte komma på rätt ord. Lager lock?

Om det är 1 1/8 gaffelrör antar jag att det är samma som finns på Bikester. Gissar att denna passar:

Men när jag letade efter två, platta, FSA lock, en till min frus lvgcykel och en till min lvgcykeln, tog jag med gamla locket till olika LBS. Alla LBS hade passande FSA lock i en låda som var avmonterad från cyklar.

Tillbaka
Topp