dnleriksson
Aktiv medlem
Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Möjligt. Frågan är varför en sån där inte skulle kunna vara godkänd. Det finns ju allehanda sorters demonterbara dragkrokar som ser betydligt mer sketchy ut så att säga.Känns som risken att bilprovningen tycker det går att montera en sån här som det är tänkt är rätt stor och därmed behövs en regbesiktning med godkänd montering av hitchen?
Det finns en hel del regler, men vet tyvärr inte var man hittar dem. Men hårddraget får du göra väldigt lite på en helbilsgodkänd bil. I princip inget.Möjligt. Frågan är varför en sån där inte skulle kunna vara godkänd. Det finns ju allehanda sorters demonterbara dragkrokar som ser betydligt mer sketchy ut så att säga.
Men, så länge man faktiskt inte monterar en krok undrar jag om man får sätta vad man vill på sin bil så länge det inte innebär nån fara. Nån som vet var man kan läsa om dylika regler?
Edit: Och som sagt, man får ju surra fast godtyckliga grejer på taket lite hur som helst så länge det sitter fast ordentligt och inte sticker ut för långt och/eller att det är uppmärkt om det sticker ut långt. Så vad hindrar att man "surrar fast" en cykel bakpå bilen i en hemgjord anordning om den inte är trafikfarlig?
Mycket, eftersom en "hitch" inte är en dragkrok i ordets rätta bemärkelse.Oklart vad som gäller i det där fallet...
![]()
Vad gäller om jag monterat eller tagit bort en dragkrok?
Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning (undantag) inom en månad. Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning och bokning sker via 0771-600 600. Vid montering, kontrollera att...www.bilprovningen.se
Eftersom det inte är ett undantag är det väl i princip en otillåten modifikation på en helbilsgodkänd bil killgissar jag. På en äldre bil fortsätter jag killgissa att regler kring krocksäkerhet ställer till detMycket, eftersom en "hitch" inte är en dragkrok i ordets rätta bemärkelse.
Edit: Men det vore intressant att se om en dylik skulle bli godkänd vid en "begränsad registreringsbesiktning", då den uppenbarligen inte faller inom undantagen som de flesta vanliga dragkrokar.
Inte omöjligt. Frågan är dock om det går att registreringsbesiktiga den med hitch och få detta godkänt. Det är ju inte så att bilen plötsligt blir trafikfarlig bara för att man monterar dit en mindre grunka där bak, undertill.Eftersom det inte är ett undantag är det väl i princip en otillåten modifikation på en helbilsgodkänd bil killgissar jag. På en äldre bil fortsätter jag killgissa att regler kring krocksäkerhet ställer till det
Frågan är inte om bilen är krockfarlig, frågan är om du kan bevisa att den inte är det.Inte omöjligt. Frågan är dock om det går att registreringsbesiktiga den med hitch och få detta godkänt. Det är ju inte så att bilen plötsligt blir trafikfarlig bara för att man monterar dit en mindre grunka där bak, undertill.
Kolla länken till Bilprovningen ovan. EU-godkända dragkrokar är undantagna från besiktningskravet, så då återstår ju bara icke EU-godkända dito. Vilket jag antar att en hitch är.Frågan är inte om bilen är krockfarlig, frågan är om du kan bevisa att den inte är det.
Regbesiktning tror jag inte är aktuellt, tror knappast att bilen är EU-godkänd med hitch vilket väl krävs för en sådan.
Alla icke typgodkända dragkrokar återstår ju… hela sidan gäller ju dragkrok, vilket enligt mig inte en hitch är. Min lekmannatolkning är alltså att den sidan inte säger något alls om hitch.Kolla länken till Bilprovningen ovan. EU-godkända dragkrokar är undantagna från besiktningskravet, så då återstår ju bara icke EU-godkända dito. Vilket jag antar att en hitch är.
Fästet i bilen antar jag är lika ja, men lösningen i sig har ju andra egenskaper. Om de påverkar säkerheten eller inte kan man diskutera.Rent tekniskt ser de mer eller mindre identiska ut i hur de är fästa i bilen, så om det är besikningsmannen som avgör vad som är okej och inte så borde det kunna gå igenom.
Det är väl det som är det stora frågetecknet. Vad är en "icke typgodkänd" dragkrok? Kan det vara "vad som helst" och i så fall en hitch? Misstänker att du har rätt dock.Alla icke typgodkända dragkrokar återstår ju… hela sidan gäller ju dragkrok, vilket enligt mig inte en hitch är. Min lekmannatolkning är alltså att den sidan inte säger något alls om hitch.
Ja, det vore trevligt.Fästet i bilen antar jag är lika ja, men lösningen i sig har ju andra egenskaper. Om de påverkar säkerheten eller inte kan man diskutera.
Jaja verkar som vi alla gissar, behöver väl få hit någon som faktiskt vet.
Det är ju lite intressant eftersom man lär vida överstiga max kultryck med en knarr på kroken, eller?Jag vet inte om det nämnts tidigare men cross, trial och enduro motorcyklar transporteras ofta på dragkroken. Lika ofta hemmabyggen som köpta.
Jag har aldrig hört att hållaren skulle vara förbjuda
Så det är nog inte mkt jobb att bygga en egen för trampcykel.
Mitt Thule-ställ till taket håller bara i hjulen, och om det är skillnad borde väl takställ snarare ha högre krav. Mao jag tror Pinkbike har fel.Verkar vara så att det finns EU regler för hur cykelställ för bil får utformas som kräver att cykeln är fäst till ramen och hjulen, vilket gör att många Amerikanska lösninar inte får säljas då de inte är godkända i Europa. Obs källan är Pinkbike, så ta det med en skopa salt, men jag tycker det verkar troligt, annars hade vi sett motsvarande hållare från andra sidan dammen. För de ser mycket smidigare ut än de Europeiska alternativen.
Räkna med halverad räckvidd.Hur långt kommer en elbil på motorväg med två cyklar på taket?
Samma här. Gråt en gång, osv.Jag tog ett djupt andetag, blundande och beställde. Väldigt nöjd med Epos -3, stort steg bättre än mitt gamla.
Räkna med halverad räckvidd.
www.mestmotor.se
www.mestmotor.se
Takbox och cyklar bak drar mindre än cyklar på taket.![]()
Hur mycket räckvidd kostar det du hänger på bilen?
Takbox och cykelhållare bak på bilen är en självklarhet på semester-turer, men hur påverkar påbyggnaderna förbrukningen? Vi testar!www.mestmotor.se
![]()
Hur mycket påverkar takbox och cykelhållare elbilens räckvidd?
Du har lärt dig din elbils ungefärliga förbrukning och räckvidd i olika farter. Men hur mycket sämre blir siffrorna av en box på taket? Eller av en cykel bakom bilen? Vilket av dessa två alternativ är…www.mestmotor.se
Dessutom finns det ju inget som hindrar att man pliktskyldigast sätter dit en ramfästes-arm också, utöver de smidigare hjulfästena. Som sen ingen kommer använda för att det inte behövs, men då kanske man kunnat sälja stället i EU i alla fall.Mitt Thule-ställ till taket håller bara i hjulen, och om det är skillnad borde väl takställ snarare ha högre krav. Mao jag tror Pinkbike har fel.
Problemet är väl inte frakten heller utan att den troligen bara finns med amerikansk koppling. Lite oklart om man kan sätta på en sådan lagligt, men oavsett vilket skulle jag väl avråda om du har något som helst intresse av andrahändsvärde på bilen.Tror det absolut minsta problemet är om det är tillåtet eller inte enligt någon förordning i EU eller polisen...
Va kostar frakten från något land som säljer????
Inga problem att klämma kolfiber med någon av thules ställ. Förstår inte hysterin kring detta, finns momentskruvar som ser till att man spänner lagom hårt. Aldrig hört om någon som lyckats pajja en kolfiberram på thules ställ, däremot om folk där klämmorna lossnat men det löses ju enkelt med en rem som träs igenom alltihop.Ja, håller det ett tag blir ju kostnaden acceptabel
Fast Easyfold har klämmorna som inte är så kolfibervänliga? Har man redan ett är kanske bytet onödigt, men det känns nog som skall jag köpa nytt betalar jag hellre för Epos.
Velocompact för tre cyklar är ett stort schabrak... men har du både rymlig koffert och förvaringsutrymme nära kroken kanske det inte är ett problem.Hej, börjar med att be om ursäkt om jag upprepar frågor som redan avhandlats i den här massiva tråden.
Ny bil, nya förutsättningar. Behov av transport för två krullstyrecyklar.
Blev helt matt när jag insåg hur många modeller Thule har att välja på numer, men kom på att nya bilen kom med en sån där Fix4Bike-krok. Dumt att inte utnyttja möjligheten till extra rotationsstabilitet tänker jag.
Då återstår två ställ, EasyFold XT F och VeloCompact F.
EasyFold har lite mer utrymme både för hjulbas och mellan cyklar men jag transporterar som sagt uteslutande krullstyrecyklar och har kanske inte riktigt det behovet. Möjligheten att fälla ihop stället verkar bra i teorin, men min erfarenhet från äldre Thulemodeller är att dylika "smarta" mekaniska lösningar brukar vara det första som börjar krångla. Ett VeloCompact borde rimligen gå in i bagageutrymmet.
Ett VeloCompact för tre cyklar är dryga tusenlappen billigare är EasyFold för två och erbjuder då mer än tillräckligt med utrymme för två cyklar.
Frågor till samlade happy-expertisen. Skiljer sig EasyFold och VeloCompact åt i övrigt? Har de exempelvis samma infästningsanordningar i dragkrok resp cykel? Något annat jag missar?
Jag har ingen erfarenhet av just det cykelstället, men jag har handlat av Outl1. Jag köpte två bmxer som barnen skulle ha till skolan. Jag har ALDRIG varit med om något av så dålig kvalitet. Aldrig någonsin oavsett föremål.Är det någon som testat denna? Budget cykelhållare med ”plats” för 3st. Är den OK eller ska man punga upp drygt det dubbla för en Thule?
![]()
Cykelhållare bil med lyse | För 3 cyklar | 40-70% lägre pris | Outl1
Praktisk cykelhållare för dragkrok. Passar de flesta cyklar och dragkrokar. Försedd med lyse. 7-polig kontakt.outl1.se
Instämmer, i framtiden blir det epos för mig också. Otroligt smart design. Velocompact är väldigt välbyggt men också klumpigt som du skriver.Velocompact för tre cyklar är ett stort schabrak... men har du både rymlig koffert och förvaringsutrymme nära kroken kanske det inte är ett problem.
Easyfold (och Epos) för två cyklar är rätt smidiga att hantera och förvara för att vara plattformsställ.
Jag var inne på ett Velocompact x3 först, men var in på Mekonomen och frågade om jag fick släpa in cyklar och provlasta och det var inga problem. Provlastade två MTB (en FS boost strl L och en HT strl S) och det var trångt om man inte lämnade mittenplatsen tom.
Jag testade även att haka ner stället från deras vagn och det kändes väldigt klumpigt att hantera, så jag gav upp det spåret.
Nåt år senare köpte jag ett (begagnat) Easyfold X2. Ytterst smidigt. Tvärnöjd. Har inte fix4bike-ställ/krok, men det känns stabilt och bra.
I somras såg jag ett Epos live och det hade jag valt om jag hade köpt nu, trots prislappen.
Cry once....
Spaken går att ställa i valfritt läge när man ska dra åt den. Alltså vrider man den rakt ut åt sidan och ställer sig på den med hela sin kroppsvikt.Ja man undrar hur de tänkt att man ska få in tillräcklig kraft mot kulan med den lilla ratten/spaken, Thules ställ kräver ju att man hinkar in 47kg med en 30cm hävarm, läste någonstans att det krävs ett par ton i kultryck för att hållarna ska klara ett undanmanöverprov i certifieringstesterna.
Har en bekant som handlat där med. Billigt Kinasskräp och ingen kundservice eller möjlighet till reklamation när grejerna havererarJag har ingen erfarenhet av just det cykelstället, men jag har handlat av Outl1. Jag köpte två bmxer som barnen skulle ha till skolan. Jag har ALDRIG varit med om något av så dålig kvalitet. Aldrig någonsin oavsett föremål.
Outl1 har förstås ingen egen tillverkning, så det är ju inget som säger att inte deras andra produkter är bättre/bra. Men jag vågar nog iaf påstå att de inte har någon kvalitetskontroll på det de säljer. Jag kommer aldrig våga handla något av dem igen. Biltema känns otroligt mycket säkrare!
Personligen tillhör jag det gänget som inte har någon lust att snåla på stället som bär två-tre alldeles för dyra cyklar i 110km/h på motorvägen, så jag köpte ett Thule (Easyfold XT) istället. Jag minns att det var rätt dyrt, men jag minns inte längre exakt vad jag betalade. Min känsla är numer att det iaf är prisvärt. ;-)
Jag kan bara säga att jag är nöjd med mitt Buzzrack Eazzy 4 också. Dock har jag bara gjort 7 turer med det men inga problem med 3 MTB lastade ur vikt och plats synpunkt. Jämfört med bekants thule (velocompact om jag minnns rätt) så är buzzrack jobbigare att montera på kroken samt lite "jobbigare" att fälla men ändå smidig fällning. Monterat och klart så känns det stabilt. Den bekanta var väldigt avundsjuk på bågarna för att sätta fast cyklarna jämfört med tråcklandet med fästarmarna på thulen så vi upplevde båda att det var lättare och gick snabbare att lasta cyklar på Eazzy. Det finns väl en anledning Epos har en liknande lösning med fästarmarna nu direkt bredvid cyklarna. Men tyvärr har ju eazzy 4 gått upp rejält i pris nu jämfört då jag köpte det för ett par år sedan för 4.000kr.Spaken går att ställa i valfritt läge när man ska dra åt den. Alltså vrider man den rakt ut åt sidan och ställer sig på den med hela sin kroppsvikt.
Jag gillar mitt buzzrack easy 4. Men har aldrig haft något Thule så kan inte jämföra. Och jag har aldrig krocktestat stället.
Bågarna känns riktigt massiva och känns ”stöldsäkert” att fästa ett bygellås mellan cykel och båge. (Låset till dragkrokskopplingen är inte lika imponerande men tveksamt om någon lyfter av hela stället särskilt lätt med sin egen vikt + cyklar. )
Vi är också mycket nöjda med vårt Eazzy 4. Kvalitet, handhavande, mycket smidigt med den tiltbara och hopvikbara funktionen som vi inte hittade i något annat ställ till rimligt pris. När vi köpte det för ett par år sedan var priset betydligt lägre, de har verkligen stuckit iväg, precis som du skriver. Nästan Thule-nivå numera. Oavsett märke/modell som man väljer bör man checka sin bils maximala kultryck. Har för mig att jag inte kan köra mer än 2 FS och typ två mindre HT 26" till barnen på vår bil (Volvo XC40) om det ska hålla sig inom spec.Jag kan bara säga att jag är nöjd med mitt Buzzrack Eazzy 4 också. Dock har jag bara gjort 7 turer med det men inga problem med 3 MTB lastade ur vikt och plats synpunkt. Jämfört med bekants thule (velocompact om jag minnns rätt) så är buzzrack jobbigare att montera på kroken samt lite "jobbigare" att fälla men ändå smidig fällning. Monterat och klart så känns det stabilt. Den bekanta var väldigt avundsjuk på bågarna för att sätta fast cyklarna jämfört med tråcklandet med fästarmarna på thulen så vi upplevde båda att det var lättare och gick snabbare att lasta cyklar på Eazzy. Det finns väl en anledning Epos har en liknande lösning med fästarmarna nu direkt bredvid cyklarna. Men tyvärr har ju eazzy 4 gått upp rejält i pris nu jämfört då jag köpte det för ett par år sedan för 4.000kr.
Skulle jag köpa hållare idag så skulle jag välja mellan Epos och Eazzy just för att få bågar/fästarmar bredvid cykeln och ihopfällbara vid förvaring av cykelhållaren i garaget. Buzzrack har en "ny" hållare (hittar den inte på Buzzrack sida men hos online butiker) som heter wing den påminner om Eazzy men den går bort för den verkar vara mindre stabil konstruktion och maxvikt per cykel är lägre än Eazzy.
bikable.se
Jag kan bara svara för modellen Eazzy 4, men den känns mycket välbyggd, gedigen och stabil, i paritet med de Thule jag klämt och känt på genom åren.Buzzrack har ju 4-cykels-plattformhållare för 3000 spänn, får man ju knappt en takhållare från Thule för.
![]()
BuzzRack BuzzyBee 4 Cykelhållare till 4 cyklar
BuzzRack BuzzyBee 4 är en pålitlig och praktisk cykelhållare för dragkrok som gör det enkelt att transportera upp till fyra cyklar. Med sin vikbara design ochbikable.se
Kan de vara så mycket sämre än Thule, som vad jag läser i tråden kanske inte är så premium (undantaget Epos?) som priset får en att tro?
www.twowheelingtots.com
Gissar att det blir för lång hävarm för kulkoppling?Någon form av dessa för Svenska dragkrokar vore eftersträvansvärt.
![]()
The Best Vertical Bike Racks for Cars with a Hitch
Discover the best vertical bike racks for transporting multiple bikes effortlessly. We've tested and reviewed the top options to help you find the perfect rack for your needs.www.twowheelingtots.com
Visa bilaga 690694