El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Vad har jag rört ihop? :) Ge ett exempel! Inget exempel?
Citera där jag "hatar" emtbs. Inget citat?
Har effekt inget med slitage att göra? Du verkar göra mer skada med mer effekt, det skriver du ju själv.
Har en emtb en motor eller inte? Inget svar.
Ska jag sluta ställa frågor bara för att du och andra inte vill svara på dem?
Så du gillar altså emtb, jaha då har jag feltolkat hela tiden.

Nej det skrev jag längre ner i mina kommentarer vilken typ av motor en elcykel har. Det torde du läst. En motor som drivs av pedalrundtramp. Inte en motor som driver fordonet av sig själv dvs enkelt uttryckt en hjälpmotor som underlättar trampandet för oss med halva hjärnor?. Jag likställer inte den med en motor som driver cykeln helt själv. Då är det moped eller cross eller något annat och inte vad vi pratar om här.
Min elcykel är godkänd som max 250w och 25km/h som cykel godkänd. I vilket skede levererar den 700w, i accelerationen med rätt kadens eller vid hårdare tryck på pedalerna? Antar att det är olika beroende på assistansmotorns karaktär.
Och jag citerade när du skrev att emtbs är försedda med elmotorer. En elmotor är också en motor. Motordrivna fordon verkar inte omfattas av allemansrätten. Elmotorn drivs inte av vevarna/dig. Elmotorn AKTIVERAS av att du rör på vevarna. Motorn på en cross aktiveras av gasreglaget. En moped med trampor är ff en moped. Även om motorn "bara hjälper till". Ska jag posta bilden en gång till?

Screenshot_20230924_120410_Chrome.jpg

Så du gillar altså emtb, jaha då har jag feltolkat hela tiden.
Citera där jag gillar emtbs. Kan du inte det heller? Kan du bara feltolka? Du kan inte läsa det jag skriver? Inte en enda fråga svarar du på så jag får tolka det som att du bara trollar. Ingen bra trollning, om du frågar mig.

Vad har jag rört ihop? :) Ge ett exempel! Inget exempel?
Citera där jag "hatar" emtbs. Inget citat?
Har effekt inget med slitage att göra? Du verkar göra mer skada med mer effekt, det skriver du ju själv.
Ska jag sluta ställa frågor bara för att du och andra inte vill svara på dem?
Jag svarade på motorfrågan. Om du väntar lite att i ett och samma inlägg fråga och svara dig själv att ingen svarar så kanske någon hinner svara. Jag är inte så snabb på tangenterna som alla.

Och jag citerade när du skrev att emtbs är försedda med elmotorer. En elmotor är också en motor. Motordrivna fordon verkar inte omfattas av allemansrätten. Elmotorn drivs inte av vevarna/dig. Elmotorn AKTIVERAS av att du rör på vevarna. Motorn på en cross aktiveras av gasreglaget. En moped med trampor är ff en moped. Även om motorn "bara hjälper till". Ska jag posta bilden en gång till?

Visa bilaga 658846
Å en Cia Piaggo! Dom var skitbra när man fick soppatorsk bara att trampa sig hem. Härliga minnen den gjorde 40 otrimmad har jag för mig. Kan du kolla Ts definition av det fordonslaget som du postat bild på?

Jag svarade på motorfrågan. Om du väntar lite att i ett och samma inlägg fråga och svara dig själv att ingen svarar så kanske någon hinner svara. Jag är inte så snabb på tangenterna som alla.
Jag ställde dessa frågor till gyttorparn: Vad har jag rört ihop? Inget svar.
Citera där jag "hatar" emtbs. Inget citat.
Har effekt inget med slitage att göra? Inget svar.
Ska jag sluta ställa frågor bara för att du och andra inte vill svara på dem? Inget svar.
Istället kom tolkningen att jag gillar emtbs. Anser du det vara seriöst? Är det snabbheten i fingrarna som hindrar hen feån att svara som en vuxen människa? Såklart inte. Der finns ingen vilja att svara. DU hade kunnat svara istf att skriva att du inte hinner svara. Inte seriöst.

Å en Cia Piaggo! Dom var skitbra när man fick soppatorsk bara att trampa sig hem. Härliga minnen den gjorde 40 otrimmad har jag för mig. Kan du kolla Ts definition av det fordonslaget som du postat bild på?
Det är väl en bensinassisterad cykel som aktiveras med gashandtaget istf en vevarmssensor (går säkert att bygga om)? Den har ju pedaler.

Precis det du skriver har man sett resultat av på Kinnekulleleden.
Är flera delsträckor som blivit avstängda av markägaren pga den enorma ökningen som skedde under Covid....markant skillnad på antal där före och under pandemin.
T.ex passerade man en hästgård,sträckan gick genom gården/säteriet och det fanns stora skyltar som sa att man ska leda cykeln igenom för att visa hänsyn mot djuren.

Blev själv förbipasserad när vi gick genom av ett Stravahetsande MTB-gäng i full karriär,var nog tyvärr vanligt att folk sket i att leda cykeln....och följden blev att markägaren förbjöd cyklar igenom gården,som är hans rättighet att göra!
Nu får man ta en tråkig omväg på asfalten,och finns flera sträckor som blivit avstängda,blev så under pandemin.

Så allemansrätten kan missbrukas helt klart och då får det konsekvenser.
Jag tänker inte ge mig in i elfrågan (att debatten ens lever visar att många inte förstår mycket om lagar). Men på vilket sätt är har markägaren en rättighet att begränsa allemansrätten? Liknande frågor har varit hela vägen upp i HD och för att ha rätten att begränsa så skall antingen användningen ske på ett sätt som inskränker ägarens integritet (cykla nära ett boningshus) eller vara ett kommersiellt arrangemang. En generell negativ attityd till cykling ger inte den rätten, oavsett hastighet. Å andra sidan har markägaren ingen skyldighet att ordna genomgångar till hagar och elstängsel avskräcker de flesta så det brukar finnas enkla lösningar...

Jag tänker inte ge mig in i elfrågan (att debatten ens lever visar att många inte förstår mycket om lagar). Men på vilket sätt är har markägaren en rättighet att begränsa allemansrätten? Liknande frågor har varit hela vägen upp i HD och för att ha rätten att begränsa så skall antingen användningen ske på ett sätt som inskränker ägarens integritet (cykla nära ett boningshus) eller vara ett kommersiellt arrangemang. En generell negativ attityd till cykling ger inte den rätten, oavsett hastighet. Å andra sidan har markägaren ingen skyldighet att ordna genomgångar till hagar och elstängsel avskräcker de flesta så det brukar finnas enkla
Jag förstod det som att många cyklister passerade genom en gård. Då har man säkert passerat nära boningshuset.

Att det skulle vara käbbel mellan NVV och TS verkar vara en allmän missuppfattning så vi tar det igen. Terrängkörningslagen och vägtrafikdefintionerna gör gällande att elcykel får framföras i terräng. Klart och tydligt. Den säger dock inte vilken terräng. Det kan finnas olika former av inskränkningar som begränsar i vad som är tillåtet, reservat, lokala föreskrifter etc. På annans mark gäller dessutom egendomsrätten. Allemansätten ger dig tillgång till marken men inte för andra aktiviteter än vad som där ingår. Enda undantaget är om du har markägarens tillåtelse. Skilj på vad markägaren får göra på sina ägor och vad du som besökare har tillåtelse till.
Det här är inget som NVV och TS är oense om utan endast något individer som försöker hitta kryphål i lagen för sin verksamhet försöker hävda.
Då tar vi det igen… där du får cykla med en vanlig cykel får du framföra din emtb.

Nu har jag inte följt denna tråd,är inte min typ av diskusition,och har inte läst alla för och emot,alla tolkningar av lagtext od som skrivits..
Lägger ingen åsikt om eMTB:s vara eller icke vara,är upp till var och en att cykla på det man vill ha....landsväg,MTB,pendlarhoj,BMX...det som får glädjen att infinna sej är grejen.
Men en ärlig fråga....har ingen eMTB,aldrig provat nån,och aldrig känt behovet av den.....gillar att cykla som cykling alltid varit,med bara mina ben som motor.

Men är ju 57 år,kört motocross/Enduro stort sett hela livet,och ett liv med flitigt och konstant misshandlande av kroppen börjar ju äntligen ge resultat....alla skador kommer smygande och ger en tillbakakaka förr eller senare verkar det som.
Har ju ett knä som skadades,och gick för länge innan jag sökte vård,detta börjar göra sej påmint mer och mer....plattcykling funkar,men backarna kan vara kännbara,har blivit värre och värre sista tiden.
Får ibland gå uppför backar som är stygga,har tagit dom förrut utan problem.
Och cyklar mycket på Kinnekulle,och då det är ett berg finns hyfsat mycket backar....

Nu ska jag självklart försöka få den behandling igen jag fick då dom hittade "felet",men är tydligen en "tillfällig" fix,och ärligt talat tveksam om jag får den och vilket år....sjukvården är ju milt sagt svår och seg ibland.....
Och man hoppas ju att det bara är en tillfällig svacka,kanske bara är överbelastat,har cyklat mer än vanligt det sista....men känner igen "symptomen" och känslan tyvärr.

Vill inte cykla eMTB,men om valet blir sitta hemma eller eMTB måste man nog kanske falla till föga....hoppas inte det blir så,men om det blir så....vill ha en Plan B!

Vad gäller egentligen?
Cyklar t.ex bitar på Kinnekulleleden,en vandringsled som är ok för cykling.
Cyklar Pilgrimsleden ofta,har ju den "runt knuten",blev en mörkersväng i går kväll t.ex.
Även "fricykling" på stigar här hemma i skogen körs ofta,vanliga simpla skogsstigar/ridstigar.

Blir man en Outlaw,eller är det "accepterat"/legitimt?

Missuppfatta mej rätt,vill INTE "rentvätta" eMTB,och vill fortsätta cykla på min älskade Genius,men oron börjar gnaga i huvudet....tänk om det inte slutar göra ont som f*n,och jag aldrig kan ta en backe igen....jag vill ju cykla i skogen,sluta med det är inte en option!!
Och vill cykla på ställen jag alltid gjort,cykla på ett inhägnat område eller liknande går bort,då försvinner tjusningen med upplevelsen att vara i skogen!
Men får fortsätta cykla på och se vad som sker,när det inte funkar längre får jag kontakta 1177 och hoppas på tur.....
Det är bara köra på med en emtb precis som med en vanlig cykel. Vill du läsa varför kan du se mina tidigare inlägg men det verkar vara dags att göra en kortare sammanfattning igen så ingen missar det underbara med emtb i skogen på grund av några okunniga här inne.

I Sverige finns det många grundläggande juridiska principer. En av dem är Legalitetsprincipen. Den innebär att all för att något skall vara ett brott så måste det finnas en lag om det och lagen ska bara förenad med ett straff.

Det finns inget straff mot att köra emtb i skogen på samma sätt som du kör en vanlig cykel. Därför är det lagligt.

Emtb omfattas INTE av terrängkörningslagen.

Jag tycker trådrubriken är sjukt tydlig och sammanfattar det hela riktigt bra: "el-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket" ?

Jag tänker inte ge mig in i elfrågan (att debatten ens lever visar att många inte förstår mycket om lagar). Men på vilket sätt är har markägaren en rättighet att begränsa allemansrätten? Liknande frågor har varit hela vägen upp i HD och för att ha rätten att begränsa så skall antingen användningen ske på ett sätt som inskränker ägarens integritet (cykla nära ett boningshus) eller vara ett kommersiellt arrangemang. En generell negativ attityd till cykling ger inte den rätten, oavsett hastighet. Å andra sidan har markägaren ingen skyldighet att ordna genomgångar till hagar och elstängsel avskräcker de flesta så det brukar finnas enkla lösningar...
Beror ju lite på om du menar just Kinnekulleleden. I det fallet är det så att Kinnekulle i avgörande delar är naturreservat där cykling är förbjuden. Undantaget har varit den orange-markerade leden, själva Kinnekulle-leden. Så som jag har uppfattat/gissar det så är det ju så att, markägaren ihop med kommun eller länsstyrelse, har insett att negativa med tillståndet för mtb på vissa sträckor är på den nivån att man gemensamt har beslutat att där gäller naturreservats-reglerna utan undantag. Dvs ej tillåtet med cykling oavsett typ av cykel.

Vad gäller just Kinnekulle, där jag cyklade runt i skogen med limpsadel-cykel på åttiotalet och senare med mtb, så är jag ganska bekymrad över den ökade omfattningen av cykling oavsett el eller inte. Dels ser man ett ganska tydligt slitage, och andelen puckon som cyklar med fel avvägd hastighet och tror att man har företräde framför de som promenerar/vandrar när det alltid är tvärtom i min värld. Detta kommer förr eller senare säkerligen utgöra grunden för slutet med cykling på Kinnekulle.

Vad är då slutsatsen av detta? Jo, volymen/omfattning av cyklister på ett begränsat naturområde är ett problem oavsett typ av cykel. Men framförallt; puckon är generellt det övergripande hotet mot naturnära stigcykling i vildmark och skog i framtiden. Och eftersom jag är en gammal gnällig gubbe så förbehåller jag mig rätten att uppfatta att det är fler puckon som rör sig på cykel i skogarna numer än för kanske 10-20 år sedan.

Senast ändrad:
Det man kan konstatera iaf är att emtb:arna verkar ha väldigt ömma tår! Blir kränkta och arga när man påpekar att NVV säger att emtb inte omfattas av allemansrätten, att de emtb:are man möter är si och så, osv. Den där elmotorn måste betyda väldigt mycket för dem. Lite komiskt är det faktiskt ?

Det ända som är viktigt att veta är att det är lagligt att cykla med emtb på precis samma sätt som med en vanlig cykel. Tror det är mer ni som är kränkta över det ?

Det är bara köra på med en emtb precis som med en vanlig cykel. Vill du läsa varför kan du se mina tidigare inlägg men det verkar vara dags att göra en kortare sammanfattning igen så ingen missar det underbara med emtb i skogen på grund av några okunniga här inne.

I Sverige finns det många grundläggande juridiska principer. En av dem är Legalitetsprincipen. Den innebär att all för att något skall vara ett brott så måste det finnas en lag om det och lagen ska bara förenad med ett straff.

Det finns inget straff mot att köra emtb i skogen på samma sätt som du kör en vanlig cykel. Därför är det lagligt.

Emtb omfattas INTE av terrängkörningslagen.
Återigen, hade inte allemansrätten funnits så hade ingen fått tillgång till annans egendom utan tillstånd. Äganderätten klargör detta tydligt:

”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408). ”

Det är lagligt tills det förbjuds. Allemansrätten innefattar inte motordrivna fordon. Vill man inskränka allemansrätten gör man helt rätt som kör med motorer där motorer inte är tillåtna.

Det ända som är viktigt att veta är att det är lagligt att cykla med emtb på precis samma sätt som med en vanlig cykel. Tror det är mer ni som är kränkta över det ?
Det enda som är viktigt att veta att en motor egentligen inte är en motor. Upp är ner! Den som påstår nåt annat är "kränkt".

OK, tror jag kan sammanfatta tråden utan att ha orkat läsa allt:
* En elcykel som uppfyller vissa krav är just en cykel enligt Trafikverket
* Det är också, åtminstione rent logiskt, ett motordrivet fordon. Om det finns en definition av motordrivet fordon är för mig oklart, men gissar på att ingen förutsåg att det skulle bli någon form av osäkerhet i detta.
Ovan, tillsammans med:
* Allemansrätten ger uttryckligen tillstånd för cyklar i skogen
* Lika tydligt kräver lagarna markägarens tillstånd för motordrivna fordon

Det skapar ett par frågor:
* Finns det en definition av motordrivet fordon? Jag gissar på inte eftersom tråden är 21 sidor lång
* Om nu en elcykel skulle vara BÅDE en cykel och ett motordrivet fordon, vad slår högst? Det kanske någon jurist kan svara på, eller så behöver det prövas.

Om sammanfattningen är rätt, och jag inte missat info, är väl lösningen enkel:
En av er som tycker elcyklar är tillåtna tar ut sin elcykel i skogen. En av er som säger att de är förbjudna, lämpligen en markägare där cyklingen sker, filmar och polisanmäler. Så får de som faktiskt kan reda ut vad som gäller. Det kostar väl några skattemiljoner men det är det kanske värt...

* Finns det en definition av motordrivet fordon? Jag gissar på inte eftersom tråden är 21 sidor lång
* Om nu en elcykel skulle vara BÅDE en cykel och ett motordrivet fordon, vad slår högst? Det kanske någon jurist kan svara på, eller så behöver det prövas.
Jag skulle säga att ett fordon som har en motor för framdriften ÄR ett motorfordon. Men det är jag det.

Jag skulle säga att ett fordon som har en motor för framdriften ÄR ett motorfordon. Men det är jag det.
Ja, men jag är nyfiken på den legala definitionen. Det enda jag hittar är att det är bil, motorcykel eller moped (enligt lag om vögtrafikdefinitioner), och det är ju inget av dem eftersom det ju är en cykel…
Återigen, lagarna är skapade i en tid när ingen funderade på Segways, självbalanserande motordrivna enhjulingar, sparkcyklar mm. Tror jag…

Väldigt intressant tråd! Helst när vi släpper jag har rätt ni har fel mentaliteten då kan det bli konstruktiva diskussioner.
Jag fastnade som vanligt för ett uttryck i allemansrätten ”färdas fritt i skog och mark”. Hur tolkar man det? Att man får gå, cykla och rida utanför vägar och stigar med inte störa eller förstöra samt inte för nära boende den biten kan vi.
Att följa stigar och skogsvägar kan inte räknas som fritt då du följer en riktning, en slitning i naturen som visar en färdväg det måste ju innebära att vi måste särskilja på att färdas fritt i naturen och på att färdas på exempelvis stig?

Ja, men jag är nyfiken på den legala definitionen. Det enda jag hittar är att det är bil, motorcykel eller moped, och det är ju inget av dem eftersom det ju är en cykel…
Återigen, lagarna är skapade i en tid när ingen funderade på Segways, självbalanserande motordrivna enhjulingar, sparkcyklar mm. Tror jag…
Så är det. Jag tycker det är rätt tydligt och logiskt att säga att en elcykel har en motor. Att den än så länge är i ett legalt limbo påverkar inte det faktum att den de facto har en motor för framdriften. Och den tråkiga och orättvisa allemansrätten "hatar" motorer. Ja, lagen är långsammare än uppfinnarna. Men till slut, efter tillräckligt många puckon bevisat att människor inte kan använda sunt förnuft, kommer det lagar. "Stick inte kniven i ögat." "Använd inte dörren som bro." Risken är att alla cyklar förbjuds. Vilket säkert skulle glädja några rättshaverister (som ändå skulle fortsätta att strunta i både logik och lagar).

Senast ändrad:
Du påstår det ja. Grunden för det anser jag dock vara synnerligen vag och varken NVV eller de som gjort förarbetena på vilka de stöder sina påståenden håller med dig.
Och de, till skillnad fr ipad, är riktiga jurister med utbildning och har juridiken som yrke, vissa av dem t.o.m. specialiserade på allemansrätten.

En av er som tycker elcyklar är tillåtna tar ut sin elcykel i skogen. En av er som säger att de är förbjudna, lämpligen en markägare där cyklingen sker, filmar och polisanmäler. Så får de som faktiskt kan reda ut vad som gäller. Det kostar väl några skattemiljoner men det är det kanske värt...
Den legala definitionen av ett motordrivet fordon är: "Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel." Det som orsakar oklarhet är att NVV säger att allemansrätten är ickemotoriserad. Vad ett motoriserat fordon är verkar inte ens NVV själva ha en definition på. Hade de vetat vad som gäller hade de sagt ja eller nej på frågan om man får cykla med avstängd motor utan att be markägaren om tillstånd.

Du har rätt i vad lösningen är. Annars är det i praktiken bara att ta det lugnt i naturen oavsett typ av cykel för då kommer ingen bry sig, något som tyvärr verkar vara svårt för både cyklister och elcyklister.

Återigen, hade inte allemansrätten funnits så hade ingen fått tillgång till annans egendom utan tillstånd. Äganderätten klargör detta tydligt:

”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408). ”
Ditt inlägg är ett icke argument för huruvida det är lagligt eller inte.

Du påstår det ja. Grunden för det anser jag dock vara synnerligen vag och varken NVV eller de som gjort förarbetena på vilka de stöder sina påståenden håller med dig.
Och de, till skillnad fr ipad, är riktiga jurister med utbildning och har juridiken som yrke, vissa av dem t.o.m. specialiserade på allemansrätten.
Då tar vi det ett varv till.
1. Håller ni med om att legalitetsprincipen finns?
2. Håller ni med om att den reglerar vad som är brottsligt?
3. Om ni inte gör det, kolla brottsbalk 1 kap 1 paragraf och gå sedan vidare till steg 4.
4. Vilket brott menar ni att man skulle bryta mot om man cyklade med en emtb på samma ställe som en vanlig cykel?
5. Som 5:a kör vi en liten bonusfråga - Ooms du refererar ofta till jurister på NVV, tror du det står över legalitetsprincipen?

Så är det. Jag tycker det är rätt tydligt och logiskt att säga att en elcykel har en motor. Att den än så länge är i ett legalt limbo påverkar inte det faktum att den de facto har en motor för framdriften. Och den tråkiga och orättvisa allemansrätten "hatar" motorer. Ja, lagen är långsammare än uppfinnarna. Men till slut, efter tillräckligt många puckon bevisat att människor inte kan använda sunt förnuft, kommer det lagar. "Stick inte kniven i ögat." "Använd inte dörren som bro." Risken är att alla cyklar förbjuds. Vilket säkert skulle glädja några rättshaverister (som ändå skulle fortsätta att strunta i både logik och lagar).
OK, tror jag kan sammanfatta tråden utan att ha orkat läsa allt:
* En elcykel som uppfyller vissa krav är just en cykel enligt Trafikverket
* Det är också, åtminstione rent logiskt, ett motordrivet fordon. Om det finns en definition av motordrivet fordon är för mig oklart, men gissar på att ingen förutsåg att det skulle bli någon form av osäkerhet i detta.
Ovan, tillsammans med:
* Allemansrätten ger uttryckligen tillstånd för cyklar i skogen
* Lika tydligt kräver lagarna markägarens tillstånd för motordrivna fordon

Detta regleras i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är
att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i
motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon.

Ingen som har protesterat mot min tidigare beskrivning iaf.

- Förändringen i trafikförordningen gjordes för att underlätta för cykelpendling.
- Förändringen i trafikförordningen gjordes inte för att det gick för långsamt i skogen. (Handikapphjälpmedel kan få dispens från terrängkörningslagen).
- NVV är den myndighet som har ansvar för allemansrätten, inte Trafikverket. De har varit tydliga med vad de anser.

Att det går att tolka lagar lagar kreativt, att inte alla kryphål är tilltäppta, förändrar inte detta. Själva tanken med förändringen av trafikförordningen.

Jag tror att denna oklarhet, kryphål enligt vissa, kommer försvinna. Min rädsla är att förändringen kan komma att påverka även tvåhjulingar utan motor.

Beror ju lite på om du menar just Kinnekulleleden. I det fallet är det så att Kinnekulle i avgörande delar är naturreservat där cykling är förbjuden. Undantaget har varit den orange-markerade leden, själva Kinnekulle-leden. Så som jag har uppfattat/gissar det så är det ju så att, markägaren ihop med kommun eller länsstyrelse, har insett att negativa med tillståndet för mtb på vissa sträckor är på den nivån att man gemensamt har beslutat att där gäller naturreservats-reglerna utan undantag. Dvs ej tillåtet med cykling oavsett typ av cykel.

Vad gäller just Kinnekulle, där jag cyklade runt i skogen med limpsadel-cykel på åttiotalet och senare med mtb, så är jag ganska bekymrad över den ökade omfattningen av cykling oavsett el eller inte. Dels ser man ett ganska tydligt slitage, och andelen puckon som cyklar med fel avvägd hastighet och tror att man har företräde framför de som promenerar/vandrar när det alltid är tvärtom i min värld. Detta kommer förr eller senare bli slutet med cykling på Kinnekulle.

Vad är då slutsatsen av detta? Jo, volymen/omfattning av cyklister på ett begränsat naturområde är ett problem. Men framförallt; puckon är generellt det övergripande hotet mot naturnära stigcykling i vildmark och skog i framtiden. Och eftersom jag är en gammal gnällig gubbe så förbehåller jag mig rätten att uppfatta att det är fler puckon som rör sig på cykel i skogarna numer än för kanske 10-20 år sedan.
Tack. Jag visste inte att det var naturreservat.

- Förändringen i trafikförordningen gjordes för att underlätta för cykelpendling.
- Förändringen i trafikförordningen gjordes inte för att det gick för långsamt i skogen. (Handikapphjälpmedel kan få dispens från terrängkörningslagen).
- NVV är den myndighet som har ansvar för allemansrätten, inte Trafikverket. De har varit tydliga med vad de anser.

Att det går att tolka lagar lagar kreativt, att inte alla kryphål är tilltäppta, förändrar inte detta. Själva tanken med förändringen av trafikförordningen.

Jag tror att denna oklarhet, kryphål enligt vissa, kommer försvinna. Min rädsla är att förändringen kan komma att påverka även tvåhjulingar utan motor.
Nu håller jag inte med om dina slutsatser, men vari ligger risken att cyklar (utan elstöd) skulle drabbas? NVV har på ett extremt klantigt sätt hittat på termen "icke motoriserad", men enligt deras tolkning så är det uppenbart att de stödjer fortsatt cykling (utan elstöd) i skogen.

Vi har ingen som kan offra sig för sin sak och köra eMTB i skogen samtidigt som andra polisanmäler? Vore sjukt intressant att se:

1) om polisen ens skulle bemöda sig att skapa ett ärende

2) hur lagen tolkas

3) straffpåföljden

Sen se till vilken instans man kan dra det.

Vore det inte ett kul projekt här nu under hösten, oavsett hur man hoppas hur utfallet blir?

Nu håller jag inte med om dina slutsatser, men vari ligger risken att cyklar (utan elstöd) skulle drabbas? NVV har på ett extremt klantigt sätt hittat på termen "icke motoriserad", men enligt deras tolkning så är det uppenbart att de stödjer fortsatt cykling (utan elstöd) i skogen.
Tja, jag vet inte. Men även vanlig cykling stadsnära är inte problemfritt. Går det inte att särskilja på elcykel och cykel kanske det är lika bra att NVV tar ställning mot båda? Spekulation! :-)

Vilka av mina slutsatser håller du inte med om? Och varför?

Mycket intressant det vill jag läsa! Skulle du vilja dela en länk till materialet? Menar förändringar i trafikförordningen?

Då tar vi det ett varv till.
1. Håller ni med om att legalitetsprincipen finns?
2. Håller ni med om att den reglerar vad som är brottsligt?
3. Om ni inte gör det, kolla brottsbalk 1 kap 1 paragraf och gå sedan vidare till steg 4.
4. Vilket brott menar ni att man skulle bryta mot om man cyklade med en emtb på samma ställe som en vanlig cykel?
5. Som 5:a kör vi en liten bonusfråga - Ooms du refererar ofta till jurister på NVV, tror du det står över legalitetsprincipen?

Jag har tillräckligt bra koll på juridik och komplexiteten i den för att inse att jag inte har tillräcklig kunskap att själv göra en utredning av detta. Men valet mellan att tro på vad NVVs jurister kommit fram till i sitt arbete och de delar ur lagtexterna du väljer att peka ut är väldigt enkelt. Att du uttrycker dig självsäkert i juridiska termer och viftar med lagtexter ger inte riktigt den tyngd till dina påståenden som du kanske tror. Snarare tvärtom.

Vi har ingen som kan offra sig för sin sak och köra eMTB i skogen samtidigt som andra polisanmäler? Vore sjukt intressant att se:

2) hur lagen tolkas

3) straffpåföljden

Vore det inte ett kul projekt här nu under hösten, oavsett hur man hoppas hur utfallet blir?
Vilket lagrum skulle åberopas?

Jag har tillräckligt bra koll på juridik och komplexiteten i den för att inse att jag inte har tillräcklig kunskap att själv göra en utredning av detta. Men valet mellan att tro på vad NVVs jurister kommit fram till i sitt arbete och de delar ur lagtexterna du väljer att peka ut är väldigt enkelt. Att du uttrycker dig självsäkert i juridiska termer och viftar med lagtexter ger inte riktigt den tyngd till dina påståenden som du kanske tror. Snarare tvärtom.
Jag kan ta det på enkel svenska med. Du kan googla dig fram lätt med. För att något ska vara olagligt så måste det finnas i lag och det måste finnas ett straff för det. Allt som inte är olagligt är lagligt. Så då är frågan vilken brott det skulle vara att cykla med en emtb på samma ställe som en vanlig cykel?

Det kan du ringa och fråga naturvårdsverket med?

2) hur lagen tolkas

3) straffpåföljden

Det som skulle hända är följande. Vi tar det steg för steg så alla ska kunna hänga med.

1. Polisen är skyldiga att ta upp en anmälan och skapa ett ärende oavsett om det skulle vara ett brott eller inte. Med det sagt skulle polisen tycka du är en foliehatt och försöka prata förstånd i dig först. Du kan göra en e-anmälan online om vissa brott. Beskriver du en händelse duktigt i fritextsöka att du hemskt gärna vill att de startat ett ärende borde du kunna få det upptaget den vägen med även om e-anmälan inte är tänkt så.

2. Polisiär förundersökningsledare skulle lägga ner ärendet då det inte är något brott.

3. Du överklagar nedläggningsbeslutet och en åklagare kommer att pröva det och komma fram till samma sak.

4. Du begär överprövning och en högre åklagare antingen överåklagaren eller vice överåklagaren prövar beslutet. De kommer komma till samma slutsats eftersom det inte är något brott.

Mycket intressant det vill jag läsa! Skulle du vilja dela en länk till materialet? Menar förändringar i trafikförordningen?
Sorry om jag var otydlig! Jag vet att man bör formulera sig noga i den här tråden. Jag skulle också hugga! ;-)

Jag menar förstås Vägtrafikdefinitionerna. De ändrades för att tillåta att elcyklar skulle fungera bättre för pendling.

Klart besked om elcykling på fjället: Inte tillåten på statligt renbetesfjäll i Jämtlands län​

Det här säger lagen:

• Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
  • Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...allet-inte-tillaten-pa-statligt-renbetesfjall

Tillbaka
Topp