El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Jag tror jag håller med dig men jag vill till att börja med skilja lite på incidenter och slitage. Slitage är definitivt på gruppnivå. Ju fler cyklister ju större slitage. Tyngre ekipage med mer effekt mer slitage. Så långt är det glasklart. Frågan är ju egentligen hur mycket mer slitage det blir. Ser jag till mig själv kan jag inte skilja mina spår från andra när jag cyklar efter mig själv så att säga men det är en cyklist vi pratar om då så det är inte precis evidensmaterial. Men generellt har jag svårt att se var en elcykel tillfogar skador där en vanlig cykel inte skulle göra det.

När det kommer till incidenter tycker jag nog ändå att det är mer individ som avgör, en elcykel har ju samma möjlighet att justera farten som en vanlig cykel, både upp och ner. Men jag inser ju också att det låter som amerikansk vapenlobby "guns don´t kill people, people kill people".

Sorry, men största hotet mot mtb och allemansrätten är inte elcyklar, det är att allt för många cyklister (majoriteten?) beter sig som skit i skogen. Oavsett om det sitter en motor på cykeln eller inte.
Så är det, men vi som cyklar emtb måste vara med och dela ansvar och inte bara hävda att vi har lagen på vår sida. Vi kanske till och med måste dra ett lite tyngre lass för att rädda cyklisternas rykte. Men det är ju lugnt för vi har ju energi över eftersom vi enligt vissas utsago över huvud taget inte anstränger oss i skogen. ?

Sorry, men största hotet mot mtb och allemansrätten är inte elcyklar, det är att allt för många cyklister (majoriteten?) beter sig som skit i skogen. Oavsett om det sitter en motor på cykeln eller inte.
Möjligen så. Dock, går det att projesera fram en accelererad konfliktnivå kring cyklingen i och kring skogar och friluftsområden från högre farter, större kraft och motoriserade ekipage, vilket hittills har setts som främmande i skogen.

Självklart får du tycka det. I stort håller jag med dig. Det jag svarade på är vad lagen säger idag, inte vad jag tycker om det. Du argumenterar som att din åsikt på något sätt inverkar på den juridiska bedömningen.
Jag argumenterar för att lagstiftningen ska (och förhoppningsvis kommer att) bli bättre. Att anpassa oss efter korkade lagar är sämre än att göra rätt och rimligt (och anpassa lagarna efter det rätt och och rimliga).

Absolut är hastigheten viktig, men det är inte viktigt att den alltid är så hög som möjligt. Givetvis behöver man anpassa sin hastighet efter omständigheterna men det är knappast unikt för elcyklar. Jag kan bara ta hänsyn till min egen cykling och där jag mestadels cyklar stöter jag sällan på folk.
För många (speciellt de som kör snabbt där det är olämpligt stt köra snabbt) är hastigheten viktigare än respekten för andra. De som sköter sig är inte problemet. Lagar och förbud stiftas inte för att många sköter sig, utan för att tillräckligt många INTE sköter sig.
Fast att köra mc i skogen är olämpligt oavsett om det är olagligt eller inte, det behöver man inte ha NVV hjälp för att förstå. Det är inte bara elcykling som handlar om att ha roligt på någon annans bekostnad. Det är väl någonstans det allemansrätten ger oss möjlighet till? Att jag går ut och plockar svamp på någon annans mark kanske inte den markägaren uppskattar, då blir ju mitt nöje på dennes bekostnad. Allemansrätten reglerar ju inte bara vad JAG får göra utan också vad andra får stå ut med. Nu vet jag att du har en annan uppfattning än jag ang. elcyklar i naturen men att allemansrätten faktiskt tvingar oss att stå ut med en del saker kanske vi är överens om.
Absolut. Jag vill sätta fingret på det olämpliga (som kan ge en försämring för alla). Vi har en rätt unik möjlighet att plocka svamp och bär på annans mark. Sköter vi oss inte kanske vi förlorar den.
Att se till cykling skulle bli förbjudet i naturen tror jag tyvärr att mtb-åkarna klarar av ordna alldeles själva, därmed inte sagt att elcykling (och då tänker jag på emtb) gör det bättre. Det finns helt klart ett problem med emtb men jag tror som många andra att den stora ökningen av vanlig mtbcykling är det riktiga problemet. Förbjuds elcykling (Du anser att den redan är förbjuden och du kanske har rätt men låt det vara just nu för att hänga med i hur jag tänker) i naturen nu finns risken att vanlig mtbcykling begränsas eller i värsta fall förbjuds. Jag tycker det är bättre att man redan nu begränsar all form av cykling där den bevisligen är skadlig, som tex på vissa fjäll.
Visst är det så att dåligt beteende bland ickemotoriserade cyklister kan skapa irritation och förbud. De klarar sig i mångt och mycket på att de inte har en motor och därmed ryms i allemansrätten (så länge man ignorerar hänsynen). Vad hänsyn är är mer grått än om ett fordon har motor eller inte. En tydlig gräns som tydligt överskrids kan utlösa mer reaktioner/irritation än en diskussion om vad hänsyn är.
Jag har inget emot att känsliga miljöer skyddas även för ickemotoriserade cyklar. Mitt nöje är inte universums medelpunkt.

Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en emtb av den här tråden.
Allt snack om en motor är en motor är en motor är en motor….
Ett rapande som har satt sig så gött att man blir nyfiken på en assisterad motor till cykeln…
Knark är dåligt. Man ska inte slicka på elkablar. Man ska inte springa med en gaffel i munnen.

Blir du inte sugen på nåt av dem? Knark är dåligt. Knark är dåligt. Slicka inte på elkablar. Slicka inte på elkablar.
Du för ett cirkelresonemang med dig själv som publik... Vad är "för fort i skogen"? Är det om man är snabbare än dig? Räcker det med att en person tycker det eller måste det vara en majoritet? Vad är visa hänsyn? Skall jag bara cykla när det inte regnat på en vecka för att skydda stigarna eller räcker det med att vänta en dag?

Om det är något vi ser i dagens samhälle är att människor alltmer sällan delar värderingar och konflikter uppstår. Så länge du inte planerar att bli envåldshärskare med fokus på cykelfrågor är "jag tycker" ointressant. Bli kommunalpolitiker om du vill fortsätta basunera ut dina åsikter.

Och det i sin tur beror på att människor i allmänhet beter sig som skit (är egoister). Det är knappast bara cyklisternas fel att det dräller av sura fotgängare som tror att stigarna är "deras" eller hundägare som skiter fullständigt i att deras hundar stör och skäller på främmande människor utan att nån ingriper.

Jag tror - som jag nämnt i en bunt trådar tidigare - att mycket av det här beror på att vi numera uppfostras till att tro att allt kretsar kring just oss och att vi ska få göra vad som helst utan att ta hänsyn till andra. Orsaken till det är politisk, så den får man tyvärr inte diskutera. Men låt oss säga att flumskola och normbrytande visat sig vara en jävligt dålig idé.

Du för ett cirkelresonemang med dig själv som publik... Vad är "för fort i skogen"? Är det om man är snabbare än dig? Räcker det med att en person tycker det eller måste det vara en majoritet? Vad är visa hänsyn? Skall jag bara cykla när det inte regnat på en vecka för att skydda stigarna eller räcker det med att vänta en dag?
Det är inget cirkelresonemang. Jag svarar dig (och andra) och du svarar mig. Att inte svara pånfrågor är en sorts undvikande ickeresonemang. Allemansrätten (som inte inkluderar motorer) funkar med hänsyn.
De flesta är snabbare än mig, det säger ingenting. Skadar man terrängen kör man för fort. Kör man och äventyrar andras säkerhet kör man för fort. Vet du inte vad hänsyn är förstår jag att mycket blir komplicerat. Det går att googla.
Om det är något vi ser i dagens samhälle är att människor alltmer sällan delar värderingar och konflikter uppstår. Så länge du inte planerar att bli envåldshärskare med fokus på cykelfrågor är "jag tycker" ointressant. Bli kommunalpolitiker om du vill fortsätta basunera ut dina åsikter.
Så, om alla utom elcykelägarna tycker samma sak och det blir en demokratisk lagändring/inskränkning så är det inte intressant?
Så, jag får inte uttrycka mina åsikter här utan ska bli kommunpolitiker? Intressant! Vem har bestämt detta? Du? De elcyklister som riskerar allemansrätten?

Och det i sin tur beror på att människor i allmänhet beter sig som skit (är egoister). Det är knappast bara cyklisternas fel att det dräller av sura fotgängare som tror att stigarna är "deras" eller hundägare som skiter fullständigt i att deras hundar stör och skäller på främmande människor utan att nån ingriper.

Jag tror - som jag nämnt i en bunt trådar tidigare - att mycket av det här beror på att vi numera uppfostras till att tro att allt kretsar kring just oss och att vi ska få göra vad som helst utan att ta hänsyn till andra. Orsaken till det är politisk, så den får man tyvärr inte diskutera. Men låt oss säga att flumskola och normbrytande visat sig vara en jävligt dålig idé.
Eller, låt oss säga att den kallhamrade egoism som hamrats in i oss sedan 1980-talet, uttryckt genom politiska beslut avsedda att öka ”friheten”, visat sig vara en jävligt dålig idé.

Så, om alla utom elcykelägarna tycker samma sak och det blir en demokratisk lagändring/inskränkning så är det inte intressant?
Så, jag får inte uttrycka mina åsikter här utan ska bli kommunpolitiker? Intressant! Vem har bestämt detta? Du? De elcyklister som riskerar allemansrätten?
Om det blir en lagändring (vilket kan behövas) så ändras det lika för alla. Just nu är det en massa åsikter om vad du (och andra) tycker att alla borde göra, eftersom att du inte gillar lagen. Eftersom tråden handlar om lagen så rekommenderar jag absolut att du fortsätter sprida dina åsikter, men i relevanta trådar.

Om det blir en lagändring (vilket kan behövas) så ändras det lika för alla. Just nu är det en massa åsikter om vad du (och andra) tycker att alla borde göra, eftersom att du inte gillar lagen. Eftersom tråden handlar om lagen så rekommenderar jag absolut att du fortsätter sprida dina åsikter, men i relevanta trådar.
Vad tycker jag om lagen? Jag tycker det är rätt och logiskt att allemansrätten inte inkluderar motordrivna fordon (trots att farfar Allan och sonsonen riskerar att glida isär).
Är det du som bestämmer vad och hur det diskuteras i trådarna? Ser dig inte klaga på relevansnivån i andra trådar. Är det bara en slump, månne?

Kan inte tänka mig att det är en majoritet. Tror det är en minoritet som märks mycket.

En frågeställning jag ej sett i debatten är hur vanligt folk ska se att det är en el-mtb dom möter. Inte lätt ens för en nörd att se skillnad på en ny Scott Spark och en "lättvikts emtb" vid möte/passering.
En emtb går inte fortare nerför än en mtb.
En emtb går inte speciellt fort uppför heller.

En sur fotgängare eller markägare som anser att man ej bör cykla på stigar kommer vara lika sur på cyklisten oavsett om den har elassistans eller ej.
Är cyklisten ett föredöme på stigen kommer incidenterna minska oavsett vad man har mellan benen (typ av cykel, ej kön). Däremot är en idiot en idiot oavsett val av cykel eller om hen vandrar.

*Har ej läst alla inlägg i denna tråd.

En frågeställning jag ej sett i debatten är hur vanligt folk ska se att det är en el-mtb dom möter. Inte lätt ens för en nörd att se skillnad på en ny Scott Spark och en "lättvikts emtb" vid möte/passering.

En sur fotgängare eller markägare som anser att man ej bör cykla på stigar kommer vara lika sur på cyklisten oavsett om den har elassistans eller ej.
Är cyklisten ett föredöme på stigen kommer incidenterna minska oavsett vad man har mellan benen (typ av cykel, ej kön). Däremot är en idiot en idiot oavsett val av cykel eller om hen vandrar.

Man får ej svara om man ej läst alla inlägg! Det är därför bara 2-3 personer skriver i tråden. (Snart kommer BFS vinna tråden på ren utnötningstaktik.)

Eller, låt oss säga att den kallhamrade egoism som hamrats in i oss sedan 1980-talet, uttryckt genom politiska beslut avsedda att öka ”friheten”, visat sig vara en jävligt dålig idé.
Man kan tycka att det är ganska egoistiskt att besudla varenda tråd med politik också. De gemensamma forumreglerna är ganska tydliga. Just i det här fallet gör det kanske inte så mycket, jag tror ingen sörjer om tråden stängs.

Man kan tycka att det är ganska egoistiskt att besudla varenda tråd med politik också. De gemensamma forumreglerna är ganska tydliga. Just i det här fallet gör det kanske inte så mycket, jag tror ingen sörjer om tråden stängs.
Nej det vore en välgärning att få tråden stängd. Törs nån slänga upp en diktator kanske? Land Rovermannen?

De emtb jag har mött har i flera fall kört i DH-fart på platten. Smäller fram över stock och sten. Point and shoot hela vägen.

”Den där farbrodern hade ju elcykel. Jädra fusk!”
Citat från 11-åring cyklades mtb uppför en backe (en stig alltså)

Så nog kan ”vanligt folk” förstå om det är en motor med i drivlinan..

Stravasegment är definitivt något som behöver förbjudas. Alternativt kan polisen börja använda det som bevis för att bötfälla folk som cyklar för fort.

De emtb jag har mött har i flera fall kört i DH-fart på platten. Smäller fram över stock och sten. Point and shoot hela vägen.
Exakt. Problemet är knixiga mysstigar på platten där det är både svårt och oansvarig att hålla 20-25 km/h. Om det dessutom sammanfaller med en förare som inte är så erfaren skogscyklist, så blir det inte så bra. I mina trakter är det inte många på el-mtb, men samtliga jag mött på är regel nybörjare eller första-gångs-mtb-cyklister som hyrt en el-mtb för att testa.

Känner att jag repeterar mig lite i tråden, vilket förvisso jag definitivt inte är ensam om, men min erfarenhet ger vid lag att det tveklöst är större andel oerfarna puckon på el-mtb i skogen jmf med icke-el-mtb. Men tyvärr också generellt en större andel puckon på mtb i skogen.

Den allt högre andelen av cyklister i skogen x högre andel puckon = Olämpligt med cykling i skogen.
Adderar man sedan el-mtb till detta, så ökar puckon på cyklar i skogen i relativt liten grad i dagsläget, men troligen ganska mycket i en nära framtid, vilket nog är början till slutet.

Senast ändrad:
Det verkar som det kommit in många nya här. Jag kör en sammanfattning på enkel svenska om rättsläget för emtb i skogen.

Sammanfattning
Allemansrätten och huruvida man får cykla i den finns inte reglerat i lag. Däremot är allemansrätten inskriven i regeringsformen (som är en grundlag) 2 kap 15 paragrafen. Förmodligen finns det förarbeten till den där det står mer specifikt om just cyklande på annans mark. Har inte kollat så djupt. Men det spelar ingen roll eftersom det inte finns något du kan bryta mot gällande allemansrätten sista stycket 2 kap 15 paragrafen (typ allemansrättbrott på lekmansspråk finns inte)

Så säg att du har din elcykel som uppfyller kraven på en cykel i lagen om vägtrafikdefinitioner. Själva lagnamnet har ingenting att göra med om det är väg eller inte utan den specifika paragrafen reglerar just hur fordon skall definieras. En elcykel som uppfyller specifikationerna för en cykel är en cykel oavsett om den står på en väg, en lägenhet eller på en bergstopp.

Jaha men naturvårdsverket säger att det inte är okej och i nvv står det att man inte får cykla med elcykel enligt allemansrätten??
I terrängkörningslagen så krävs det att du brukar ett motordrivet fordonet för att kunna bryta mot den. Emtb är en cykel juridiskt sett. Skulle den vara trimmad utanför de gränser som finns är det inte att betrakta som en cykel och då skulle brott mot terrängkörningslagen kunna bli aktuellt.

Jaha så man får använda sin emtb precis hur som helst då???
Självklart inte. Du får inte bryta mot några lagar oavsett om du gör det till fots eller på en emtb. Brottsbalken bestämmelser om tagande av olovlig väg eller skadegörelse skulle kunna bli aktuella om du uppsåtligen skadar vad som tillhör annan. Att cykla på en stig utgör i normalfallet inget sådant brott.

Slutsatser
Där du får cykla med din vanliga cykel får du även cykla med en emtb. Det är ingen gråzon heller. Transportstyrelsen definierar inte fordon utan det görs i lagen jag nämnt några gånger nu.

Nu ska jag ut och ha kul på min elcykel , kommer nog bli massor med djupa spår i hela skogen när jag åker runt.

bäst att alla happypoliser åker ut och kontrollerar så dom har något att gnälla på.

Screenshot_20231011_071121_Chrome.jpg

Man får ej svara om man ej läst alla inlägg! Det är därför bara 2-3 personer skriver i tråden. (Snart kommer BFS vinna tråden på ren utnötningstaktik.)
Jag tror inte det finns nån vinnare i denna tråd. Jag kommer dock inte att sluta ställa frågor bara för att frågorna undviks (eller tolerera strunt).

Visst var det Makten som började (försöka stänga tråden istf att bidra med nåt)?

Förslår att du läser inlägget jag citerar innan du börjar veva om politik.

Slutsatser
Där du får cykla med din vanliga cykel får du även cykla med en emtb. Det är ingen gråzon heller. Transportstyrelsen definierar inte fordon utan det görs i lagen jag nämnt några gånger nu.
Skulle nog tillägga att om markägaren specifikt förbjuder elcyklar så är det inte helt riskfritt att trotsa det, även om det inte finns någon juridisk definition av en elcykel.

Nu ska jag ut och ha kul på min elcykel , kommer nog bli massor med djupa spår i hela skogen när jag åker runt.

bäst att alla happypoliser åker ut och kontrollerar så dom har något att gnälla på.

Visa bilaga 659578
Bra att du medvetet försöker sabotera för (oss) andra. Det är ett mycket moget och uppskattat beteende.

Det verkar som det kommit in många nya här. Jag kör en sammanfattning på enkel svenska om rättsläget för emtb i skogen.

Sammanfattning
Bla bla bla.......
Du menar en sammanfattning av din åsikt .
Med risk för att jag fäller krokben på mig själv; den där s.k. sammanfattningen var ju bara ytterligare repetition av vad du tycker. (Och du är en anonymt el-mtb-troll om du frågar mig. :giggle: )

Tillbaka
Topp