Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Fel. Men inget att gråta över, det här hänt även mig.
Bamba är ett substantiv som officiellt existerar. Minns med glädje när jag gick förbi Nordhemsskolan och såg en skylt där det, med Trafikverkets Tratextypsnitt, stod Bamba.

I bamba serverades under min uppväxt för övrigt s k ”göteburgare”. Det var ett slags hamburgare med falukorvsbitar.

It’s fucking ace, som engelsmannen säger.

Bamba är ett substantiv som officiellt existerar. Minns med glädje när jag gick förbi Nordhemsskolan och såg en skylt där det, med Trafikverkets Tratextypsnitt, stod Bamba.

I bamba serverades under min uppväxt för övrigt s k ”göteburgare”. Det var ett slags hamburgare med falukorvsbitar.

It’s fucking ace, som engelsmannen säger.
Vi hade en kvinna här i byn som var en hejare på att göra kroppkakor; hennes man var en hejare på att äta kroppkakor. Tunga väggar och mycket fläsk var hemligheten.

Vid något tillfälle var det tillsammans ute på etablissemang och skulle äta en bit. Kroppkakor stod på menyn och mannen beställde glad i hågen ett fång, skar upp den första och fann däri en fyrkantig bit falukorv. Han svor på öländska.

Sist jag var på västkusten såg jag att hyrcyklarna heter Styr och Ställ.

Med en stor och tjock (falu-)korvskiva brukar det norr, långt norr, om gbg kallas Parisare
375px-Parisare_med_tillbeh%C3%B6r.jpg

Vi hade en kvinna här i byn som var en hejare på att göra kroppkakor; hennes man var en hejare på att äta kroppkakor. Tunga väggar och mycket fläsk var hemligheten.

Vid något tillfälle var det tillsammans ute på etablissemang och skulle äta en bit. Kroppkakor stod på menyn och mannen beställde glad i hågen ett fång, skar upp den första och fann däri en fyrkantig bit falukorv. Han svor på öländska.

Sist jag var på västkusten såg jag att hyrcyklarna heter Styr och Ställ.
Älskar ölandsdialekten. Så skeptisk. Och med prepositioner som ”bakanför” och fina fraser som ”å dé då”.

Jag ska te banken å dé då.

Jag önskar jag kläckt idén själv. Och att jag kunde komma ihåg vad lyftkransbolaget jag såg heter.
Åke Rapp Åker Upp?

Vet inte om denna artikel är låst?

Saxar lite:
"Ett annat Göteborgsexempel är Åke Rapp-Åker Upp AB. Bolaget startades redan 1962 i Högsbo industriområde, då under namnet Åke Rapp maskinuthyrning.
– Ett jättetråkigt namn i jämförelse, säger Thomas Rapp, Åke Rapps sonson, som numer driver företaget."

Åke Rapp Åker Upp?

Vet inte om denna artikel är låst?

Saxar lite:
"Ett annat Göteborgsexempel är Åke Rapp-Åker Upp AB. Bolaget startades redan 1962 i Högsbo industriområde, då under namnet Åke Rapp maskinuthyrning.
– Ett jättetråkigt namn i jämförelse, säger Thomas Rapp, Åke Rapps sonson, som numer driver företaget."
Jag tror faktiskt inte det. Men vem bryr sig, efter den länken. ??

Apropå mat, följande utspelade sig i Helsingborg, 80-90tal.
staine: en tumbrulle tack.
Lillkillen i korvkiosken: va?
- Tumbrulle!
-VA??
-TUNNBRÖDRULLE!
- vejt ente vau det äjr, ska frauga shejfen!
Det fick bli en burgare med pommes.

(Vet ej om tunnbrödrulle kan köpas numera i Skaune?)

Finns det snygga/relativt billiga väskhållare som fästs vid sadelstoplar för att kunna använda egna väskor som sadelväskor? I likhet med bilden nedan

Bilagor

• 1.22_erlen_nitto-1223067_large.jpg
    1.22_erlen_nitto-1223067_large.jpg
    26.7 KB · Besök: 34
Om du får ont i ryggen när du cyklar/pendlar är nog inte sadelstolpen problemet. Tung ryggsäck och för långt överrör är mer troliga orsaker, men det finns fler.

Kolla tester. Specialized stolpe fjädrar minimalt medans Canyon/Evoc VCLS funkar bra utan att väga mer. Kör en själv o den är fin på skumpiga grusvägar.
Skall jag vara helt och fullt ärlig ligger den i högen av prylar som skall bilda grushoj endast därför att jag hittade den på en utförsäljning; "70% rabatt på priset som sedan tidigare är nedsatt först med 30% och sedan 50%" ungefär. Men det skall bli kul att se hur den fungerar.

Finns det snygga/relativt billiga väskhållare som fästs vid sadelstoplar för att kunna använda egna väskor som sadelväskor?
Det är väl en Carradice Bagman på bilden? En väskhållare från dem som jag har och fäster i sadelstolpen är
621_1.jpg

Jag har även använt Carradice SQR på en CF-stolpe utan några skavmärken eller andra problem.
Men den kanske inte är den bästa konstruktionen för egna väskor.

Kan det här vara något, Pfaff, eller är det i dyraste laget:
Har funderat på den själv, men har lagt så mycket tid, pengar, anpassningar och omsorg på mitt fina stålmonster.

Kan det här vara något, Pfaff, eller är det i dyraste laget:
Har funderat på den själv, men har lagt så mycket tid, pengar, anpassningar och omsorg på mitt fina stålmonster.
Ja de verkar vara fina men jag vill ha en ram enbart; hyllorna är fulla av sånt man kan bygga en cykel med. Utom en ram, alltså. Och lite annat smått. ?
Tittar lite på Merlin.

I praktiken är det dock inte ett 1:1-förhållande på "pris" och "ser billig/dyr ut". Skabbar man medvetet till en dyr cykel med hammarlack, fula stänkor, sliten styrlinda och lite tejp så ökar chansen att tjuven låter den stå orörd. Dock, BFS's knarkarfaktor slänger likväl lite slump in i det hela.

Om du rengör den lilla ringen (lagerkoppen) som skymtar där bakom ser du nog gängan som den lösa ringen skall fästa i.
Det är nog så att hela vevlagret är monterat lite för långt åt drevsidan. Den lösa ringen är en kontramutter som skall hindra lagret från att lossna.

Tillbaka
Topp