Jag har problem med zwift. Mitt pulsband (Garmin med BLE) tappar kontakten med datorn alldeles för lätt. Böjer jag mig ner tappar den kontakten. Reser jag på mig igen får jag kontakt efter en liten stund. Det fungerar bra med companion-appen om jag har telefonen nära mig. Jag har två pulsband och det är samma problem med båda.
Datorn står ca 1,5 meter bort från mig när jag cyklar. Antennerna är på baksidan av chassit och det står inklämd mot en tegelvägg. Antennerna har inte fri sikt mot mig, chassit är i vägen.
Det är helt ok dator. MSI B460i moderkort, I5-10600 processor osv. Jag har stängt av wifi i datorn då jag kör med trådat nätverk.
Finns det någon inställning jag kan göra för att förbättra mottagningen av bluetooth-signalen?
Jag har beställt förlängningssladdar till wifi-antennerna samt två 2,4 ghz-antenner så att jag kan sätta antennerna på en bättre plats. Då jag inte använder wifi antog jag att det kanske är bättre med 2,4ghz-antenner snarare än 2,4 + 5ghz. Det var rätt billigt från aliexpress så jag gör en chansning med antennerna. Om inte så har jag två antennpar att testa med.
Nu till den stora frågan. Hur skall jag sätta antennerna så att de får optimala förhållanden? Vertikalt? Hur långt isär? Jag läste något om minst en våglängd (12,5cm) mellan dem. Spelar det någon roll om de sitter mot en vägg?
Ni som har lite större antennkunskaper än mig får gärna skriva några rader!