Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Johannesfred/Bromma idag. Det var så dött och fridfullt tills en moppe (trimmad?) dök upp mot mig i full fart när jag var på väg nedför bron. Bakom honom är en damcykel som håller höger som man ska.

Han håller till vänster sen när vi är tillräckligt nära att krocka, puckot. Så jag är liksom inklämd mellan dessa två. Hann i alla fall ropa idiot ?

Fick sällskap av ett löv imorse. Det lyckades klamra sig fast på nästippen i nästan en km.
1000023538.jpg

Svalt men skönt, mindre kallt än på morgonen. Var varmt klädd men hellre för varm än för kall. Det är något nästan mysigt med att känna den kalla vinden i ansiktet medan resten av kroppen är gosigt isolerad från yttervärlden och man inte är kall någonstans. Som nedbäddad i sängen, fast på två hjul.

Döda trafikljus på Ringvägen. Hundratals gående på Tranebergsbron på väg mot Alvik. Förstod senare att det varit strömavbrott och T-banan stått still.
Cykel - Kollektivtrafik: 1 - 0.

Kallt duggregn. Gick väl ok ändå.
Men Tranebergsbron mot strömmen på morgonen är rätt kass. Testade idag att bli ett blink-monglo. Satte min Magi shine på max och blink. Trots det fick jag ett pucko som försökte köra om, mot mig, där det är som smalast men han såg mig för att i tid svänga höger in i ledet igen. Han såg mig nog tidigare än utan blinket, kanske, vet ej.
15 års pendling varav 10 i zen-munk-expert -mode får sig nu en prövning :- )

Men Tranebergsbron mot strömmen på morgonen är rätt kass. Testade idag att bli ett blink-monglo. Satte min Magi shine på max och blink. Trots det fick jag ett pucko som försökte köra om, mot mig, där det är som smalast men han såg mig för att i tid svänga höger in i ledet igen. Han såg mig nog tidigare än utan blinket, kanske, vet ej.
Alt. rejäl omväg: Slagstafärjan, njäe.
Eller K-holmen- Huvudsta och sen bron över mot Bromma flyg. Typ. Halvkass det med. Men andra alternativ finns väl inte?

Eller K-holmen- Huvudsta och sen bron över mot Bromma flyg. Typ. Halvkass det med. Men andra alternativ finns väl inte?

Huvudsta Solna Sumpan skulle funka men jag vill undvika City/Slussen/Gamla stan. Ingen väg är perfekt.

Tror jag får aktivera "God-mode" på Tranebergsbron. Rulla ner sakta och mässa ngn slags meditativ ramsa.

Jag tror du får köpa en sån där tryckluftstuta med tank i flaskhållaren... https://www.airzound.co.uk/

Huvudsta Solna Sumpan skulle funka men jag vill undvika City/Slussen/Gamla stan. Ingen väg är perfekt.

Tror jag får aktivera "God-mode" på Tranebergsbron. Rulla ner sakta och mässa ngn slags meditativ ramsa.
Kommer du upp på bron från Rålis/Lindhagensplan? Isf kan du ju ta Lindhagensgatan (inte heller den roligaste iofs, men rullar där åt båda håll varje dag likt förbannat) till Ekelundsbron så är du i Huvudsta på ett kick.

Kommer du upp på bron från Rålis/Lindhagensplan? Isf kan du ju ta Lindhagensgatan (inte heller den roligaste iofs, men rullar där åt båda håll varje dag likt förbannat) till Ekelundsbron så är du i Huvudsta på ett kick.
Ja, kommer den vägen. Bra tips. Skall nog testa den vägen. Tack

Blöt färd imorse ingen cyklist syntes till på turen. Verkar som folk börjar kasta in handduken, kom hem tidigt idag fixade till min stänkskärm som knäcktes för en vecka sedan. Limmade fast lappen på nya skärmen och nu åkte vinterdäcken på också.
IMG_6425.jpeg

Ja det var den jag tänkte. Fast via Igeldammsgatan då för att undvika omväg. Sen ner längs vattnet förbi marinan och det bort till stora bron.
Sen hade jag ju som sagt missat Essingen-Alvik. Den är ju hyfsat bra, väl, eller? (Om man inte kör ner i spåren i Gröndal)

Rätt skönt att lyssna på death metal på t-banan och halvsova. ?

I morse värre dock, jag lackade ur på en elcyklist som blowout snöt sig utan att kolla bakom så jag kallade honom snorgubbe upprepade ggr i samband när jag cyklade förbi i nerförsbacken på Tranebergsbron. Men nästa gång ska jag inte vara så feg, då ska jag ta en diskussion men denna iqbefriade snorgubbe, ibland undrar jag verkligen hur folk är funtade. Jag lär träffa på honom igen, tror han har rätt lik pendelväg som mig.

Vet inte om det är jag som är överkänslig i detta fall? Blow-out snytningar i Stockholms pendlingstrafik, man bör väl rimligen då kolla ryggen först, är inte detta sunt förnuft?

Edit: fel bro

Senast ändrad:
Rätt skönt att lyssna på death metal på t-banan och halvsova. ?

I morse värre dock, jag lackade ur på en elcyklist som blowout snöt sig utan att kolla bakom och jag kallade honom snorgubbe upprepade ggr i samband när jag cyklade förbi i nerförsbacken på Liljeholmsbron. Men nästa gång ska jag inte vara så feg, då ska jag ta en diskussion men denna iqbefriade snorgubbe, ibland undrar jag verkligen hur folk är funtade. Jag lär träffa på honom igen, tror han har rätt lik pendelväg som mig.
Surt, elcyklist= 100% happymedlem.
Kämpa på med cyklingen så slipper du ha väst på dig på t-banan.

Sen hade jag ju som sagt missat Essingen-Alvik. Den är ju hyfsat bra, väl, eller? (Om man inte kör ner i spåren i Gröndal)
Jag tar den vägen ibland för att få lite omväxling. Från Alvik till Stora Essingen är den ju okej men Gröndalsbron är dålig. Toksmal och alltid nerskitad med skräp från Essingeleden. Brant backe ner till Gröndal.
Därefter beror det kanske på vart man ska. Jag ska mot Globen och har ännu inte hittat någon väg dit som jag gillar.

Rätt tomt idag. Alla jobbar väl hemma på fredagar, passerade ett fåtal. Inte ens elcyklister ute på Ekerö idag. Ensam i omklädningsrummet = bra tecken på att vintern strax är här. Zen-cyklade eftersom min rygg gnäller en del just nu.

Kör fortfarande utan skärmar eller sånna där äckliga dubbdäck. Ser ut att klara mig ett tag till iaf. Tänkte köra utan dubb tills jag ramlar. Jag vet att jag är en idiot. Men jag HATAR dubbdäck. Tar nog bussen dom dagar jag vet är för isiga. Förra vintern behövdes dubbdäcken ett fåtal gånger. Resten av tiden svor jag över dom inbyggda bromsarna och dom plockades av en bra bit innan våren.

Jag tillhör nog en av dem som måste skaffa tuta. Har fått plinga så ofantligt mycket den senaste tiden att ringklockan sjunger på sista valsen.

Igår kokade jag på vägen hem ?. En gubbe promenerade mitt på cykelvägen med ett paraply framför ansiktet som om han höll en sköld. Det här var i en uppförsbacke för mig så jag vill ju ogärna stanna då. Han lyssnade inte på pling och rop. Skrek idiotjävel, jag ramlar om du gör sådär. Ingen reaktion. Gående på en sida, bilar på andra.
Jag hade saktat ner så mycket jag kunde så den oskyldiga gående kunde väja undan och släppa förbi mig. Men det skulle inte ha behövt vara så.

Jag tillhör nog en av dem som måste skaffa tuta. Har fått plinga så ofantligt mycket den senaste tiden att ringklockan sjunger på sista valsen.

Igår kokade jag på vägen hem ?. En gubbe promenerade mitt på cykelvägen med ett paraply framför ansiktet som om han höll en sköld. Det här var i en uppförsbacke för mig så jag vill ju ogärna stanna då. Han lyssnade inte på pling och rop. Skrek idiotjävel, jag ramlar om du gör sådär. Ingen reaktion. Gående på en sida, bilar på andra.
Jag hade saktat ner så mycket jag kunde så den oskyldiga gående kunde väja undan och släppa förbi mig. Men det skulle inte ha behövt vara så.
Jag har ju en sån här ball Orp smart horn från när de var ett kickstarterprojekt. Nu verkar de ju inte finnas längre tyvärr, men min är grym. https://orpland.com/

Kör fortfarande utan skärmar eller sånna där äckliga dubbdäck. Ser ut att klara mig ett tag till iaf. Tänkte köra utan dubb tills jag ramlar. Jag vet att jag är en idiot. Men jag HATAR dubbdäck. Tar nog bussen dom dagar jag vet är för isiga. Förra vintern behövdes dubbdäcken ett fåtal gånger. Resten av tiden svor jag över dom inbyggda bromsarna och dom plockades av en bra bit innan våren.
Komplettera med vinterhoj/skräphoj? Dubb behövs rätt få dagar en normalvinter, smidigt att kunna välja dag för dag. (nu förutsätter jag att du bor söder om dalälven...)

Inledde morgonen med en kortisonspruta i vardera axel. Misstänkt Impingement (inklämningssyndrom) som iofs inte är nån vidare illa diagnos. Påverkar inte min cykling men hämmar en del i andra sammanhang. Vid blodtrycksmätningen tyckte hon jag hade lite hög puls. Jag sa att det berodde på att jag hade hojen ståendes utanför Liljeholmsgallerian. Då skrattade hon.

Glömde att avrapportera att när jag cyklade hemåt i onsdags mellan Posten och Martin&Servera i Årsta, så hade en ungdom parkerat sin A-traktor/EPA(?) i mötande cykelbana. Han hade fullt upp med att meka under huven, och jag tror han fattade att han hade hamnat fel, så jag stannade inte och påpekade att det fanns gott om parkeringar runt omkring.

Jag tar den vägen ibland för att få lite omväxling. Från Alvik till Stora Essingen är den ju okej men Gröndalsbron är dålig. Toksmal och alltid nerskitad med skräp från Essingeleden. Brant backe ner till Gröndal.
Därefter beror det kanske på vart man ska. Jag ska mot Globen och har ännu inte hittat någon väg dit som jag gillar.
Årstabergsvägen och sen Sandfjärdsgatan genom Årsta, förbi södermalms trä och Ahlsells , ta vänster innan Enskede ridhus eller Sköntorpsvägen och snedda över Bolidenplan . Vet inte vilken väg som är bäst (läs minst tråkig ) hyfsat lite trafik på båda iallafall.

Årstabergsvägen och sen Sandfjärdsgatan genom Årsta, förbi södermalms trä och Ahlsells , ta vänster innan Enskede ridhus eller Sköntorpsvägen och snedda över Bolidenplan . Vet inte vilken väg som är bäst (läs minst tråkig ) hyfsat lite trafik på båda iallafall.
Båda alternativ är väl okej. Har kört den förbi ridskolan några gånger, Bägerstavägen tror jag.
Men biten mellan Gröndal och Årstabergsvägen är rätt hemsk också.
Tar oftast Lövholmsvägen och sedan GC längs Trekanten, och trockla genom Liljejolmen. Och så långa backen upp mot Årsta.
Har även provat över Aspudden och ner Blommensbergsvägen till Gröndal men bara på hemvägen.

Spännande pendling på hemvägen idag.
Höll på att krocka 3 gånger, först en gammal kärring på elcykel och efter det en pundare på elspark som höll på att köra in i mig 2 gånger på ett par hundra meter.
Så drogad att han inte ens förstod varför jag blev förbannad.

Nä, nu blir det snart soffan, snacks och någon film.

Tillbaka
Topp