Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Har vi fått någon klarhet i vad det rör sig om för cykel?
Jag har inte tagit mig i kragen och hämtar hem den ännu ? så har inte kunnat undersöka den närmare. Har googlat en del, och det är inte helt enkelt att hitta rätt.
Jag tror att det är en "Centurion Super Le Mans". Men återkommer i frågan när jag har mer att gå på.

Stål!
Bygget har påbörjats
20231029_122627.jpg

Stål!
Grym! Hade den varit min skulle jag dock kört quillstam och inte adapter. Hör hemma här!
Tack! Hade mer än gärna kört med quill, men det är i stort sett omöjligt att hitta en styrkombo där styret är max 36 cm brett, har kort reach, litet drop och anpassat för moderna reglage och 31,8 mm infästning. Att hitta ovan styre med 25,4 eller 26,0 mm infästning är ännu svårare. Alternativet är då en 60 mm quillstam med 31,8 mm styrklämma, och sådana verkar inte tillverkas.

Stål!
Ah, ja nä den är ju svår förstås.
Här är väl det enda som finns vad jag vet.
Blir säkert billigt och bra med tull, moms, frakt och allt vad det heter ?

Stål!
Tack! Hade mer än gärna kört med quill, men det är i stort sett omöjligt att hitta en styrkombo där styret är max 36 cm brett, har kort reach, litet drop och anpassat för moderna reglage och 31,8 mm infästning. Att hitta ovan styre med 25,4 eller 26,0 mm infästning är ännu svårare. Alternativet är då en 60 mm quillstam med 31,8 mm styrklämma, och sådana verkar inte tillverkas.
Iofs bredare men kan acceptera moderna reglage.
Finns i olika tjocklekar.

Stål!
Ah, ja nä den är ju svår förstås.
Här är väl det enda som finns vad jag vet.
Blir säkert billigt och bra med tull, moms, frakt och allt vad det heter ?
Billigt och bra! Men styret kommer även hamna alldeles för högt upp.

Stål!
Iofs bredare men kan acceptera moderna reglage.
Finns i olika tjocklekar.
Tror det blev fel i länkningen. ?

Vi får helt enkelt leva med adapter tills det funkar med en 80-mm lång stam. Så får vi se om det även blir ett annat styre då. Gissar att cykeln passar någon mellan 150-160 cm, och bägge ungarna är kring 140 i nuläget. Så det lär dröja ett par år innan det blir dags att byta stam.

Stål!
Är Columbus AIR-rören runda i ändarna? Ser ut så på bilden. Kul med en tidig Merckx :)

Det här modellen Merckx Aero. Den är byggd i Columbus SL/SP som klämts ihop till en oval profil (sadel- och diagonalrör). Det här är en tidig som har De Rosa gaffelkrona. Mycket ovanlig. Några stycken kända. Senare hade de Merckx gaffelkrona och de är inte vanliga de heller.

De Rosa-texten kan anas genom lacken:

52825393543_106000ca61_b.jpg

Andra sidan på en De Rosa men ändå...

52825132379_da884c169a_z.jpg

Stål!
Det här modellen Merckx Aero. Den är byggd i Columbus SL/SP som klämts ihop till en oval profil (sadel- och diagonalrör). Det här är en tidig som har De Rosa gaffelkrona. Mycket ovanlig. Några stycken kända. Senare hade de Merckx gaffelkrona och de är inte vanliga de heller.
Så aero-rören fick sin profil hos Merckx? Som en enklare variant av Columbus AIR.

Tycker det både är roligt och värdefullt att det finns de som vill lägga ned så mycket arbete i att bevara de här cyklarna, själv har jag mer än nog med att försöka hålla mina jag använder i rullbart skick.

Stål!
Så aero-rören fick sin profil hos Merckx? Som en enklare variant av Columbus AIR.

Tycker det både är roligt och värdefullt att det finns de som vill lägga ned så mycket arbete i att bevara de här cyklarna, själv har jag mer än nog med att försöka hålla mina jag använder i rullbart skick.

Enligt en auktoritet i ämnet Merckx ska rören ha formats på plats i Belgien. Eller hos De Rosa (mitt tillägg i debatten). Det här var ju de första åren 80-81 och De Rosa hjälpte Merckx igång med tillverkningen.

Tittar man på den här bilden av en De Rosa Aerodinamica och kikar bl a på den korta "seat stay cap: en" (finns det något bra ord på svenska för det?) så ser man hur de hänger ihop. De enda Merckx med en sådan kort "cap" är just Aero-modellen. Lägg till kronan från De Rosa så är ger det en rätt tydlig bild av hur nära samarbetet var. Däremot säger jag inte att ramen tillverkades hos De Rosa för det finns det andra saker som talar emot.

De Rosan har tryckt överrör också - vilket är rätt skojsigt för man kan undra vad som är aero med det...

edit... å andra sidan var "aero" mer en gimmick på den här tiden än något som minskade luftmotståndet.

Aerodinamica.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Vilken fantastisk "utväxling" på de där fina hojarna! :D

De var tuffare förr... och lägre kadens var rådande. 42 som minsta fram och bak... 21 var nog max vad man vågade visa sig med som tävlingscyklist. Om det skulle gå mycket uppför. Vet att jag fick gliringar, på något motionslopp på 80-talet - om att jag hade en 24 - och då var jag inte ens tävlingscyklist. På engelska talar man och "corn cob freewheel" och det låter klart bättre än majskolvs-krans ;-)

edit. 45/54 fram var helt normalt en bra bit in på 70-talet.

Stål!
Får man fråga vad som föranleder bytet? Storleken?

Ser härlig ut!

Ja, i viss utsträckning - på den tidigare (53) sitter jag som på min linjecykel, vilket funkar alldeles utmärkt för att åka både hyfsat snabbt och långt. Däremot hade jag velat ha möjligheten att komma upp ännu lite högre (utan att hänfalla till spacertorn och/eller glada stammar) för att sitta lite mindre sportigt för riktigt långa (flerdagars-)turer/bikepacking/rando. I tillägg är Road Logic låg/kompakt i förhållande till längden, vilket gör det lurigt att få plats med mycket mer än ett par riktigt stora flaskor i huvudtriangeln på 53:an. Med ovannämnda ambitioner att åka med mer än en pingvinstång i packningen gör de där centimetrarna gott.

En kanske lite fjantigare anledningar är att Heritage Edition-ramen är lite för kul, speciell (iom att Rick Stefani lagt teamlacken) och chi-chi för att jag ska vilja ge den så mycket smuts och stryk som jag har ambitionen att göra. Jag blir helt enkelt lite för rädd om den, och tanken med att köpa en ny ram var just att jag skulle kunna dra dit så mycket kardborreband, klämmor och kattstrypare jag vill (och kanske till och med låta tatta dit några extra skruvfästen) och köra både sprängstensblästrande och saltlake. Därför var ju ambitionen att köpa en standardram, men när den nya produktionshojen efter flera års väntan till slut släpptes för försäljning förrförra veckan kastade jag pengarna på första bästa handlare som hade den. Tjugo minuter senare fick jag nys om att det fanns ett osålt ex av femtioårsutgåvan i en källare i Milano, och…ja…

Stål!
Fin! Hur är såna där kompaktstyren att använda? Aldrig testat.. ?

Mycket bättre än gamla styr, tycker jag åtminstone. Det var enda delen jag har bytt ut på min Koga-Miyata FullPro. Även om det inte matchade med fina looken av resten av cykeln var det värt det. Att cykla några mil med ont i händerna är redan otrevligt, tolv mil ännu mer.

Stål!
Mycket bättre än gamla styr, tycker jag åtminstone. Det var enda delen jag har bytt ut på min Koga-Miyata FullPro. Även om det inte matchade med fina looken av resten av cykeln var det värt det. Att cykla några mil med ont i händerna är redan otrevligt, tolv mil ännu mer.
Bättre på vilket sätt? Jag skulle vilja ha ett styre med kortare reach och ramper för reglage/hoods, men samtidigt ha bocken helt horisontell och det verkar ju vara typ omöjligt att lösa.

Stål!
Bättre på vilket sätt? Jag skulle vilja ha ett styre med kortare reach och ramper för reglage/hoods, men samtidigt ha bocken helt horisontell och det verkar ju vara typ omöjligt att lösa.

Jag har stora händer och behöver utrymme bakom hoodsen, så styret måste vara tillräckligt flack bakom hoodsen. Och jag vill har bock rakt, men i min fall lite nervinklad, så jag har gärna ett styre med en vinkel i mitten av bocken.

Kanske är en Ritchey Neo Classic styret du letar efter:

497527e017dbdaed7cb7c53a92ccd7dd7c281500-1180x640 copy.jpg

Tillbaka
Topp