Har vi nått peak-MTB för den här gången?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Med tanke på konjunktur och de senaste årens geometri- och teknikutveckling kommer kurvan plana ut nu i ett par år? Kommer det hända så mycket mer med växlar (sram transmission), bromsar (hayes, trickstuff, trp mfl) och ramar (här finns ju en uppsjö men tänker bla på de highpivot cyklar från Norco och även en jätte som Trek, Propain Spindrift som kombinerar monsterenduro med trampeffektivitet men även DC-hojar som Transition Spur)?

Har det t o m tippat över? Jag väntade på nästa generations slash, men efter att ha sett Lewis Buchanans recension av en cykel som väger över 18 kg (alu varianten med coil) och tappar kedjan titt som tätt köpte jag gen 5. Tänker även på Specialized Enduro som lanserades för flera år sedan men ändå håller s a s. Kan det bli så mycket bättre - just nu? Eller behöver ny teknologi som tex mikrovågsbehandlad kolfiber (vilket gör att man kan få ännu lättare och starkare produkter), eller andra nyskapande innovationer inom tex dämpning, bromsar, etc, saker som kanske ligger 5-10 år bort för att MTB ska ta ett nytt utvecklingssteg? Borde väntat till på fredag kanske, men är sugen på pop-corn nu.

prisökningarna av helt löjlig fetishkaraktär man frestats till gör att sporten förgubbas, och då är det i längden goodbye. inte så den försvinner men det blir en mer nishad grej.

några teknologiska steg att ta ut överpriser för återstår och kan hålla liv i liket ett tag till. elektriska växlar är förstås utveckling för utvecklingens egen skull, men lyckas konstigt nog fresta många. den därigenom datoriserade cykeln där det ändå sitter ett batteri, öppnar upp för tex abs-bromsar.

det kan nog bli en injektion i branschen kanske inte likt 29 men ändå ett stort steg?

Jag tycker absolut det börjar plana ut, anekdotiskt så är det väldigt få nya cyklar och prylar jag känner så stark villhöver känsla på. Det jag tyckt varit mest intressant senaste åren har varit t.ex linkglide och saker som lager med solid smörjning. Känns som att det finns mer potential för att göra nuvarande teknik mer pålitlig och serviceintervallen längre än vad man kan vinna på geometri och länkage

Om ingenjörerna i cykelbranschen letar efter något "nytt" att sätta tänderna i finns det hur mycket som helst att göra inom gravel-segmentet. Där har utvecklingen knappt börjat.
Intressant att se vad det skulle kunna vara. Trodde det sista klämdes ur den tuben när man gjorde plats för lite större däck på komfortracers. Men det är klart, först försvåras banan lite genom något stigsegment, sen blir det fler sådana tills dess att man nog behöver stötdämpare fram. Sen rakt styre. Dämpare bak. Strax sitter man på en XC-hoj och så är rundgången total.?

Idag är gravelcyklarna bara, med något enstaka undantag, landsvägscyklar som tillverkarna försöker få att fungera på småstökigt underlag genom att göra lite mindre justeringar, typ bredare däck. Gravelcyklarna känns lika outvecklade nu som MTB-cyklarna var för 25 år sedan.

Idag är gravelcyklarna bara, med något enstaka undantag, landsvägscyklar som tillverkarna försöker få att fungera på småstökigt underlag genom att göra lite mindre justeringar, typ bredare däck. Gravelcyklarna känns lika outvecklade nu som MTB-cyklarna var för 25 år sedan.
Nja. Från att vara cityhybrider till att vara cykelcrossar med skärmfästen har mycket mer hänt. Det finns både snabba (cx utan skärmfästen), för långdistans, mtbgeo, dämpare osv osv. Vad ska hända egentligen? Sen tror jag inte pengarna verkar finnas där längre när dyra gravlar är hyllvärmare.

Jag är mest peppad på att vi kanske närmar oss nästa runda av budgetvänliga SS-cyklar och att folk accepterar att man inte behöver en 100k kolfiberrraket för att ha kul

Funderar i liknande banor, men lite mer specifikt; när nu Spur och Epic Evo (inte Ranger än dock) kommit ner till sansade priser, vågar man slå till eller är de plötsligt totalt omoderna och ocyklingsbara, typ i vår??
Jag vågade iaf slå till på en EE nu för några veckor sedan när som du säger priserna är rimliga till vad man faktiskt får (inte bara en logga på en ram). Hittade iof min på super rea men ändå...

Senast ändrad:
Jag är mest peppad på att vi kanske närmar oss nästa runda av budgetvänliga SS-cyklar och att folk accepterar att man inte behöver en 100k kolfiberrraket för att ha kul
Som allt annat verkar det gå i cykler, kanske är vi på väg mot en ny "less-is-more"-trend.

När var "peak singlespeed" egentligen?

35 år sen menar du? En "modern" gravelcykel med 60mm dämpargaffel är väl egentligen ganska lik en HT från ca 1990? :D

Fast är alla överens om att en flatbar gravel identisk med en 90 tals mtb är teknisk utveckling?
Det ligger tung R&D bakom detta?

Jag är nog inte riktigt överens med det.

Men samtidigt ja, det är mycket om "packeting och marketing" också.

Jag cyklar ibland på en 90-tals MTB. Det är inte som en modern gruscykel kan jag säga. Det går förstås alldeles utmärkt att köra gruslopp med en 90-talscykel, och en del gör det i loppen vi arrangerar (militärcykel har också förekommit), men det är inte samma.

3x7 växlar är inte lika bekämt att dribbla med som 1x12 / 1x13 eller ens 2x10. Fälgbromsar är inte jättebra. Däcken från den tiden med butylslangar rullar inte lika lätt som moderna däck med slanglöst. Cykeln är betydligt tyngre. Alla evolutionära småutvecklingar staplade på varandra blir rätt stor skillnad totalt.

Men visst, gruscykling hade man kunnat hålla på med "alltid", cyklar med lite bredare däck har funnits hela tiden. Varför gjorde man inte det?

Jag tror det har att göra med att gruscykling inte tilltalar action-MTB:are, utan det tilltalar landsvägscyklister. Och landsvägcyklarna bara genom att de inte tog breda däck öht var inte så trevliga använda på grusväg. Cyclocross-cyklar har ju varit ganska bra gruscyklar länge, men det var nog lite för komplicerad/nischad sport så vanliga motionärer höll inte på med det så mycket, och de som höll på med cyclocross ville ju träna cyclocross inte cykla grus. Det fanns inga stora kända gruslopp att köra.

Gruscykling är en mycket bra motionärsidrott för vuxna, lite vasaloppet-karaktär på det. MTB, cyclocross, landsväg är alla lite mer tekniska i jämförelse. Jag brinner mer för vuxenmotion än elitidrott. För mig behövs elitidrott för att driva intresse och är en kulturföreteelse värd att odla, men på en samhällsnivå behövs bra motionsformer för att hålla vuxna befolkningen frisk och hälsosam.

Att det blivit stort nu är en kombination av gräsrotsrörelse och paketering/marknadsföring från industrin. Utan båda delar i samklang hade det inte blivit så stort som det blivit.

Jag är nog inte riktigt överens med det.

Men samtidigt ja, det är mycket om "packeting och marketing" också.

Jag cyklar ibland på en 90-tals MTB. Det är inte som en modern gruscykel kan jag säga. Det går förstås alldeles utmärkt att köra gruslopp med en 90-talscykel, och en del gör det i loppen vi arrangerar (militärcykel har också förekommit), men det är inte samma.

3x7 växlar är inte lika bekämt att dribbla med som 1x12 / 1x13 eller ens 2x10. Fälgbromsar är inte jättebra. Däcken från den tiden med butylslangar rullar inte lika lätt som moderna däck med slanglöst. Cykeln är betydligt tyngre. Alla evolutionära småutvecklingar staplade på varandra blir rätt stor skillnad totalt.

Men visst, gruscykling hade man kunnat hålla på med "alltid", cyklar med lite bredare däck har funnits hela tiden. Varför gjorde man inte det?

Jag tror det har att göra med att gruscykling inte tilltalar action-MTB:are, utan det tilltalar landsvägscyklister. Och landsvägcyklarna bara genom att de inte tog breda däck öht var inte så trevliga använda på grusväg. Cyclocross-cyklar har ju varit ganska bra gruscyklar länge, men det var nog lite för komplicerad/nischad sport så vanliga motionärer höll inte på med det så mycket, och de som höll på med cyclocross ville ju träna cyclocross inte cykla grus.

Gruscykling är en mycket bra motionärsidrott för vuxna, lite vasaloppet-karaktär på det. MTB, cyclocross, landsväg är alla lite mer tekniska i jämförelse. Jag brinner mer för vuxenmotion än elitidrott. För mig behövs elitidrott för att driva intresse och är en kulturföreteelse värd att odla, men på en samhällsnivå behövs bra motionsformer för att hålla vuxna befolkningen frisk och hälsosam.

Att det blivit stort nu är en kombination av gräsrotsrörelse och paketering/marknadsföring från industrin. Utan båda delar i samklang hade det inte blivit så stort som det blivit.
Jag har så klart inget emot att man motionscyklar grus. Ja, det är nog smartare att marknadsföra gruscykling mot lvg folket som är vana att hålla sig på banan.. Annars blir det sanrt som på youtube filmerna vi sett på DH från 90 talet.

Sen har nog folk alltid cyklat grus utan att marknasavdelningen visste om det. Min mor tex vara flitig moitionär med många mil upp till och runt Genarp och hem igen. Men det var på damcykel. Slang och cykel höll.

Jag tycker det går rätt bra med 3x9 som funnits ett tag - men morsan ger dig nog rätt. Det hade kanske varit möjligt att få upp henne på 1x12 medan 3x9 hade varit omöjligt.

Summan är att det är diskbroms som skiljer en gravel från en mtb. Eller ja, 90 tals mtb från gravel.

tråden handlar väl om mtb och inte gravel??

när det gäller nuvarande gravelvåg vågar jag påstå att någon direkt teknisk nyutveckling har den inte bjudit på. det handlar i stället om att marknadsföra och förpacka ett koncept som redan varit stort minst två gånger historiskt.

så t ex på femtiotalet fanns det ett högklassiskt och grusoptimerat utbud av cyklar inriktade för tävling och touring på grus, och som är lätta och kompetenta även med dagens mått. addera lite fler växlar och du är mer eller mindre hemma. skivbromsar som är livsviktiga på mtb är det inte på en gravel på samma sätt.

cykelns utveckling handlar ju allt som ofta om att ständigt skapa behov av nya varianter som inte folk redan råkar äga, och på så sätt locka dem till ett inköp. och där är vi som jag ser det nära eol när det gäller mtb.

minus då möjligen abs-bromsar.

Du bör kunna få in nåt mellan XC och DC. Många DC verkar ha trail kit och samma geo och vikt som en aggro HT från 2018.
inte Mandrakes nya DC dock som är mer XC än BMC Twostroke. Oklart vad det betyder för min tes.

När var "peak singlespeed" egentligen?

Augusti 2008 om man ska tro Google ?

Peak-SS.png

EDIT: Med samma metodik kan man notera att peak-MTB i Sverige nåddes juli 2020
Peak-MTB-SE.png

/J

Senast ändrad:
Svaret är nej. Peak MTB var för två år sen. Då var optimala geometrin redan hittat och fick vi perfekta gummiblandningen: Specialized T9. Sedan dess fick vi kabeldragning genom styrlagret och elektroniska växlar som växlar en växel i taget, så klart nedåt.

OT här, men peak lvg var väl för tio år sen. Efter det fick vi för många växlar, mindre drev och fick integrerad styr-stam kombo med intern dragning ett rejäl genomslag.

Du bör kunna få in nåt mellan XC och DC. Många DC verkar ha trail kit och samma geo och vikt som en aggro HT från 2018.
inte Mandrakes nya DC dock som är mer XC än BMC Twostroke. Oklart vad det betyder för min tes.
Ja. När Dc-begreppet dök upp utgick man från nedförskapabla XC-hojar. DownCOUTRY, XrossCOUNTRY. Sen kom skäggmaffian och tyckte namnet lät coolt så istället för en rejäl utveckling av XC-segmentet döpte man om Trail-cyklarna. Lite synd. Men XC är påväg ändå.

Ja. När Dc-begreppet dök upp utgick man från nedförskapabla XC-hojar. DownCOUTRY, XrossCOUNTRY. Sen kom skäggmaffian och tyckte namnet lät coolt så istället för en rejäl utveckling av XC-segmentet döpte man om Trail-cyklarna. Lite synd. Men XC är påväg ändå.

Jag tror det finns lite mer riktiga DC på FS sidan? Jag tänkte på HT och där finns det en lucka mellan Two stroke och Fuse.
MB31 XC finns iofs och det är ju lite kul om man ställer den bredvid Mandrake DC.

Svaret är nej. Peak MTB var för två år sen. Då var optimala geometrin redan hittat och fick vi perfekta gummiblandningen: Specialized T9. Sedan dess fick vi kabeldragning genom styrlagret och elektroniska växlar som växlar en växel i taget, så klart nedåt.

OT här, men peak lvg var väl för tio år sen. Efter det fick vi för många växlar, mindre drev och fick integrerad styr-stam kombo med intern dragning ett rejäl genomslag.
Huvudet på spiken!?

Jag tror teknikutvecklingen inom mtb i mycket nått vägs ände och att det inte går att göra så mycket mer utan nästa steg är motorassistans. Och det är väl redan på gång?

Jag förstår inte frågan. Om du sitter på ett lager som inte är värt vad du betalade så gick det väl fel vid inköpet, inte när det säljs för vad det är värt idag?

Cykelsporten har både blivit mer och mindre tillgänglig tack vare teknikutvecklingen.

När jag började med LVG runt ~2005 så var ju attityden "tycker du sadeln är obekväm? Den blir bekväm efter du cyklat 700 mil", "tycker du utväxlingen är för tung? Det är du som är för klen", "tycker du reglagen är för stora? Vi gör väl inte reglage för tjejer fattaru väl" och så vidare.

Sen kom industrin på att det finns mer pengar att tjäna om man gör cyklar som passar fler människor. Så det kom bekvämare sadlar, sadlar för kvinnor, ställbara reglage, lättare utväxling med större omfång och så vidare. Men så blir det precis som i bilindustrin eller vadsomhelst att ju längre tiden går desto mer komplicerade blir grejerna och det börjar bli dyrt. Så då blir det utestängande för de som inte har mycket pengar att lägga på utrustning. Det är dock lätt att överdriva hur dyrt det blivit, det finns fortfarande hyfsat överkomliga budgetcyklar, det är bara det att mid range och high end stuckit iväg ordentligt i pris för det blivit mycket mer komplicerade produkter än innan. Inom MTB har man nog drabbats lite hårdare, det finns hela genrer nu som kräver rätt avancerade cyklar.

[peak single speed var] Augusti 2008 om man ska tro Google ?
Stämmer med min minnesbild; det var mycket SS på happy, många tillverkare sålde SS-kompatibla ramar och på slushcup/dustcup i Danmark såg man några enpetare i varje tävling. Det var en ren olyckshändelse att jag själv aldrig hann skaffa en.

Tror det behövs såna här "anti-trender" emellanåt för att hålla huvudtrenden livskraftig; det behövs en paus med lite bakåtsträvande/underbiking/askes för att sen kunna fortsätta. Trodde ett tag att tracklocross skulle ta den rollen men det verkar inte riktigt ta fart.

Senast ändrad:
Gick det ändå inte jävligt fort att top end gick från 100k till 160k?
Det KAN ju vara så att de själva fuckat upp det.

Cykelsporten har både blivit mer och mindre tillgänglig tack vare teknikutvecklingen.

När jag började med LVG runt ~2005 så var ju attityden "tycker du sadeln är obekväm? Den blir bekväm efter du cyklat 700 mil", "tycker du utväxlingen är för tung? Det är du som är för klen", "tycker du reglagen är för stora? Vi gör väl inte reglage för tjejer fattaru väl" och så vidare.

Sen kom industrin på att det finns mer pengar att tjäna om man gör cyklar som passar fler människor. Så det kom bekvämare sadlar, sadlar för kvinnor, ställbara reglage, lättare utväxling med större omfång och så vidare. Men så blir det precis som i bilindustrin eller vadsomhelst att ju längre tiden går desto mer komplicerade blir grejerna och det börjar bli dyrt. Så då blir det utestängande för de som inte har mycket pengar att lägga på utrustning. Det är dock lätt att överdriva hur dyrt det blivit, det finns fortfarande hyfsat överkomliga budgetcyklar, det är bara det att mid range och high end stuckit iväg ordentligt i pris för det blivit mycket mer komplicerade produkter än innan. Inom MTB har man nog drabbats lite hårdare, det finns hela genrer nu som kräver rätt avancerade cyklar.
För mig är det några stora saker som hänt och det är bredare (och bättre) däck samt skivbromsar. Resten är mest marknadsföring och att skapa konstlade behov.

Med undantag av mtb, trådens ämne, för där har det hänt väldigt mycket på tekniksidan, men det är också inte samma cykling som det var tidigare.

Tillbaka
Topp