Cykla vintertid

Cykla vintertid
Hej! Något speciellt man bör tänka på när man cyklar vintertid?
Jag har en Trek fuel med original däck. Måste man ha vinterdäck?
Hur tycker ni att stigarna är i Göteborg nu? Farligt hala? Eller super?

Cykla vintertid
Hej! Något speciellt man bör tänka på när man cyklar vintertid?
Varma handskar och skor.

Jag har en Trek fuel med original däck. Måste man ha vinterdäck?
Nej, men ett par 2.6" med lågt tryck och greppigt gummi gör stor skillnad.

Hur tycker ni att stigarna är i Göteborg nu? Farligt hala? Eller super?
Helt fantastiskt fina och torra. Enstaka isfläckar bara.

Cykla vintertid
Något annat man bör tänka på? Jag har inget varmgarage tyvärr så jag tvättar den utomhus och låter den stå och torka innan jag ställer in den i förråd temp över nollan. Är det okej att låta cykeln stå ute någon timme eller kan det frysa och förstöra något?

Cykla vintertid
Något annat man bör tänka på? Jag har inget varmgarage tyvärr så jag tvättar den utomhus och låter den stå och torka innan jag ställer in den i förråd temp över nollan. Är det okej att låta cykeln stå ute någon timme eller kan det frysa och förstöra något?
Nej, cyklar kan behandlas rätt jävla illa utan att de går sönder. Fryser vatten i vajrarna eller växlarna så får det inte att växla tills de torkat men det är allt. Och är inget att oroa sig för, det heller.

Cykla vintertid
Här töar och fryser det lite fram och tillbaka under vintern, så det blir ofta isigt med eller utan snö ovanpå.
Därför kör jag med dubbdäck på framhjulet för att inte tappa greppet där (= vurpa).
Är det inte för mycket snö så är vinterstigcykling toppen -torrt och hårt.

Cykla vintertid
Spola inte av cykeln om den inte blivit saltsprutad under färden.
Torka av drivlina och gaffel/dämpar/dropper-rören. Om estetiken är viktig för dig så bör du gå över till att cykla landsväg, stigcyklar blir och får vara skitiga. Men när skiten har torkat brukar den gå att borsta av.
När det är vinter (snö)förhållanden så är det ändå bara snö o is på cykeln, då är det rent när det smält av.

Cykla vintertid
Det viktiga är väl, som @Der Kaiser skriveratt torka av de rörliga delarna. Jag brukar låta cykeln torka i cykelförrådet och sen borsta bort leran. Drivlina och dropper brukar jag spola av när jag pendlar.

Cykla vintertid
Spola inte av cykeln om den inte blivit saltsprutad under färden.
Torka av drivlina och gaffel/dämpar/dropper-rören. Om estetiken är viktig för dig så bör du gå över till att cykla landsväg, stigcyklar blir och får vara skitiga. Men när skiten har torkat brukar den gå att borsta av.
När det är vinter (snö)förhållanden så är det ändå bara snö o is på cykeln, då är det rent när det smält av.
Okej, varför inte spola bort det?

Cykla vintertid
Vilken bra tråd, har själv precis börjat vinterkyla, på en elcykel då. Men har inte tillgång till slang med vatten under vintern. På jobbet står den inne i värmen. Men hemma står den i kallförråd. Har tagit för vana att borsta bort snön från alla små skrymslen för att låta den stå och torka när man kommit hem. Skulle möjligen kunna använda tryckluft på jobbet för att blåsa bort snön. Är rejält med kallgrader och snö i hälsingland.

Cykla vintertid
Okej, varför inte spola bort det?
1: vatten kryper in i ram, lager, wirehöljen och kan frysa fast saker, få andra saker att rosta och tredje saker att fungera dåligt. Ibland alla tre på en gång.
2: se ovan.
3: så fort man tar ut sin mtb där den hör hemma så blir den skitig ändå, det är funktionen man behöver.
Vill man göra av med onödig vikt i form av skit så borsta som sagt av cykeln när den torkat, riskfritt med avseende på vatten där det inte ska vara vatten.
Men torka av och gör ren drivlina och innerben! Där gör rent och fint nytta, i form av förhoppningsvis klanderfri funktion.

Tillbaka
Topp