Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Inom sporten cykelpendling är det inte så vanligt att man har det som tjej. Så pass dedikerad gymmare blev jag aldrig heller att jag odlat det på konstgjord väg. Dessutom är det inte aero.
Just skägg och aero har varit på tapeten tidigare. Det är inte allt för oaero, man kan vinna ban-VM med rejält skägg. ?

Screenshot_20231206-181507684 (1).jpg

Skrev ju att det förutsätter skägg?
Inom flera andra sporter börjar det dock bli mer och mer vanligt att tjejer har skägg.. ?

Nåja. Tillbaks till pendlingen…
Regnade isdroppar på vägen hem. Vet inte hur många gånger jag fick skrapa brillorna fria från is. Även cykeln såg rätt frusen ut. Nåja, nu skiter jag i cykelpendlingen för resten av veckan och flyger ner till barcelona på en extended grabbhelg (förutsätter inte skägg… endast urkass humor)

Senaste dagarna har det varit någon grad eller två mindre kallt på hemvägen kontra morgonen. Men jag upplever verkligen kylan annorlunda på eftermiddagen. Idag var det -12 på vägen hem men om skyltarna hade visat -3 hade jag inte hajat till.

Har det att göra med variation i kroppstemperaturen man tro?
1701887875565.png

Inte mycket till skägg och inte mycket till tappar, men lite i alla fall.
IMG_7256.jpeg

Senast ändrad:
-14 imorse men det var fint ändå, gjorde plankan ett par gånger innan jag gick , lite uppvärmning lixom.
Kändes kallare på hemvägen men Katarinahissen visade bara -12. Låg bakom en elhoj som höll på att krascha på Götgatan,svallisen som bildats nära byggboden som står vid Ringen , hens låskedja flög ur korgen å självklart så tvärnitade hen för att plocka upp den ( muttrade asch sture va du är tarvlig för mig själv)?
Hyfsat sopat i övrigt förutom skeppsbron söderut.
Skeppsbron är ju bedrövligt, varför skottar dom aldrig?

-14 imorse men det var fint ändå, gjorde plankan ett par gånger innan jag gick , lite uppvärmning lixom.
Kändes kallare på hemvägen men Katarinahissen visade bara -12. Låg bakom en elhoj som höll på att krascha på Götgatan,svallisen som bildats nära byggboden som står vid Ringen , hens låskedja flög ur korgen å självklart så tvärnitade hen för att plocka upp den ( muttrade asch sture va du är tarvlig för mig själv)?
Hyfsat sopat i övrigt förutom skeppsbron söderut.
Ja, den där svallisen verkade överraska en del.

Den här ordkombinationen kommer jag hata mot slutet av vinterpendlingen.

Bilagor

• 20231206_210843~2.JPG
    20231206_210843~2.JPG
    327.2 KB · Besök: 117
Klädde mig lite för varmt idag. Kom ut till att det snöade samt att det redan låg några mm nysnö. Pulsade på på en moddig körbanan till en början men kom sedan upp till cykelbanan utan modd. Tummen upp för det!
Runt 05:30, första kilometrarna, såg jag endast tre spår från cykel, krigare! Närmare stan blev det kanske det dubbla! Mötte senare en fyrhjuling med plog, efter det krävdes mindre ansträngning. God morgon!

Åkte till buss till jobbet för första gången på 14 år. Var på AW igår så cykeln blev kvar på jobbet. Vaknade 04 och blev nojig över cykeln kanske blivit stulen. Fast det kanske inte är säsong för sånt nu.

När jag gick upp vid fyra var det åtta minus , när jag rullade vid halv sex var det bara fem, rullade ”bra” trots lätt motvind å de fantastiska dubben?

Komfort enl tillverkaren eller dig själv?
Skulle säga 304orna kan vara väl kalla efter 1h i -15 men som sagt det är ju subjektivt.

Däremot en grym sko kvalitetsmässigt, inne på 3e säsongen på mina.
Jag har aldrig frusit i mina 304or men den dagen kommer säkert. ? Säkert jobbigt när det är under -20 men det är det sällan i Stockholm. Har väl lite att göra med val av sockor också samt att man kanske kan byta ut iläggssulan för ökad värme? Däremot är de rätt tunga/klumpiga vilket kan vara en nackdel, påverkar en hel del. En gång gjorde jag misstaget att ta dem under gruppcykling när övriga var betydligt mera hmmm "lättklädda", jag fick kämpa som f-n rent ut sagt.

Tex @Ragge Hylsa här verkar ha de lättare 303orna och har kanske synpunkter att dela om dessa.

Senast ändrad:
Fallande snö som eldflugor som sugs in och slukas av strålkastaren. Fallande snökristaller som sticker till i cornea som vintriga knott. Ett moln av kondenserad utandningsluft i strålkastarskenet vid rödljuset. Alveolerna som måste ha 100% luftfuktighet för att gasutbytet och livet ska kunna upprätthållas. Tio meter svartis förbi busshållplatsen. Ljuddämpande nysnö på cykelbanan. Femtifem liter varmvatten innanför hudkostymen. Vatten, H2O, oxiderat väte, den lilla dipolen med den sällsamt höga kokpunkten. Som definierar vårt jordeliv kanske mer än någon annat ämne i universum.

Fallande snö som eldflugor som sugs in och slukas av strålkastaren. Fallande snökristaller som sticker till i cornea som vintriga knott. Ett moln av kondenserad utandningsluft i strålkastarskenet vid rödljuset. Alveolerna som måste ha 100% luftfuktighet för att gasutbytet och livet ska kunna upprätthållas. Tio meter svartis förbi busshållplatsen. Ljuddämpande nysnö på cykelbanan. Femtifem liter varmvatten innanför hudkostymen. Vatten, H2O, oxiderat väte, den lilla dipolen med den sällsamt höga kokpunkten. Som definierar vårt jordeliv kanske mer än någon annat ämne i universum.
Så poetiskt ?

Vem visste att Ted Ström hängde på detta forum?

Lite kallt på morgonen, mötte 3 medcyklister: en racerkille med strålkastare med bra tryck riktad uppåt, en dam som missat att vi har högertrafik och en snubbe på en gammal postcykel.
Hemresan snålblåst med snö i nyllet. Ingen medcyklist. Rätt ok dag, en 3a på eländesskalan

Kladdigt får väl sammanfatta hempendlingen och apropå kladdigt så en stor fet bajsmacka till taxichauffören som trodde han skulle hinna före mig med sin vänstersväng Kungsträdgården/blasieholmskajen han fick fingret(svårt med lobstervantar)och jag hoppades att han skulle kliva ur bilen å prata men det
ville han tydligen inte?

Saltat och fint ute på Ekerö. Inga incidenter på min sträcka. Men den där geggiga slushen som uppstår och fryser på, rullade man ju inte igen om snabbt. Det tog 8 min längre än vanligt idag. Bitvis rätt så stark sid- eller motvind. Men ska inte klaga. Man blir stark eller nåt. Behöver nåt mer värmande nertill. Trodde mina privata delar skulle gå sönder i duschen. Satan vad frusen den var.
Mina Craft C5 är grymma. Med ett par vanliga baggy över så var det inga som helst problem i -19 igår morse och -15 igårkväll, en timme åt vardera håll. Paketet märkte inte av kylan alls! Men framför allt hem blev det ju knappt någon fartvind att tala om iofs... ?

Jag har aldrig frusit i mina 304or men den dagen kommer säkert. ? Säkert jobbigt när det är under -20 men det är det sällan i Stockholm. Har väl lite att göra med val av sockor också samt att man kanske kan byta ut iläggssulan för ökad värme? Däremot är de rätt tunga/klumpiga vilket kan vara en nackdel, påverkar en hel del. En gång gjorde jag misstaget att ta dem under gruppcykling när övriga var betydligt mera hmmm "lättklädda", jag fick kämpa som f-n rent ut sagt.

Tex @Ragge Hylsa här verkar ha de lättare 303orna och har kanske synpunkter att dela om dessa.
Körde i ett par Defroster i rätt många år. Mina 303 har jag bara hojat i vid några tillfällen då temperaturen varit under -10. Då har 303 känts varmare än Defrosters trots att jag hade eluppvärmda sulor i Defroster. Sen vågar jag inte dra för mycket slutsatser av det då det är så många faktorer som spelar in. Defroster skulle gott ha kunnat varit minst en storlek större än vad jag hade. Särskilt när man kör med ordentlig socka + elsula och vanlig sula. Är det lite för trångt blir det snabbt kallt. Mina 303 kör jag i storlek 45 (har 42-42,5) i vanliga skor. Skulle aldrig gå ner nån storlek. Hojar runt 27 kilometer åt varje håll och när det är kämpigt är jag ute typ en och en halv timme. Då har tårna börjat bli lite kalla (i 303) efter dryga timmen. MEN det är ett klent underlag känner jag. Bland annat har jag haft ett lager för lite på benen, framför allt smalben/vader. Blir det kallt där så leder kylan ner till fötterna som blir kalla "i onödan" då dessa annars kan ha haft perfekta förutsättningar för att hålla sig varma. Slarv. Återkommer när jag känner att jag träffat helrätt med klädsel så skorna haft ultimata förhållanden. Hoppas kylan kommer tillbaks snart;)

Senast ändrad:
Kladdkaka idag igen men sopsaltaren hade iallafall lite hjälp av värmen idag , men mina sista 500m är fortfarande bedrövliga så jag cyklade på vägen istället hade en bil bakom mig men verkade förstå mitt dilemma å hetsade inte ??
Nu fredag, trevlig helg!

kan det vara Östbergabacken? Alltid dåligt plogat där. Brukar leka Laurent Sweeck i tomtemode där.

Kladdigt får väl sammanfatta hempendlingen och apropå kladdigt så en stor fet bajsmacka till taxichauffören som trodde han skulle hinna före mig med sin vänstersväng Kungsträdgården/blasieholmskajen han fick fingret(svårt med lobstervantar)och jag hoppades att han skulle kliva ur bilen å prata men det
ville han tydligen inte?
Det brukar vara bra att dom inte stannar när man är riktigt irriterad?

Tillbaka
Topp