Säger adjö till ett gammalt fulmek idag; har cyklat i ett år (tror jag?) med hemmasnickrad "pakethållare" bestående ett vertikalt AVS-fäste på varje sida bakdäcket och diverse alubitar för att hålla fast det på cykeln. Har haft motsvarande AVS-fäste fastskruvat i ett par Thule Shield-väskor, men nu vill jag kunna använda väskorna med andra cyklar med mer standard pakethållare, så jag byter tillbaka till ordinarie snabbfästen på väskorna och sätter en standardpakethållare på cykeln.
Blev lite fulmek i nya lösningen också:
- QR-axeln var för kort när pakethållare skulle sitta på den också, åkte till Sportson och hörde med dem, men de hade inga längre axlar. Slutade med att jag åkte till Bauhaus och köpte rostfri M5 gängad stång, ett par kupolmuttrar och ett par låsbrickor (hade även i loctite för säkerhets skull). Fick komplettera med några brickor mellan pakethållarfästet och cykelramen för att hjulet verkligen skulle dras åt ordentligt mot ramen.
- Fick användning för de gamla bakre skärmfästena, kompletterade med ett par fästen från en Surly TV Tray så satt skärmen perfekt. ?
Bild 1 och 2: gamla fulmeket.
Bild 3: nya pakethållaren.
Bild 4: återanvändning av gamla bakre skärmstagen.
Bild 5: nya "axeln" med brickor och kupolmutter.