Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
(ot) Julbelysningen i plommonträdet hade pajat. Hittade brottet, skalade kabel, satte ihop med sockerbit och isolerade med rörisolering och silvertejp. Varde ljus! ?
Plus för att det ser ut som julprydnad. Baserat på alla reaktioner så är det också ett lyckat fulmek.

Är skarven gjord på 220V eller är det lägre spänning?

Dagens fulmek-tråden
Har länge saknat en kedjestyrare på fulpendlaren. En djupdykning i skrotlådan gav följande resultat. Det kanske blir lite färg på någon gång också?Visa bilaga 665526Visa bilaga 665527
har också gjort hemmabyggda kedjestyrare. men platsar de som fulmek?
.
IMG_0176.jpeg
IMG_0175.jpeg

Dagens fulmek-tråden
/livstidsförlänga Shimano 4bultsklingor.
Nu när jag fick hem mitt ersättningsvevparti så hamnade jag i sitsen att ha flera ytterklingor till 6800, och den nya veven är 8000, så jag ville såklart se om det gick att fila/såga till de gamla klingorna till den nya veven.
Såga - fila, ja, det gick, och klingan själv såg inte så illa ut.
Passningen mot veven ser fördjävlig ut, men för mig är det värt att kunna nöta ut en nästan ny klinga. (Innerklingorna passar utan modifikation.)
IMG_20240103_172009.jpg
IMG_20240103_172702.jpg

Dagens fulmek-tråden
Den begagnade skärbrädestänkan sprack. Tejp fäste inte pga för fet plast(?) så det blev popnit med spillbit.

Fryser alltid om händerna så bar metall är uteslutet på styret... Men eltejp fäste dåligt i minus 10, men nån gammal 25-slang avkapad och påträdd gjorde jobbet! Brukar använda vulktejp men det var ju så kallt.
Smorde även kedjan...

Bilagor

• IMG_2596.jpeg
    IMG_2596.jpeg
    559.1 KB · Besök: 206
  • IMG_2595.jpeg
    IMG_2595.jpeg
    736.8 KB · Besök: 224
Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Snyggt fulmek, men vill du laga den med lite finmek så har jag precis lagat min laddare med samma fel, den tredje som gått genom mina händer som har fått samma fel, knappen kostar 5,50:- på Electrokit.se så är billigt att laga den, hade en mailkonversation med Ctek innan men dom hade inga reservdelar till den...
Har du länk till den exakta knappen? Ska byta på min ctek MXS 3.6, men har inte öppnat upp den och börjat titta inuti ännu. Knappen fungerar sporadiskt.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Har slängt ihop ett riktställ av lite spillbitar i garaget. Det enda jag köpt en fjäder från Hornbach. 5kr tror jag.

Det skall till lite mojs så att jag ser om det är rakt / runt men det är faktiskt riktigt stabilt än så länge.

Återkommer när jag testat på riktigt. Just nu är det för 12mm axel.
IMG_4746.jpeg
IMG_4747.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Har slängt ihop ett riktställ av lite spillbitar i garaget. Det enda jag köpt en fjäder från Hornbach. 5kr tror jag.

Det skall till lite mojs så att jag ser om det är rakt / runt men det är faktiskt riktigt stabilt än så länge.

Återkommer när jag testat på riktigt. Just nu är det för 12mm axel.
Visa bilaga 677792Visa bilaga 677793
Liknar det jag nyss satte ihop, funkade fint att bygga hjul i... (y)

Dagens fulmek-tråden
Jag och yngste sonen försökte att få loss en fastkorroderad sadelstolpe idag, förgäves...

Bilderna blev dock fina.

Visa bilaga 31208

Edit av the_TnT: Rättstavade rubriken innan sammanslagning...
Jaha ja! Du står inför ett klassiskt problem. Om en sadelstolpe initialt monterats utan fett eller olja. Kommer aluminiumet +stålet med tiden att gifta sig och ingå en livslång relation. Dvs Fe och Al oxiderar och blir med tiden oskiljbara!
Har stött på problemet då och då genom åren. Dilemmat är inte bara att få loss sadelstolpen. Utan att göra detta, utan att orsaka för stora skador på lack och ram. Att fräsa på med blåslampa, torde vara den sämsta metoden, då det inte bara förstör lacken, utan dessutom får sadestolpens Alu att snabbt utvidga sig!

Tips till lösning: Smörj sadelstolpen med ex 5.56 och se noga till att smörjmedlet tränger ner mellan anliggningsytans båda metaller. Upprepa detta tre fyra gånger med intervall och låt cykeln stå minst ett dygn.
Se sedan till att sadeln är bortmonterad och slå sadelstolpen hårt neråt tills dom båda ytorna släpper ifrån varandra. Där efter är det bara att börja lirka med en rörtång, modell större. Givetvis blir sadelstolpen förstörd! Men med denna metod finns det hopp om att rädda cykeln!!!
Kanske finns det något "Bysnille", som har ett bättre förslag?!

Dagens fulmek-tråden
Jaha ja! Du står inför ett klassiskt problem. Om en sadelstolpe initialt monterats utan fett eller olja. Kommer aluminiumet +stålet med tiden att gifta sig och ingå en livslång relation. Dvs Fe och Al oxiderar och blir med tiden oskiljbara!
Har stött på problemet då och då genom åren. Dilemmat är inte bara att få loss sadelstolpen. Utan att göra detta, utan att orsaka för stora skador på lack och ram. Att fräsa på med blåslampa, torde vara den sämsta metoden, då det inte bara förstör lacken, utan dessutom får sadestolpens Alu att snabbt utvidga sig!

Tips till lösning: Smörj sadelstolpen med ex 5.56 och se noga till att smörjmedlet tränger ner mellan anliggningsytans båda metaller. Upprepa detta tre fyra gånger med intervall och låt cykeln stå minst ett dygn.
Se sedan till att sadeln är bortmonterad och slå sadelstolpen hårt neråt tills dom båda ytorna släpper ifrån varandra. Där efter är det bara att börja lirka med en rörtång, modell större. Givetvis blir sadelstolpen förstörd! Men med denna metod finns det hopp om att rädda cykeln!!!
Kanske finns det något "Bysnille", som har ett bättre förslag?!
Undrar om sadelstolpen sitter mer eller mindre fast såhär ca 16 år efter att TS skrev sitt inlägg....?

Dagens fulmek-tråden
Jag behöver shimsa min ena sko pga benlängdsskillnad. Lätt på landsväg (SPD-SL), svårare med SPD.

Jag gick all in på biltema. Svart skärbräda som shim, gummilagning som lim och stänkskydd för att höja sulan lika mycket som jag shimsat. Det återstår lite finputs och kompletteringslimmande men jag tror det kan funka.
IMG_4828.jpeg
IMG_4829.jpeg
IMG_4830.jpeg
IMG_4839.jpeg
IMG_4841.jpeg
IMG_4842.jpeg

Tillägg.
När jag sågat till min lilla shim värmde jag den försiktigt med en gasbrännare (från biltema såklart) och böjde den så att den var något mer böjd än undersidan på skon. Sen skruvade jag fast spd-klossen. Sitter som en smäck!

Skruvarna köpte jag på Göteborgs Skruvcenter. Jag hade helt missat den affären, ett par km från där jag bor. Riktigt bra utbud!

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Jag behöver shimsa min ena sko pga benlängdsskillnad. Lätt på landsväg (SPD-SL), svårare med SPD.

Jag gick all in på biltema. Svart skärbräda som shim, gummilagning som lim och stänkskydd för att höja sulan lika mycket som jag shimsat. Det återstår lite finputs och kompletteringslimmande men jag tror det kan funka.
Visa bilaga 680691
Visa bilaga 680692
Visa bilaga 680693
Visa bilaga 680694
Visa bilaga 680695
Visa bilaga 680696

Tillägg.
När jag sågat till min lilla shim värmde jag den försiktigt med en gasbrännare (från biltema såklart) och böjde den så att den var något mer böjd än undersidan på skon. Sen skruvade jag fast spd-klossen. Sitter som en smäck!

Skruvarna köpte jag på Göteborgs Skruvcenter. Jag hade helt missat den affären, ett par km från där jag bor. Riktigt bra utbud!
För fint för tråden tycker jag.

Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 680691
Visa bilaga 680692
Visa bilaga 680693
Visa bilaga 680694
Visa bilaga 680695
Visa bilaga 680696

Tillägg.

Alldeles för stiligt gjort för den här tråden

Dagens fulmek-tråden
skäms att lägga upp detta men jag måste, hittade inget bromsreglage som var rätt dimension till min fixed gear, ville köra frambroms

så jag knäckte den, drog en självborrande skruv och smetade på kemisk metall, några varv med blå eltejp över hela kalaset och sen såg det bra ut.. (från 10 meters håll ?)
Visa bilaga 608291Visa bilaga 608292

Tid att lyfta fram en gammal riktigt fulmek. Tipsade den som vinnare för 2023.

Dagens fulmek-tråden
Säger adjö till ett gammalt fulmek idag; har cyklat i ett år (tror jag?) med hemmasnickrad "pakethållare" bestående ett vertikalt AVS-fäste på varje sida bakdäcket och diverse alubitar för att hålla fast det på cykeln. Har haft motsvarande AVS-fäste fastskruvat i ett par Thule Shield-väskor, men nu vill jag kunna använda väskorna med andra cyklar med mer standard pakethållare, så jag byter tillbaka till ordinarie snabbfästen på väskorna och sätter en standardpakethållare på cykeln.
Blev lite fulmek i nya lösningen också:
  • QR-axeln var för kort när pakethållare skulle sitta på den också, åkte till Sportson och hörde med dem, men de hade inga längre axlar. Slutade med att jag åkte till Bauhaus och köpte rostfri M5 gängad stång, ett par kupolmuttrar och ett par låsbrickor (hade även i loctite för säkerhets skull). Fick komplettera med några brickor mellan pakethållarfästet och cykelramen för att hjulet verkligen skulle dras åt ordentligt mot ramen.
  • Fick användning för de gamla bakre skärmfästena, kompletterade med ett par fästen från en Surly TV Tray så satt skärmen perfekt. ?
Bild 1 och 2: gamla fulmeket.
Bild 3: nya pakethållaren.
Bild 4: återanvändning av gamla bakre skärmstagen.
Bild 5: nya "axeln" med brickor och kupolmutter.

Bilagor

• 20240227_162149.JPG
    20240227_162149.JPG
    493.5 KB · Besök: 159
  • 20240227_162202.JPG
    20240227_162202.JPG
    474.1 KB · Besök: 165
  • 20240227_213118.JPG
    20240227_213118.JPG
    417 KB · Besök: 152
  • 20240227_213131.JPG
    20240227_213131.JPG
    313.2 KB · Besök: 155
  • 20240227_213924.JPG
    20240227_213924.JPG
    224.7 KB · Besök: 159
Dagens fulmek-tråden
Tänker nog främst på att det med last på pakethållaren blir jättejobbigt när man punkar, kombinerat med att det sitter lösa brickor som ska hållas reda på osv. Blir det inte också lite dum belastning att lägga all vikt rakt på egensnickrad hjulaxel därtill?

Fast nu är jag kanske lite orimlig som gnäller om fulmek i fulmektråden. Detta är ju högkvalitativt fulmek!?

Dagens fulmek-tråden
Tänker nog främst på att det med last på pakethållaren blir jättejobbigt när man punkar, kombinerat med att det sitter lösa brickor som ska hållas reda på osv. Blir det inte också lite dum belastning att lägga all vikt rakt på egensnickrad hjulaxel därtill?

Fast nu är jag kanske lite orimlig som gnäller om fulmek i fulmektråden. Detta är ju högkvalitativt fulmek!?
Haha, började också tänka i de banorna kring brickorna sedan, har lite idéer för både brickor och axel som ska testas imorgon.

Gällande belastning från pakethållare på axeln så är jag inte orolig, även om den satt i något annat hål i ramen så hade den ändå bara suttit med en m5 skruv på varje sida.

Vid punka är det dessutom snabbt och lätt att ta av lasten då den kommer bestå av max tre saker: avs-fäst väska ovanpå och en pannier på varje sida; alla tre har någon form av snabbfäste.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Säger adjö till ett gammalt fulmek idag; har cyklat i ett år (tror jag?) med hemmasnickrad "pakethållare" bestående ett vertikalt AVS-fäste på varje sida bakdäcket och diverse alubitar för att hålla fast det på cykeln. Har haft motsvarande AVS-fäste fastskruvat i ett par Thule Shield-väskor, men nu vill jag kunna använda väskorna med andra cyklar med mer standard pakethållare, så jag byter tillbaka till ordinarie snabbfästen på väskorna och sätter en standardpakethållare på cykeln.
Blev lite fulmek i nya lösningen också:
  • QR-axeln var för kort när pakethållare skulle sitta på den också, åkte till Sportson och hörde med dem, men de hade inga längre axlar. Slutade med att jag åkte till Bauhaus och köpte rostfri M5 gängad stång, ett par kupolmuttrar och ett par låsbrickor (hade även i loctite för säkerhets skull). Fick komplettera med några brickor mellan pakethållarfästet och cykelramen för att hjulet verkligen skulle dras åt ordentligt mot ramen.
  • Fick användning för de gamla bakre skärmfästena, kompletterade med ett par fästen från en Surly TV Tray så satt skärmen perfekt. ?
Bild 1 och 2: gamla fulmeket.
Bild 3: nya pakethållaren.
Bild 4: återanvändning av gamla bakre skärmstagen.
Bild 5: nya "axeln" med brickor och kupolmutter.
vad är de för pakethållare? gillar lösningen
sen kan de va värt o kolla thules stickaxel den e hyffsat längre än original axlar

Dagens fulmek-tråden
vad är de för pakethållare? gillar lösningen
sen kan de va värt o kolla thules stickaxel den e hyffsat längre än original axlar
Nya pakethållaren är den här: https://www.cykloteket.se/sv/articles/1.558.117749/atran-velo-pakethallare-tour-365-bs-avs-28
De hade Thules axel på Sportson när jag tittade där, skulle kanske ha bett dem packa upp den för att se om den var tillräckligt lång. Axeln skulle behöva vara ca 20-25mm längre än orginal.

Dagens fulmek-tråden
Tillbaka
Topp