Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)
4cm kortare än en diverge evo som är "flatbaranpassad" och kommer med liknande längd på stammen.Blir det inte så in i helvete kort att sitta med flatbar om man sätter så kort stam på den?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
4cm kortare än en diverge evo som är "flatbaranpassad" och kommer med liknande längd på stammen.Blir det inte så in i helvete kort att sitta med flatbar om man sätter så kort stam på den?
Den är fin, men i prisklass med Fairlight och Ritchey Outback. Är de också ”budget friendly”?Ett taiwan-tillverkat ramkit i random 4130 för 17k
Är det verkligen "budget friendly" ?
Visa bilaga 668295Visa bilaga 668296
www.cyclingweekly.com
Ibland har man inget val. Positivt kassaflöde är bättre än konkurs.Att öka försäljningen och samtidigt gå med förlust brukar inte vara någon höjdarkombo, om man inte är en liten scale-up som precis som ska komma igång.
![]()
Price slashing sees Canyon make losses
Profits are down for the German bike brand, despite an increase in sales volumewww.cyclingweekly.com
Själva verksamheten verkar fortfarande gå med vinst men som med så många andra företag så har räntekostnaderna skjutit i höjden. Sitter Canyon på stora lån kanske?Att öka försäljningen och samtidigt gå med förlust brukar inte vara någon höjdarkombo, om man inte är en liten scale-up som precis som ska komma igång.
![]()
Price slashing sees Canyon make losses
Profits are down for the German bike brand, despite an increase in sales volumewww.cyclingweekly.com
Sen är det väl ingen stor förlust i förhållande till omsättningen och de har tidigare gått med vinst. Så, visst är ju förlust sämre än vinst i någon allmän mening, men i sig säger väl inte de där siffrorna att konkurs är nära förestående.
Saxat från Enduro magazines newsletter:
”Without revealing too much: the bike industry now sells almost 9 times more motorised bikes than analogue models. The focus has clearly shifted in favour of e-power. At the same time, quite a few companies speculated on another pandemic-like boom, but they were wrong.”
Detta ang varför EDR inte riktigt flög. Icke motoriserade cyklar är helt klart stendött. Cykelboomen är över och de få som säljs ska ha en motor. Jag, en stofil.
Gissar att det är segmenterat, dvs man räknar inte med en Biltema-MTB utan en direkt konkurrent till en eMTB.9 ggr mer? tror han själv på det där?
Dom köper max en var under livslängden sin också...Globalt har jag svårt att tro på det, men pratar vi Tyskland kan jag mycket väl tänka mig att omsättningen är 9x större på e-mtb. Gissar att det inte är entusiastsegmentet som står för den stora volymen här. Noterade i somras att det är väldigt vanligt med heldämpad e-mtb både för vanlig stadscykling och hängande bak på husbilen. Om Oma und Opa plötsligt kan tänka sig att betala €4000 för en elcykel istället för €400 som de betalade för den förra så lär det märkas.
2022 såldes 931 600 MTB i Tyskland varav 836 000 eMTB.
Antagligen blir 2023 första året där det säljs fler elcyklar än "vanliga" cyklar.
![]()
![]()
Fahrrad-Markt: eBikes verkaufen sich 2023 besser als unmotorisierte Fahrräder
Die Deutschen haben im Jahr 2022 weniger Fahrräder gekauft, Hersteller und Händler fuhren dennoch einen Umsatzrekord ein – das E-Bike machte es möglich. 2023 wird es das herkömmliche Fahrrad beim Absatz wohl überholen.www.manager-magazin.de
Jag bor nära en camping, många pensionerade husbilsägare som kommer med sina elektriska fullgungscyklar på cykelbanan i turistdress, knappast att de är på väg ut för att köra berms och drops snarare shoppa på ica eller ta en runda runt stan. Lite som att ingen behövde SUV:ar i stan men ändå är 90% av bilarna just sådana.Frågan är dock hur manga av denna e-MTB körs på stigar. Om man är en cool tysk, som många (tror dom) är, kör man en Fully till butiken. Om man är icke-cool så kör man en Trekkingrad. Som man kan ser säljs 20x färre Hollandrad än MTB, som är vanligaste citycykel i Nederländerna och kanske också i Sverige. Jag gissar att de flesta coola tyskar som cyklar Fullt till butiken har bytt till e-MTB.
Om man råkar bli lite full på semestern och inte ser potthålen i vägen så kan det vara bra med fulldämpat på handelsturen.Jag bor nära en camping, många pensionerade husbilsägare som kommer med sina elektriska fullgungscyklar på cykelbanan i turistdress, knappast att de är på väg ut för att köra berms och drops snarare shoppa på ica eller ta en runda runt stan. Lite som att ingen behövde SUV:ar i stan men ändå är 90% av bilarna just sådana.
Wow, verkligen på randen till bankrutt då. Vi får väl se om KKR (en amerikansk investment bank) har lust att pumpa in mer pengar.Rating agency Fitch downgrades Accell Group
Credit rating level junk for well-known bike brands
Lapierre and Raleigh parent company said to have 'unsustainable' finances
FitchRatings.com
Accell Group Brands
- Ghost Bikes (GER)
- Winora (GER)
- Haibike (GER)
- XLC (GER)
- E.Wiener BikeParts (GER)
- Batavus (GER)
- Tunturi (FIN)
- Nishiki (FIN)
- Lapierre (FRA)
- Raleigh (GBR)
- Atala (ITA)
- Carraro (ITA)
- Babboe (NL)
- Loekie (NL)
- Sparta (NL)
- Koga (NL)
- Van Nicholas (NL)
- Carqon (NL)
Orange Bikes has filed a notice of intention to appoint an administrator - in simpler terms, the UK bike company appears to have entered the legal process for trying to escape financial troubl
Jag vet inte vad de haft för planer att gå vidare tekniskt men kan ju vara så enkelt att de inte kommer längre med den konstruktionen. Jag har inte klart för mig vad den hade för fördelar men alla andra märken har mycket bättre linkage idag. T.o.m stålcyklarna försöker få till någon lite länkOrange är för mig ett sån't där obskyrt märke. De nämns ofta i brittisk press men jag har aldrig sett ngn någonsin till (stor) skillnad från Nukeproof, Vitus e t c.
Brexit har nog inte gjort det speciellt lätt för ett så udda varumärke som Orange.
Tycker dom ser alldeles för udda ut för att i varje fall jag skulle sukta efter en, speciellt med tanke på att de inte är speciellt billiga heller. Vad är andrahandsvärdet i en sån cykel?Jag vet inte vad de haft för planer att gå vidare tekniskt men kan ju vara så enkelt att de inte kommer längre med den konstruktionen. Jag har inte klart för mig vad den hade för fördelar men alla andra märken har mycket bättre linkage idag. T.o.m stålcyklarna försöker få till någon lite länk
Smart sätt att cykla gratis = bli ÅF?Tycker dom ser alldeles för udda ut för att i varje fall jag skulle sukta efter en, speciellt med tanke på att de inte är speciellt billiga heller. Vad är andrahandsvärdet i en sån cykel?
Kollade lite, fanns faktiskt 3 återförsäljare i Sverige. Fjälläventyr i Dalarna, Amplify Foto (WTF?) i Kungälv samt Art-V i Gbg som jag vet främst säljer snofsiga räsercyklar. Så gissningvis ingen miljonomsättning direkt i Sverige.
Orange, cykelvärldens svar på Fiat Multipla.
Visa bilaga 674455
Har Orange någonsin varit coola? Känns som jag missat ngt vad gäller cykel-fashion.Det är precis motsatsen.
Fiat Multipla är funktionell, väldigt uncool och inte så dyr.
En Orange är icke-funkionell, cool och väldigt dyr.
Har Orange någonsin varit coola? Känns som jag missat ngt vad gäller cykel-fashion.
Dom var coola kring millennieskiftet.Har Orange någonsin varit coola? Känns som jag missat ngt vad gäller cykel-fashion.
Blir sjukt opraktiskt för mitt cykelstall om Bird går under.Vilka tror vi står på tur nu? Bird? Orbea?
Känns som det är överetablering bland speciellt stora märken med mycket overhead.